II. volební období. | 5. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 106 zák. čl. XI/1918 o poplatku z převodu
majetku se mění a bude zníti:
1. Základem pro vyměření poplatkového
ekvivalentu je zpravidla obecná (prodejní) hodnota,
kterou měl majetek, podrobený poplatkovému
ekvivalentu, v době vzniku platebního závazku.
Od tohoto základu nelze při nemovitostech odečítati
dluhy ani břemena; při nemovitostech je dovoleno
odečítati dluhy a břemena zatěžující
osob u povinnou ku placení poplatkového ekvivalentu,
prokáže-li je věrohodně.
2. Při nemovitostech podrobených daní pozemkové
nebo dani domovní jest základem pro vyměření
poplatkového ekvivalentu, pokud strana neprokáže,
že obecná hodnota (odst. 1) je nižší:
a) při nemovitostech podrobených dani pozemkové
50násobek ryzího katastrálního výtěžku;
při pozemcích, které leží v inundačním
obvodu obce, která je ve svazku vodního regulačního
družstva, odečte se od výtěžku
příspěvek na odvodnění, stanovený
předepsaným způsobem, nebyl-li naň
vzat zřetel při stanovení katastrálního
výtěžku,
b) při nemovitostech podrobených domovní
dani třídní 200násobek domovní
daně třídní,
c) při nemovitostech podrobených dani činžovní
v místech, uvedených v § 143, odst. 1., písm.
a) zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.
z. a n., o přímých daních, 15násobek
nájemného (nájemní hodnoty) vyšetřeného
podle § 14.8, odst. 1. a 2. cit. zákona,
d) při nemovitostech podrobených dani činžovní
v místech, uvedených v § 143, o dst. 1., písm.
b) cit. zákona,
aa) které jsou zcela pronajaty, 12násobek nájemného
(nájemní hodnoty) vyšetřeného
podle § 148, odst. 1. cit. zákona,
bb) které jsou částečně pronajaty,
součet 12násobku nájemného (nájemní
hodnoty) vyšetřené ho po dle § 148, odst.
1. cit. zákona a 200násobku domovní daně
třídní, připadající
podle § 148, odst. 4, cit. zákona.
3. Pro výpočet násobků, uvedených
v odst. 2., je u pozemků rozhodný ryzí katastrální
výtěžek, se kterým je pozemek zapsán
v pozemkovém katastr u v den vzniku platebního závazku,
u budov nájemné (nájemní hodnota),
které slouží za základ daně činžovní
na rok, jenž předchází vzniku platebního
závazku, a domovní daň třídní
připadající na rok, jenž. předchází
vzniku platebního závazku.
4. U novostaveb a přístaveb, nebylo-li tu v předcházejícím
roce ještě daňového objektu a byla-li
daň vyměřena poprvé v roce, v němž
vznikl platební závazek, třeba při
vypočtení násobku přihlížeti
k nájemnému (nájemní hodnotě),
jež slouží za základ pro daň tohoto
roku, případně k domovní dani třídní,
připadající na tento rok. U budov od daně
domovní dočasně osvobozených je základem
násobku nájemné (nájemní hodnota),
z něhož by činžovní daň
byla vyměřena, případně domovní
daň třídní, která by se předepsala,
kdyby tu dočasného osvobození od daně
nebylo.
5. Nebylo-li v roce rozhodném pro výpočet
násobků uvedených v odst. 2. až 4. pro
výpočet daně činžovní
vzato za základ nájemné (nájemní
hodnota) za celý rok nebo za celou sezonu, je základem
násobku nájemné (nájemní hodnota),
které by bylo základem daně činžovní,
kdyby tato byla měřena z nájemného
(nájemní hodnoty) za celý rok nebo celou
sezonu.
6. Výtěžek budov nebo jejich částí
nezdaněných nebo zdaněných jen a část
roku (sezony) určí v případě
odstavců 4. a 5. příslušný úřad
vyměřující přímé
daně na podkladě poplatníkova přiznání,
podaného do přiměřené nejméně
15denní lhůty stanovené tímto úřadem.
O podávání tohoto přiznání
a o řízení za účelem určení
výtěžku platí obdobně ustanovení
zákona č. 76/1927 Sb. z. a n.
