Zákonem, jehož osnova je obsahem tisku č. 1649,
má býti schválena úmluva mezi státem
a akciovou společností místní dráhy
Votice-Sedlčany, podle které stát nabývá
této místní dráhy dnem 1. ledna 1928.
Jde tu o zestátnění místní
dráhy, které možno přiřaditi
zestátnění drah garantovaných státem
nebo zemí, provedenému v roce 1925. (Zestátnění
tedy není vlastně odklonem od zestátňovacího
programu z roku 1924, nýbrž spíše jen
doplňkem zestátnění garantovaných
drah.) Hypoteční zápůjčka,
kterou společnost této místní dráhy
sjednala za účelem úhrady převážné
části stavebního nákladu, byla totiž
garantována okresem sedlčanským za příspěvku
země České a státu, tudíž
veřejnoprávními svazky, obdobně jak
tomu bylo u drah garantovaných.
Hypoteční zápůjčka, sjednaná
u Zemské banky v Praze v původní výši
1,096.000 Kč zatěžovala okres sedlčanský
z garancie ročně značným břemenem,
neboť provozní výsledky místní
dráhy namnoze nestačily uhraditi potřebu
na splátky a zúročení této
zápůjčky. Jelikož okres sedlčanský
je chudý a potřeba na annuitu, činící
přes 30.000.- Kč ročně, jeho hospodářství
velmi značně zatěžovala, uvolila se
již v roce 1902 bývalá rakouská státní
správa přispívati k ulehčení
garančního závazku okr esu třetinou
garanční potřeby do maximální
výše 8.000.- Kč ročně. Závazek
stejného rozsahu převzala tenkráte také
země Česká, aby okresu ulehčila plnění
jeho garanční povinnosti.
Československá státní správa
železniční převzala po převratu
závazek býv. státní správy
železniční ve stejném rozsahu. Tyto
subvence tvořily zúročitelnou pohledávku
proti společnosti a dosáhly do konce roku 1926 na
straně státu 42.22020 Kč a na straně
země 44.890.27 Kč.
Okres pak zaplatil na garanciích do konce roku 1926 161.176.34
Kč.
Provozní délka místní dráhy
činí celkem 16.615 km a stavební náklad
státní správou schválený Kč
1,548.000.-. Tento peníz byl uhrazen hypoteční
zápůjčkou u Zemské banky v Praze v
nom. hodnotě Kč 1,096.000.-, kmenovými akciemi
Kč 280.000.- a příspěvkem země
české Kč 172.000.-. Místní
dráha Votice-Sedlčany byla po celou dobu v provozu
státních drah.
Po převratu se finanční stav místní
dráhy vlivem všeobecných hospodářských
poměrů značně zhoršil, takže
příjmy dráhy nestačily ani k úhradě
provozních výdajů a vznikal provozní
schodek. Proto poskytla státní správa místní
dráze zvláštní dohodou se společností
z 9. I. 1924 podle zákona č. 149 ř. z. z
r. 1910 výhodu poshovění s úhradou
provozních schodků a zavázala se poskytovati
jí zálohou prostředky na úhradu správních
výloh, při čemž však garanční
závazek okresu a příspěvky státu
a země zůstaly nedotčeny. To, co z tohoto
titulu bylo společnosti poskytnuto, dostoupilo průběhem
doby značné výše, takže dluh společnosti
u státní správy činil koncem roku
1926 celkem 801.487.61 Kč.
Jelikož byl tento dluh při zestátnění
splatný cestou kompensace z náhrady za výkup
dráhy, což platí dle stanov také o státním
příspěvku ke garanciím okresu, vzdala
se společnost místní dráhy, hledíc
k výši svého zadlužení, nároku
na honorování akciového kapitálu
z důvodu zestátnění. Také
okres, sedlčanský vzdal se nároku na vrácení
garančních záloh jež vyplatil, maje
na zřeteli, že se zestátněním
zbaví pro budoucno tíživého břemene
garančního. Rovněž země Česká
se vzdala nároku na refundaci svého příspěvku.
Podle sjednané dohody převezme stát ku
vlastnímu placení zbytek dosud neumořené
hypoteční půjčky, která byla
u Zemské banky v Praze sjednána v nom. hodnotě
Kč 1,096.000 -. Tento neumořený zbytek zápůjčky
činil koncem roku 1927 Kč 740.445.50. Mimoto
uhradí stát po zestátnění
této místní dráhy s účinností
od 1. ledna 1928 provozní schodek za běžný
rok 27.670.- Kč a potřebu z annuit hypoteční
zápůjčky v roce 1928 splatných, 54.000.
-Kč.
Celkem zaplatí stát 1,623.60311 Kč a 20.000.-
Kč výloh societních a likvidačních.
Zestátněním této místní
dráhy bude velmi ulehčeno okresu sedlčanskémn,
neboť jeho garanční závazek činil
za poslední léta ročně asi 38.000.-
Kč. Stát i země Česká budou
zbaveny povinnosti garančního příspěvku
přibližně 8.000.- Kč ročně.
