Předpis na přirážkách okresu
Ústí nad Orlicí činí za roky
1924 až 1927 po všech odpisech částku
5,843.318,94 Kč, skutečné platby od 1924
do 28, února 1928 činí 4,886.601,95 Kč,
takže účetní nedoplatek na okresních
přirážkách v záležitosti
včetně do konce r. 1927 činí 956,716.99
Kč. Z vykázané platby 4,886,601.95 Kč
bylo okresní správní komisi vyplaceno hotově
3,737,971.89 Kč, na povolené
zálohy bylo sraženo 790,000 Kč, převody
na jiné berní úřady, vratky atd. 36,252,67
Kč a konečně sraženo bylo na bilančních
přebytcích z minulých let 322.377.39 Kč.
Účetní nedoplatky na obecních přirážkách
koncem roku 1927 činí u obce
Ústí n. Orlicí 570.000 Kč, u obce
Česká Třebová 550.000 Kč, u
obce Parníku 258.000 Kč, u obce Kerhartic 145.000
Kč, u obce Dol. Dobrouč 32.000 Kč.
V hospodaření s okresními i obecními
přirážkami postupoval berní úřad
v Ústí n. Orlicí přesně podle
předpisu. Hlavní příčinou neúplného
odvodu samosprávných přirážek
jest liknavé placení daní a přirážek
poplatnictvem, ač finanční správa
vynasnažuje se energicky vymáhati daně a přirážky,
jak toho nezbytně zájem státu a samosprávných
svazků vyžaduje.
Plnému úspěchu
byly však na překážku četné
žádosti poplatníků hospodářsky
ohrožených za mimořádné úlevy
daňové, které i samy obce začasté
doporučují k příznivému vyřízení;
povolenými odpisy na daňovém dluhu po případě
splátkami se ovšem příděly přirážek
značně zmenšují.
Vzhledem k celkem příznivé hospodářské
konjunktuře roku 1927, zejména též u
průmyslu textilního, který v okrese Ústí
n. Orlicí jest dosti silně zastoupen, lze důvodně
očekávati, že finanční správě
podaří se v dohledné době výši
plateb energickým jích vymáháním
podstatně zvýšiti. Rovněž odpisy
rekursní a rozdíly na povinnostech skutečně
předepsaných oproti povinnostem vykázaným
na daňovém účtě prozatím
dle posledního předpisu mají nemalý
vliv na poukazování autonomních přirážek.
Pokud se týče údaje pánů interpelantů,
že berní úřad v Ústí n.
Orlicí označil nedoplatek na okresních přirážkách
dle výkazu z 10. listopadu 1927 ve výši 2,965.351,25
Kč a že avisoval odvod okresních přirážek
za listopad a prosinec 1927 ve výši 714,330,31 Kč
podotýkám, že jde o nedorozumění.
Ve výkazu byla totiž vyznačena částka
2,965,351.85 Kč jako celkový předpis pro
rok 1927 a nikoliv jako nedoplatek dále částka
714,330,31 Kč vykazovala platbu za uplynulé měsíce
a nikoliv platbu očekávanou v listopadu a prosinci
1927. Daňová platba per
15.000 Kč, o níž se v interpelaci praví,
že byla nesprávně účtována,
byla podle vyšetření vykonána notářem
Dr Patschem v Ústí n. Orlicí; ježto
jmenovanému ne'byly v Ústí n. Orlicí
ještě daně předepsány, jde patrně
o platbu pro berní úřad v Litoměřicích,
kde byl dříve předepsán, kde však.správnost
súčtování pro krátkost času
jíž nemohla býti přezkoumána.
Dále uvádím, že finanční
správa řídí se při účtování
konaných plateb předpisem §u 273, odst. 3.
zákona č. 76/1927. Rozdělování
plateb na stát a jednotlivé fondy děje se
v přesném poměru, v jakém jest předpis
státních daní a přirážek
svazků územní samosprávy k celkovému
předpisu všech daní se všemi přirážkami
dohromady. Aby pak na řádný odvod přirážek
autonomních svazků nemohl rušivě působiti
stav nedoplatků na daní
z příjmu (důchodové), která
nepodléhá přirážkám a
byla dodatečně předepsána namnoze
za více let najednou, byla od 1. ledna 1928 počínajíc
tato daň z kumulativního účtování
(tedy i z rozdělovacích plánů) vyloučená.
Finanční správa má nemalý
zájem o to, alby hospodářství
autonomních svaků územní samosprávy
nebylo podlamováno nedostatečným odváděním
přirážek. Pokud až dosud řádný
odvod nestačil, vypomáhala finanční
správa ochotně na odůvodněnou žádost
povolováním záloh ze státních
peněz. Též okresu Ústí
n. Orlicí byly povoleny tyto zálohy.:
v roce 1925 | 300.000 Kč, |
v roce 1926 | 300.000 Kč, |
v roce 1927 | 300.000 Kč, |
a již v roce 1928 opět | 300.000 Kč, |
z kterýchžto částek až podnes není
uhrazeno 410,000 Kč; tato skutečnost zajisté
nesvědčí o nedostatku dobré vůle
finanční správy vůči samosprávným
svazkům.
Příděly samosprávných přirážek
řídí se ovšem podle skutečně
vykonaných plateb a není možno finanční
správě samosprávným korporacím
vypláceti přirážky ve výší
preliminované v jích rozpočtech, jestliže
příslušná kvota plateb této výše
nedosáhla. Proto bylo by v zájmu samosprávných
korporací, by upozorňujíce poplatnictvo na
plnění povinností vůči státu,
okresu a obcí, pomáhaly finanční správě
liknavost při placení daně zameziti a odstraniti
posud nahromaděné nedoplatky
z let minulých.