Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.

II. volební období. 5. zasedání.


Překlad.

1253.

Návrh

poslanců Tauba, Dietla, Hackenberga a soudruhů,

aby byla zřízena komise ke kontrole státního finančního hospodářství.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne ...........................,

jímž se zřizuje parlamentní komise ke kontrole státního finančního hospodářství.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Ke kontrole státního finančního hospodářství zřizuje se parlamentní komise skládající se z 24 členů. 16 členů volí poslanecká sněmovna, 8 členů senát a to z členů dotčené sněmovny podle zásady poměrného zastoupení. Za každého člena volí se stejným způsobem náhradník.

§ 2.

Funkční období komise činí 3 léta. Bude-li v této době rozpuštěna jedna z obou sněmoven nebo uplyne-li její volební období, zůstávají členové, které zvolila, tak dlouho v úřadě, až nově zvolená sněmovna zvolí nové členy komise.

§ 3.

Nemůže-li některý člen přechodně vykonávati svou funkci, vstupuje na jeho místo náhradník. Trvá-li překážka déle než 3 měsíce nebo zemře-li člen nebo z komise vystoupí, zvolí na jeho místo nového člena ona skupina, ke které patřil původní člen.

§ 4.

(1) Komise volí za sebe předsedu, dva náměstky a tři zapisovatele. Menšina mající nejméně 8 členů má nárok na prvního náměstka, menšina mající nejméně 6 členů na druhého.

(2) Komise se samostatně usnáší na svém jednacím řádu. V tomto jednacím řádu musí býti příslušníkům národní menšiny zaručeno, že mohou bez omezení užívati svého mateřského jazyka.

§ 5.

Komise kontroluje veškeré finanční hospodářství státu. Zvláště jí přísluší

a) kontrola státních dluhů,

b) dozor nad jiným hospodářstvím mimo státní rozpočet,

c) kontrola státních podniků.

§ 6.

Státní finanční správa jest povinna oznamovati sjednání nové výpůjčky nebo změnu již trvající výpůjčky komisi, která bdí nad tím, aby se všechny úvěrní operace děly jen v mezích zákonitého zmocnění a aby všechna zákonná ustanovení byla dodržována.

Nově vydané dlužní úpisy vyžadují spolupodpisu předsedy komise nebo jeho náměstka.

§ 7.

Státní finanční správa smí prováděti transakce, jež nejsou ustanoveny státním rozpočtem, jen se souhlasem komise. Toto ustanovení týká se zvláště poskytování záloh a zcizení a zatížení státního jmění.

§ 8.

Ustanovení §§ 6 a 7 platí také pro hospodářství státních podniků.

§ 9.

Ministerstvo financí jest povinno předložiti komisi na její žádost včas všechny potřebné doklady o státním finančním hospodářství, zvláště o stavu státních dluhů a státního majetku a nedoplatků a podati všechna nutná vysvětlení.

Komise má právo nahlédnouti do všech původních dokladů.

§ 10.

Státní podniky jsou povinny dovoliti komisi, aby přezkoušela jejich hospodářství, zvláště aby nahlížela do jejich knih a rozvah.

§ 11.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad jest povinen podporovati komisi v jejích pracích, dávati jí vždy nutná vysvětlení a dovoliti jí, aby nahlížela do knih a dokladů.

§ 12.

Vláda jest povinna poskytovati komisi potřebný počet konceptních, účetních a pomocných úředníků jakož i vhodné úřední místnosti.

§ 13.

Komise jest povinna v přiměřených obdobích, nejméně však jednou ročně podati oběma sněmovnám Národního shromáždění zprávu o své činnosti.

Zprávu o činnosti dlužno sepsati písemně, rozmnožiti jako tisk poslanecké sněmovny nebo senátu a přikázati ji rozpočtovému výboru, aby ji projednal a do 14 dnů podal o ní zprávu sněmovně.

§ 14.

Komise jest povinna pololetně sestaviti a uveřejniti výkaz všech státních dluhů.

§ 15.

První parlamentní komise ke kontrole státního finančního hospodářství budiž v každé sněmovně zvolena v její první schůzi poté, co tento zákon nabude účinnosti, později vždy nejpozději 4 týdny před uplynutím funkčního období.

§ 16.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provésti jej ukládá se vládě.

Odůvodnění.

V desátém roce trvání republiky stále ještě nevíme, kolik činí ve skutečnosti státní dluhy. Správa státního dluhu jest tajemstvím nejen pro širší veřejnost, nýbrž i pro členy sněmoven a práva zástupců lidu ke státní finanční správě pozbývají tím ceny. Státní účetní uzávěrky kromě toho dokazují, že se nejen naprosto nedodržují rozpočty, nýbrž že se hospodářství mimo rozpočty rozšiřuje stále více. Podle účetní uzávěrky za rok 1926 byly výdaje státního rozpočtu překročeny o 1218 milionů, příjmy o 3384 milionů, kromě toho však činí transakce mimo rozpočet v příjmech 5212 milionů, ve výdajích 4907 milionů. Státní rozpočet přestává tím vůbec býti rámcem státního finančního hospodářství a jest přirozené, že sněmovna musí dohlížeti také na toto hospodaření mimo rozpočet, má-li její rozpočtové právo míti praktickou cenu.

Z těchto úvah povstal tento návrh, jehož jednotlivá ustanovení vyplývají již ze samotného účelu návrhu. Poněvadž členové parlamentní kontrolní komise dostávají diety, tedy nepotřebují zvláštní náhrady, a těch několik úředníků, kteří musejí býti komisi poskytnuti, může býti zajisté vzato z nynějšího stavu, omezuje se náklad, který by byl způsoben tímto návrhem, na nutné potřebné kancelářské místnosti a potřeby. Tento nepatrný náklad může býti tedy zcela snadno uhrazen v mezích státního rozpočtu, takže není zapotřebí podávati zvláštního návrhu na úhradu.

Po stránce formální budiž tento návrh přikázán výboru ústavně-právnímu a rozpočtovému, aby jej podle jednacího řádu projednaly.

V Praze dne 5. listopadu 1927.

Taub, Dietl, Hackenberg,

Grünzner, Leibl, Kaufmann, Schweichhart, dr. Czech, Heeger, Schäfer, Katz, Zápotocký, Blatný, Pohl, Kirpal, Bolen, Roscher, de Witte, Jílek, Schuster, Chlouba.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP