POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S.R. Č. 1927.

II. volební období. 5. zasedání.

1342.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance Špatného a druhů

pro porušování ústavních práv a občanských svobod státních zaměstnanců

jednotlivými ministerstvy (tisk 1142) a

na interpelaci i poslance Kleina a soudr.

o omezování občanských práv státních úředníků a zaměstnanců (tisk 1143).

Oběžníky jednotlivých ministerstev, které ukládají státním zaměstnancům, aby se ve věcech svého osobního služebního postavení neobraceli se žádostí za intervence jinam, než k představeným úřadům, byly vydány na podkladě usnesení ministerské rady z 28. května 1927. Toto usnesení opíralo se o ustanovení § 27 zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř. z. (služební pragmatiky) a bylo učiněno proto, že v řadách státních zaměstnanců rozmohl se povážlivým způsobem nešvar obraceti se vzdor citovanému ustanovení zákonnému na činitele mimoúřední za účelem vymáháni různých osobních výhod. Tento nezákonný postup státních zaměstnanců byl s to povážlivým způsobem ohroziti řádný chod služby.

Vláda považovala proto za nutné uvésti na paměti zvláštním výnosem státním zaměstnancům jejich zákonnou povinnost.

Postup vlády byl v daném případě úplně zákonný. Vláda opírala se tu o striktní znění § 27 služební pragmatiky, který ukládá úředníku, aby všechna přání, rozklady a stížnosti ve služebních nebo služebního poměru se týkajících věcí osobních pravidelně přednášel cestou služební, vždy však výlučně u představených úřadů. Námitka, že výnos odporuje §§ 106, 115 a 117 ústavní listiny, jest neodůvodněná. Zejména nelze se tu dovolávati ústavních předpisů o rovnosti. Předpis § 106 ústavní listiny nemůže býti chápán tak, jako by zbavoval bezprostředně a přímo určité osoby povinností, stanovených pro ně zvláštními zákony a vyrovnával tak mezi všemi občany práva a povinnosti, nýbrž jak důvodová zpráva k ústavní listině (tisk 2421, str. 312) výslovně konstatuje ťprovedení této zásady přenechávati sluší zvláštním zákonům: Toto opatření, Ťpokračuje důvodová zpráva, ťjest nutným, ježto by jinak v důsledku zásady rovnosti, prohlášené ve větě první, nastala rovnost i tam, kde by to odporovalo jiným ustanovením dosavadního právního řádu; uvésti pak dosavadní právní řád v soulad se zmíněnou zásadou rovnosti - jest právě věcí zvláštních prováděcích zákonů.Ť

Nelze pochybovati o tom, že ustanovení § 7 služební pragmatiky jest také jedním z předpisů, který spadá pod tyto vývody důvodové zprávy (arg. slov ťjiným ustanovením dosavadního právního řáduŤ) a že tedy ani shora uvedené usnesení ministerské rady a o ně se opírající výnosy jednotlivých, ministerstev nelze označiti jako odporující duchu ústavní listiny, pokud jde o zásadu rovnosti.

Avšak ani ustanovení §§ 115 a 117 ústavní listiny nedotýkají se derogačně předpisu § 27 služební pragmatiky. Tyto ústavní předpisy nevylučují nikterak služební povinnosti státních zaměstnanců, stanovené zvláštními zákony. Že ústavní listina sama nechtěla zužovati rozsah služebních povinností veřejných zaměstnanců, lze usuzovati z ustanoveni § 93 ústavní listiny, v němž se praví: ťVeřejní zaměstnanci dbejťež v úřední své činností ústavních a jiných zákonů.Ť Pod tyto ťjiné zákonyŤ spadají zajisté také platné předpisy služební pragmatiky.

Za těchto předpokladů nepřichází pak ovšem ani v úvahu čl. IX. uv. zákona k ústavní listině, který se týká toliko ustanovení ústavní listině zřejmě odporujících, mezi něž však právě, jak dovozeno, nepatří ustanovení § 27 služební pragmatiky.

Z uvedených důvodů právních i věcných nepokládá vláda za nutné, aby dosavadní opatření byla změněna.

V Praze dne 5. prosince 1927.

Předseda vlády:

Švehla, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP