Sociálně-politický výbor uznává,
že dosud jest třeba opatření, kterými
se zabezpečuje hospodárné zakládání
s místnostmi obytnými přes to, že v
poslední době pozoruhodný rozmach stavebního
rozmachu přispívá vydatně k rozmnožení
dané zásoby bytových jednotek, trvá
ve větších bytových střediscích
stále ještě nouze o byty. Pokud osnova navrhuje
obmezení volné disposice s byty a jinými
místnostmi, jde o obmezení, která nejsou
ani pro vlastníka domu ani pro jiného uživatele
místností nikterak zvláště tíživá.
Osnova sleduje účel, aby jednak nebyly odnímány
svému určení bez důležitých
příčin bytové jednotky, které
tu jsou, jednak aby byty nebyly zbytečně nechávány
prázdné a neobydlené, zejména nyní,
kdy na nové pronájmy se již nevztahují
ustanovení zákona o ochraně nájemníků.
Tím, že větším obcím se
poskytne možnost obmeziti právo vlastníka domů
k pronájmu bytů tak, že byty nemohou býti
pronajímány komukoliv, nýbrž jen osobám
do obcí příslušným, v obci zaměstnaným
nebo byt v obci již majícím, má se přispěti
k tomu, aby se bránilo zbytečnému hromadnému
stěnování z venkova do měst, ve kterých
jest nouze o byty.
Zajišťování bytů státních
zaměstnanců jest v osnově upraveno v podstatě
podobně jako v dosavadním zákoně čís.
225/1922 Sb. . a n., a čís. 87/1923 Sb. z. a n.
Přáním vlastníků domů
vychází osnova vstříc potud, že
nepřipouští zajišťování
bytů v těch případech, ve kterých
vlastník potřebuje bytu pro sebe nebo své
ženaté nebo vdané děti.
Osnova obsahuje účelná ustanovení
o bytech a místnostech zabraných podle zákona
o zabírání bytů obcemi čís.
592/1919 Sb. z. a n. Sociálně-politický výbor
doufá, že první poměry, vytvořené
svého času zabíráním bytů
obcemi, provedením navrhovaného nového zákona
budou definitivně zlikvidovány, což zajisté
jest žádoucno.
Doporučuje proto posl. sněmovně schválení
připojené osnovy zákona o mimořádných
opatřeních bytové péče a resolucí
jím přijatých.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Zrušiti byt připojením jeho nebo jednotlivých
jeho částí k jinému bytu nebo k jiným
místnostem, používati bytu nebo jednotlivých
jeho částí k jiným účelům
než k bydlení nebo míti v téže
obci dva nebo více bytů jest dovoleno pouze se svolením
okresního úřadu.
(2) Žádati za svolení ke zrušení
bytu nebo k používání bytu k jiným
účelům než k bydlení jest oprávněn
vlastník domu, jiná osoba jen se souhlasem vlastníka
domu.
(1) Svolení podle § 1 může býti
dáno, zřídí-li žadatel v obci
náhradní místnosti způsobilé
k obývání, nebo není-íi v obci
nedostatek bytů, jinak jen z důležitých
příčin, na příklad lze-li připojením
bytu nebo jednotlivých jeho částí
li jinému bytu zameziti přeplnění
bytu, nebo jde-li o použití bytu nebo jednotlivých
jeho částí k účelu, který
jest ve veřejném zájmu, anebo potřebuje-li
žadatel dvou nebo více bytů v téže
obci pro výkon svého povolání.
(2) Svolení podle § 1 k používání
jednotlivých částí bytu k jinému
účelu než k bydlení není potřebí
pro místnosti, kterých majetník bytu a osoby
žijící s ním ve společné
domácnosti užívají k výkonu svého
povoláni.
Stavební změny za příčinou
zrušení bytů nebo za příčinou
jejich používání k jiným účelům
než k bydlení, smějí býti stavebním
úřadem povoleny jen, vykáže-li se vlastník
domu svolením podle § 1.
Připuštění místností k
obývání podle § 1 nařízení
ministra sociální péče v dohodě
s ministrem vnitra a spravedlnosti ze dne 28. března 1918,
č. 114 ř. z., o opatřeních bytové
péče zůstávají v platnosti,
dokud nebudou odvolána úřadem příslušným
k udělení stavebního povolení nebo
povolení obývacího.
