II. volební období. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
V § 4 (Služební třídy) v části prvé, díl I. (Úředníci) budiž služební třída III. pozměněna takto; služební třída III. a absolvování čtyř nižších tříd střední školy, nebo jednoročního běhu spojeného s občanskou školou a v obou případech ještě absolvování té které školy odborné jakož i úspěšný výkon zvláštní zkoušky odborné;
Služební třída IIIb: absolvování
čtyř nižších tříd
střední školy nebo jednoročního
běhu spojeného s občanskou školou jakož
i úspěšný výkon předepsané
zkoušky odborné.
V § 5. (Systemisace služebních míst) v částí prvé, díl I..(Úředníci) druhý odstavec mění se takto:
Definitivní systemisace služebních míst provede se nejpozději do 31. prosince 1928 s právní účinností od 1. ledna 1328 podle osobních stavů odděleně pro každou jednotlivou kategorii úřednickou a to zvláštní komisí, takto složenou: Po jednom členu z každé samostatné služební ústředny (ministerstva), z 10 členů sociálně-politického výboru poslanecké sněmovny Národního shromáždění a z 10 členů sociálně-politického výboru senátu Národního shromáždění a konečně po jednom členu rámcových odborových organisací státně-zaměstnaneckých. Členy této komise jmenuje vláda. Komise zvolí ze svého středu předsednictva a vypracuje jednací řád. Komisí navržená systemisace vyžaduje schválení vlády.
Pro každý resort se státními podniky
vytvoří se pro tyto zvláštní
systemisační komise, složená ze 4 zástupců
resortu, ze 4 zástupců sociálně-politického
výboru poslanecké sněmovny a senátu
(po dvou) a ze 9 zástupci rámcových odborových
organisací zaměstnanců dotčeného
podniku.
V § 7 (Ustanovení čekatele, čekatelská doba) v částí prvé, díl I. (Úředníci), pátý odstavec pozmění se takto:
Pro čekatele na úřednická služební místa se stanoví čekatelská doba ve služební třídě I a) jedním rakem, ve služebních třídách I b), I ) a II dvěma roky, ve služebních třídách III a) a III b) třemi roky a ve služební třídě IV, pěti roky.
V témže § 7, odst. 7, doplní se větou:
Po 10 letech skutečně ztrávených ve
vlastnosti kancelářského oficianta a kancelářského
pomocníka, jakož i po složení zvláštní
odborné zkoušky a úspěšném
výkonu služebním, nastává jmenování
kancelářským úředníkem
IV., případně III. služební třídy.
V § 8 (Služební plat čekatelský) v části prvé, díl I. (Úředníci) odst. třetí pozmění se takto:
Pro skupinu míst A platí tyto roční
částky:
v prvé polovici: |
V 5 11. (Služné) v částí prvé,
díl I. (Úředníci) odstavec druhý
pozmění se takto:
Náslužné přídavky:
(náslužné)
V § 12 (Činovné) v části prvé, díl I. (Úředníci) odstavec druhý pozmění se takto:
Obce zařazují se do třech skupin míst, A, B, C.
Odstavec třetí mění se takto:
Odstavec pátý pozmění se takto:
Do skupiny míst B obce s více než 20,000 obyvateli, jakož i tyto obce: Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Poděbrady, Luhačovice, Slezská Ostrava, Píšťany, Užhorod.
Do skupiny míst C všechny ostatní obce.
Poslední věta odstavce pátého se škrtá.
Odstavec osmý se škrtá.
Nový odstavec 9:
Dojde-li ku zvýšení nájemného,
zvýší se přiměřeně
i činovné všem zaměstnancům,
na něž se přímo nebo nepřímo
vztahuje platový zákon (103/26).
