Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti
takto:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
K úspěšnému provádění
ochrany mládeže, zabezpečení dětí
nemanželských a stanovení i zajištění
povinností alimentačních rozšiřují
po případě mění se ustanovení
práva trestního, soukromého, procesního,
exekučního a práva správního
takto:
al. 1. Každé porušení vyživovací
povinnosti, jímž jest nezletilec vydán nebezpečenství
nouze, nebo mravní úhony, tvoří skutkovou
povahu trestního jednání, jež jest stíhati
soudem z úřední moci. Vinu tvoří
zlý úmysl a hrubá nedbalost.
Zúmyslné porušení povinnosti vyživovací
jest vždy přečinem, porušení z
hrubé nedbalosti jest jen tehdy přečinem,
byl-li nezletilec, oprávněný k výživě,
skutečně vydán nouzi a zpustnutí.
Nenastaly-li takové následky, jest to jen přestupek.
Přečin trestá se tuhým vězením
od týdne do 6 měsíců, přestupek
pak vězením od tří dnů do tří
měsíců. Zároveň může
býti podle volného uvážení soudcova
vyslovena i ztráta volebního práva, přípustnost
odnětí živnostenského oprávnění
na určitou dobu a prohlášení pachatele
za částečně zbavena cti.
Výrok o zbavení cti má v zápětí,
že odsouzený ztratí právo domáhati
se ochrany cti před soudem soukromou žalobou pro přestupek
proti bezpečnosti cti, pokud urážka ne obsahuje
obvinění z jiných trestných nebo nečestných
činů. Výrok o zbavení cti vyhlásí
se v obci pobytu a na soudní desce. Přestupek trestá
se jednoduchým vězením od tří
dnů do tří měsíců.
al. 2. Nastalo-li porušení povinnosti vyživovací
ze zahálčivosti, lehkomyslnosti nebo opilství,
nebo při opakování může soud
vysloviti i přípustnost, odevzdati vinníka
do nucené pracovny nebo pracovní kolonie.
V ostatním platí všeobecné zásady
trestního práva.
al. 3. Po osobách, povinných k výživě,
jejichž pobyt jest neznám, může býti
pátráno policejním oznamovatelem i když
není proti nim trestní řízení
v proudu. Zápis do oznamovatele zařídí
poručenský soud.
al. 1. Kdo úmyslně nebo z hrubé nedbalosti
ztěžuje nebo zamezuje ustanovení nebo dobývání
výživy nebo vůbec osobu k výživě
povinnou při tom podporuje jakýmkoliv způsobem,
ručí s ní rukou společnou a nedílnou
za příspěvky, jež se během jeho
působení staly splatné.
al. 2. Koná-li povinný k výživě
pravidelné služby u příbuzných
nebo i u osob cizích, platí vůči osobě,
mající právo na výživu, za smluvenou
mzda obvyklá za podobné služby a to ode dne,
kterého službodárce zvěděl o
jeho povinnosti k výživě.
Veškerá právní jednání,
odporující tomuto předpisu, jsou bezúčinná.
Zvláště se nemůže službodárce
ani odvolávati na zálohy nebo placení mzdy
dopředu, ani si započítávati protipohledávky
proti osobě k výživě povinné.
al. 3. § 166 občanského zákona upravuje
se takto:
I nemanželské dítě má právo
žádati na svých rodičích, aby
je přiměřeně svému jmění
vyživovali, vychovávali a zaopatřili.
Uznal-li nemanželský otec otcovství před
soudem, nebo svolení k zápisu svého jména
do matriky podle §u 164 obč. zákona, a přeje-li
si, aby nemanželské dítě mělo
právní postavení dítěte manželského,
dostane se dítěti jména otcova i všech
práv dítěte manželského netoliko
proti otci, nýbrž i proti jeho ascendentům,
a celé jeho rodině a nemanželskému otci
připadne nad dítětem i otcovská moc,
resp. podíl moci rodičovské.