7. Jde-li o dělené vlastnictví (vlastníkem
budovy je jiná o soba než vlastník pozemku),
považuje se hodnota budovy, vyšetřená
podle tohoto paragrafu, za společnou hodnotu pozemku i
budovy a rozdělí se podle dohody neb odhadu.
V § 107 zák. čl. XI/1918 nahrazuje se §
44 uvedený pod č. 9, §em 106 ve znění
článku I. tohoto zákona.
1. V § 111 zák. čl. XI/1918 nahrazuje se odst. 1. a 2. tímto ustanovením:
Poplatkový ekvivalent se vyměřuje vždy na 10 roků. Nové období pro uložení poplatkového ekvivalentu počíná se dnem 1. ledna 1928.
2. Poslední odstavec tohoto paragrafu se mění a bude zníti:
O příslušnosti úřadů k
vyměření poplatkového ekvivalentu,
jakož i o přiznáních a ukládacím
řízení budou vydána ustanovení
vládním nařízením.
1. Tento zákon jenž platí pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1928. V těch případech, kde podle § 111 zák. čl. XI/1918 vznikl platební závazek v roce 1927, platí předpisy tohoto zákona obdobně.
2. Zákon tento provede ministr financí.
Podle § 106 zák. čl. XI/1918 byla na Slovensku a v Podkarpatské Rusi základem pro vyměřování poplatkového ekvivalentu z nemovitostí nejmenší hodnota, stanovená v §u 44 téhož zákona pro vyměřování poplatků z převodu nemovitostí.
Touto nejmenší hodnotu byl
a) při pozemcích podrobených dani pozemkové, 50násobek ryzího katastrálního výtěžku,
b) při domech, podrobených domovní dani třídní, 200násobek této daně,
c) při domech podrobených domovní dani činžovní, v místech spadajících pod všeobecnou daň činžovní 15násobek, v jiných místech 12násobek hrubého nájemního výtěžku tvořícího základ daně.
Nemovitosti, které nepodléhaly dani pozemkové
nebo dani domovní, byly od poplatkového ekvivalentu
osvobozeny (§ 107, č. 3 zák. čl. XI/1918).
Vzhledem k tomu, že v poplatkovém zákoně
rozhoduje při zpoplatňování převodů
realit cena obecná, bylo patrně úmyslem zákonodárce
favorisovati subjekty podrobené ekvivalentu tím,
že se brala za základ při vyměření
ekvivalentu nejnižší hodnota daňová,
pod kterou při vyměřování poplatků
z převodu nemovitosti úřad jíti nesměl.
Tento stav byl pozměněn
1. §em 31 zák. ze dne 12. srpna 1921, č. 337
Sb. z. a n., jenž s platností pro ekvivalentní
období, nastupující nejblíže
p o roce 1920, tedy pro období počínající
1. lednem 1928, nahradil § 107, č. 3 zák. čl.
XI/1918 tímto ustanovením:
"(Od poplatkového ekvivalentu jsou osvobozeny). Nemovitosti
osvobozené od daně pozemkové, pokud jich
není použito k účelům výdělečným,
a budovy, jimž přiznáno bylo trvalé
osvobození ad daně třídní nebo
domovní z důvodu věnování.
Na nemovitosti, věnované dolování
nebo dobývání minerálních olejů,
hlíny a nerostů, dále na stavební
plachy, se osvobození toto nevztahuje".
Důsledek tohoto zákonného opatření
jest, že na příští desítiletí
(t. j. od 1. ledna 1928) nejsou osvobozeny od poplatkového
ekvivalentu nemovitosti osvobozené od pozemkové
daně, pokud jsou věnovány účelům
výdělečným a že pro tyto nemovitosti
není v zákoně stanoven základ pro
vyměření poplatkového ekvivalentu,
poněvadž cit. § 106 vychází z násobku
daně pozemkové a pozemky tyto dani pozemkové
nepodléhají.
Čl. I. navržené osnovy stanoví pod č.
1. v souhlasu se všeobecnou zásadou poplatkového
práva základem poplatkového ekvivalentu obecnou
hod notu věci.
