Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.

II. volební období. 5. zasedání.

1296.

Návrh

posl. Fr. Petrovického, dr. Fr. Samka, Viléma Votruby a druhů na úpravu zákazu prodávati, čepovati nebo podávati alkoholické nápoje v den před volbou a v den volby.

Podepsaní navrhují:

Slavná sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne...........1927,

kterým se upravuje zákaz prodávati, čepovati nebo podávati alkoholické nápoje v den před volbou a v den volby,

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

§ 32 zákona ze dne 29, února 1924 č. 123 Sb. z. a nař. bude zníti takto;

§ 32.

Zákaz podávati alkoholické nápoje,

V den před volbou od 2, hodiny odpolední a v den volby až do uplynutí 2 hodin po skončeném sčítání hlasů jest zakázáno prodávati, čepovati nebo podávati nápoje obsahující alkohol.

Čl. II.

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede je ministr vnitra.

Důvodová zpráva.

Zákaz čepování při volbách měl snad poněkud opodstatněný důvod v r. 1919 kdy tehdy jak poměry hospodářské, tak politické jej zdůvodňovaly. Nyní však není podobných důvodů, které jí už dávno odpadly jak zkušenost nás poučila z voleb obecních v r. 1923, dále z voleb do obou zákonodárných sborů v listopadu v r. 1925 a z posledních voleb do obcí letošního roku. Právě tyto zkušeností vedly jíž ku z mírnění zákazu čepování pří volbách ve znění zákona ze dne 14. července 1927 č. 126 Sb. z. a n. o volbách zemských a okresních zastupitelstev. Podobné omezení čepování při volbách jaké bylo provedeno v cit. posledním zákoně je dosti přísné a vyhovuje intencí zákonodárce, aby volič k volbám dostavil se v úplném pořádku, užívaje své svobodné vůle a rozumu pří volebním rozhodování. Také nebylo pří jmenovaných posledních volbách žádné stížností zneužívání podávání alkoholických nápojů a zprávy téměř všech okresních správ politických a vyšších úřadů v Čsl. republice v tomto směru byly příznivé.

Před posledními volbami do zákonodárných sborů v r. 1925 odhadly statisticky ústřední organisace hostinské; ťJednota svazů českých společenstev hostinských a výčepních pro Čechy v PrazeŤ a Ústřední Jednota československého hostinství ťHostimilŤ pro Čechy v Praze ohromnou hmotnou škodu, kterou hostinští utrpí naprostým zákazem čepování alkoholických nápojů v den před volbou a v den volby. V Čechách jest asi 40;0 00 hostinců - malých, prostředních, velkých. Jdeme jistě hodně pod existenční minimum, počítáme-li, že hostinský přijde zákazem prodeje nápojů za sobotu a neděli průměrně o 300 Kč. U 40.000 hostinských jenom v Čechách je to ztráta dvanácti milionů korun. Aby se konaly volby v neděli, je předepsáno v § 28 zákona ze dne 31. ledna 1 919. Mělo to zřejmý účel ten, aby dělníci nebyli připraveni o denní mzdu. Ale že budou hned dalším paragrafem hostinští ochuzeni o výdělek dvoudenní, nota bene sobotní a nedělní, jehož nevyváží výdělek za všech ostatních pět dnů v týdnu, na to nikdo ani nepomyslil v našem revolučním Národ ním shromáždění.

Kromě vel mi kruté hmotné ztráty mívají hostinští v ony dva volební dny ještě spoustu jiných nepříjemností. Kdo nadobro nezavře hostinec, bývá všelijak terorisován žíznivými hosty. Přečasto se stává, že se dobrý, ale neuvážlivý host na hostinského prudce dopálí, odřekne-li mu nalíti sklenici piva, a že třeba víckrát do toho hostince vůbec nezajde. Neodolá-li však hostinský a podstrčí-li hostovi někde v ústraní trochu toho piva, obyčejně se to nějak dostane na veřejnost a je zle. Bývají z toho soudy, pokuty, ba i tresty vězení - a nesmazatelná kaňka na spolehlivosti hostinského. Může to být dokonce zhoubou celé jeho existence.

Úmyslem zákonodárců bylo, aby byli voliči pří volebním aktu střízliví. Zkušenosti mluví jinak. Kdo se chce v sobotu a v nedělí po vůli napít, zcela snadno si věc zaonačí. Opatří si do domácností včas libovolné množství piva nebo lihovin v lahvích. To je jedna zkušenost. Zkušenost druhá praví, že se v den předvolební i v den volební dozírá sice přísně na hostinské, ale nikoliv na dodavatele piva a lihovin v lahvích.

Zakazovat podávání nápojů celou sobotu před volbou, ne-má dočista smyslu. A rovněž nemá smyslu zákaz čepování po skončeném volebním. aktu, respektive po skončení skrutinia. To prohlašovaly a na příslušných místech dokazovaly ústřední organisace hostinské znova a znova. A byla jím konečně přiznána pravda a v zákoně č. 12 z letošního roku o volbách do zemských a okresních zastupitelstev bylo předepsáno v § 31: ťV den před volbou od druhé hodiny odpolední (v sobotu) a v den volby (v neděli) až do uplynutí dvou hodin po skončeném sčítání hlasů jest zakázáno prodávati, čepovati nebo podávati nápoje obsahující alkohol,Ť

Když se ústřední organisace hostinské dožadovaly novelisace v naznačeném směru, bylo jim řečeno, že pro takovou ťlapaliiŤ není přec možno zákon měniti. Pro hostinské to však není žádnou maličkostí - ta ztráta ohromných milionů. A konstatujeme, že zákon o volbách do obcí byl už novelisován, a to zákonem ze dne 18, března 1920, č. 163 Sb. z. a n. jímž se vysvětlovala ztráta volebního práva. Z čehož je viděti, že není nedotknutelný.

Nelze býti pro krajní opatření, jaká, pokud jde o potírání alkoholismu, byla činěna v Americe, poněvadž nikdo nemůže chtíti, aby se lidé otravovali alkoholem ještě více, aby z toho měli největší užitek podloudníci.

Je možno přece, že může vláda pří potírání alkoholismu používati rozumně 54, ž. ř. Je zbytečno trestati všechny jenom proto, že někde zneužívá se požívání alkoholu. Máme ohromnou většinu okresů, v nichž se nemusíme dovolávati paragrafů o zákazu výčepu lihových nápojů, potřebujeme toho pouze snad v některých krajinách, kde může býti přísně zakročováno §em 54, ž. ř., jehož platnost je také rozšířena na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Nutnost novelisace zákazu čepování pří volbách jak do obcí, tak do zákonodárných sborů dokazuje časté provádění voleb. Mohlo by se státi, že v jednom roce by byly volby do sněmu a za nějaký čas do senátu, potom zase do obcí a konečně do okresních a zemských zastupitelstev. Tu by hostinští bylí poškozeni ve své beztak skromné výdělečné činnosti 4kráte do roka a náhrada by nebyla možná.

Z těchto důvodů do poručují navrhovatelé, aby iniciativní výbor přidělil tento návrh ústavně-právnímu výboru k laskavému projednání.

V Praze dne 25. října 1927.

Petrovický, dr Samek, Votruba, dr Matoušek. Fr. Matoušek, Sedláček, dr Kramář, Kvasnička, Adámek, G. Navrátil, Kaňourek, Krejčí, inž. Novák, dr Lukavský, dr Hajn, Ježek, F. Navrátil, Hintermüller, Košek, Stašek, Čančara, dr Rehák, Špaček.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP