Ustanovení zákona o přímých
daních, upravující vybírání
daně důchodové srážkou se služebních
požitků, stanoví daň při nižších
služebních požitcích (do 20.000 Kč)
sazbou daleko nižší než jest sazba daně
důchodové připadající na jiný
dani důchodové podrobený důchod.
Při tom přihlížejí tato ustanovení
jak k osobním poměrům poplatníkovým
a ke stavu jeho rodiny, tak i k odpočitatelným srážkovým
položkám, a to ve formě zvýšeného
daněprostého minima. Pokud byl podroben srážce
důchod, nedosahující tohoto minima, bude
srážená daň poplatníku vrácena
z povinnosti úřední.
Jde tu tedy vesměs o značné výhody
stanovené pro osoby v námezdním nebo služebním
poměru, a není proto odůvodněno tvrzení
interpelace, že by byla zmíněná ustanovení
postavila příjemce služebních platů
do ťvýjimečně nepříznivého
postaveníŤ nebo docela že by šlo ťo
drancování kapes chudých poplatníkůŤ.
Jeví-li se v některých výjimečných
případech při nutném přímočarém
řešení zákonném jisté
rozdíly ve výší srážené
daně tím, že jeden poplatník pří
témž ročním důchodu zaplatí
na sražené dani více než jiný poplatník
s týmž ročním důchodem, nelze
z toho vyvozovati nespravedlnosti, uváží-li
se, že oba zaplatili méně než kolik by
činila daň vyměřená
podle všeobecných ustanovení, tedy že
výhoda jednoho byla o něco větší
než výhoda druhého, Ostatně má
každý zaměstnanec právo žádati
za řádné vyměření daně,
míní-li, že vyjde výhodněji.
K jednotlivým bodům interpelace poznamenává
se toto:
Ad 1.) Vyměřovací
úřady byly zdejším výnosem ze
dne 21. září 1927, č, 93360 upozorněny
na zcela zvláštní ráz pracovního
poměru domáckých dělníků
a poučeny, že u domáckých pracovníků
ve vlastním smyslu slova nejde o poměr služební,
totiž nájem služeb v širším
slova smyslu, nýbrž o smluvené úplatné
a opakující se provádění určitého
díla na zakázku ve smyslu § 1151 občanského
zákoníka, takže musí býti u takových
domáckých dělníků, provedené
a odvedené snad daňové srážky
z úřední povinnosti vráceny. Totéž
se týká případů
v prvém bodě interpelace uvedených; i těm
bude neprávem snad sražená daň z úřední
povinnosti vrácena a to tím spíše, že
roční výdělek zmíněných
domáckých pracovnic nepřesáhl daně
prostého minima.
Ad 2.) Účinnost zákona ze dne 15. června
1927 č. 76 Sb. z. a n. počíná již
od 1. ledna 1927; čl. VI. uváděcích
ustanovení stanovil však provádění
daňové srážky pro přechodný
rok 1927 dvojnásobku nominálních daňových
částek v tom kterém výplatním
období teprve 1. srpna 1927. Tím se dostalo zaměstnancům
s ročním důchodem
do 23,556 Kč další výhody, že pro
přechodný rok 1927 učiní zadost své
daňové povinnosti zaplacením daně
za pouhých 10 měsíců (totiž dvojnásobek
z. 5 měsíců od srpna do prosince 1927) místo
za plných 12 měsíců, za které
by měli vlastně platiti
vzhledem ke zpětné účinnosti zákona
od 1. ledna 1927.
K tomu bylo zdejším výnosem ze dne 26. července
1927, č. 76368, otištěným též
v denních listech, včas vyměřovacím
úřadům sděleno, že nutno srážeti
těm, kteří nabyli služebních
požitků teprve 1. srpna 1927 nebo později v
tomto roce, pouze jednonásobek příslušné
daňové částky. Týmž výnosem
byly k zamezení příkrosti, jež by mohla
v některých případech nastati, poukázány
vyměřovací úřady, aby v případech,
kdy zaměstnanec prokázal, že byl před
1. srpnem delší dobu bez
zaměstnání, rozhodly zda se má zaměstnanci
narážeti jen jednonásobek, anebo zda má
srážení daně vůbec odpadnouti.
Nespravedlivost srážení daně v roce
1927 dvojnásobkem dovozuje interpelace příkladem,
při čemž však bylo pány interpelanty
zapomenuto na ustanovení §
30, odst. 5. zákona, na základě kterého
v daném případě provede súčtování
provedených srážek buď zaměstnavatel
(při poslední výplatě v roce), anebo
neučinil-li toho, vyměřovací úřad,
jakmile strana prokáže v příkladu uvedené
okolností.
Na základě tohoto súčtování
bude pak straně vrácen - jak to interpelace shledává
spravedlivým - celý přeplatek 308 Kč,
Ad 3.) Při toliko přechodném zvýšení
výdělku nad příslušnou nejvyšší
hranici v tom kterém výplatním období
nařizuje § 30, odst. 5. zákona, aby bylo k
zamezení tvrdostí, jež by vyvěrala z
daňové profese při provádění
jednotlivých srážek, provedeno súčtování.
V důsledku tohoto ustanovení zaplatí poplatník
jen tu částku daně, která odpovídá
celoroční daňové srážce
při stejnoměrném vyplácení
týchž požitků, přeplatek bude straně
vrácen v hotovostí, nevázne-li za zaměstnancem
jiný daňový nedoplatek, jinak se přeplatek
zaúčtuje na jiný daňový nedoplatek.
Zaměstnanci v příkladu uvedeném bude
tedy v důsledku ustanovení § 30, odst. 5. vrácen
celý přeplatek 59 Kč, jak si to interpelace
přeje.
Ve věci mimořádných neopakujících
se otměn, výpomoci nebo darů vydalo ministerstvo
financí - pokud jde o rok 1927 - zvláštní
výnos již 6. listopadu 1927 pod č. 110791,
v němž upozornilo zaměstnavatele i vyměřovací
úřady, které pažitky nutno pokládati
za daněprosté. Bylo-li kde proti tomuto výnosu
jednáno, přísluší zaměstnanci
- podle § 42 zák. - právo stížností.
Ad 4.) V bod 4, tvrdí interpelace, že jest srážkový
systém krutý a bezohledný ve srovnání
s normálním ukládánímŤ,
a dotazuje to uvedením - třeba výjimečného
- příkladu. Uvedený příklad
jest však nesprávný, pokud interpelace míní,
že v příkladu uvedený dělník
právoplatně zaplatí 184 Kč místo
pouhých 131 Kč. Neboť, bud' zaměstnavatel
srážel v uvedených 12
týdnech daň podle § 30, a pak bude dělníkovi
vrácen v základě § 30, odst. 5., přeplatek,
a to ne 53 Kč jak interpelace žádá,
nýbrž docela 80 Kč, anebo srážek
podle § 6, odst. 1., a pak bude dělníku vrácen
týž přeplatek 80 Kč podle § 37,
odst. 4, bude mu tedy celý přeplatek
vrácen v každém případě.
Tedy je-li, jak jest viděti, nesprávným předpoklad,
jest neodůvodněnou i dedukce v interpelaci z nesprávného
předpokladu činěná.
Ad 5.) Zákon stanoví přesně ve kterých
výjimečných případech nutno
definitivně upravovati srážkovou daň
na správnou výší vlastní daňové
povinnosti. Kde bylo možno z ročních výkazu
zaměstnavateli předkládaných zjistiti
bez součinnosti poplatníkovy předpoklady
pro tuto úpravu, stanovil již zákon, že
nutno vrátiti resultující přeplatky
z povinnosti úřední,
tedy bez zakročení strany. Těchto případů
bude převážná část. Kromě
toho zmocnilo prováděcí nařízení
k zákonu zaměstnavatele prováděti
súčtování ve smyslu § 30, odst.
5. zák. již při poslední výplatě
berního roku, kde je nutno pro zjištění
předpokladů pro vrácení daně
součinnost strany (t. j. bud neužil-li zaměstnavatel
uvedeného zmocnění k súčtování
ve smyslu §u 30, odst. 5 anebo činila-li by při
zvláště mnohačlenné rodině
poplatníkově daň podle všeobecných
ustanovení vyměřen méně než
daň srážená, tak že neplatí
ustanovení §u 32, odst. 4), nelze ovšem vraceti
daně bez předchozího zakročení
poplatníkova. K tomu není však potřebí
jak interpelace omylem uvádí - podávati v
lhůtě vázaného daňového
přiznání a stačí každý
vhodný způsob zjištění uvedených
předpokladů.
Aby bylo vrácení daní provedeno co nejrychleji,
vydalo ministerstvo financí již dne 28. února
1928, čís. 22445 všem podřízeným
úřadům přesné pokyny pro bezodkladné
vrácení přeplatků.
Při této příležitosti byly vyměřovací
úřady zároveň upozorněny na
jednotlivé případy, kdy nastává
podle zákona povinnost vraceti přeplatky, a poukázány,
aby toto zjišťování činily z vlastní
úřední povinnosti na podkladě údajů
obsažených v ročních výkazech.
Aby mělo ministerstvo financí možnost kontrolovati
provádění tohoto svého nařízení,
vyžádalo si citovaným výnosem podání
přehledné zprávy o výsledku provedeného
vrácení daňových srážek
nejdéle do 15. dubna 1928.
Z toho vysvítá, že finanční správa
ťnespekuluje rafinovaně s tím, že dělnictvo
a zaměstnance připraví o uvedené daňové
přeplatkyŤ.
Finanční správa - jakmile zjistila případy
zákonu neodpovídajícího srážení
daně - učinila v zápětí přítrž
přehmatům vzniklým tu a tam z neznalosti
zákona, finanční správa také
podle své povinnosti i v budoucnu vyšetří
všechny zjištěné přehmaty a postará
se o nápravu ve věci vrácení přeplatků
zařídila již dříve vše potřebné
a vhodné. Poněvadž ustanovení o provádění
daňové srážky přinášejí
drobným zaměstnancům podstatné úlevy
jednak ve výši daně a jednak
ve způsobu placení daně, a jelikož uvedená
ustanovení zjednodušují i administrativu daňovou,
nepokládá vláda nikterak vhodným,
aby byla tato zákonná ustanovení měněna,
tím méně, když se ve svých počátcích
zcela nově zavedený systém vybírání
srážkové daně po
zdolání jistých obtíží
přechodného rázu, v celku plně osvědčil.
Ministr financí: | |
Dr. Engliš v. r. |