Popře-li však otcovství a byl-li soudem přes
to uznán otcem nemanželského dítěte,
přísluší dítku nároky
na výživu, výchovu a zaopatření
netoliko proti nemanželskému otci, nýbrž
i proti jeho ascendentům dle zásad §u 143 obč.
zákona, jakož i nárok na povinný díl
podle zásad §u 765 obč. zákona.
al. 4. Předpis §u 168 obč. zákona doplňuje
se v těchto směrech:
a) Návrh na složení příspěvku
vyživovacího soudu muže býti učiněn
netoliko před narozením dítěte, nýbrž
i po jeho narození.
b) Právo k návrhu přísluší
před narozením dítěte matce nebo opatrovníku
dítka dosud nenarozeného a po narození dítěte
matce neb poručníkovi.
c) Když po uplynutí tří měsíců
povinnost k výživě nebyla stanovena ani dohodou
ani soudním nálezem, je povinen praesumptivní
otec na návrh poručníkův neb matčin
skládati k soudu další výživné
vždy na měsíc napřed.
al. 5. § 178 a) občanského zákona doplňuje
se tímto novým odstavcem:
Vyžaduje-li toho zájem dítěte, může
býti dítko otci nebo i oběma rodičům
odebráno, dáno do výchovy k pěstounům
nebo do ústavu a rodičům z důležitých
příčin i pobyt dítěte utajen.
al. 6. § 181 obč. zákona doplňuje se
takto:
Svolení manželského otce k adopci není
třeba, pozbyl-li otec otcovské moci podle §u
174 obč. zákona navždy.
Svolení matky dítěte netřeba, bylo-li
jí dítě soudem odebráno, protože
jeho výživu a výchovu zcela zanedbávala
nebo tělesný či duševní vývoj
jeho nemravným životem ohrožovala nebo odevzdala-li
dítě ústavu nebo spolku pro péči
o mládež s výslovným svolením,
aby je ústav nebo spolek dal za vlastní.
V těchto případech může rodičům
dítka, vyžaduje-li toho zájem dítěte
nebo jiný důležitý důvod, býti
zatajeno i jméno osvojitelovo nebo osvojitelčino.
al. 1. Spory o uznání otcovství a plnění
výživného prohlašují se za věci
feriální. (§ 224 c. ř. s.)
al. 2. Základem soudního rozsudku nebo usnesení
o závazku výživného může
býti povolena exekuce k zajištění bez
osvědčení ohrožení podle §u
370 ex. řádu a to jak pro nedoplatky, tak i pro
alimenty dopředu.
Proti osobám výživou povinným, které
zamýšlí vydati se do cizozemí, může
býti k návrhu matky, poručníka neb
opatrovníka vyřčeno odepření
pasu, ztížilo-li by se tím podstatně
dobývání výživného.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Jeho provedením pověřuje se ministr spravedlnosti:
Pokles mravnosti v době válečné a
poválečné, pokračující
krise manželství a rodinného života jsouce
samy o sobě těžkým společenským
zlem mají v zápětí celou řadu
průvodních zjevů, které povážlivé
situace jen ještě zhoršují.
Tak vzrůstá zejména počet nemanželských
dětí jako přímý důsledek
nemorálností vrstev zámožných
a manželského systému dnešní společnosti.
Nemanželských dětí bylo na dnešním
území republiky (Československé v
r. 1904 7.4%, jež však značně stouplo
počátkem r. 1918 a dnes pohybuje se mezi 10-12%.
Podle povolání přicházejí především
v úvahu služebné dívky, v Praze 35%
všech nemanželských dětí, potom
dělnice a nádenice 25% a konečně švadleny
a modistky 22%. Nemanželské děti rodí
se většinou v mladých letech matky. V Praze
bylo 35% matek nemanželských mladších
než 20 let, 30% ve stáří od 20-25 let
a teprve zbytek připadá na starší. Současně
je jisto, že nemanželské porody jsou tím
častější, čím v horších
poměrech matky žijí. Tak se stává,
že typickým zjevem nemanželské matky jest
především proletářské
děvče.
Pokud se týče samotných nemanželských
dětí jest nápadnou jejich úmrtnost.
To lze ovšem vysvětliti bídnými poměry
hospodářskými i sociálními.
Současně objevuje se i větší
kriminalita nemanželských dětí jako
přímý důsledek bídné
sociální situace, jež často dohání
k přestupku a zločinu.
Studium historického vývoje tohoto sociálního
zjevu ukazuje, že společnost usilovala uchrániti
se zla, jež zdržovalo především majetkový
vývoj jednotlivých rodin. Muži proto odříkali
se nemanželských dětí, o něž
starost padala výlučně na matku. A i ona
projevovala často málo vůle starati se o
svoje dítě. Následkem těchto poměrů
trpěly žena i dítě, především
ovšem dítě.
Tato situace zhoršovala se soustavně vlivem římského
a kanonického práva, takže dnes postavení
nemanželských dětí je krutě nespravedlivé
a neodpovídá požadavkům spravedlivých
a demokratických názorů naší
doby. Právní zanedbání a pokoření
nemanželských dětí omlouvá římské
a kanonické právo tím, že chce uchrániti
manželství, Ovšem v první řadě
proto, aby hospodářsky (majetkově) netrpělo,
kdyby nemanželské děti byly postaveny na roveň
manželským. Podle tohoto práva je manželství
majetkově právní a nikoliv přírodní
instituce, a není tedy divno, že nemanželské
styky jsou na denním pořádku a že se
z nich rodí nemanželské děti. Uznává-li
již společnost takovýto stav, musí podle
toho uzpůsobiti i nazírání na děti
nemanželské.
Pokročilejší zákonodárství
některých, zejména severských států,
snažilo se vyřešiti otázku nemanželských
dětí. Zejména Norsko a Švýcarsko
upravilo zákonem situaci nemanželského dítěte
zajišťujíc mu veškerá rodinná
práva, jméno otcovo i dědické právo.
Důsledek rozvratu vlastního manželství
a krise života rodinného objevuje se však také
i v jiném směru. Muž opouští rodinu,
mění svůj pobyt a práci, aby manželka
a děti nemohly na něm vymáhati alimenty,
nebo odchází do ciziny, aby každou exekuci
proti sobě znemožnil. Tím jest žena i
děti vydána v pospas bídě a hladu
a všechny zákonné kroky proti nesvědomitému
manželi a otci se lhávají. U dětí
nemanželských stává se pravidlem, že
otec používá všech prostředků,
aby nemusil platiti na výživu a výchovu dítěte
a nalézá při tom nezřídka,
z důvodů, jež byly uvedeny, oporu u svých
příbuzných a známých, kteří
mu poskytují útulek a výživu nebo práci
za pouhý hyt a stravu a maří zálohami
neb placením mzdy dopředu nebo předstíranými
protipohledávkami dobývání výživného
na něm.
Ježto pak v nynějších těžkých
životních poměrech matky nestačí,
aby opatřily dítkám výživu a
výchovu, jsou děti odkázány na veřejnou
dobročinnost, jež, nejsouc dosud úplně
organisována a dostatečně veřejností
podporována, nemůže se postarati o všechny
děti. Také péče domovských
obcí jest zpravidla úplně nedostatečná.
A tak dítky propadají začasté nemocem
a mravní zkáze. Z těchto opuštěných
a zanedbaných dětí rekrutují se zločinci,
živlové podvratní a nepřátelé
lidské společnosti.
Jest tedy v životním zájmu státu, aby
zákonnými předpisy znemožnil liknavým
rodičům uhýbání povinnosti
alimentační a zamezil i druhým osobám,
aby nemohly jakýmkoliv způsobem napomáhati
jim v tomto porušování.
Naše dosavadní zákonodárství
a je.ho ustanovení nechrání dostatečně
dětí manželských, ale zejména
nemanželských, před opuštěním
a bídou a tím i před tělesnou a mravní
zkázou.
Nelze čekati na novelisaci rodinného práva
a jiných zákonů, jejichž nová
úprava vyžadovala již dodnes dlouhé práce
a přípravy a podle všech známek nejen
že ji bude vyžadovati i nadále, nýbrž
jest důvodná obava, že při projednávání
materie tak obsáhlé ne. bude lze vyvinouti dostatečného
vlivu, aby zejména otázky předloženým
návrhem řešené dospěly k brzkému,
příznivému a spravedlivému vyřešení.
Avšak řady mládeže opuštěné
rostou měrou tak povážlivou, že ohrožují
obecné blaho. Je tedy nutno ihned podniknouti vše.
aby se zachránily alespoň ty děti, jejichž
otcové mohou být donuceni k plnění
povinností a již jsou schopni vydělávati
tolik, že by mohli vyživiti a zaopatřovati děti.
Tím bude současně umožněno dobročinným
spolkům a ústavům ujati se cele dětí
opuštěných nebo odebraných nehodným
rodičům.
Předložený návrh zákona má
za účel volati k odpovědnosti liknavé
rodiče a jejich pomocníky a donutiti je k plnění
povinností k dětem a zjednati tak nápravu
aspoň do té doby, než by novou úpravou
zákona občanského a trestního vešly
v život ještě úspěšnější
normy sledující tytéž cíle.
Článek I: ustanovení trestního práva
vzniknul z přesvědčení, že předpisy
práva soukromého a exekučního nestačí
k donucení liknavých otců, aby plnili své
alimentační povinnosti k dětem. Není
možno, jak ukazuje prakse, obejíti se bez norem trestních
a nelze též proti jejich zavedení ničeho
podstatného namítati ani se stanoviska obecné
etiky. Běží zde o životní zájem
společnosti a státu - o řádnou výchovu
mládeže po stránce tělesné i
duševní, jež jest možná jen, plní-li
otec řádné povinnost k dětem. Ido
toho nečiní, páše zločin na dětech,
jež vydává zkáze fysické a mravní
a na státu, jejž vystavuje nebezpečí,
že mu v jeho dětech vyrostou živlové zločinní
a podvratní. Tato trestní sankce je donucovacím
prostředkem velmi účinným a osvědčila
se ve všech státech, kde byla zavedena, na příklad
v Rakousku, Německu a Norsku.
Navrhuje se kvalifikace přečinu pro porušování
povinnosti vyživovací netoliko pro případ,
že byl čin spáchán ze zlého úmyslu
nýbrž i při hrubé nedbalosti, jsou-li
tím osoby oprávněné k výživě
vydány v pospas bídě a mravní zkáze,
ježto by se v mnoha takových případech
zlý úmysl nedal vůbec dokázati a intence
zákona zameziti pustnutí a degeneraci mládeže
vinou rodičů, byla by ve většině
případů zmařena.
Vedlejší tresty: ztráta volebního práva,
přípustnost ztráty živnostenského
oprávnění a částečné
zbavení cti odůvodněny jsou závažností
a zneuctívající povahou trestního
činu. Neboť člověk, který, neplně
povinnosti vyživovací, nechává své
děti zúmyslně nebo z hrubé nedbalosti
hladověti a pustnouti, klesá pod úroveň
zvířete, jež se stará podle svých
sil o výživu svého potomstva. Mimo to podvrací
mravní i právní pilíře státu
a odpírá konání primitivní
povinnosti občanské. Proto zaslouží,
aby mu společnost dala najevo, že ho necení
jako svého řádného člena a
odepřela mu aspoň z části ochranu
cti. Odnětí živnostenského oprávnění
na určitou dobu doporučovalo by se v případech
otců, kteří provozují samostatnou
živnost takovým způsobem, že mohou snadno
utajením svých příjmů znemožniti
dobytí alimentačních nároků
a že nemůže býti proti nim provedena ani
vnucená správa jejich živnosti pro její
malý rozsah.
K článku II: Ustanovení soukromého
práva, k bodu 1. a 2.
Zkušenost učí, že by otcové dětí
manželských a zvláště nemanželských
neporušovali povinností k dětem, kdyby jich
třetí osoby k tomu nenabádaly, nebo alespoň
v tom nepodporovaly. Bývají to zpravidla nemoudří
rodiče, kteří poskytují synům,
aby jim umožnili vyhnouti se povinnostem alimentačním,
byt, stravu a jiné životní potřeby bud
zdarma neb za práci, někdy tak činí
jiní blízcí příbuzní
neb dokonce i lidé cizí. Snaží se tak
znemožniti neb ztížiti vymáhání
alimentů tím, že se s liknavým otcem
smluví, že mu nebudou platiti. mzdy v penězích;
nýbrž jen poskytováním bytu, stravy
a občasných spropitných, neboť tím,
že mu dávají zálohy, platí mzdu
dopředu, nebo si nechají oddělávati
od něho buď skutečnou nebo předstíranou
protipohledávku.
Takovému nemorálnímu nadržování
jest nutna čeliti jednak trestním stíháním
pro přečin nebo přestupek spoluviny na porušení
povinnosti vyživovací podle obecních zásad
§u 5 trestního zákona, jednak uložením
solidární povinnosti k náhradě škody
a stanovením obvyklé mzdy za práci, kterou
si kdo dá konati za lehčích podmínek
od otce, o němž ví, že neplní své
alimentační povinnosti, jakož i neuznáním
žádných úmluv, jež by mohly býti
dobýváním nároku alimentačního
na újmu.
Těmito novými předpisy docílí
se jistě po zvednutí obecné mravnosti a záchrany
tisíců dětí před hladověním
a zanedbáním výchovy.
Ad 3. Újmy, jež dřívější
doba spojovala se zrozením mimo manželské lože,
snažilo se moderní zákonodárství
odstraniti. Dnešní kulturní člověk
nevidí v nemanželském původu nic znehodnocujícího.
A tento názor zračí se již i v našem
zákonodárství až na ustanovení
a poměru mezi nemanželským dítětem,
jeho otcem a jeho rodinou. Tyto zbytky starého třídění
působí dnes cize. A jest v zájmu lepší
výchovy a obecné etiky nahraditi je úplně
v duchu moderního nazírání. Je přirozené
a logické, aby úzké krevní příbuzenství
nemanželského dítka s otcem a jeho rodinou
došlo výrazu i v zákoně tím,
že by se dítku přiznalo i právo mít
postavení dítěte manželského.
