I. posl. Krebse a druhů min. soc. péče o
podpoře v nezaměstnanosti státním
občanům československým, pracujícím
v cizině,
II. posl. Krebse a druhů vládě, aby byl podán
návrh zákona o všeobecném pensijním
pojištění,
III. posl. inž. Kalliny a druhů vládě
o ohrožení hradu Lokti u Karlových Varů,
IV. posl. Koczora a druhov min. verejných prác o
neudržitelnej praxi pro zaberaní bytov na základe
zákona č. 304/1921,
V. posl. dra Schollicha a druhů min. školství
a nár, osvěty ve věci Němcům
nepřátelské Ouředníčkovy
učebnice pro české školy,
VI. posl. dra Koberga a druhů min. vnitra, jak se provádí
hlášení,
VII. posl. Simma, inž. Junga a druhů vládě
o opatřeních proti zvýšení ceny
zdejšího cukru,
VIII. posl. Ślivky, Petera a soudr. min. veř. prací
a min. soc. péče o zoufalém postavení
horníků, zaměstnaných v uhelných
dolech Larisch-Mönnicha v Karvinné (jámy Jindřich,
František, Hlubina a Jan Karel),
IX. posl. Jurana, Majora, Kopasze, Ślivky a soudr. min. spravedlnosti
o vysílání trestanců v Nitře,
aby mařili stávku zemědělského
dělnictva v západním Slovensku,
X. posl. Hakena, dra Sterna a soudr. vládě o zákazu
tělocvičných a sportovních slavností
ťFederace proletářské tělovýchova
v Praze, pražským policejním ředitelstvím
a Zemskou politickou správou,
XI. posl. Simma a druhů min. vnitra, aby byl novelován
zákon ze dne 3. dubna 1925, č. 65 Sb. z. a n., o
svátcích a památných dnech republiky
Československé,
XII. posl. inž. R. Junga, dra Wollschacka a druhů
vládě, že místoguvernér Rozsypal
vyplatil peníze na volby ťHospodářské
straně židovskéŤ a prominul 28.000 Kč
na rozmnožení kandidátních listin,
XIII. posl. Krebse a druhů min.
vnitra o odpovědi na dotaz č. D 826-II o odepřeném
plakátování pro schůzi ve Varnsdorfu.
Z odpovědi na dotaz D-366-II ex 1926 zemřelého
poslance Patzela tehdejšímu ministrovi sociální
péče ze dne 27. srpna 1926, podepsané panem
ministrem spravedlnosti drem Haussmannem, vysvítá,
že ministerstvo sociální péče
zahájilo přímo jednání s říšskoněmeckou
vládou, aby ve věci vyplácení podpory
v nezaměstnanosti československým státním
občanům, pracujícím v Německu,
dosáhlo vzájemné úpravy. Bohužel
mnoho československých státních občanů
bydlících v pohraničních místech
a pracujících v německé říši,
jest ve velice nepříjemné situaci, že
ačkoliv v německé říši
musí platiti příspěvky na pojištění
proti nezaměstnanosti, jako českoslovenští
státní občané podpory v nezaměstnanosti
nedostávají. Poněvadž se tento stav
týká mnoha set československých
státních občanů a na postižené
krutě doléhá, podáváme panu
ministrovi sociální péče naléhavý
dotaz:
Pan ministr sociální péče se vyzývá,
aby co nejdříve sjednal s říšskoněmeckou
vládou úmluvu o vzájemné úpravě
péče o nezaměstnané.
V Praze dne 14. dubna 1928.
Počátkem února 1928 usnesla se poslanecká
sněmovna na úpravě požitků státních
pensistů tisk 1411. Bohužel ani tento návrh
nezpůsobil zrovnoprávnění různých
pensijních požitků. Také tento zákon
neřeší cestou spoustu nespravedlností,
které záležejí v tom, že jednotlivým
státním zaměstnancům a jim na roveň
postaveným, kteří byli přeloženi
do výslužby v různých
dobách, své. mocným ustanovením rozhodných
dnů byly vyměřeny pense tak, že spousta
pensionovaných zaměstnanců různých
kategorü dostává pense naprosto různé.
Níže předkládáme tabulku, na
níž jsou jasně znázorněn ohromné
rozdíly, způsobené ustanovením různých
rozhodných dnů pro pensi.