2. Další změna nastala v tom směru,
že čl. IV, uváděných ustanovení
k zák. ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.
z. a n., o daních přímých, který
počínajíc kalendářním
rokem 1927 rušil v § 44 zák. čl. XI/1918
ustanovení odst. 2., č. 1, větu první,
ustanovení č. 2 a 4 a dále ustanovení
odst. 3. až 5., pokud se posléze jmenované
odstavce týkají domovní daně činžovní,
aniž by stanovil nejmenší hodnotu domů
podrobených činžovní dani. Při
pozemcích podrobených dani pozemkové byla
v čl. XIV. uváděcích ustanovení
k zákonu o daních přímých stanovena
v souhlasu s ustanoveními platnými až dosud
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi nejmenší
hodnota pozemků, pod kterou se nesmí při
vyměřování poplatků z převodu
jíti, 50násobkem ryzího katastrálního
výnosu. Dále bylo ponecháno v platnosti ustanovení
§ 44, odst. 2., č. 3. zák, čl. XI/1918
o 200násobku domovní daně třídní
jako nejmenší hodnotě budov podrobených
domovní dani třídní.
Důsledkem těchto zákonných opatření
jest, že počínajíc kalendářním
rokem 1927 není zákonného ustanovení
o základu poplatkového ekvivalentu pro budovy, podrobené
domovní dani činžovní, poněvadž
cit. čl. IV. uváděcích ustanovení
k zákonu o daních přímých zrušil
ustanovení o nejmenší hodnotě domů
podrobených dani činžovní při
vyměřování poplatků z převodu
nemovitostí, která současně tvořila
zákonnou základnu pro vyměřování
ekvivalentu.
K nápravě je možna cesta dvojí:
1. buď nezaváděti specielní normy pro
stanovení ceny domů podrobených dani činžovní,
což by mělo za následek, že by se ekvivalent
vyměřoval z obecné hodnoty domů podrobených
dani činžovní (viz čl. I, č.
1 osnovy); kterážto cen a se principielně zdaňuje
také při vyměřování
ekvivalentu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
anebo 2. vzhledem k tomu, že právo platné na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi favorisuje subjekty podrobené
ekvivalentu tím, že vybírá ekvivalent
z nejmenší hodnoty stanovené pro vyměřování
poplatků z převodu nemovitostí, ponechati
dosavadní násobek činžovního
výtěžku (15 resp. 12násobek) a vyhraditi
straně důkaz. že obecná hodnota je menší,
kdyby snad výjimečně v některém
případě násobek překročil
obecnou hodnotu nemovitosti.
Jestliže se navrhuje stanovit hodnotu domů podrobených
dani činžovní při vyměřování
ekvivalentu podle násobku nájemného přes
to že v čl. XIV. uváděcích ustanovení
k zákonu o daních přímých není
stanovena nejmenší hodnota těchto nemovitostí
pro vyměřování převodních
poplatků podle násobku nájemného,
protože při zákazu zvyšování
činží není svobodného trhu činží,
odůvodňuje se to tím, že hledisko to
není při ekvivalentu rozhodujícím,
poněvadž domy jsou v rukou korporací, navrhovaný
násobek nevystihuje cenu reality a straně je dána
možnost nižší obecnou cenu prokázat.
Ostatně čl. IV. uváděcích ustanovení
k zákonu o daních přímých ponechal
výslovně v platnosti ustanovení § 107,
č. 9 zák. čl. XI/1918 o násobku nájemného
jako poplatkovou výhodu pro určité subjekty.
Jinak zůstává dle osnovy dosavadní
zákonný stav nezměněný, t.
j. při pozemcích se béře za základ
pro vyměření ekvivalentu 50násobek
ryzího katastrálního výtěžku,
což odpovídá také ustanovení
čl. XIV. uváděcích ustanovení
k zákonu ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.
z. a n. a při budovách podrobených dani domovní
třídní 200násobek této daně.
Vliv zákona o daních přímých
na násobky daňové jest tento: Při
nemovitostech podrobených dani pozemkové zůstává
násobek týž. poněvadž jak základna,
totiž katastrální výtěžek,
tak násobek (50 X) zůstávají nezměněny.
