II. volební období. | 5. zasedání. |
Ústavně-právní výbor usnesl
se doporučiti poslanecké sněmovně
usnesení senátu o vládním návrhu
zákona o zřízení nucených pracovních
kolonií a o změně některých
ustanovení trestního práva k přijetí
ve znění, senátem N. S. přijatým.
K tomu byl veden těmito důvody:
Denní zkušeností jest prokázáno,
že bezpečnost života i majetku jest v době
poválečné stále více a více
ohrožována nejen na venkově, nýbrž
i ve městech. Práce se štítící
živly jsou překážkou zdravého vývoje
denního života v našem státě a
chceme-li se vyvarovati stálému klesaní pocitu
jistoty a pořádku, jest naprosto nutno, aby proti
zahálčivým a zločinným elementům
bylo postupováno se vší přesností
dosavad platných zákonů a mimo to, aby tyto
zákony byly doplněny a staly se ochranným
prostředkem proti rostoucí zločinnosti.
Nejdůležitějším zabezpečovacím
opatřením má býti zadržení
živlů, nebezpečných právnímu
řádu, v nucených pracovních kaloniích.
Zřízením těchto nucených pracovních
kolonií má býti doplněn nynější
systém donucovacích pracoven, sloužících
témuž účelu. Navazuje se zde zcela účelně
na stav, jaký již dnes dle platného právního
řádu jest, a svěřuje zřízení
nucených pracovních kolonií zemím.
Nucené pracovní kolonie mají býti
toliko zvláštním typem dnešních
donucovacích pracoven. Kdežto však donucovací
pracovny jsou ústavy uzavřené, nucené
pracovní kolonie jsou myšleny jako zařízení,
v nichž osoby tam umístěné budou zaměstnány
hlavně prací na volném vzduchu. Souvislost
těchto kolonií s dosavadními donucovacími
pracovnami činí bezpodmínečně
nutným, aby správa těchto kolonií
i donucovacích pracoven byla soustředěna
v jedněch rukou, a navrhovaný zákon povolává
k tomu účelu země.
Svěření správy kolonií státu
bylo by centralisací, které chce se vyvarovati návrh
zákona a zemím umožňuje se samospráva,
která bude důležita hlavně při
otázkách přesunu dozorčího
personálu, vedení ústavů atd. - Při
tom však státu, který má dle zákona
hraditi nutné a účelné náklady
na zřízení pracovních kolonií
a přispívati dle potřeby a účelnosti
na správu a udržování nucených
pracovních kolonií, právo na řádný
dozor na hospodárné vedení těchto
kolonií.
Nucené pracovní kolonie mají býti
ústavy sociálními, zabezpečovacími,
kde účelnou a vytrvalou prací mají
osoby v nich umístěné vedeny býti
k pracovitému a občansky řádnému
životu. Ústavy tyto nemají býti ústavy
výdělečnými, avšak samozřejmě
musí býti snahou země, aby náklady
s vedením ústavů spojené byly pokud
možno kryty z výtěžku těchto ústavů.
Článek I. přináší zdánlivě
obtíže tím, žena Slovensku a P. Rusi byly
dosud donucovací pracovny ve správě státní
a pracovní kolonie mají býti ústavy
zemskými. Ústavně-právní výbor
přiklonil se k názoru, aby zákonný
článek XXI. z roku 1913 zůstal nedotčen
novým zákonem. Obtíže, z tohoto vznikající,
jsou vyřešeny v odstavcích 3. a 4. článku
I.
Článek II. uvádí případy,
pro které může býti někdo držen
v donucovacích pracovnách a polepšovacích
ústavech. Zavádí se zde nový termín
"ničemná lehkomyslnost", kterým
se daleko přesněji vymezuje okruh osob, které
mají býti zákonem postiženy. Ústavně-právní
výbor akcentuje, že ustanovení tohoto článku
netýká se nijak deliktů politických.
Článek III. určuje, aby káranci choří
a jen k lehčí práci způsobilí
byli umísťováni ve zvláštním
oddělení některého ústavu.
Jest to začátek specialisace, která má
býti vyjádřena i v novém trestním
zákoně, dle něhož má býti
zřízen ústav pro choré vězně.
Článek IV. stanoví zrušení instituce
samovazby, která za dnešních poměrů
nejeví se nutnou.
Článek V. zavádí na území
Slovenska a Podkarpatské Rusi dosud neznámou instituci
policejního dohledu.
Čl. VI. upravuje možnost použití zbraně
dozorčími orgány.
Aby prací káranců v nucených pracovních
koloniích nebyly poškozovány zájmy živnostníků,
řemeslníků a dělníků,
odporučuje ústavně-právní výbor
přijetí dvou příslušných
resolucí, senátem odhlasovaných.
Tím vyřízen také návrh tisk
č. 631.
Rozpočtový výbor projednal ve schůzi
dne 7. prosince 1927 usnesení senátu N. S. o vládním
návrhu o zřízení nucených pracovních
kolonií a změně některých ustanovení
trestního práva (tisk č. 1223) se stanoviska
úhrady a připojil se k návrhu ústavně-právního
výboru ze dne 17. listopadu 1927, aby poslanecká
sněmovna toto usnesení senátu i s oběma
resolucemi přijatými schválila.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně
(1) Země zřídí nucené pracovní
kolonie.
(2) Stát nahradí zemím nutné a účelné
náklady na zřízení nucených
pracovních kolonií a bude podle potřeby a
účelnosti přispívati na ostatní
náklady, avšak jen potud, pokud přes hospodárné
vedení tyto náklady na nucené pracovní
kolonie téže země trvale převyšují
příjem z nich plynoucí.
(3) Nucené pracovní kolonie jsou zvláštním
druhem donucovacích pracoven a sluší na ně
užíti ustanovení zákona ze dne 24. května
1885, čís. 90 ř. z. o donucovacích
pracovnách a ústavech polepšovacích,
pokud se v tomto zákoně neustanovuje nic jiného.
(4) Podrobná ustanovení o nucených pracovních
koloniích a o zadržení v nich vydána
budou vládním nařízením.
§ 7, odst. 2 zákona ze dne 24. května 1885,
č. 89 ř. z. o tom, kdo může býti
držen v donucovacích pracovnách a polepšovacích
ústavech, bude zníti takto:
Soud může v rozsudku vysloviti, že odsouzený
smí býti držán v donucovací pracovně,
a) odsuzuje-li vinníka pro některý z přestupků
uvedených v §§ 1 až 6 tohoto zákona,
nebo
b) odsuzuje-li pro zločin spáchaný ze zahálčivosti
nebo z ničemné lehkomyslnosti nebo z hrubé
zištnosti vinníka, který v posledních
pěti letech před spácháním
zločinu, o nějž jde, si odbyl již dvakráte
trest na svobodě za zločin nebo přestupek
spáchaný některé takové pohnutky.
Zák. č. 90/2885 ř. z. mění
a doplňuje se takto:
1. § 6, odst. 2 zní:
Do donucovací pracovny nesmějí býti
přijímány osoby
1. k jakékoliv práci nezpůsobilé,
2. duševně choré (blbé, pomatené),
3. stižené nakažlivým neduhem nebo nemocí,
pokud nemohou býti léčeny v ústavě,
4. těhotné a kojící.
2. § 7, odst. 1 zní:
Vysloví-li trestní soud o někom, že
smí býti držán v donucovací pracovně,
přísluší,politickému - úřadu
II. stolice rozhodnouti o tom, má-li býti zadržení
uloženo, a naříditi jeho výkon. Přikazuje
kárance do jednotlivých ústavů má
politický úřad II. stolice přihlížeti
k tomu, aby do téhož ústavu byli přijímáni
káranci pokud možno stejné povahy a nebezpečnosti.
Káranci choří nebo jen k lehčím
pracem způsobilí buďtež přikazováni
do zvláštního oddělení některého
ústavu.
3. K. § 8 dodává se tento třetí
odstavec:
Odsouzení, kteří podle výroku soudu
smějí býti zadrženi v donucovací
pracovně, směji býti z trestu podmínečně
propuštěni jer se souhlasem politického úřadu
II. stolice příslušného rozhodnouti
o zadržení v donucovati pracovně. Byl-li odsouzený
se souhlasem politického úřadu II. stolice
podmínečně z trestu propuštěn,
lze dodatečně naříditi jeho zadržení
v donucovací pracovně jen tehdy, když podmíněné
propuštění z trestu bylo odvoláno.
4. § 9 bude zníti:
Káranci přikázaní do donucovací
pracovny jen podle § 7, odst. 2. lit. a) zák. č.
89/1885 ř. z. zůstanou v ní nejméně
šest měsíců, nejdéle tři
roky; ostatní zůstanou tam nejméně
jeden rok, nejdéle pět let.
Po uplynutí nejkratší doby, pro kterou musí
v ústavě pobýti, mohou býti káranci,
kteří svým chováním poskytují
jistotu, že se polepší, podmíněně
propuštěni na zkušebnou dobu dvou až pěti
let. Podmíněné propuštění
budiž odvoláno, vyjde-li za zkušebně doby
najevo, že se propuštěný nepolepšil.
Bylo-li podmíněné propuštění
odvolána, pokračuje se v zavření v
ústavě, při čemž doba ztrávená
na svobodě se nevčítá do doby, po
kterou káranec může býti ještě
v ústavě zadržen.
Rozhodnouti o podmíněném propuštění
a o jeho odvolání přísluší
komisi uvedené v § 7.
Zrušuje se § 4 zákona ze dne 1. dubna 1872, č.
43 ř. z. o výkonu trestu na svobodě v samovazbě
a o zřízení komisí pro výkon
trestu.