V § 17. (Povýšení) v části prvé, díl I. (Úředníci) odstavec 4 pozmění se takto: Při povýšení náleží úředníku v nové platové stupnici vždy služné nejblíže vyšší § 1 (Povýšení) v části prvé, díl I. (Úředníci) doplní se odstavcem 7 tohoto znění:
V případě, že by povýšení
úředníka nemohlo nastati propůjčením
systemisovaného služ. místa vyšší
platové stupnice téže služební
třídy, z to ve lhůtách jak bude níže
uvedeno, ačkoliv jsou dány předpoklady stanovené
v odstavci druhém tohoto paragrafu, nastává
povýšení ad personam.
Po 6 letech ztrávených v 6. platové stupnici postup do služného 5. platové stupnice a po dalších 6 letech postup do 4. platové stupnice.
Po g letech ztrávených v 6. plat. stupnici postup do služného 5, platové stupnice a po dalších 6 letech postup do 4. platové stupnice.
Po 12 letech ztrávených v 6. platové stupnici postup do služného 5. platové stupnice a po dalších 9 letech postup do 4. platové stupnice.
Po 10 letech ztrávených v 7. plat. stup. postup do služného 6. plat. stup. a po dalších 9 letech postup do 5. plat. stupnice.
Po 10 letech ztrávených v 7. platové :stup. postup do 6. plat. stup. a po dalších 9 letech postup do 5. plat. stupnice.
Po 11 letech ztrávených v 7. plat. stupnici postup do služného 6. plat. stup. a po dalších 9 letech postup do 5. plat. stup.
Po 13 letech ztrávených v 7. plat. stup. postup
do služného 6. plat. stupnice.
Při povýšení ad personam budiž
postupováno obdobně jako při povýšení
podle odstavců 4 a 5 § 17, platového zákona.
§ 21 (Úřední tituly) v částí prvé, díl I. doplní se takto:
Vládním nařízením č.
10 Sb. z. a n. ze dne 15. července 1927 určené
úřední tituly podrobí revisí
a případné změny provede komise stanovená
pro definitivní systemisaci v článku II.
tohoto zákona, Komisi touto navržené tituly
vyžadují schválení vlády.
§ 24 (Systemisace služebních míst) v části I. díl II. (Zřízenci) doplní se takto:
Ustanovení článku II. tohoto zákona
platí obdobně.
Odstavec 4, § 25 (Zřízenečtí čekatelé) část prvá, oddíl II. (Zřízenci) pozmění se takto:
Pro čekatele na zřízenecké služební
místo se stanoví čekatelská doba v
I. plat. stup. třemi roky, v II. a III. plat. stup. čtyřmi
roky.
V § 28 (Činovné), části prvé,
díl II. (Zřízenci) vypustí se skupina
míst D.
Paragraf 32 (Povýšení), v části prvé, díl II. (Zřízenci) doplní se takto:
V případě, že by povýšení zřízence nemohlo nastati propůjčením systemisovaného místa služebního vyšší platové stupnice a to ve lhůtách jak bude níže uvedeno, ačkoliv jsou dány předpoklady stanovené v odstavci druhém § 17 plat. zák., nastává povýšení ad personam.
Pro povýšení ad personam jsou rozhodny tyto lhůty:
Po 12 letech ztrávených v III.plat. stupnicí postup do služného II. plat. stup. a to dalších 12 letech postup do I. plat. stupnice.
Při povýšení ad personam budiž
postupováno obdobně jako pří povýšení
podle odstavců 4 až 5 § 17, plat. zák.
§ 33 (Úřední tituly) částí prvé, díl I. (Zřízenci) doplní se takto:
Komise stanovená v článku II. tohoto zákona
pro definitivní systemisací služebních
míst podrobí revisi a po případě
provede změny dosavadních úředních
nebo i jiných titulů zřízenců.
§ 36 (Systemisace služebních míst) části druhé díl I. (Soudci) doplní se takto:
Ustanovení článku II. tohoto zákon
platí obdobně.
Odstavec 2 § 37 (Ustanovení čekatele, čekatelská doba) části druhé díl I. (Soudci) mění se takto:
Čekatel nemůže býti s výjimkou
uvedenou v odstavci třetím jmenován soudcem
před uplynutím dvouleté přípravně
služby soudcovské.
