II. volební období. | 5. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Nastane-li v některém odvětví
výdělečné činnosti mimořádná
nezaměstnanost, o čemž vydá vláda
vyhlášku ve Sbírce zákonů a nařízení,
nastupují pro toto odvětví následující
výjimky (§§ 1 - 7) z jinak platných obecných
předpisů o podpoře nezaměstnaných.
Kdy se má nezaměstnanost považovati za mimořádnou,
stanoví vláda nařízením, při
čemž rozhodují poměry v jednotlivých
odvětvích výdělečné
činnosti a poměr mezi platícími a
podporovanými členy té které odborové
organisace.
(2) Stejně vyhlásí vláda při
zlepšení zaměstnanosti, kterým dnem
končí použití oněch výjimek
pro to které odvětví výdělečné
činnosti.
(1) Ze zásady § 7, odst. 1. zákona ze dne 19.
července 1921, č. 267 Sb. z. a n., o státním
příspěvku k podpoře nezaměstnaných,
že státní příspěvek se
rovná co do výše podpoře, kterou podporovanému
vyplácí odborová organisace ze svých
peněz, platí v případech § 1
výjimka v tom smyslu, že státní příspěvek
činí dvojnásobek organisační
podpory.
(2) Použití této výjimky jest vázáno
podmínkou, že odborová organisace upraví
podpůrná pravidla pro tento případ
podlé zásady, že jinak platná organisační
podpora se sníží o třetinu, bude se
však vypláceti po dobu dvakráte tak dlouhou,
než jinak platno, ale nejdéle po dobu šesti měsíců.
Snížená organisační podpora nesmí
činiti méně než 0,66 Kč denně.
(3) K takové úpravě podpůrných
pravidel stačí usnesení představenstva
odborové organisace proti dodatečnému schválení
orgánů jinak ke změně podpůrného
řádu příslušných.
(1) Člen odborové organisace, který před
použitím úpravy podle § 2 svůj
nárok na podporu v nezaměstnanosti podle jinak platných
obecných předpisů zákona č.
267/21 Sb. z. a n. a obecných podpůrných
pravidel již vyčerpal, získává
ode dne použití úpravy podle tohoto zákona
nárok na podporu v nezaměstnanosti v rozsahu §
2 po dobu trvání výjimečné
úpravy dle § 1, nejdéle po dobu tří
měsíců.
(2) Člen odborové organisace, který před
použitím úpravy nebo v době použití
úpravy podle § 2 svého nároku na podporu
v nezaměstnanosti podle jinak platných obecných
předpisů zákona č. 267/21 Sb. z. a
n. a obecných podpůrných pravidel ještě
nevyčerpal, má nárok na podporu až do
vyčerpání podle a obecných předpisů
zákona č. 267/1921 Sb. z. a n. a na to získává
po dobu dalšího trvání výjimečné
úpravy dle § 1, nejdéle po dobu tří
měsíců nárok v rozsahu.§ 2.
(3) Účinnost ustanovení odst. 1. a 2. vázána
jest podmínkou, že odborová organisace upraví
podpůrná pravidla pro tyto případy
stanovením organisační podpory nejméně
0,66 Kč denně. O úpravě podpůrných
pravidel platí obdobně § 2, odst. 3. Státní
příspěvek činí tu, pokud jde
o tříměsíční nárok
v rozsahu § 2, dvojnásobek organisační
podpory.
Státní příspěvek k podpoře,
kterou podporovanému vyplácí odborová
organisace ze svých peněz, nesmí převyšovati
při úpravě podle § 1 částku
18 Kč denně, při čemž součet
podpory a státního příspěvku
nesmí převyšovati dvě třetiny
poslední mzdy nezaměstnaného; oč tento
součet převyšuje dvě třetiny
poslední mzdy nezaměstnaného, o to se sníží
státní příspěvek.
Ode dne, jímž skončilo použití
výjimek pro to které odvětví výdělečné
činnosti (§ 1, odst. 2.), přísluší
členům dotyčného odvětví,
pokud jsou nebo se stanou nezaměstnanými, případný
nárok na podporu v nezaměstnanosti podle obecných
předpisů o podporách v nezaměstnanosti,
při čemž z doby, po kterou byli podporováni
dle § 2 tohoto zákona, počítají
se jim vždy 3 dny za 2 dny.