Při nemovitostech podrobených dani činžovní
zůstává násobek rovněž
týž. poněvadž jak základna (nájemné
resp. nájemní hodnota po srážce obecních
dávek) tak násobek je týž.
U domů podrobených domovní dani třídní
činí
Pokud vůbec nastává zvýšení
ceny, nevystihuje ani nyní skutečnou hodnotu domu,
nehledě k tomu, že kdyby tomu výjimečně
tak bylo, béře se za základ obecná
hodnota domu stranou prokázaná.
K čl. II. osnovy.
Ustanovení tohoto článku jsou jen pouhým
důsledkem změny provedené v čl. I.
Ježto § 44 zák. čl. XI/1918 byl zrušen
článkem IV. uváděcích ustanovení
k zákonu o daních přímých,
pokud jde o ustanovení nejmenší hodnoty při
domech podrobených činžovní dani, a
§ 107 cit. zák. článku se ho pod č.
9 dovolává, třeba toto ustanovení
přizpůsobiti změněnému stavu
věci.
K čl. III.
§ 111 zák. čl. XI/1918 ustanovil, že se
ekvivalent vyměřuje s platností na 10 roků.
Prvý rok vyměřovacího období
stanoví ministr financí. Po uplynutí vyměřovacího
období může ministr financí naříditi
nové přiznání, má však
právo všecka vyměření ponechati
na dalších 10 roků v platnosti.
Ustanovení toto vyhovovalo dřívějším
materielně právním poměrům,
dokud ekvivalentu podléhaly nemovitosti podrobené
dani pozemkové nebo domovní (činžovní
neb třídní) a ne také podle §
31 zák. č. 337/1921 Sb. z. a n. nemovitosti těmto
daním nepodléhající, dále dokud
proti násobku daňovému nebyl připuštěn
protidůkaz o nižší obecné hodnotě.
Proto není možno podržeti ustanovení,
že ministr financí (nyní vláda) může
ponechati vyměření za jedno desítiletí
v platnosti pro příští desítiletí,
ježto základnu pro vyměření ekvivalentu
tvoří cena těchto realit a tato je podrobena
změnám.
Nynější období vyměřovací
končí rokem 1927. Nové období se stanoví
zákonem, protože pozdějšími a nynějšími
legislativními změnami čl. XI/1918 nastaly
závažné změny v ekvivalentu.
Při této příležitosti se mění
i odst. 5. cit. § 111 v tom směru, že na místo
ministra financí vydá vláda prováděcí
nařízení a to nejen k zákonnému
čl. XI/1918, nýbrž i k ustanovením zákon
ten pozměňujícím.
K čl. IV.
Počátek účinnosti tohoto zákona
se stanoví dnem 1. ledna 1928, protože ekvivalentní
období počíná rokem 1928.
Poněvadž čl. IV uváděcích
ustanovení k zákonu o daních přímých
zrušil ustanovení o vyměřovací
základně stran nemovitostí podrobených
dani pozemkové a činžovní, stanově
současně v čl. XIV nejmenší hodnotu
pro účely poplatkové jen pro nemovitosti
podrobené dani pozemkové a sice s účinností
od 1. ledna 1927, nebylo by normy pro způsob, jak se zjistí
vyměřovací základna v případech,
kde nastane platební povinnost určitého ekvivalentního
subjektu po 1. lednu 1927 anebo tam, kde nastane změna
v majetku ekvivalentu podrobeném v r. 1927 a kdy následkem
toho v obou případech podle ustanovení §
109 a 110 zák. čl. XI/1918 třeba vyměřiti
ekvivalent. Poněvadž případy ty jsou
v celku výjimečné, stanoví se na místo
zpětné působnosti zákona, podle kterého
počíná vyměřovací období
dnem 1. ledna 1928, pouze obdobné užití jeho
předpisů.
Vláda doporučuje, aby osnova byla v obou sněmovnách
přikázána výboru rozpočtovému
s tím, aby podal zprávu ve lhůtě
co možná nejkratší, ježto se jedná
o stanovení ekvivalentního období počínajícího
dnem 1. ledna 1928.