Státní správě železniční
bude ulehčeno tím, že odpadne ředitelství
státních drah Praha-Jih jediná ještě
dráha ve státním provozu, pro kterou bylo
vésti zvláštní účty a
odpadne také výdaj na společenské
výlohy místní dráhy, které
činily ročně kolem 8.000.- Kč.
Zestátnění bude míti význam
také po stránce tarifní i bude pak možno
potřebám okresu sedlčanského a celého
kraje jak v ohledu zájmů zemědělství,
tak i průmyslu a obchodu lépe vyhovovati.
Výbor pro dopravu a veřejné práce
doporučuje proto poslanecké sněmovně,
aby osnova zákona byla schválena ve zněni
přijatém senátem.
Rozpočtový výbor připojil se k usnesení
výboru pro dopravu a veřejné práce
jak co do zákona tak co do připojené resoluce.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Připojená úmluva., sjednaná mezi republikou
Československou, zastoupenou jménem vlády
ministry železnic a financí se strany jedné
a akciovou společností místní dráhy
Votice-Sedlčany se strany druhé, podle které
nabývá stát dnem 1. ledna 1928 této
místní dráhy, se schvaluje.
Ministr železnic se zmocňuje, aby uhradil provozní
výdaje této místní dráhy za
rok 1928, nekryté jejími provozními příjmy
a výdaje na zúročení a úmorovou
splátku hypoteční zápůjčky
v rámci rozpočtu státního podniku
"Československé státní dráhy"
skupina II., oddíl III., § 5 státního
rozpočtu pro rok 1928.
Ministr financí se zmocňuje, aby schodky místní
dráhy za léta 1921-1923 vzniklé v částce
467.46094 Kč, které byly zatímně hrazeny
zálohou z pokladních hotovostí, uhradil podle
čl. XIX., odst. 3. finančního zákona.
pro rok 1928.
Veškeré úkony s provedením tohoto zákona
související, majetkové převody, podání,
zápisy, připojená úmluva, jakož
i jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných
daní, dávek, kolků a poplatků.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provedou jej ministři
železnic a financí.
Příloha.
Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1928 do
vlastnictví a stát nabývá vlastnicky
veškerého movitého i nemovitého jmění
společnosti, ať toto nemovité jmění
jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných
nebo železniční knize) anebo není, s
veškerými právy a závazky jejími,
zejména železniční trati společnosti
z Votic do Sedlčan, tvořící předmět
koncesní listiny ze dne 16. května 1893, č.
95 ř. z., s veškerým movitým i nemovitým
příslušenstvím, se všemi vozidly
a veškerými zásobami, jakož i veškerého
ostatního jmění společnosti se všemi
aktivy i pasivy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle
svého určení se schválením
státní správy spotřebován.
Naproti tomu přejímá stát k vlastnímu
placení podle platného, státní správou
schváleného umořovacího plánu
zbytek dosud neumořené části hypotekární
zápůjčky, uzavřené u Zemské
banky království českého, nyní
u Zemské banky (dříve Zemské:banky
království Českého) v Praze v jmenovité
hodnotě 1,096.000 Kč, t. j. slovy jeden milion devadesát
šest tisíc Kč.
Veškeré akcie postupuje společnost státu
bez zvláštní úplaty. Tyto akcie společností
vydané společnost opatří a státu
odevzdá do 31. ledna 1928.
Ježto nabývací cena jest ustanovením
čl. II. vypořádána, prohlašuje
společnost, že nemá vůči nabývajícímu
státu žádných dalších pohledávek.
Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva
nabude právní platnosti a jakmile řádná
valná hromada schválí výroční
účty za rok 1927.
Likvidaci společnosti provede na základě
jejího usnesení státní správa.
Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti
(čl. IX.), přechází fysická
držba veškerých majetkových předmětů
v čl. I. uvedených na stát.
Společnost se zavazuje, že vydá státu
veškeré spisy, listiny, plány, účty,
knihy atd. místní dráhy se týkající
a že provede sama knihovní pořádek.
Společnost svoluje, aby podle této úmluvy
bylo vloženo vlastnické právo Československého
státu (železniční správa) na
všechny nemovitosti společnosti náležející.
Společnost jest povinna řádně podepsati
právní listiny, potřebné ku převodu
knihovního vlastnictví na stát, jakmile jí
budou státní správou k podpisu předloženy.
Obě smluvní strany vzdávají se práva
odporovati této úmluvě pro zkrácení
nad polovici obecné ceny.
Pro jakékoliv právní rozepře, které
by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny
v prvé stolici věcně příslušné
soudy v sídle české finanční
prokuratury v Praze.
Tato úmluva váže společnost schválením
valnou hromadou akcionářů a nabude právní
platnosti ústavním schválením.
Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost
obdrží její opis.
Ministr železnic:
J. Najman v. r.
Ministr financí:
Dr. Engliš v. r.
Vláda se vybízí, aby zamýšlenou
elektrisaci tratě Vršovice-Vrané-Čerčany
provedla s co největším urychlením,
a aby při této příležitosti vybudovala
tuto trať jako dvoukolejnou.