Předběžné vzdělání nebo hodnost (100% pense) | Staropensista z doby před 1./9. 1919 s plným 20%ním zlepšením podle zákona o staropensistech | Novopensista z doby od 1./9. až do 1./1. 1926 (zákon ze dne 20./12. 1922, číslo 394) | Novopensista od 1./1. 1926 podle nového platového zákona ze dne 24./6. 1926, č. 103 a 104 | Nejnovější pensista dostává více | |||
dříve | bez povýšení | s povýšením | bez povýšení | s povýšením | |||
E | Vyšší než obecná škola. | 16.400 | 17.500 | 22.500 | 23.400 | 5.000 | 5.900 |
D | Nižší střední škola, 4 tř. občan. školy | 17.100 | 20.300 | 24.000 | 24.900 | 3.700 | 4.600 |
C | Maturita na střední škole | 20.400 | 20.700 | 25.500 | 29.700 | 4.700 | 9.000 |
B | Jedna státní zkouška | 22.100 | 24.300 | 30.600 | 36.600 | 6.300 | 12.300 |
A | Vysoká škola | 24.500 | 26.100 | 36.600 | 39.000 | 10.500 | 12.900 |
Zřízenec | 10.450 | 10.450 | 11.700 | 13.050 | 1.300 | 2.600 | |
Podúředník | 11.250 | 11.250 | 13.050 | 14.400 | 1.800 | 3.200 | |
Podúředník | - | - | 14.400 | - | - | - | |
Četnický strážmistr | - | - | 16.500 | - | - | - | |
Vrchní četnický strážmistr | - | - | 18.600 | - | - | - | |
Vrchní četnický strážmistr | |||||||
velitel stanice | - | 15.150 | 24.300 | - | 9.200 | - | |
Učitel na obecné škole | 20.400 | 20.700 | 27.600 | - | 6.900 | - | |
Řídící učitel na obecné škole | 20.700 | 21.000 | 28.500 | - | 7.500 | - | |
Učitel na občanské škole | 22.200 | 22.200 | - 32.300 | - | 10.100 | - | |
Ředitel občanské školy | 23.100 | 22.900 | - 34.400 | - | 11.500 | - | |
Učitelka domácích nauk | 15.700 | 20.300 | 24.000 | - | 3.700 | - | |
Odborný učitel | 16.800 | 17.500 | 24.000 | - 32.000 | 6.500 | -14.000 | |
Ředitel na odborné škole | 25.200 | 26.100 | 42.000 | - 43.800 | 15.900 | - 17.700 | |
Středoškolský profesor | 24.500 | 26.100 | 39.600 | - | 13.500 | - | |
Ředitel střední školy | 25.900 | 27.300 | 45.800 | - 52.100 | 18.500 | - |
Staropensista s maturitou na střední škole
dostává ještě o 1.800 Kč méně
než novopensista s nižším vzděláním,
a o 3.300 Kč méně než novopensista s
nižší střední školou.
Staropensista, učitel na občanské škole,
dostává ještě o 1.800 Kč méně
než jeho bývalý žák z občanské
školy bez povýšení.
Staropensista, doktor filosofie nebo práv, jest na tom
téměř stejně jako pensista s nižší
střední školou bez povýšení
a hůře než pensista s nižší
střední školou s povýšením.
Právě toho, že se letošního roku
slaví jubileum desítiletého trvání
Československé republiky měla by vláda
použíti, aby konečně napravila; velké
bezpráví, spočívající
v různém počítání pensijních
požitků.
Státní pense jest zajisté nabyté právo
všech bývalých státních zaměstnanců
a jejich vdova sirotků a nelze pochopiti, proč se
vláda trvale brání splniti své závazky
a konečně provésti zrovnoprávnění
všech pensistů.
Podepsaní táží
se tedy vlády, je-li ochotna poslanecké sněmovně
co nejdříve podati návrh zákona, jímž
se provádí konečné zrovnoprávnění
všech státních pensistů a je-li ochotna
k tomuto účelu zařaditi do státního
rozpočtu pro rok 1929 asi 350 milionů na úhradu
této potřeby.
O hradu Lokti, jenž je z nejstarších hradů
a stavebních památek západočeského
kraje, a o jeho těžkém ohrožení
uveřejnil známý historik a badatel ve vlastivědě
dr. Antonín Gnirs tento článek:
ťJakého ocenění a jak vysokého
místa dostalo se loketskému hradu mezi starými
stavebními památkami, jest dobře známo.
