Zákon z 8. srpna 1893 ve znění zákona
ze dne 16, července 1912 (prováděcí
dekret ze dne 18. listopadu 1920) obsahuje ustanovení o
pobytu cizinců ve Francii a o ochraně národní
práce. Cizinec jest povinen hlásiti se po příchodu
do 4 dnů a prokázati svoji totožnost, o čemž
mu bude vydán úřadem průkaz totožnosti
("carte d'identité").
Zaměstnávati cizince bez tohoto průkazu jest
trestné. Za vydání průkazu se platí
poplatek, který původně podle zákona
z 13. července 1925 činil 68 fr., zákonem
ze dne 3. srpna 1926 byl zvýšen na 375 fr., zákonem
z 26. března 1927 byl opětně snížen
na 100 fr. Tato částka může býti
snížena pro určité kategorie
cizinců, vyhoví-li podmínkám, jež
jsou stanoveny v prováděcím nařízení.
Nařízení to bylo vydáno jako dekret
presidenta republiky ze dne 30. listopadu 1926 o průkazu
totožnosti cizinců. Nová úprava
provedena dekretem presidenta republiky z 20. ledna 1927. Průkaz
totožnosti platí také jalo povolení
pobytu a může býti zase odňat. Osoby,
ubytovávající cizince resp. zaměstnavatelé
jsou povinni oznamovati ubytování, resp. zaměstnání
cizince policii neb starostovi obce. Zaměstnavatelé
mají povinnost, dříve, než přijmou
cizince do práce přesvědčiti se, vyhověl-li
předpisům o průkazu totožnosti. Průkaz
platí podle nové úpravy na 1 rok. Snížená
taxa činila 40 fr., nyní podle zákona z 20.
března 1927 20 fr., a mají na ni nárok také
námezdní pracovníci, kteří
vyplní podmínky stanovené ministerstvy práce,
zemědělství a vnitra, jakož i jejich
příslušníci.
Nařízení ministra vnitra č. 204.000
ze dne 15. června 1925 obsahuje podrobná ustanovení
o regulaci přílivu cizozemských pracovních
sil do Maďarska. Podle tohoto nařízení
mohou po 1. srpnu 1925 přicestovati do země za účelem
vstoupení do zaměstnání pouze oni
cizinci, kteří k tomu dostali předběžné
povolení a v jichž cestovním pasu jest o tom
příslušná doložka. Doložka
tato vztahuje se na určitého zaměstnavatele,
na určité místo a na určitou dobu.
O povolení přicestování jest povinen
žádati zaměstnavatel. Žádost se
podává - jde-li o zemědělského
dělníka - centrální kanceláři
rolnické dělnické zprostředkovatelny,
jde-li o zaměstnání při průmyslu,
obchodu, hornictví neb domácnosti, Státnímu
úřadu pro zprostředkování práce
v Budapešti, v ostatních případech ministru
vnitra. O žádostech rozhoduje na základě
posudku zúčastněných úřadů
ministr vnitra a za povolení platí se poplatky.
Povolení se uděluje nejvýše na dobu
jednoho roku a může býti prodlouženo na
žádost zaměstnavatelovu.
Cizincům cestujícím do Maďarska vydává
se, pokud nežádali o toto povolení, visum s
doložkou, že majitel pasu nesmí na území
maďarském přijmouti zaměstnání.
V Dánsku podléhají kontrole pouze cizinci,
kteří tam hledají zaměstnání.
O nich platí zákon z 15. května 1875, č.
52 a z 23. října 1913, č. 67. Zaměstnavatelé
jsou povinni hlásiti cizího zaměstnance,
cizinci sami jsou povinni hlásit, že hledají
práci. Povolení se uděluje obyčejně
jen kvalifikovaným dělníkům.
V celé řadě jiných států
se ochrana pracovního trhu provádí na základě
všeobecných předpisů o cizincích,
zejména předpisů pasových, a to
tak, že cizím pracovním silám se
udělení visa obyčejně odepře
a tím jim zabraňuje vstup do země. Jako
příklady uvádíme:
Velká Britanie. R. 1914 byl vydán jako opatření
po dobu války zákon o omezení práv
cizinců (Aliens Restriction Act),
který byl novelisován r. 1919 a proměněn
v zákon trvalý. Na jeho základě vydáno
nařízení o cizincích (The
Aliens Order z 25. března 1920, novely z 3. prosince
1920 a z 12. března 1923). Mezi obšírnými
předpisy o kontrole cizinců zejména z důvodů
politických a zdravotních je také předpis
[§ 1, odst. 3. lit. b)], že cizinec, který chce
na území Velké Britanie vstoupiti do zaměstnání,
musí se již při vstupu do země vykázati
imigračnímu úředníku - povolením,
vydaným ministerstvem práce jeho budoucími
zaměstnavateli.
