II. volební období. | 5. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Slavná poslanecká sněmovno, račiž
se usnésti:
Ministerstvu železnic se ukládá, by na základě
zákona č. 690 ze dne 22. prosince 1920 převzalo
do státní správy místní dráhu
Frýdlant n. Ostr.-Bíla.
Místní dráha Frýdlant n. Ostr.-Bíla,
na které zahájen byl provoz v r. 1908, jest 20 km
dlouhá a slouží jak dopravě osob, zavazadel,
tak i dopravě nákladní. Jest to dráha
velice výnosná. Patří z 80 % olomouckému
arcibiskupství a z 20% menším akcionářům.
Provoz na této draze není však uzpůsoben
tak, aby vyhovoval hospodářské a všeobecně
veřejné potřebě. Nákladní
sazby na této dráze sou značně vyšší
oproti všem místním, jakož i státním
drahám. Při osobní dopravě ne poskytuje
správa dráhy oněch výhod, které
poskytovány jsou na všech ostatních drahách,
nacházejících se ve státním
provozu, čímž podvazován jest značně
turistický ruch ku škodě obyvatelstva tamějšího
kraje. Výprava osobních vlaků jest nedostatečná
a není přizpůsobena všeobecné
potřebě tamějšího obyvatelstva,
jakož i značnému turistickému ruchu.
Podél této dráhy leží značné
lesní komplexy patřící státu
a státní lesní správa jest odkázána
při odvozu dřeva na tuto dráhu.
Mimo toho dráha tato má do budoucna značný
hospodářský a strategický význam!
Prodloužením té to dráhy možno
dosáhnouti spojení s dráhou Makov-Turzovka-Čaca
a takto docíleným spojením se slovenskými
drahami a dirigováním dopravy tímto úsekem,
ulehčiti přetížené trati Bohumín-Košice,
v úseku Bohumín-Žilina. Převzetím
této dráhy do státní správy
nebyly by nijak dotčeny soukromé zájmy dosavadních.
vlastníků, bylo by však možno provedením
reorganisace provozní zlepšiti dopravu a přispěti
tak k vyřešení hospodářských
zájmů obyvatelstva tohoto kraje.