Jeho dějiny vyplňující již téměř
tisíciletí, byly právě podrobeny ucelenému
zkoumání, které znovu dokázalo, jak
posledních sto let těžce se provinilo na tomto
skvostu. Že přes zamýšlené a těžké
poškození vnitřní stavby aspoň
navenek působí dojmem opevnění, které
bylo ze středověku téměř neporušené
zachráněno, dlužno přičísti
vedle způsobu stavby také tomu, že násilné
adaptace v dvacátých létech 19. století
byly omezeny na vnitřní místnosti a na fasády
hradního dvora, vyzdobené kdysi vzácnou architektonickou
nádherou. I když při zběžném
pozorování vnější stavby nelze
postřehnouti všechno to
ničení a přestavby, přece jen, bohužel,
škody způsobeny byly. Právě v posledních
desíti letech ukazují se stále hrozivěji
poruchy rovnováhy a nevyhnutelné účinky
přesunů, které musí míti v
zápětí zničení takové
stavby, jestliže se, jako se to
stalo zde, žádá, aby zdi, které kdysi
byly zatíženy jen svisle, nyní převzaly
funkci opěr pro celé bludiště patrových
kleneb žalářních kobek.
Ona stará stavba musila si před sto lety dáti
líbiti toto znásilnění. Při
tom však stará stavební struktura byla v mnoha
směrech přivedena z rovnováhy, a staré
vyrovnání mezi zatížením horizontálním
a vertikálním úplně přerušeno,
poněvadž při novém rozdělení
místností padla mnohá stará zeď,
která kdysi bud vázala nebo sloužila jako zakotvení.
Tato nová práce způsobila
již roku 1820, že ze zámecké kašny
spadla nádvorní fasáda, na jiných
místech začala stavba pracovati, což jako nezhojitelná
choroba dále velmi ohrožuje mnoho částí
hradu. Vedle toho ještě stavba není téměř
vůbec udržována a stav stavby jest zkoumán
vždy jen pokud se týká zdí ve vnitřním
dvoře a části hradu, které se dnes
ještě používá. Vnější
části stavby, těžko přístupné,
především zdi vystupující ze
změti skal čnějících nad Ohří,
byly dlouhou dobu úplně
opomíjeny. Zde jest hluboce do vnitra zdi puklina vymleta
větrem a lijáky. Při tom části
zdi vystavěné z cihel vzaly za své. Ale i
ze zdí vystavěných z kamene vypadaly již
před delší dobou části zdi a
dnes na samotném průčelí jsou místa
měřící několik čtverečních
metrů bez obložení, takže velmi
uvolněná základní stavba bez
překážky se sesouvá a ve zdích
tvoří se dutiny. Poukazuji jen na hlubokou díru
v podezdívce poblíže knížecího
křídla, vystupujícího na skále
nad Ohří, na stejné škody na baště
a její vrátnici.
Místnosti, kterých se dnes již nepoužívá,
jsou ponechány bez oken a bez jakékoliv stavební
péče k pokračující zkáze
stavby. Ačkoliv hrad jest dnes ještě pod střechou,
není dnes již ničím jiným než
zříceninou propadlou zkáze. Tuto stavbu může
zachrániti jedině důkladná oprava
vnějších zdí.
Jako tato, tak také jediná část zachované
hradební zdi s dávným cimbuřím
jest těžce ohrožena tím, že udržování
stavby staralo se aspoň poněkud o zeď se strany
hradu i jinak chráněnou, jako lehce přístupnou.
O vnější severozápadní stranu
postaráno nebylo a jest zříceninou.
Při všem tom jest však velmi potěšitelné,
že město Loket již před třemi léty
ujalo se části hradu, kterou dále spravuje,
když již před 20 lety zabezpečilo markrabský
dům, který byl téměř na spadnutí.