Italie. Předpisy o cizincích a pasové
předpisy umožňují politickým
a zastupitelským úřadům, aby měly
dostatečný vliv na příliv cizích
pracovních sil. Královský dekret z 25. ledna
1923 na př. stanoví, že zaměstnavatel
má hlásiti politickému úřadu
(prefektovi) každý případ zaměstnání
cizince (vstup do práce i výstup z práce).
Svaz sovětských socialistických republik
(Rusko): Politika ochrany domácího trhu práce
se provádí pomocí všeobecných
předpisů o cizincích i pomocí pasových
předpisů. Do utvoření Svazu byly to
zejména: v Ukrajinské SSR dekret z 28. března
1922, č. 237 ukraj. Sb. zák., v Běloruské
SSR dekret ze 4. srpna 1922, č. 148 bělorus. Sb.
zák., v Ruské SFSR čl. 8. uvozovacího
dekretu k občanskému zákoníku z 31.
října 1922, č. 904 ruské Sb. zák.
Nyní je právní postavení cizinců
předmětem svazového zákonodárství.
Pasové předpisy obsahuje dekret z 20. října
1921, č. 559 ruské Sb. zák., který
dnes fakticky platí pro celý Svaz SSR. Podle toho
se příjezd cizince dovoluje plnomocným zástupcem
SSSR (visum v pasu), před čímž musí
cizinec vyplniti podrobný dotazník. O imigraci zemědělců
platí zvláštní předpisy (dekret
z 2. února 1925), tyto však se týkají
především zemědělské kolonisace.
Naše osnova chce docíliti ochrany domácího
trhu práce tím, že pro každého,
kdo hodlá zaměstnati cizince, zavádí
zákonem povinnost, aby si k tomu opatřil svolení
příslušného úřadu.
Povinnost tato však platí pouze pro zaměstnávání
cizinců, kteří přišli do Československa
až 1. května 1923 nebo později, nebo kteří
přišli sice dříve, nezdržují
se však zde od 1. května 1923 nepřetržitě
(§ 2). Jak vidno, osnova umožňuje nerušenou
obživu prací těm cizincům, kteří
zde již delší dobu (t. j. aspoň 41/2
roku) bydlí a vžili se zde tak, že by jim bylo
za těžko hledati zaměstnání ve
své vlasti nebo jinde. Rovněž pro cizince,
kteří se v Československé republice
sice trvale nezdržují, kteří však
sem již delší dobu pravidelně přicházejí
za prací (zejména v tak zv. pohraničním
styku), je ministr sociální péče oprávněn
vydati zvláštní předpisy, případně
stanoviti výjimky z obecných ustanovení zákona
[§ 13, lit. d)]. Již z těchto ustanovení
je zřejmo, že osnova je vyvolána pouze nezbytnou
nutností ochrany domácího trhu práce
do budoucna, ježto se vztahuje jen na ty cizince, kteří
se zde zdržují pouze kratší dobu nebo
kteří se zde nezdržují nepřetržitě
a u nichž tedy provádění zákona
nepovede k nějakým příkrostem.
Tato tendence osnovy ostatně vyplývá též
z ustanovení § 8, lit. c), podle něhož
jest povolení uděliti (tedy i pro zaměstnání
cizinců zdržujících se zde krátkou
dobu), mluví-li pro to mimořádné důvody
s hlediska poměrů rodinných nebo osobních.
Konečně nutno poukázati k ustanovení
§ 4, z něhož jde jasně na jevo, že
osnova vychází cizincům vstříc
v mezích nejzazší možnosti, ježto
podle tohoto ustanovení dosavad udělená povolení
zůstanou až do konce své účinnosti
v platnosti a pro zaměstnání těchto
cizinců není třeba, pokud budou tato stará
povolení platna, žádati znovu o povolení
podle § 3.
Vydání tohoto zákona jest vyvoláno
naléhavou národohospodářskou potřebou.
