II. volební období. | 5. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ke kontrole státního finančního hospodářství
zřizuje se parlamentní komise skládající
se z 24 členů. 16 členů volí
poslanecká sněmovna, 8 členů senát
a to z členů dotčené sněmovny
podle zásady poměrného zastoupení.
Za každého člena volí se stejným
způsobem náhradník.
Funkční období komise činí
3 léta. Bude-li v této době rozpuštěna
jedna z obou sněmoven nebo uplyne-li její volební
období, zůstávají členové,
které zvolila, tak dlouho v úřadě,
až nově zvolená sněmovna zvolí
nové členy komise.
Nemůže-li některý člen přechodně
vykonávati svou funkci, vstupuje na jeho místo náhradník.
Trvá-li překážka déle než
3 měsíce nebo zemře-li člen nebo z
komise vystoupí, zvolí na jeho místo nového
člena ona skupina, ke které patřil původní
člen.
(1) Komise volí za sebe předsedu, dva náměstky
a tři zapisovatele. Menšina mající nejméně
8 členů má nárok na prvního
náměstka, menšina mající nejméně
6 členů na druhého.
(2) Komise se samostatně usnáší na svém
jednacím řádu. V tomto jednacím řádu
musí býti příslušníkům
národní menšiny zaručeno, že mohou
bez omezení užívati svého mateřského
jazyka.
Komise kontroluje veškeré finanční hospodářství
státu. Zvláště jí přísluší
a) kontrola státních dluhů,
b) dozor nad jiným hospodářstvím mimo
státní rozpočet,
c) kontrola státních podniků.
Státní finanční správa jest
povinna oznamovati sjednání nové výpůjčky
nebo změnu již trvající výpůjčky
komisi, která bdí nad tím, aby se všechny
úvěrní operace děly jen v mezích
zákonitého zmocnění a aby všechna
zákonná ustanovení byla dodržována.
Nově vydané dlužní úpisy vyžadují
spolupodpisu předsedy komise nebo jeho náměstka.
Státní finanční správa smí
prováděti transakce, jež nejsou ustanoveny
státním rozpočtem, jen se souhlasem komise.
Toto ustanovení týká se zvláště
poskytování záloh a zcizení a zatížení
státního jmění.
Ustanovení §§ 6 a 7 platí také
pro hospodářství státních podniků.
Ministerstvo financí jest povinno předložiti
komisi na její žádost včas všechny
potřebné doklady o státním finančním
hospodářství, zvláště
o stavu státních dluhů a státního
majetku a nedoplatků a podati všechna nutná
vysvětlení.
Komise má právo nahlédnouti do všech
původních dokladů.
Státní podniky jsou povinny dovoliti komisi, aby
přezkoušela jejich hospodářství,
zvláště aby nahlížela do jejich
knih a rozvah.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad jest povinen podporovati komisi v jejích
pracích, dávati jí vždy nutná
vysvětlení a dovoliti jí, aby nahlížela
do knih a dokladů.
Vláda jest povinna poskytovati komisi potřebný
počet konceptních, účetních
a pomocných úředníků jakož
i vhodné úřední místnosti.
Komise jest povinna v přiměřených
obdobích, nejméně však jednou ročně
podati oběma sněmovnám Národního
shromáždění zprávu o své
činnosti.
Zprávu o činnosti dlužno sepsati písemně,
rozmnožiti jako tisk poslanecké sněmovny nebo
senátu a přikázati ji rozpočtovému
výboru, aby ji projednal a do 14 dnů podal o ní
zprávu sněmovně.
Komise jest povinna pololetně sestaviti a uveřejniti
výkaz všech státních dluhů.
První parlamentní komise ke kontrole státního
finančního hospodářství budiž
v každé sněmovně zvolena v její
první schůzi poté, co tento zákon
nabude účinnosti, později vždy nejpozději
4 týdny před uplynutím funkčního
období.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provésti jej ukládá
se vládě.
V desátém roce trvání republiky stále
ještě nevíme, kolik činí ve skutečnosti
státní dluhy. Správa státního
dluhu jest tajemstvím nejen pro širší
veřejnost, nýbrž i pro členy sněmoven
a práva zástupců lidu ke státní
finanční správě pozbývají
tím ceny. Státní účetní
uzávěrky kromě toho dokazují, že
se nejen naprosto nedodržují rozpočty, nýbrž
že se hospodářství mimo rozpočty
rozšiřuje stále více. Podle účetní
uzávěrky za rok 1926 byly výdaje státního
rozpočtu překročeny o 1218 milionů,
příjmy o 3384 milionů, kromě toho
však činí transakce mimo rozpočet v
příjmech 5212 milionů, ve výdajích
4907 milionů. Státní rozpočet přestává
tím vůbec býti rámcem státního
finančního hospodářství a jest
přirozené, že sněmovna musí dohlížeti
také na toto hospodaření mimo rozpočet,
má-li její rozpočtové právo
míti praktickou cenu.
Z těchto úvah povstal tento návrh, jehož
jednotlivá ustanovení vyplývají již
ze samotného účelu návrhu. Poněvadž
členové parlamentní kontrolní komise
dostávají diety, tedy nepotřebují
zvláštní náhrady, a těch několik
úředníků, kteří musejí
býti komisi poskytnuti, může býti zajisté
vzato z nynějšího stavu, omezuje se náklad,
který by byl způsoben tímto návrhem,
na nutné potřebné kancelářské
místnosti a potřeby. Tento nepatrný náklad
může býti tedy zcela snadno uhrazen v mezích
státního rozpočtu, takže není
zapotřebí podávati zvláštního
návrhu na úhradu.
Po stránce formální budiž tento návrh
přikázán výboru ústavně-právnímu
a rozpočtovému, aby jej podle jednacího
řádu projednaly.