V létech 19251926 vedle toho město Loket
nákladem 80.000 Kč obnovilo nejen úplně
zničenou střechu hradní věže,
nýbrž zachránilo před rozpadnutím
také k ní patřící plášťovou
stavbu a část vnější hradební
brány. Nyní bylo by naléhavě na čase,
aby také justiční správa podrobila
důkladně restauraci část
hradu odevzdanou jí do užívání,
než se ze skvělé stavební památky
stane ztracená zřícenina. Netřeba
zdůrazňovati, že takováto práce,
která se nyní stala neodkladnou, může
býti provedena jen za spoluúčasti Státního
památkového úřadu. Ovšem při
tom nemá býti přehlédnuto,
že by také v zájmu úkolů přikázaných
tomuto úřadu bylo, kdyby zmizely z hradu žalářní
kobky s těžkými klenbami, jichž bylo kdysi
třeba pro trestnici. Nehledě k velmi těžkým
pochybám techniků, nemůže býti
příliš těžkým problémem
odpověděti na otázku,
zda umělecké památky jako jest loketský
hrad nelze použíti k něčemu jinému
než k úplně nedostatečnému útulku
pro lidi, kteří se provinili proti právu
a zákonu. Dnes stávají se přece stará
kulturní střediska a památky všude cílem
lidí, kteří se
chtějí potěšiti z největších
výkonů staré kultury. Také na loketském
zámku třeba napraviti chyby, hříchy
a těžké omyly minulé doby.Ť
Podepsaní se tedy táží:
Jest vláda ochotna v nejužší dohodě
se Státním památkovým úřadem
učiniti všechna opatření, aby tato skvělá
umělecká památka byla zachráněna
před jistou zkázou a zachována příštím
generacím?
Po dobu desaťročného trvania republiky hlavne
z iniciativy revolučného Národného
shromaždenia podliehajúceho vlivu krajnej ľavice
socialistickej spatrilo svetlo sveta veľa takých ťvýnimečnýchŤ
zákonov, ktoré i pri najrafinovanejšom sofismovaní
nelzä nazvať demokratickými. Z týchto
ťvýnimečnýchŤ zákonov vyvolal
vo širokých vrstvách občianstva najväčšiu
antipatiu snáď zákon č. 304/1921, ktorý
proste činí možným, že prednosta
niektorého štátneho úradu, - či
už je on županom veľžupy a či strážmajstrom
veliteľom četníckej hliadky, - môže
z domu, ktorý sa mu zaľúbi, povyhadzovať
na ulicu jeho vlastníka a bydliacich a na miesto nich nasťahovať
sa sám buďto s rodinou alebo so svojím úradom.
Ukrivdený darmo podáva žiadosti a odvoláva
sa na najvyššie fóra,
tým si zapríčiní len nové útraty,
lebo toho vyžaduje:ťverejný účel
a vyšší záujemŤ a poneváč
usnesenie, ktorým sa odkopáva posviatnosť súkromnëho
majetku, má tiež zákonitý podklad.
Nechceme sa púšťať do právnofilozofického
rozboru citovaného zákona, lebo príklady
nižšie uvedené nadovšetko krikľavejšie
dokazujú mravnú neudržiteľnosť tohoto
zákona a dosvedčujú i to, že vláda
nemá vôbec žiadneho úmyslu prikročiť
vážne ku riešeniu bytovej mizerie, ba naopak
zaberaním bytov len zväčšuje zbiedačené
pomery na tomto poli.
1. Ludvík Iván v Tornale prenajal dňa 5.
októbra 1926 obytný dom v Tornale, Železničná
ulica č. 123, ktorého vlastníci sú
Arpád Ladányi v Chvalove a Valeria Ladänyi-ová
vydatá Csikyová v Sokoki a ohľadom tejto nemovitosti
náleží vdove po Jurajovi Ladányi-ovi
užívacie právo na základe práva
vdovského. Byt však zapáčil sa tiež
miestnemu veliteľovi četníckemu, ktorý
2. februára 1927 zahájil záborové
pokračovanie. Ludvík Iván, otec päť
detí žije od tých čias v stálom
strachu pred nebezpečím,
že spolu s rodinou dostane sa na ulicu; toto záborové
pokračovanie už asi od poldruha roka nie je skončené.
2. Jozef Angyal, bytom v Hodejove, musí spolu so svojou
rodinou bydlieť v maštali, lebo v jeho vlastnom dome
zaráčilo sa umiestiť poštovnému
úradu. Vhodná budova rešp. miestnosť pre
poštový úrad bola v dome Stojkovitsovom, ktorý
je vlastníctvom banky Tatry, a tiež manželka
Alexandra Nyestye-ho bola ochotná prepustit pre tento úrad
vhodný dom, ktorý by predala alebo by ho na dlhšiu
dobu - na desať rokov - prenajala.
Podrobnosti v týchto dvoch prípadoch uvádzať
bolo by zbytočné, lebo veď pán minister
verejných prác môže sa z aktov, ktoré
si vyžiada, presvedčiť o neľudskosti, ktorá
je osudom Jozefa Angyala a ktorá čaká tiež
na Ludvíka Ivána v prípade schválenia
vyvlastnenia, avšak presvedčiť môže
sa i o tom, ako sebavoľne vykladajú úrady,
ktoré záborové pokračovanie prevádzajú,
i tých niekoľko málo ustanovení tohoto
ukrutného zákona, ktoré sú doň
pojaté na ochranu záujmov vlastníka; tak
predovšetkým nechcú
chápať pojem činžáka.