Mimo případy uvedené v § 6, č.
1. až 3. a č. 5. zákona č. 267/1921
Sb. z. a n., pozbývá nároku na státní
příspěvek v nezaměstnanosti podle
tohoto zákona, kdo požíval státního
příspěvku v nezaměstnanosti po dobu
šesti měsíců v jednom roce, počítaje
ode dne, za který mu byl příspěvek
vyplacen jako za první den nezaměstnanosti.
Ustanovení tohoto zákona vztahují se na příslušníky
cizího státu, má-li tento cizí stát
obdobná opatření a nakládá-li
s příslušníky Československé
republiky jako se svými příslušníky.
Odborová organisace jest povinna vystouplému svému
členu vydati členskou knížku se všemi
příslušnými doklady anebo osvědčením
o době členství v této organisaci.
Nesplní-li odborová organisace této povinnosti,
může ministr sociální péče
jí odníti právo dalšího vyplácení
státního příspěvku k podpoře
v nezaměstnanosti.
Ministr financí se zmocňuje, aby částku
potřebnou k provedení toho zákona opatřil
úvěrními operacemi, pokud by se nenalezla
úhrada ve státním rozpočtu na rok
1928.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1928; provedením jeho se pověřuje
ministr sociální péče v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Měnící se poměry na trhu práce
a přechodně se vyskytující zvýšená
nezaměstnanost v některých odvětvích
výdělečné činnosti daly v minulém
roce podnět k podání iniciativních
návrhů poslanců Hampa, Tayerleho, Kleina
a soudruhů, č. tisku 359/II posl. sněm.
z roku 1926, poslanců Aloise Tučného, Boh.
Procházky a druhů, č. t. 480/II posl. sněm.
z roku 1926, poslance J. Greifa a druhů, č. t. 846/II
posl. sněm. z r. 1926, a návrhů poslanců
O. Horpynky a druhů, č. t. 861/II posl. sněm.
z roku 1927, a poslance H. Krebse a druhů, č. t.
991/II posl. sněm. z r. 1927 na změnu zákona
č. 267/1921 Sb. z. a n., o státním příspěvku
k podpoře nezaměstnaných.
O návrhu č. t. 359 jednalo se v sociálně-politickém
výboru poslanecké sněmovny dne 24. a 25.
června 1926, při čemž hlavní
obtíže jevily se v tom, že návrh prolamoval
zásadu gentského systému, neboť hodlal
poskytovati státní příspěvek
i těm nezaměstnaným, kteří
nepožívají od své odborové organisace
žádné podpory. Gentský systém
však jest vybudován na zásadním předpokladu,
že stát přispěje k podpoře, poskytované
organisací nezaměstnaným členům.
Kde tudíž není primérní podpory
organisační, tam také nemůže
býti státního příspěvku.
Návrh č. 359 nedosáhl v sociálně-politickém
výboru většiny.
Vláda věnovala otázce vybudování
gentského systému dále svoji pozornost a
předkládá nyní předmětnou
osnovu zákona, kterým se činí preventivní
opatření pro případ, že v některém
odvětví výdělečné činnosti
nastane mimořádná nezaměstnanost.
Osnova spočívá na principu gentského
systému a platí pouze pro ty obory výdělečné
činnosti, ve kterých nastane mimořádná
nezaměstnanost, a to jen po dobu této mimořádné
nezaměstnanosti. Tím se sleduje obdobná myšlenka,
jaká došla výrazu v německém
a rakouském zákonodárství o pojištění
v nezaměstnanosti zařízením t. zv.
nouzové podpory (nouzové výpomoci). Viz §
101 německého zákona ze dne 16. července
1927, ř. z., I. díl, str. 187 nsl., a čl.
IV. rakouského zákona ze dne 28. července
1926, spolkový zákoník č. 216, XVIII.
novela rakouského zákona ze dne 24. března
1920, spolk. zákoník č. 153.