Vlastník domu jest povinen nepronajaté a neobydlené
místnosti, které se hodí k obývání
a kterých nepotřebuje pro sebe nebo pro své
zaměstnance, na příkaz okresního úřadu
pronajmouti za byt do 15 dnů po pravoplatnosti příkazu.
(1) Nepronajme-li vlastník domu.místností
do lhůty stanovené v § 5, určí
nájemníka do 8 dnů okresní úřad.
(2) Pronajme-li vlastník domu místnosti do lhůty
stanovené v § 5, avšak nenastěhuje-li
se do nich nájemník do lhůty stanovené
za tím účelem okresním úřadem,
může okresní úřad prohlásiti
nájemní smlouvu za zrušenou a určí
nájemníka do 8 dnů po pravoplatném
zrušení nájemní smlouvy.
V obcích s více než 10.000 obyvateli může
býti stanoveno pravoplatným usnesením obecního
zastupitelstva, schváleným zemským úřadem
a vyhlášeným způsobem v místě
obvyklým, že vlastníci domů smějí
do 31. prosince 1930 pronajímati beze svolení obce
byty pouze
1. těm, kdo v obci nebo v některé z obcí
okolních vykonávají své povolání
jako veřejní funkcionáři nebo jako
veřejní nebo železniční zaměstnanci,
2. těm, kdo mají v obci právo domovské,
3. majetníkům a zaměstnancům podniku
důlního, továrního, živnostenského,
zemědělského neb obchodního v obci,
4. těm, kdo se stěhují z bytu do bytu v obvodu
obce, měli-li již byt ve vlastním domě
nebo byt naturální nebo služební anebo
byt najatý od vlastníka domu,
5. státním občanům československým,
kteří se stěhují z ciziny.
(1) Obec s více než 10.000 obyvateli může
ustanoviti vyhláškou, uveřejněnou způsobem
v místě obvyklým, že vlastníci
domu jsou povinni do 31. prosince 1930 oznamovati jí ve
lhůtě vyhláškou stanovené každé
uprázdnění. a každý pronájem
bytů nebo jiných místností Ve vyhlášce
může býti uložena také nájemníkům
povinnost, aby oznamovali každý podnájem a
každé uprázdnění místností
daných do podnájmu.
(2) Obec může naříditi určitý
způsob oznamování.
(3) Oznámení jsou prosta kolků.
(1) Uprázdní-li se byt, obývaný aspoň
od dne 19. srpna 1922 státním zaměstnancem,
tím, že tento zaměstnanec byl přeložen
do jiné obce, může jej okresní úřad,
v jehož obvodu jest byt, zajistiti pro jiného státního
zaměstnance.
(2) Byty zajištěné podle odst. 1. nebo podle
§ 13 zákona ze dne 11. července 1922, č.
225 Sb. z. a n., a zákona ze dne 26. dubna 1923, č.
87 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních
bytové péče mohou býti znovu zajištěny.
Byl-li byt zajištěn podle § 9, jest vlastník
domu povinen pronajmouti jej ode dne, kterého se zruší
nájemní smlouva, a není-li tu nájemní
smlouvy, ode dne, kdy se byt uprázdní, státnímu
zaměstnanci, kterého mu označí úřad,
který byt zjistil.
Zajištění bytu zaniká, naznačí-li
úřad vlastníku domu ještě před
počátkem výpovědní lhůty,
následující po právoplatném
zajištění, státního zaměstnance,
kterému byt musí býti pronajat, nebo neoznámí-li
mu označený státní zaměstnanec
nejpozději pátého dne této výpovědní
lhůty, že byt přijímá.
Vyklidí-li přeložený státní
zaměstnanec zajištěný byt dříve,
než se skončí nájemní poměr,
nesmí vlastník domu brániti státnímu
zaměstnanci, pro něhož byt byl zajištěn,
a který mu oznámil, že byt přijímá,
aby se se solením dosavadního nájemníka
nastěhoval do zajištěného bytu.
Zajistiti nelze:
1. bytů, z nichž byla státním zaměstnancem
nebo vlastníkem domu již platně dána
výpověď,
2. bytů v domech stavebních sdružení,
která byla ministerstvem sociální péče
uznána za obecně prospěšná,
3. bytů, kterých vlastník domu potřebuje
pro sebe nebo pro své ženaté nebo vdané
děti.
Byla-li před počátkem výpovědní
lhůty, následující po pravoplatném
zajištění, zrušena nájemní
smlouva mezi státním zaměstnancem, pro něhož
byl byt zajištěn, a vlastníkem domu, zajištění
bytu nezaniká, a úřad, který jej zajistil,
může vlastníku domu označiti jiného
státního zaměstnance.