Odstavec 4 § 40 (Služné) části druhé díl I. (Soudci) doplní se takto:
Komise stanovená v článku II. tohoto zákona pro definitivní systemisací služebních míst podrobí revisí a případně provede změny stupnic funkčního služného a systemisovaných míst uvedených v tomto odstavci. Případné změny navržené komisí vyžadují schválení vlády.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
provedla příslušné změny.
V § 41 (Činovné) částí
druhé díl I. (Soudci) vyloučí se skupina
míst D.
§ 53, část druhá, díl II. (Konceptní pragmatikální úředníci státních zastupitelstev, vrch. stát. zastupitelstev a generální prokuratury) doplní se takto:
Článek II. případně článek
XVI. tohoto zákona platí obdobně.
§ 54 (Systemisace služebních míst) části třetí díl I. (Profesoři vysokých škol) doplní se takto:
Článek II. tohoto zákona platí obdobně.
Z §§ 57 a 59 (Činovné mimořádných
a řádných profesorů) části
třetí díl I. vyloučí se skupina
míst D.
§ 66 (Systemisace služebních míst) v části třetí díl II. (Státní profesoři a učitelé) doplní se takto:
Článek II. tohoto zákona platí obdobně.
Odstavec 4 § 67 (Čekatelská doba) částí třetí, díl II. pozmění se takto:
Čekatelská doba činí u profesorů
a učitelů s I. a II. stupněm předběžného
vzdělání (§ 74 odst. 2) dva roky, u
učitelů s III. stupněm vzdělání
předběžného tři roky a u ostatních
učitelů pět roků.
Odstavec 2 § 74 částí třetí díl II. doplní se takto:
Článek I. tohoto zákona platí obdobně
na stupně předběžného vzdělání.
Odstavec 2 § 75, části třetí díl II. doplní se takto:
Komise stanovená článkem III. tohoto zákona
provede revisi a případně pozmění
zařadění míst ředitelů
a zařadění míst přednostů
odboru na státních průmyslových školách
do stupnic funkčního služného.
Z § 69 a 76, části třetí díl
II. vyloučí se skupina míst D.
V § 76, částí třetí díl
II. v odstavci 1) C) činovné u učitelů
bez funkčního služného s předběžným
vzděláním:
§ 88, částí třetí, díl III. (Vysokoškolští asistenti a konstruktéři, asistenti a dílovedoucí na uměleckoprůmyslových, průmyslových, zemědělských a jíných odborných školách) doplní se takto:
Článek II, tohoto zákona platí obdobně.
Z §§ 91 a 96 části třetí,
díl III. vyloučí se skupina míst D.
§ 98 (Systemisace služebních míst) části čtvrté (Vojenští a četničtí gážisté) díl I., doplní se takto:
Článek II. tohoto zákona platí obdobně.
Odstavec 4 § 99, části čtvrté díl I. pozmění se takto:
Pro čekatele ve služebních kategoriích
I. a II. služební třídy, jakož
i pro čekatele ve služebních kategoriích
III. služ. tř., kteří mají úplné
středoškolské vzdělání,
stanoví se čekatelská doba dvěma roky,
pro ostatní čekatele třemi roky. Ve služebních
kategoriích II. služební třídy,
ve kterých je pro ustanovení předepsáno
dvouleté vzdělání na vojenských
odborných učilištích pro výchovu
důstojníků z povolání, zkracuje
se čekatelská doba o dva roky.
§ 109 (Povýšení), částí čtvrté díl I. doplní se takto:
V případě, že by povýšení důstojníka nemohlo nastati propůjčením důstojnického služebního místa systemisovaného ve vyšší platové stupnici a to ve lhůtách jak bude níže uvedeno, ačkoliv jsou dány předpoklady stanovené v odstavci 2 § 17 platového zákona, nastává povýšení ad personam.
Pro povýšení ad personam jsou rozhodny tyto lhůty:
Ve služební třídě I.
Po 3 letech ztrávených v 7. platové stup. postup do služného 6. plat. stupnice, po dalších 3 letech postup do 5. plat. stup. a po dalších šesti letech postup do 4. plat. stup.
Ve služební třídě II.
a) na služebních místech systemisovaných ve služebních kategoriích, ve kterých jest pro ustanovení předepsáno úplné středoškolské a kratší než čtyřleté, avšak aspoň dvouleté ucelené vysokoškolské vzdělání, ukončené úspěšným výkonem státní, případně přísné zkoušky na vysoké škole: po 3 letech ztrávených v 8. platové stupnici do služného 7. platové stupnice, Po dalších 3 letech postup do 6. platové stupnice, po dalších 6 letech postup do služ. 5. plat. stup. a konečně po dalších 9 letech postup do 4. platové stupnice,
b) u ostatních:
Po 4 letech ztrávených v 8. plat. stupnici postup do služného 7. plat. stup., po dalších 5 letech postup do 6. plat. stup. a konečně po dalších 8 letech postup do služného 5. platové stupnice.
Ve služební třídě III.
Po 5 letech ztrávených v 8. plat. stup. postup do
služného 7. plat. stup., po dalších 5
letech postup do 6. plat. stupnice a konečně po
dalších 9 letech postup do služného 5.
plat. stupnice. Při povýšení ad personam
budiž postupováno obdobně jako při povýšení
podle odstavců 4 a 5 § 17 plat. zák.
§ 111, části čtvrté díl I, doplní se takto:
Článek II. tohoto zákona platí obdobně.
§ 118 části čtvrté díl I, doplní se takto:
Článek XII. tohoto zákona platí obdobně.
Z §§ 100, 104, 114, částí čtvrté
díl I. vyloučí se skupina D činovného.
§ 122, části čtvrté díl II. (Četničtí gážisté) doplní se takto:
Článek II. tohoto zákona platí obdobně.
§ 128, části čtvrté díl II doplní se takto:
Článek XXXI. tohoto zákona platí obdobně.
§ 130 části čtvrté díl II. doplní se takto:
Článek II. tohoto zákona platí obdobně.
§ 137 (Povýšení) části čtvrté díl II. doplní se takto:
Článek XII. tohoto zákona platí obdobně.
Z § 133 části čtvrté díl
II. vyloučí se místní skupina D činovného.
§ 142 (Započtení pro zvýšení služného) části páté (Společná ustanovení) doplní se takto:
Komise stanovená článkem II. tohoto zákona připraví předpisy v nichž se určí, kdy kromě případů stanovených v tomto zákoně a v jakém rozsahu se započte pro zvýšení služného, jakož i pro pensijní nároky určitá služba v jiném služebním poměru nebo jiné zaměstnání.
Předpisy tyto vyžadují schválení
vlády a vydány budou vládním nařízením
jak v odst. 2, tohoto paragrafu jest řečeno.
Odstavec 4 a 5 § 144 (Výchovné) části páté doplní se větou:
Osobou tou nemíní se matka dítěte,
odstavec 7 téhož paragrafu doplní se větou:
Osobou tou nemíní se otec, jestliže se úředně
prokáže, že o výživu dítěte
nepečuje a že k tomu nemůže býti
donucen.
Odst. (2) a (3) §u 145 se zrušuje.
§§ 146, 147 a 148 (Naturální příjmy, náhrada služebních výloh, služební a osobní přídavky a jiné výlohy) části páté, doplní se takto:
Komise stanovená článkem II. tohoto zákona připraví předpisy v nichž se určí, zda, v jaké míře a za jakých předpokladů přísluší zaměstnanci nárok na úřední nebo naturální byt, na služební oděv, případně na ekvivalent nebo na jiné naturální příjmy. Dále připraví předpisy, jimiž se upraví nárok na náhradu služebních výloh - zejména při úředních výkonech mimo úřad (úředních cestách, komisích, substitucích, dočasném přidělení a p.), jakož i při cestách za něž se poskytují náhrady podle obdoby předpisů platných pro úřední cesty, při přeložení, stěhování jakož i veškeré otázky s tím související; dále připraví předpisy, jimiž se určí, zda, za jakých podmínek a v jaké míře přísluší vzhledem k povaze služby zvláštní služební přídavky a jiné stálé výhody. Při tom bude třeba vyřešiti také otázku přídavku zaměstnancům v pohraničí.