Tážeme sa pána ministra verejných prác:
1. Či vie o protisociálnych pomeroch plynúcich
z prevádzania zákona č. 304/1921?
2. či je ochotný zakročiť, aby takéto
zábory boly obmedzované na minimum?
3. Či je ochotný sdeliť
svoj program týkajúci sa úplného zrušenia
záboru bytov?
Pro vyučování němčině
na českých občanských školách
byla pod č. 160654 z 9. ledna 1925 pro 4. třídu
ministerstvem schválena učebnice Edvarda Ouředníčka,
v níž je na stránce 14 pod číslem
20 tento článek:
ť20. Přátelé v nouzi. V jedné
bitvě spadl Francouz do hluboké jámy, z které
se nemohl dostati ven. Brzo potom spadl do ní i Němec.
S počátku snažili se vzájemně
vyzvěděti, koho mají před sebou a
poznali oba, že musí brániti svoji kůži.
Záhy si to však rozmyslili a chtěli si raději
navzájem pomoci nežli se sprovoditi se světa.
Jal se tedy hned jeden, hned druhý
volati o pomoc, každý svou mateřštinou,
a oba si myslili, že by čert v tom musel býti,
kdyby právě v té díře měli
zahynouti hladem. Konečně zaslechli Němci
volání Němcovo a zachránili ho. Tu
řekl: ťDole je ještě jeden a vytáhli
ho tedy také. Jakmile spatřili Němci Francouze,
chtěli ho skoliti. Němec však pravil: ťSlíbili
jsme si vzájemně, že druh druha zachrání,
byl by to rovněž učinil - o tom jsem přesvědčen
- kdyby mě Francouzi byli dostali do své moci.Ť
Této úmluvy nebylo dbáno,
nepřátelé dopustili se prosté vraždy
a Francouze skolili.Ť
Vylíčená zde událost je zajisté
nepravdivá a vylhaná. Tendenční vylíčení
je způsobilé podnítiti k zášti
proti německému lidu vůbec a tudíž
i proti německým státním občanům
československého státu aneb vyvolati alespoň
jakousi zaujatost a nevoli. Ale právě škola
a výchova měly by se straniti vzájemného
štvaní a vychovávati k úctě vůči
cizím národnostem.
Podepsaní táží se tudíž
pana ministra školství a národní osvěty:
Pane ministře, jste ochoten dáti odstraniti z uvedené
učebnice tento článek urážející
německý lid a dáti příslušnému
schvalovacímu úřadu pokyn, aby příště
v československých učebnicích se nevyskytovala
jakákoliv urážka cizího národa.
Jste také ochoten dáti obsah všech českých
učebnic důkladně znovu přezkoumati
a všechna závadná místa odstraniti?
Při zřízení státního
policejního komisařství v Krnově vydal
zemský president ve Slezsku výnosem ze dne 28. února
1928 čís. Pr. 114/1 vyhlášku o úpravě
přihlašovacích předpisů. V jejím
§ 7 bylo policejní komisařství zmocněno
ustanoviti, v kolika exemplářích se ta která
přihláška má učiniti a upraviti
bližší podrobnosti přihlášky.
V § 8 hrozí se za přestupky této vyhlášky
podle ministerského nařízení z 2.
dubna 1858, čís. 51 ř. z. peněžitými
pokutami od 10 Kč do 200 Kč nebo vězením
od 1 do 14 dnů. Tím postiženy jsou na př.
i osoby, které nepřihlásí nebo neodhlásí
během 24 hodin podle předpisu
policejnímu komisařství příbuzné,
kteří přišli na návštěvu,
i když u nich přenocovali třebas jen jednou.
V doplňovacích ustanoveních, jež k této
vyhlášce vydalo krnovské policejní komisařství,
bylo zcela všeobecně všem přechovavatelům
nařízeno, aby vyplnili dva přihlašovací
lístky pro každou nájemní nebo podnájemní
stranu. Každý z těchto přihlašovacích
lístků skládá se opět z dvou
stejně znějících částí,
takže strana musí vyplňovati čtyřikráte
totéž. Právě tak dobře mohlo
se naříditi desateronásobné
vyplňování, kdyby se to bylo zdálo
policejnímu komisaři účelné.
Na dotaz, na základě kterého zákonného
ustanovení se toto čtyřnásobné
vyhotovení žádá, mohlo policejní
komisařství odpověděti pouze poukazem
na zmocnění zemským presidentem. Toto
opírá se zřejmě, ačkoliv z
vyhlášky samé nic nevysvítá,
o § 1 nařízení ze dne 15. února
1857, čís. 33 ř. z., podle něhož
v místech, kde jsou c. k. policejní úřady,
zemský politický úřad má zaříditi
żpůsob přihlašování se zřetelem
na zvláštní místní poměry
a k tomu směřující přihlašovací
předpisy uvésti ve veřejnou známost
podle ustanovení, vydaných pro c. k. hlavní
a sídelní město Vídeň, ministerským
nařízením ze dne 16. května 1849,
čís. 250 ř. z. a z 29. března 1852,
čís. 160 ř. z. Toto ministerské nařízení
čís. 33 z r. 1857 vrací se k článku
3 císařského nařízení
z 9. února 1857, čís. 31 ř, z., který
praví: ťPra vnitřní dozor má
se způsob přihlašování vhodně
upraviti a řádně prováděti.
Podle toho dal jsem svým, příslušným
ministrům a ústředním úřadům
pokyn, aby k provedení tohoto
mého nařízení vydali a prováděli
potřebné předpisy o policejních pasech.Ť
Ustanovení tato jsou již dávno zastaralá
a potřebují vesměs co nejnutněji zlepšení.
V dnešní době nemohou naprosto býti
podkladem k provádění přihlašovacího
způsobu a neposkytují již vůbec řádné
právní základny pro nynější
přihlašovací praksi. Přes to však
uvedená nařízení nebyla vládním
nařízením z 13. ledna 1928, čís.
8 o správním řízení ani pro
budoucnost zrušena.
Podepsaní táží se tudíž
pana ministra vnitra: Považuje-li nynější
způsob přihlašování za dobrý
a zamýšlí-li jej ponechati anebo dá-li
konečně návrh zákona na novou úpravu
hlášení odpovídající změněným
poměrům parlamentně projednati?
1560/VII. (překlad).
Interpelace
poslanců H. Simma, inž.
R. Junga a druhů
vládě
o opatřeních proti zvýšení ceny
zdejšího cukru.
Předvčerejším snížením
cla na dovážený surový cukr do Anglie
dostal se cukerní průmysl v Československu,
jenž jest zúčastněn na dovozu cukru
do Anglie daleko více než 3 miliony q rafinovaného
cukru ročně, do těžkého postavení
a ztrácí ročně asi 120 milionů
Kč. Jest přirozené, že cukerní
průmysl spolu s vládou učiní opatření,
aby tato ztráta byla vyrovnána. Mezí těmito
opatřeními pomýšlelo se především
na zvýšení ceny cukru
doma. Dlužno se dokonce obávati, že toto opatření
Anglie ve prospěch rozvoje jejího cukerního
průmyslu není ještě posledním
krokem; jejž Anglie učiní a že snad i
jiné státy mohou následovati tohoto příkladu.
Vyrovnání těchto ztrát cukerního
průmyslu tím, že by se přesunuly na
ceny zdejšího cukru, znamenalo by zvýšení
těchto cen až o 30 h na kg.
Cena zdejšího cukru jest již dnes v Československu
v poměru k výrobní ceně cukru a k
ceně vývozního cukru mimořádně
vysoká. Další zvýšení ceny
cukru způsobilo by při životní úrovni
spotřebitelské části obyvatelstva
v Československu, která již dnes jest velice
nízká, značné omezení spotřeby
cukru. To bylo by těžkým poškozením
lidové výživy a také cukerní
průmysl by tím ztratil další odbyt.
V tomto případě jest
naopak nutno užíti jiných opatření
a zvláště dlužno zde především
uvažovati o snížení dopravních
sazeb na cukr, čímž by se zároveň
rozřešil spor o sazby mezi Terstem a Hamburkem.
Interpelanti táží se tedy vlády:
Jest ochotna při poradách o opatřeních
k zamezení ztrát cukerního průmyslu
učiniti všechna opatření, aby se předešlo
zvýšení ceny zdejšího cukru, ba
naopak, aby se zdejší cena cukru vytvářela
tak příznivě jak jen možno, aby nebylo
zapotřebí znovu spotřebitele zatěžovati
a aby se umožnilo zvýšení
spotřeby cukru doma?