Přeložený státní zaměstnanec
jest povinen uposlechnouti vyzvání úřadu,
jemuž jest přidělen, aby do určité
doby nájemního poměru nezrušoval, nebo,
byl-li mu v novém služebním místě
opatřen byt, nájemní smlouvu o svém
bytu v určité lhůtě vypověděl.
Ke státním zaměstnancům počítají
se také vojenští gážisté
v příslušníci četnictva. Totéž,
co o státních zaměstnancích, platí
obdobně o zaměstnancích železnic, sloužících
veřejné dopravě, mimo zaměstnance
drah pouličních a o učitelstvu veřejných
škol obecných a občanských.
Obce, které podle § 70 zákona ze dne 11. března
1921, č. 100 Sb. z. a n., o stavebním ruchu byly
do 30. června 1921 zmocněny, aby provedly opatření
podle zákona ze dne 30. října 1919, č.
592 Sb. z. a n., o zabírání bytů obcemi,
a stát, zastoupený ministerstvem sociální
péče, pokud naň podle § 16, odst. 1.,
zák č. 225/1922 Sb. z. a n. přešla práva
a závazky společných bytových úřadů,
mohou činiti a vrácení bytů zabraných
a za účelem zabezpečení svých
práv a splnění svých povinností
ze zabrání pro ně vyplývajících.
(1) Zabrání bytů a místností,
provedená podle nařízení ze dne 22.
ledna 1919, č. 38 Sb. z. a n., o zabírání
bytů obcemi a podle nařízení ministra
Československé republiky s plnou mocí pro
správu Slovenska ze dne 30. dubna 1919, č. 76/3577
pres., "Úradné noviny", ročník
I., č. 13., a podle zák. č. 592/1919 Sb.
z. a n. zůstávají v platnosti nejdéle
do 31. prosince 1930.
(2) Ode dne 1. ledna 1931 jest o všech bytech zabraných
a o bytech, jejichž správa přešla na stát
se společných bytových úřadů,
míti za to, že byla o nich mezi uživatelem a
vlastníkem domu učiněna nájemní
smlouva.
Na úhradu výloh, spojených s likvidací
společných bytových úřadů,
budiž do státního rozpočtu zařaděna
příslušná úhrada.
(1) Přestupky § 1 a přestupky vyhlášky
obce podle § 7 trestá okresní úřad
pokutou do 10.000 Kč, při nedobytnosti vězením
do jednoho měsíce. V trestním nálezu
může býti zároveň stanovena lhůta,
do níž ten, kdo se dopustil přestupku, jest
povinen zjednati stav vyhovující zákonu nebo
vyhlášce.
(2) Úřad příslušný k potrestání
může vysloviti beztrestnost s podmínkou, že
do stanovené lhůty bude zjednán stav vyhovující
zákonu nebo vyhlášce.
(3) Kdo uvede vlastníka domu v omyl za tím účelem,
aby od něho najal byt proti ustanovení vyhlášky
obce podle § 7, může býti potrestán
podle odst. 1.; vlastník domu uvedený v omyl jest
beztrestný.
(4) Přestupky vyhlášky obce podle § 8
trestá okresní úřad pokutami do 2000
Kč, při nedobytnosti vězením do 5
dnů.
(1) Působnost okresního úřadu podle
tohoto zákona vykonává, pokud není
jinak ustanoveno, ve městech se zvláštním
statutem magistrát a ve městech se zřízeným
magistrátem městský notářský
úřad. O zajišťování bytů
podle §§ 9 až 16 ve městech se zvláštním
statutem a ve městech se zřízeným
magistrátem rozhoduje zemský úřad.
(2) Proti rozhodnutí obce, kterým bylo odepřeno
svolení k pronájmu bytu podle § 7, může
vlastník domu podati u obce do 15 dnů odvolání,
o němž rozhoduje nadřízený politický
úřad s konečnou platností. V rozhodnutí
obce budiž uvedeno též odůvodnění
a poučení o opravném prostředku.
(3) Proti určení nájemníka podle §
6 a proti označení státního zaměstnance
podle § 10 není odvolání.
(4) Proti rozhodnutí zemského úřadu,
kterým nebylo schváleno usnesení obecního
zastupitelstva podle § 7, nebo kterým byl zajištěn
byt podle §§ 9 až 16, není opravného
prostředku.
Ustanovení tohoto zákona o vlastníku domu
vztahují se i na jeho zákonného nebo smluvního
zástupce a na trvalého nebo dočasného
uživatele nebo poživatele domu.
Ustanovení § 31, odst. 1., č. 4., zákona
o ochraně nájemníků ze dne 28. března
1928, č. 44 Sb. z. a n., o bytech zajištěných
podle § 13 zák. č. 225/1922 Sb. z. a n. a zák.
č. 87/1923 Sb. z. a n., a o bytech, pro které byl
určen nájemník podle § 2, odst. 2.,
téhož zákona, platí též
o bytech, zajištěných podle §§ 9
až 16, a o bytech, pro které byl určen nájemník
podle § 6.
(1) Ustanovení §§ 1 až 16 se nevztahují
1. na domy, jakož i na přestavby, přístavby
a nástavby domů, pro něž bylo uděleno
nebo se udělí úřední povolení
stavební po 27. lednu 1917, na Slovensku a Podkarpatské
Rusi po 12. listopadu 1916, a v jiných domech na místnosti,
které byly teprve po 1. květnu 1924 nově
zřízeny nebo z neobytných na obytné
upraveny,
2. na budovy státu, země, okresů, obce nebo
některého fondu těmito korporacemi spravovaného
a na byty jimi najaté, kterých užívají
jejich zaměstnanci jako bytů služebních,
3. na budovy, kterých korporace a ústavy humanitní,
zdravotnické, světové a kulturní a
sociálně pojišťovací ústavy
používají pro svoje účely,
4. na domy a objekty, které jsou ve vlastnictví
nebo správě železnic nebo železničních
fondů,
5. na místnosti, za něž jejich majetníci
zřídili místnosti náhradní
podle § 9 zák. č. 592/1919 Sb. z. a n.,
6. na letní byty a na byty pronajímané pravidelně
lázeňských hostům v místech
lázeňských,
7. na byty a úřadovny zástupců cizích
států,
8. na místnosti zabrané podle zákona ze dne
12. srpna 1921, č. 304 Sb. z. a n., o zabírání
budov nebo jejich částí pro účely
veřejné a na místnosti získané
pro školu a pro bydlení podle zákona ze dne
3. dubna 1919, č. 189 Sb. z. a n., a zákona ze dne
9. dubna 1920, č. 295 Sb. z. a n., o školách
národních a soukromých ústavech vytyčovacích
a vychovávacích,
9. na místnosti pronajímané u provozování
živnostenského přechovávání
cizinců.
(2) Účinnost §§ 1 až 0 zanikne v
obcích uvedených v § 31, odst. 2., zák.
č. 44/1928 Sb. z. a n. dnem, kterého v nich pozbudou
účinnosti ustanovení uvedeného zákona.
V těchto obcích může býti dána
výpověď z bytů zajištěných
podle §§ 9 až 16 tohoto zákona a podle §
13 zák. č. 225/1922 Sb. z. a n. a zák. č.
87/1923 Sb. z. a n. jen z důvodů uvedených
v § 1 až 3 zák. č. 44/1928 Sb. z. a n.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1928. I po tomto dni zůstávají
však v platnosti ustanovení §§ 2 a 13 zák.
č. 225/1922 Sb. z. a n. a zák. č. 87/1923
Sb. z. a n. pro případy, ve kterých byl již
vlastník domu vyzván k pronájmu bytu, nebo
ve kterých bylo vydáno rozhodnutí o zajištění
bytu.
Ustanovení §§ 1 až 16 pozbudou účinnosti
dnem 31. prosince 1930.
Provésti tento zákon náleží ministru
sociální péče v dohodě s ministry
spravedlnosti a vnitra.
Vláda se vyzývá, aby se postarala o to, aby
ustanovení § 49, odst. 2., zákona o stavebním
ruchu ze dne 28. března 1928, č. 43 Sb. z. a n.
bylo co nejblahovolněji prováděno, a co nejdříve
uveřejněny byly podmínky, za kterých
bude možno prodloužiti lhůtu k dokončení
stavby.
K vysokým nákladům stavebním značně
přispívají vysoké tarify železniční
pro dopravu stavebních hmot, zvláště
cihel. Vládě se proto ukládá, aby
přiznala nejvyšší přípustnou
slevu všech nákladních tarifů na dopravu
stavebního materiálu, budou-li stavebníky
družstva, sociálně humánní spolky
a obce.