II. volební období. | 5. zasedání. |
V poslední době dějí se zjevy, které ukazuji, že se strany orgánů státní správy postupuje se vůči zákonným korporacím samosprávným způsobem, který možno nazvati přímou sabotáží samosprávy. Typickým toho příkladem je způsob, jakým chovají se berní správy k vybírání okresních a obecních přirážek.
Pro okresní a obecní hospodářství jsou přirážky k daním přímým důležitým zdrojem, a právě tento zdroj je bud umělým způsobem škrcen nebo liknavým vybíráním berními úřady, či opožděnými předpisy berní správy, nebo konečně špatným repartováním u berních úřadů prováděným oklešťován, nebo konečně přímým zadržováním vybraných přirážek neb účtováním jích k jiným účelům daňovým redukován.
V dřívějších letech byly v účtech okresních i obecních účtovány nedoplatky přirážek dle rozpočtů vzešlé a převáděny na nový účet, čímž vzrůstaly do nemožných cifer, ač byly předpisovány opatrně jen na základě výkazů berními úřady dodávaných.
V posledních létech však se předpisují přirážky jen dle skutečného odvodu, takže přirážky za minulá léta neodvedené nelze v účtech obecních a okresních zjistiti. Děje se tak na přímý rozkaz Zemského správního výboru.
Lze tedy uvésti jen nedoplatky běžného roku.
I ty nedoplatky jsou obrovské.
Dle výkazu berního úřadu v Ústí
nad Orlicí ze dne 10. listopadu 1927 (bez čísla)
činil nedoplatek
na okresních přirážkách za rok 1927 | Kč 2,965.351,25 |
odpisy činily | Kč 315,728,95 |
nedoplatek tedy | Kč 2,649.622,30 |
Tímže výkazem avisoval berní úřad, na základě jíž učiněných platů na daně, že odvod přirážek okresních za listopad a prosinec bude činiti cca 714,330,31 Kč. Tuto sumu již měl berní úřad vybránu. Místo slíbených 714,330,31 Kč však odvedl toliko za listopad 66,000 Kč a za prosinec 98,000 Kč, tedy okrouhle o 550.000 Kč méně, než skutečně vybral.
To nasvědčuje tomu, že jde zřejmě o vědomé zadržování vybraných přirážek. Že se tak neděje z vlastní vůle berního úřadu, ale z vyššího rozkazu, je samozřejmo.
Takové zadržování vybraných peněz zejména v době, kdy okres má veliké platové povinnosti k ultimu roku na anuitách dluhů, žene nezbytně okres ke katastrofě a ku přestupování zákona. Nechce-li okresní správní komise nechati dojíti k žalobám a drahým úrokům z prodlení, musí za každou cenu bez ohledu na zákon učiniti nedovolené výpůjčky zálohové na úroky i na běžné platy zaměstnanců. Účty dodavatelů zůstávají neproplaceny. Tak okres Ústí nad Orlicí učinil na nedoplacené přirážky zálohovou výpůjčku Kč 1,400.000 a neví, kdy a jak jí splatí, neboť systém zadržování přirážek pokračuje, nové přirážky limitované nestačí, rozpočet dlouho ještě nebude schválen a příděl z fondu vyrovnávacího dlouho nebude vyplácen.
Máme v několika případech zjištěno, že berní úřad, patrně dle vyššího rozkazu, neúčtuje platy na daně stranami konané, dle toho, jak strany na platence označí, ale libovolně. Určitá strana nám známá odvedla bernímu úřadu např. 15,000 Kč jako splátku na daň výdělkovou s přirážkami, za nějaký čas byla však berním úřadem upomenuta o zaplacení daně výdělkové. Zjistilo se, že přes správné označení na platence, co strana platí, berní úřad protizákonně zaúčtoval splátku jako plat na daň důchodovou a daň z obratu. Tím ovšem v povinnosti strany se mnoho nezměnilo, ale pro obec a okres nastala újma, neboť na přirážky nic nebylo zaúčtováno.
