Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Závěr § 10 budiž pozměněn
takto:;>školní, dělnické lístky,
jakož i jízdenky obchodních cestujících,
zástupců a jednatelů, pracujících
jménem a na účet jednoho nebo více
podnikatelů i když jsou ustanoveni pouze na provisi,
jsou od dávky osvobozeny. Podrobnosti budou upraveny vládním
nařízením.Ť
Zákon nabývá ihned účinnosti
a provedou jej všichni členové vlády.
V pozdních hodinách večerních projednával;,
sociálně, politický. výbor;, dne 17.
prosince 1924 vládni návrh tisk č. 5010 zákona
výše citovaného. Neobvyklá hodina jednání
znemožnila povolání zástupců
jednotlivých ministerstev a mezi těmi, kteří
scházeli, byli i zástupcové ministerstva
železnic; jejich vyrozumění bylo technicky
nemožné stejně jako u ostatních. §
10 osnovy dal navrhovateli možnost, rozvinouti akutní
problém obchodního cestujícího a zástupce
v našem hospodářském životě.
Navrhovatel prokázal vývojem poměrů
zproletarizování těchto osob, zejména
pak těžké postavení provisních
zástupců, kteří trpí nedostatky
našeho ochranného zákonodárství
a jsou donucováni hraditi veškeré cestovní
výlohy, aniž by měli záruk honorování.
Jejich činnost není odměněna ani tak
jako práce akordantova, neboť výsledek jejich
činnosti je odvislý od vyřízení
objednávky a zaplacení příslušného
účtu. Jakákoliv hospodářská
krise vymstí se nejdříve na těchto
zaměstnancích, kteří platí
ze svého jízdu i ostatní výdaje a
velmi často bez výsledku. Avšak i fixní
plat obchodních cestujících není tak
skvělý, aby opravňoval neinformovanou veřejnost
o opulentních poměrech této kategorie zaměstnanecké.
Opak je pravdou!
Z těchto příčin žádal
navrhovatel, aby výhody, jež, se poskytují
školním a dělnickým lístkům,
byly dány také obchodním, cestujícím
a jednatelům. Sociálně politický výbor
nezamítl tento oprávněný požadavek,
vzhledem k tomu však, že příslušné
oddělení ministerstva železnic nebylo ve schůzi
zastoupeno, byl projeven souhlas, aby jinou cestou vyslovenému
přání se vyhovělo.
Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny
jednal taktéž o této záležitosti
a jak protokol schůze ze dne 17. prosince 1924 praví,
positivně:
ťPri § 10 hovorí poslanec Remeš za nezdraženie
železničných lístkov pre obchodných
cestujúcich a žiada úpravu tohoto uvedením
v dovodovej zpráve. Referent sa prisposobil a § 10
prijimá se v znení výboru soc..pol.Ť
Také senát o téže záležitosti
jednal a dle tisku 2061 poznamenává:
ťV § 10 zákona se podotýká, že
ve schůzi rozpočtového výboru poslanecké
sněmovny konané dne 17. prosince 1924 bylo vysloveno
přání, aby 10% zdražení lístků
na československých drahách netýkalo
se lístků pro obchodní cestující,
kteří cestují v námezdním -
služebním poměru.Ť
V plenu obou sněmoven bylo zpravodaji zvlášť
o tomto usnesení referováno. a v důsledku
celého jednání vyhověli ministři
železnic výnosy č. 9611/III/3 ze dne 28. března
1925, č. 53131/III/3 ze dne 18. prosince 1925, č.
53397/III/3 ze dne 11. prosince 1926.
Počínaje 1. lednem 1928 byly tyto výhody
obchodním cestujícím a zástupcům
odejmuty. Stalo se tak v době, kdy náš stát
potřeboval a i dnes potřebuje nejagilnějšího
působení těchto činitelů, kteří
v našem národohospodářském životě
hrají čím dále tím více
svoji důležitou a významnou úlohu. Jsme
státem exportním a proto je nutno neodepříti
podporu těm, kteří přispívají
podstatnou částí k aktivnosti naší
obchodní bilance. Poukazujeme k různým projevům
z poslední doby, tak zejména na elaborát
ministerstva spravedlnosti k zákonu o zaměstnancích
ve vyšších soukromých službách,
kde se práce obchodního cestujícího
správně oceňuje.
Budiž dále poznamenáno, že cizina velmi
záhy vystihla nutnost podpory těchto osob a poskytují
různé státy všemožné výhody
ve výkonu distribučním u vědomí,
že ukládají tento peníz na vysoký;
úrok.
Projednávání vládní osnovy
zákona, jehož znění navrhujeme, je mravním
závazkem, který byl až do 31. prosince 1927
plněn a jsou navrhovatelé přesvědčeni,
že strany, které zákon odhlasovaly, přejaly
i ostatní povinnosti, které nejlépe splní
nyní tím způsobem, že urychleně
náš návrh projednají, aby nejdéle
1. červencem 1928 opravený zákon vstoupil
v účinnost. Úhrada nákladů
vyplývajících z tohoto návrhu byla
již opatřena dávkami, vyplývajícími
z prvé části § 10 zákona č.
287 Sb. z. a n.
Navrhujeme, aby tento návrh byl k projednání
přikázán výborům sociálně-politickému
a rozpočtovému.