Každým způsobem je křiklavě nespravedlivo
odpírati to nemanželskému dítěti
v tom případě, když otec uznává
otcovství a přeje si, aby jeho dítě
bylo postaveno na roveň dítěti manželskému.
Ježto však bývá často jistota otcovství
u dětí nemanželských problematická
a ježto také nezřídka nemanželští
otcové otcovství popírají, dala by
se ospravedlniti odchylka pro ten případ, když
nemanželský otec neuznává otcovství.
Avšak i tu dlužno vycházeti z předpokladu,
že dítě má právo na alimenty
a povinný podíl dědický netoliko proti
otci, nýbrž i proti jeho ascendentům. V těchto
směrech pokročilejší zákonodárství
norské stanoví, že matka má právo
tři měsíce před porodem přihlásiti
otce dítěte a tento ji musí žalovati,
považuje-li hlášení za nesprávné.
Dítě dostává tím způsobem
od narození živitele, který sice může
matku obviniti, že obcovala s jinými, ale to ho přece
nezbavuje povinnosti alimentační, třeba by
se platící považoval jen za náhradníka
pravého otce.
Výborná a účelná ustanovení
§u 168 občanského zákona ve znění
I. dílčí novely, jež zavádějí
u nás obdobná ustanovení, nevžila se
dosud v praksi. Hlavně zajisté proto, že nemanželské
zmatky neznají práva a hlásí se o
výživné pro dítě teprve až
se dítě narodí. Proto ani soud ani organisace
sociální péče nemá možnosti
dozvěděti se o případech nemanželského
těhotenství před porodem. Tím je však
mařen účel předpisu. Ježto je
však třeba zabezpečiti narozené dítě
před nedostatkem v době, než je pravomocně
rozhodnuto o otcovství a výši alimentů,
považujeme za důležité, aby předpisy
§u 168 občanského zákona byly rozšířeny
i na dobu po narození dítěte a aby mimo matku
před porodem byly oprávněny k návrhům
i po. ručník dítěte po porodu, respektive
opatrovník nenarozeného dítka před
porodem.
Ad 5. a 6.
Doplnění §u 181 a 178 a) občanského
z.íkona považujeme za velmi důležité,
ježto se tím umožní organisacím
pro péči o mládež a soudům umístiti
mnoho opuštěných dětí v rodinách
pěstounů a dáti řádným
lidem za vlastní. Případy, kdy pěstouni
či osvojitelé dětí, jež k nim
přilnuli a pečlivě je vychovávali,
byli obtěžováni, ano stali se předmětem
vydírání se strany nesvědomitých
rodičů, nebyly nijak vzácné. Že
je tím výchova dětí těžce
poškozena, je na bíle dni. Proto pěstouni,
hlásící se o děti s úmyslem
je adoptovati, chtějí vždy jen děti
úplně osiřelé aneb jen v tom případě,
bude-li rodičům zatajeno, kde dítě
bude.
K článku III.: Ustanovení práva procesního
a exekučního.
Zvláštní ráz a důtklivost alimentačních
pohledávek odůvodňuje jednak zařazení
sporů o otcovství a plnění výživného
ve věci feriální, jednak oprávnění
k zmírnění podmínek §u 270 exekučního
řádu, při povolování exekuce
k zajištění alimentačních příspěvků.
Zpravidla bývá těžko ba nemožno
osvědčiti nebezpečí, že by bez
zjišťovací exekuce bylo dobývání
nároků znemožněno nebo podstatně
ztíženo. A přece bez zjišťovací
exekuce nedal by se ve většině případů
zabezpečiti nárok alimentační před
ztrátou pozadních příspěvků,
splatných před pravomocí rozsudku nebo usnesení,
ježto dlužníci bývají zhusta lidé
s malými příjmy, na nichž se dají
dobýti jen periodicky malé částky
peněz.
K článku IV.: Ustanovení práva správního.
Navržené opatření má sloužiti
k tomu, aby otcové z úmyslu vyhnouti se povinnostem
alimentačním neprchali za hranice, jak se za časté
děje u manželských i nemanželských
dětí. Proto je spravedlivo, aby osoby oprávněné
k výživě " byly ochráněny
před opuštěním jich otci a před
ztrátou alimentů, odepřením pasu,
jehož přípustnost mohl by k návrhu matky
neb poručníka vysloviti poručenský
soud, když by otec, hodlající se vystěhovati,
bud nesložil nebo jinak nezajistil, čeho potřebí
k úhradě alimentů.
Návrh tento neznamená zatížení
státních financí a nenavrhujeme proto úhrady.
Po stránce formální navrhujeme, aby byl přikázán
výboru ústavně-právnímu.