Předpisy tyto vyžadují schválení
vlády a vláda je vydá nařízením.
§ 149 (Zálohy na služné) části páté doplní se větou:
Vláda provede nejpozději do 31. prosince 1929 oddlužení
zaměstnanectva. Příslušný oddlužovací
elaborát vypracuje komise stanovená článkem
II. tohoto zákona.
Část šestá (Ustanovení o odpočivných a zaopatřovacích platech) doplní se § 165a tohoto znění:
Vláda předloží nedéle do 31.
prosince 1928 návrh zákona o úpravě
odpočivných a zaopatřovacích platů
v němž provede se úplná unifikace všech
odpočivných a zaopatřovacích platů
podle zákona č. 103 z r. 1926 (plat. zákon).
§ 196 (Dosavadní požitky a nové platy, vyrovnávací přídavek) částí sedmé (Přechodná ustanovení) doplní se takto:
Komise stanovená článkem II. tohoto zákona přezkoumá veškerá ustanovení, týkající se převodu do nových platů, přídavků na děti, doplňovacích a vyrovnávacích přídavků a na základě zjištěných fakt pozmění příslušná ustanovení, jimiž by se vyrovnaly nesrovnalosti, vzniklé převodem.
Změny vyžadují schválení vlády
a vláda se zmocňuje, aby je provedla.
§ 210 části osmé (Všeobecná a závěrečná ustanovení) doplní se takto:
Komise stanovená článkem II. tohoto zákona přezkoumá platové a služební poměry zaměstnanců ve státních úřadech, ústavech, fondech a podnicích státních nebo: státem spravovaných, na které se nevztahují ustanovení částí prvé až sedmé platového zákona (103 ex 1926) a které byly, nebo mají býti upraveny služebními řády. Stejně podrobí revisi i vedlejší příjmy těchto zaměstnanců. Případné změny dosud vydaných služebních řádů vyžadují schválení vlády a vládě se ukládá, aby je provedla.
Pragmatikální zaměstnanci nebo i jinak definitivně ustanovení zaměstnanci státních podniků nemohou býti vyloučení ze systemisace, i když se pro budoucnost pomýšlí na jiný poměr zaměstnanců.
Odstavec 4. § 210 části osmé pozmění se takto:
Ustanovení prvního odstavce se nevztahuje na ty
zřízenecké nebo dělnické kategorie,
jejichž platové a služební poměry
jsou upraveny kolektivními smlouvami. Platové a
služební poměry ostatních zaměstnanců
státních podniků, kteří podléhají
zákonu o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců, upraví se
zásadně služebními řády;
kolektivní, po př. individuelní smlouva se
připouští jen tenkráte, je-li pro tyto
kategorie zaměstnanců výhodnější
než služební řád.
Jako důsledek platného zákona o paritě
učitelské upraví se na stejných zásadách
i poměry učitelstva národních a občanských
škol.
Zákon nabývá ihned účinností
a provedou jej všichni členové vlády.
Návrh tohoto zákona nečiní nárok na úplnost. Ta také není ani možna vzhledem k obsáhlostí látky a růzností kategorií a jejích potřeb a požadavků. Návrh spíše sleduje myšlenku, jak pohnouti otázkou revise platového zákona,.systemisace služebních řádů, zejména pro železniční a poštovní personál, personál státních báňských a hutních podniků, a jinými otázkami akutními, jako je na př. úprava pensí, vedlejších požitků a pod. Nutnost této revise se všeobecně i ve vládních kruzích uznává; jak bylo možno vycítiti z rozpravy o rozpočtu na rok 1928. Sám ministerský předseda tuto nutnost naznačil, uváděje ve svém exposé, že systemisací a platovým zákonem nabyté zkušenosti budou prozkoumány komisí pro reformu správy, která má býti zřízena (vlastně již měla býti zřízena) podle zákona č. 286 ex 24 (restrikční zákon).
Je přirozeno, že právě uvedená komise, bude-li vůbec zřízena, nemůže se současně zabývati dvěma tak neobyčejně obsáhlými otázkami, jako jsou beze sporu reforma správy a systemisace míst, dále platový zákon a služební řády.
Komise pro reformu správy bude vzhledem k povaze věcí mnohočlenným tělesem, složenými z členů i z mimoúředních kruhů, jimž služební a platové poměry státních zaměstnanců jsou celkem cizí. To by vedlo k zbytečným průtahům a konečně je jisto, že práce této komise potrvá řadu let. Avšak systemisace a revise platového zákona a služebních řádů nesnese odkladu a musí býti provedena v době nejbližší.
Aby se tak mohli státi, navrhují podepsaní zřízení zvláštní komise, složené ze zástupců ministerstev, parlamentu a rámcových odborových organisací, které by se uložilo, aby nejpozději do 31. prosince 1928, a to s právní účinností od 1. ledna 1928 prozkoumala a pozměnila:
1.) Dosavadní systemisaci služebních míst a stanovila systemisací definitivní,
2.) podrobila revisi a případně pozměnila nové úřední tituly,
3.) podrobila revisi případně pozměnila stupnici funkčního služného a systemisovaných míst soudců,
4.) podrobila revisi a případně pozměnila zařadění míst ředitelů a míst přednostů odboru na státních průmyslových školách do stupnic funkčního služného,
5.) připravila předpisy týkající se započtení určité služby v jiném služebním poměru nebo v jiném zaměstnání pro zvýšení služného, jakož i pensijní nároky,
6.) připravila předpisy, v nichž se určí nárok zaměstnanců na úřední nebo naturální byt, služební oděv atd.,
7.) připravila předpisy na úpravu vedlejších příjmů,
8.) připravila předpisy týkající se zvláštních služebních přídavků a jiných stálých výhod,
9.) připravila elaborát na oddlužení zaměstnanců,
10.) podrobila revisi a případně pozměnila veškerá ustanovení týkající se převodu do nových platů,
11.) podrobila revisi a provedla příslušné změny vydaných. anebo k vydání přichystaných služebních řádů.
Komise by zvolila ze svého středu předsedu a vypracovala jednací řád, Mohla by na př. pracovati v různých subkomisích, podle povahy projednávané věcí. Usnesení této komise vyžadovalo by schválení vlády.
Jinak návrh tohoto zákona nepodrobuje platový zákon žádným pronikavým změnám, zejména ne po stránce platových cifer, poněvadž vychází z předpokladu, že veškeré platové cifry v zákoně zapadají vzájemně do sebe a že by tudíž nová stavba platů vyžadovala velmi mnoho času, když již ani nepřihlížíme k novým výdajům, jež by z toho vznikly a pro něž by se musela hledat úhrada. Tím by se zdržela systemisace a revise nejnutnějších věc.
Změny, jež má návrh na mysli, jsou celkem nepatrné, a to:
1.) Vsunutí do služebních tříd nové služební třídy IIIa pro absolventy mistrovských a průmyslových škol;
2.) zkrácení čekatelské doby u všech zaměstnanců o jeden rok;
3.) zrušení skupiny míst činovného D;
4.) zavedení povýšení ad personam, které by bylo náhradou za zrušený časový postup. Postupové lhůty tohoto povýšení přibližují se automatickému postupu služební pragmatiky z r. 1914.
Výdaje s těmito změnami spojené budou celkem nepatrné a uhradí se v rámci rozpočtu.
Konečně navrhujeme, aby, dojde-li ke zvýšení nájemného, zvýšilo se i přiměřeně činovné.
Úhrada nákladů, vyplývajících z tohoto návrhu, byla jíž opatřena ustanoveními a jích provedením zákona čís. 286/1924.
Navrhujeme, aby tento návrh byl k projednání
přikázán výborům sociálně-politickému
a rozpočtovému.