Proto obsahuje návrh ustanovení, která
zaručují, že zákona bude používáno
pouze v době, kdy tato naléhavá národohospodářská
potřeba trvá a pouze v míře, jakou
tato nutnost vyžaduje. Všeobecnou direktivu dává
již § 1, že totiž úprava se děje
"po dobu nepříznivého stavu na domácím
trhu práce". Zákon však obsahuje dále
zcela konkrétní ustanovení, která
umožňují dostatečnou pružnost
v jeho používání, jež jest
při povaze věci naprosto nutnou. Podle § 13
návrhu má býti ministr sociální
péče zmocněn:
a) aby použití zákazu na určitou nebo
neurčitou dobu zastavil;
b) aby určitá zaměstnání, druhy
zaměstnání, nebo výkony z platnosti
zákona, vyjmul, případně tyto výjimky
opět odvolal.
Zákon tedy ponechává výkonné
moci možnost, aby jeho použití přizpůsobila
národohospodářským potřebám
státu, jež jsou měnlivé. Jakmile nutnost
přiměřené ochrany domácího
pracovního trhu odpadne, má podle návrhu
výkonná moc možnost jeho provádění
úplně nebo částečně
zastaviti. Výkonné moci ponecháno též,
aby dočasně uvolnila příliv cizích
pracovních sil v oborech, kde to bude odpovídati
našim národohospodářským zájmům.
Pokud se týče kompetenčních předpisů
jednotlivých resortů, zůstává
kompetence nezměněna, což platí zejména
o dosavadní praksi v příčině
zaměstnávání zemědělských
dělníků.
Zákon poskytuje v § 14 také možnost, aby
byla suspendována úplně nebo částečně
jeho platnost pro příslušníky oněch
států, s nimiž Československo uzavře
zvláštní dohodu o předmětu upraveném
tímto zákonem. Československo muselo však
si ponechati možnost, aby proti příslušníkům
států, které postupují vůči
našim příslušníkům jinak,
než my vůči jejich příslušníkům,
mohlo postupovati obdobným způsobem. To je
smysl ustanovení § 14, lit. c.
Povolení k zaměstnávání cizinců
podle návrhu mají udělovati politické
úřady II. stolice.
Povolení musí býti uděleno zvláště
pro každého jednotlivého cizince, určitému
zaměstnavateli, pro určité zaměstnání,
určitý výkon a na určitou dobu (§
6, odst. 1, §§ 7 a 9). To jest nutno proto, aby bylo
možno používání pracovních
sil regulovati podle potřeb a zájmů našeho
národního hospodářství. Povolení
však možno uděliti současně pro
více cizinců, ovšem při tom jmenovitě
pro každého z nich (§ 6, odst. 2.), takže
kolektivní najímání návrhem
zamezeno není. Aby pak nebylo nutno v okamžiku vstupu
zákona v účinnost provésti revisi
všech pracovních poměrů cizinců,
což by vedlo k mnohým obtížím a
bylo by těžko proveditelno, ustanovuje § 4, jak
již bylo uvedeno, že není třeba až
do konce účinnosti starých povolení
žádati o povolení pro cizince, kteří
v okamžiku použití zákona již ve
služebním poměru jsou. Aby však toto ustanovení
bylo možno přesně prováděti,
jest zase nutno, aby zaměstnavatelé hlásili
každé zrušení pracovního poměru
s cizincem, jak stanoví § 10. Ustanovení §
10 mimo to jest třeba ke kontrole, zda opravdu cizinci,
jejichž zaměstnání bylo povoleno, jsou
zaměstnáváni v podnicích, na místech
a po dobu, pro něž povolení uděleno.
Pokud trvá potřeba, jež vedla k zaměstnání
cizince, jest možno povolení prodloužiti (§
9, odst. 2.).
Aby bylo úspěšné provádění
zákona zajištěno, obsahuje § 11 návrhu
trestní sankci, která je mírnější
než trestní sankce obdobných zákonů
jiných států.
Možno doufati, že uzákonění ochrany
domácího trhu práce umožní zmírnění,
příp. úplné odstranění
visové povinnosti, čímž se vyhoví
přáním mezinárodních institucí
zřízených při Svazu národů
a potřebám vzájemného mezistátního
styku v národním hospodářství.
Vláda projevuje přání, aby tento návrh
by v poslanecké sněmovně a pak i v senátě
přikázán sociálně-politickému
výboru k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.