Podobných případů je více.
Ale i pří účtování platů na daň přirážce podléhající se neděje rozvrh platů správně poměrnou částkou na daň a přirážky, nýbrž nejprve zaúčtuje se celá splátka na daň samu a na přirážky teprve to, co zbude nebo nic.
To je způsob nesprávný, který je nutno nazvat sabotáží samosprávných přirážek, Kam to vede, jaké jsou toho důsledky pro hospodářství okresní a obecní, je samozřejmo.
Tento výpočet to dokumentuje křiklavě:
Na rok 1927 měl dle rozpočtu okres Ústí
nad Orlicí obdržeti
na přirážce | Kč 1,731.685 |
na nedoplatcích za rok 1926 dle výkazu berního úřadu 5./VIII. 1927 | Kč 767,628. |
Úhrnem tedy | Kč 2,499.313. |
Ve skutečností mělo býti odvedeno ovšem mnohem více, neboť daňové předpisy na rok 1927 značně vzrostly následkem nadprůměrné zaměstnanosti průmyslu textilního v okresu Ústí nad Orlicí (skoro většina továren pracuje přes čas, některé celý den a noc na dvě směny!). Do konce ledna 1928 však obdržel okresní výbor toliko 1,157.253 Kč 69 h.
I u obcí okresu Ústí nad Orlicí je
patrno zadržování přirážek
berním úřadem. Vykazují nedoplatků
na přirážkách za rok 1927:
město Ústí nad Orlicí | 254.639 Kč (mělo dostati 660,426 Kč), |
město Čes. Třebová | 283,613 Kč (mělo dostati 658,383 Kč), |
obec Parník | 235,228 Kč s(měla dostati 285, 26.Kč), |
obec Dol. Dobrouč | 23,000 Kč (měla dostati 62,549 Kč), |
obec Kerhartice | 19,040 Kč (měla dostati 161,662 Kč), |
ostatní obce | 46,450 Kč |
úhrnem obce | 861,970 Kč |
Že tento zjev není jen ojedinělý v okrese Ústí nad Orlicí, toho dokladem sou i zprávy z okresů jiných.
Uvádíme příkladem jen nedoplatky na
přirážkách z některých
obcí německých, jak byly vykázány
ve Verbandsnachrichten der deutschen Selbstverwaltungskörper
(čís. 34/1927).
Okresní přirážky:
okres Blatno (Platten) | nedoplatek 41.213,- Kč, |
okres Ronšperk | nedoplatek 195,814,- Kč, |
okres Jirkov | nedoplatek 45.510,- Kč, |
okres Varnsdorf | nedoplatek 35,630,- Kč, |
okres Broumov | nedoplatek 373,630,- Kč, |
okres Žlutice | nedoplatek 529,993,- Kč, |
Obecní přirážky:
obec Horní Litvínov | nedoplatek 24,360,- Kč, |
obec Děčín | nedoplatek 602,917,- Kč. |
Tento hromadný zjev svědčí o tom, že státní správa finanční nedbá toho, aby velkopodniky platily správně daně a přirážky a přivazuje tak úmyslně katastrofu samosprávných financí, aby pak mohla odůvodniti své reakční návrhy zákonů systematicky ničících samosprávu, jež po zavedení všeobecného hlasovacího práva stala se trnem v očích bohatých kruhů buržoasních.
Tážeme se:
Co hodlá pan ministr financí zaříditi,
aby finanční správa ihned napravila tento
hřích na samosprávě páchaný
a nařídila berním úřadům,
aby obcím a okresům ihned vyplatily ony kvoty přirážek,
jež měly dle rozpočtů správně
býti vybrány? Nelze přece trpěti,
aby pro liknavost státní správy finanční
neb dokonce pro její nedostatek dobré vůle
vůči samosprávě a nespravedlivé
nadržování velkoprůmyslu a velkoobchodu,
k radostí původců zákona č.
7719?7 a ostatních zákonů, proti samosprávě,
samospráva byla uvedena do nezaviněné katastrofy.