O tom, ve kterém odvětví výdělečné
činnosti a od kterého dne nastane nebo skončí
účinnost navrhovaných mimořádných
opatření, rozhodne vláda, přihlížejíc
ke stavu nezaměstnanosti. Tento stav nezaměstnanosti
vede se v ministerstvu sociální péče
ve stálé patrnosti, a to netoliko po stránce
všeobecné nezaměstnanosti (poměry na
trhu práce), nýbrž též pokud se
týče nezaměstnanosti v jednotlivých
odvětvích výdělečné
činnosti a v jednotlivých odborových organisacích
(§ 1).
Osnovou především se prodlužuje po dobu
platnosti výjimečné úpravy podpůrná
doba až na šest měsíců, při
čemž odborové organisace platí pouze
dvě třetiny své dřívější
organisační podpory, kdežto stát přispívá
dvojnásobkem této snížené podpory
(§ 2, odst. 1.). Mimo to mají po dobu účinnosti
výjimečné úpravy nezaměstnaní
členové odborové organisace, kteří
před použitím výjimečné
úpravy vyčerpali svůj nárok na podpor
u v nezaměstnanosti podle obecných předpisů
zákona č. 267/1921 Sb. z. a n., nárok na
sníženou organisační podporu a zvýšený
státní příspěvek na další
dobu až tří měsíců. Ti
pak členové odborové organisace, kteří
před použitím výjimečné
úpravy nebo v době použití výjimečné
úpravy svého nároku na podporu podle obecných
předpisů ještě nevyčerpali, mají
po dobu účinnosti výjimečné
úpravy zprvu nárok na podporu až do vyčerpání
podle obecných předpisů zákona č.
267/1921 Sb. z. a n., a na to získávají na
další dobu až tří měsíců
nárok na podporu dle této výjimečné
úpravy (§ 3, odst. 1. a 2.).
Organisační podpora po dobu šesti měsíců
stanovených § 3, odst. 1.a 2., musí činiti
nejméně 0,66 Kč za den, kdežto státní
příspěvek jest dvojnásobkem výjimečné
organisační podpory (§ 2, odst.1., a §
3, odst. 3.) a smí dosáhnouti nejvýše
18 Kč za den (§ 4).
Použití této výjimečné
úpravy jest vázána podmínkou, že
odborové organisace přiměřeně
upraví podpůrná pravidla (§ 2, odst.
2. a 3., a § 3, odst. 3.), neboť při principu
gentského systému nutno přihlížeti
především k základní složce
podpory, t. j. k podpoře se strany organisace. Navržená
výjimečná opatření zákona
nebudou se tudíž vztahovati na odborové organisace,
jež svoje podpůrné řády v naznačeném
směru nezmění.
Poněvadž výjimečná ustanovení
této osnovy platí jen po dobu mimořádné
nezaměstnanosti, přísluší těm,
kdož svého nároku na podporu podle tohoto výjimečného
opatření nevyčerpali, v případě,
že mimořádná nezaměstnanost pominula,
pouze nárok na podporu v nezaměstnanosti podle obecných
předpisů zákona č. 267/1921 Sb. z.
a n., při čemž doba, po kterou byli podporováni
dle § 2 této osnovy, počítá se
jim dvěma třetinami (§ 5).
Pokud osnova neobsahuje ustanovení odlišných,
zůstávají všeobecně v platnosti
předpisy zákona č. 267/1921 Sb. z. a n. i
pro dobu výjimečné úpravy se všemi
k cit. zákonu se vztahujícími předpisy.
Tento stav doplňuje se nyní ještě ustanovením,
že odborová organisace jest povinna svému vystouplému
členu vydati členskou knížku se všemi
příslušnými doklady nebo osvědčeními
o době členství v této organisaci;
nesplní-li odborová organisace této povinnosti,
může ministr sociální péče
jí odníti právo dalšího vyplácení
státního příspěvku k podpoře
nezaměstnaných (článek II.).
Co se týče odhadu nákladů na výplatu
státního příspěvku podle této
osnovy, spočívá odhad na těchto předpokladech:
V oborech, kde se vyskytuje mimořádná nezaměstnanost,
prodlužuje se doba nároku na státní
příspěvek (§ 6, odst. 4. zák.
č. 267/1921 Sb. z. a n.) na šest měsíců.
Dotyčná odborová organisace sníží
organisační podporu o třetinu, státní
příspěvek pak bude činiti její
dvojnásobek.
U člena, který podle § 3, odst. 1. a 2. získává
nárok na podporu po další dobu tří
měsíců, pokud trvá mimořádná
nezaměstnanost, činí podpora organisační
nejméně 0,66 Kč, státní příspěvek
pak jest opět dvojnásobkem.
V roce 1926 byl vyplacen státní příspěvek
k podpoře v nezaměstnanosti ve 136.364 skončených
případech v celkovém obnosu 20,032.423 Kč.
Připadá-li na odvětví výdělečné
činnosti s mimořádnou nezaměstnaností,
jak tomu bylo asi roku 1926, přibližně polovina
všech případů, lze odhadnouti obnos
nákladů na státní příspěvek
pro jeden rok při stejné přibližně
nezaměstnanosti jako v roce 1926 v oborech, kde se nejevila
mimořádná nezaměstnanost a na něž
se tedy výjimečná ustanovení navrženého
zákona nebudou vztahovati, polovičkou shora uvedeného
obnosu, t. j. na 10,016.211,50 Kč. V oborech s mimořádnou
nezaměstnaností, na něž by se vztahovala
výjimečná ustanovení návrh
zákona, počítáme-li s průměrnou
dosavadní výší organisační
podpory 1,30 Kč, byl by státní příspěvek
vzhledem k § 2, odst. 1. návrhu 1,74 Kč. Dle
toho činil by náklad na zvýšený
státní příspěvek k podpoře
nezaměstnaných dle této osnovy při
68.182 případech podporovaných po 180 dní
obnos 21,354.602,40 Kč.
Zbývá ještě odhadnouti obnos státního
příspěvku v případech, kde
získává se tímto opatřením
nárok na podporu po další tři měsíce
dle § 3 osnovy. K stanovení počtu těchto
případů nemáme v československé
statistice vodítka. V Německu bylo povoleno nařízením
o péči o nezaměstnané ze dne 10. února
1924 v § 18, odst. 1, během jednoho roku vypláceti
podporu nejvýše po dobu 26 týdnů, která
může býti podle téhož paragrafu
prodloužena až na dobu celého roku. Byla tam
provedena podrobná statistika péče o nezaměstnané
také za tím účelem, aby byla zjištěna
fluktuace mezi prací a nezaměstnaností, která
dospěla k témuž obrazu jako již před
tím provedené šetření v anglickém
pojištění pro případ nezaměstnanosti,
že totiž nezaměstnaní, kteří
jsou nuceni vyčerpati podporu v nezaměstnanosti
po celou dobu zákonného nároku, tvoří
také v dobách krise jen zlomek celkového
počtu nezaměstnaných podporovaných.
Výsledek tohoto šetření byl ten, že
přibližně 40% ze souhrnu osob podporovaných
nejdéle 26 týdnů pobíralo podporu
déle než 13 týdnů. Tento výsledek
nelze přenésti úplně na naše
poměry a na náš případ již
také z toho důvodu, že se vztahuje na všechny
osoby průmyslu, kdežto naše opatření
se bude týkati zpravidla jen některých výdělečných
odvětví, a to jen v případě
mimořádné nezaměstnanosti. Přes
to však můžeme přibližný odhad
tímto číslem podepříti, takže
pak dostáváme pro náklad na státní
příspěvek v těchto případech
peníz 4,270.920,48 Kč.
Činil by tudíž celkový náklad
na státní příspěvek k podpoře
nezaměstnaných podle dosavadních obecných
předpisů a výjimečných předpisů
tohoto návrhu v jednom roce 35,641.734,38 Kč. Pokud
by se nenašla úhrada ve státním rozpočtu
pro rok 1928, opatřil by ministr financí podle zmocnění,
jež obsahuje článek III. osnovy, částky
potřebné ku provedení tohoto zákona
úvěrními operacemi.
Vláda projevuje přání, aby tento návrh
byl v obou sněmovnách - a to napřed ve sněmovně
poslanecké - přikázán výboru
sociálně politickému a výboru rozpočtovému
k podání zprávy ve lhůtě co
nejkratší.