(1) V týchž případech, ve kterých
soud může nebo má podle zák. čl.
XXI/1913 o veřejně nebezpečných zahalečích
odkázati vinníka do donucovací pracovny,
má vysloviti v rozsudku vždy, že odsouzený
může býti dán pod policejní dohled.
(2) Naříditi policejní dohled, jehož
přípustnost byla soudem podle čís.
1. vyslovena, přísluší politickým
(státním policejním) úřadům
I. stolice. Starostové obcí jsou povinni spolu dohlížeti
na osoby pod dohled dané a vykonávati nařízení
úřadů k tomu se vztahující.
(3) Nikdo nesmí býti dán pod policejní
dohled na delší dobu než na tři roky,
počínajíc ode dne, kdy byl z trestu propuštěn.
Je-li osoba jsoucí pod policejním dohledem znovu
odsouzena pro trestný čin, za který lze vysloviti
přípustnost dání pod policejní
dohled, může býti policejní dohled prodloužen
na tři roky, počínajíc ode dne propuštění
z posledního trestu.
(4) Ten, kdo byl dán pod policejní dohled, smí
býti v osobní svobodě omezován jen
potud, pokud to dopouštějí následující
ustanovení:
a) úřad, který nařídil policejní
dohled podle čís. 2., může mu zakázati
pobyt v určitém okrsku nebo místě
vůbec, nebo mu vykázati určité místo
pobytu a uložiti mu za povinnost, aby se z tohoto místa
nebo z místa, které si sám za pobyt zvolil,
bez dovolení nevzdaloval; pobyt v domovské obci
nesmí se mu však nikdy zakázati.
b) Kdo byl dán pod policejní dohled, je povinen
každou změnu svého obydlí ještě
téhož dne oznámiti bezpečnostnímu
úřadu, na každé vyzvání
se k tomuto úřadu dostaviti a dáti zprávu
o svém zaměstnání, o své výživě
a výdělku, jakož i o svém styku s jinými
lidmi.
c) Bezpečnostní úřad může
mu uložiti, aby se v určitých lhůtách
u něho osobně hlásil, může mu
zakázati, aby se zúčastnil určitých
shromáždění, aby navštěvoval
určité místnosti a v noci nebo tehdy, když
se neobyčejně mnoho lidí sejde, svoje obydlí
bez nutné příčiny opustil.
d) Z příčiny policejního dohledu smí
býti u něho kdykoliv provedena prohlídka
domu nebo jeho osoby.
Kdo, byv dán pod policejní dohled, jedná
proti povinnostem neb omezením uloženým mu
podle lit. a) až c), potrestá se soudem za přestupek
vězením od osmi dnů do tří
měsíců.
(5) Opatření pod čís. 4. uvedených
budiž užito jen potud, pokud jich okolnosti vyžadují,
a vždy tak, aby se co nejvíce šetřilo
pověsti a výdělku osoby dané pod policejní
dohled. Tato opatření buďtež zrušena
ihned, jakmile jich není již potřebí.
(6) V týchž případech, ve kterých
soud může nebo má podle zák. čl.
XXI/1913 odkázati vinníka do donucovací pracovny,
může místo toho vysloviti, jeví-li se
to hledíc k menší nebezpečnosti vinníka
účelným, přípustnost jeho zadržení
v nucené pracovní kolonii. V takovém případě
nemůže však naříditi, aby v nucené
pracovní kolonii byl také vykonán trest vězení.
Osoby, odkázané do nucené pracovní
kolonie, zůstanou v ní nejméně šest
měsíců, nejdéle tři roky.
Ozbrojené dozorčí orgány v trestnicích,
soudních věznicích, donucovacích pracovnách,
nucených pracovních koloniích a polepšovnách
smějí při výkonu své služby
užíti zbraně, šetříce předepsané
opatrnosti, jen v těch případech, ve kterých
smějí jí podle zákonných ustanovení
použíti příslušníci četnictva.
(1) Zákona budiž užito ode dne, kdy nabude účinnosti,
i na tresty v samovazbě již vykonávané.
(2) Den, kdy nabudou na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
účinnosti ustanovení čl. I. odst.
1. a 2. a čl. V. č. 6 tohoto zákona, bude
ustanoven vládním nařízením.
(3) Provésti tento zákon ukládá se
všem členům vlády.
I. Vláda se vyzývá, aby učinila příslušná
opatření, by trestanců umístěných
v nucených pracovních koloniích podle možnosti
nebylo používáno k výrobě zboží,
kterým by se konkurovalo na úkor řemeslných
živností výdělečných.
II. Vláda se vybízí, aby učinila potřebná
opatření, by se trestanců v nucených
pracovních koloniích nepoužívalo k takovým
pracem, kterými by průmyslovým a zemědělským
dělníkům v jejich mzdách způsobovali
soutěž.