Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927
II. volební období
4.zasedání

1179.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců Śliwky, Petera a soudruhů

o katastrofě na jámě Barboře v Karvinné (tisk 1018).

K interpelaci sděluje se toto:

Ad 1. Výbuch třaskavých plynů na dole Barbora v Karvinné udál se dne 16. května 1927 na odpolední směně o hodině 14 h 30 min. ve východním překopu III. patra a byl lokálního rázu, vyžádav si smrt 7 horníků a těžké poranění 1 horníka.

Překop na III. patře byl ražen v hloubce 415 m ze dvou stran v profilu 2.7 X 2.4 m a to směrem východním od těžné jámy (západní překop) a dále směrem západním od hlavní střídy sloje č. 28, ve kterémž sloji bylo spojení III. patra s patrem II. úpadně sjednáno (východní překop). S ražením západního překopu bylo započato dne 3. října 1926, s ražením východního protipředku k těžné jámě dne 10. října 1926. Oba předky překopu sešly se na odpolední směně dne 14. května 1927, ve vzdálenosti 430 m od těžní šachty, při čemž vznikl otvor 1 m široký a 0.70 m vysoký. Délka východního překopu hnaného od sloje č. 28 obnášela při prorážce 280 m.

Před docílením prorážky byly oba předky větrány dvojitými lutnami tak vydatnc, že obsah třaskavých plynů nikdy nedosahoval 11/2% plynu.

Po prorážce obou protipředků větral se spojený překop III. patra průchodním větrním proudem, jenž vpadal úvodní těžní jamou na II. patro překopem, táhl úpadnici ve sloji č. 28 dolů na lIl. patro a zde po překopě III. patra západním směrem ku větrní jámě I.

Během prací na překopě neudály se dříve žádné úrazy.

Tento překop na III. patře byl prohlédnut členy závodní rady (bezpečnostní komise) třikráte.

Překop na III. patře křižuje ve vzdálenosti 490 m od těžní jámy sluj čís 29, který je 3.60 m mohutný a v těch místech svrží porušený při plochém uložení. Výdřeva překopu na tomto místě byla přiměřeně silně provedena.

Výbuch třaskavých plynů nastal na začátku odpolední směny dne 16. května 1927 na východním překopu III. patra.

Šetřením revírního báňského úřadu v Moravské Ostravě bylo zjištěno, že k neštěstí došlo tímto způsobem:

Těsně před hodinou 14 h 30 minut povstal v překopě na kříži sloje čís. 29 velký zával uhlí, který z části zabrzdil průchodní větrní proud a současně uvolnil i třaskavé plyny z uhlí. Uvolněný plyn naplnil překop směrem větrního proudu ve velmi krátkém čase. Závalem byl roztržen na překopě zabudovaný vzduchovod, vzduch z něho unikal a přispíval k zředění třaskavých plynů na třaskavou směs vzduchu a metanu.

Tou dobou bylo na překopě celkem 8 lidí (4 havíři a 4 vozači) a to po 4 na každé straně přerážky. Všichni zmínění dělníci byli opatřeni elektrickými lampami a pro zkoumání plynů vyzvedli si 1 benzinovou lampu.

Havíři, kteří měli pracovati v předku od sloje č 28 (východní překop), prolezli přerážkou do protipředku (západní překop), takže v předku od strany sloje č. 28 zůstali pouze 2 vozači, z nichž jeden měl bezpečnostní benzinovou lampu.

Právě tato benzinová bezpečnostní lampa způsobila zapálení třaskavé směsi na překopě nahromaděné a byla příčinou výbuchu.

Zmíněná benzinová lampa byla nalezena v předku od strany sloje čís. 28 (východní překop) a podle jejího vzhledu na hoření části koše nutno míti za to, že došlo ku proražení plamene resp. rozžhavění hořejší části koše. Že byl činěn pokus zapálit benzinovou lampu, zhaslou pravděpodobně vzniklým průvanem vzduchu při závalu, jest dokázáno páskem zápalných kapslí, jenž trčí z benzinové nádoby ven na délku asi 5 cm.

Proč tato lampa byla zapalována, když v předku hořely elektrické lampy, nedalo se zjistiti, poněvadž dotyční 2 vozači, kteří jedině mohli s lampou benzinovou manipulovati, byli usmrceni. Zraněný vozač Bina, který v době explose zdržoval se na druhé straně přerážky (západní překop), nemůže o této okolnosti ničeho bližšího udati.

Vyšetřování revírního báňského úřadu dálo se za přibrání 2 osvědčených horních znalců, kteří jsou závodními nebezpečných jam karvinských a za stálé spoluúčasti předsedy závodní rady a 1 člena bezpečnostní komise závodní rady, který byl pověřen bezpečnostními obhlídkami důlního provozu.

Výsledek šetření znalců byl tento:

1. Příčina výbuchu na východním překopu III. patra byla způsobena zapálením výbušné směsi bezpečnostní benzinovou lampou č. 1.204.

2. Výdřeva překopu v těch místech, kde překop křižuje sluj č. 29, byla dostatečná, soudíc z vydřevení nalezeného na začátku závalu i pod ním. Veřeje byly od sebe vzdáleny na 1 m, síla stojek 28-30 cm a síla stropnic 25-26 cm. Mezery jsou zapaženy odkorami a dutiny byly vyplněny kulatým dřevem. Uhlí sloje č. 29 přelomilo však při závalu zapažení, obsypalo veřeje, tak že nepřevrácenými veřejemi je podán důkaz, že výbuch nastal teprve po závale.

3. Po přerážce protipředku na překopě III. patra bylo větrání odpoledne dne 16. května 1927 (v den katastrofy) správné, neboť separátní větrání na obou stranách stalo se prorážkou bezpředmětné.

4. K prohlášení členů závodní rady, kteří při šetření projevili názor, že výbuch měl svoji příčinu v nepravidelném větrání překopu po přerážce a že závodní správa po změně větrání měla aspoň dvě směny sečkati, než překop na III. patře zase obloží, aby mohla zjistiti, zda větrání jest správné, odpovídají znalci, že přeložení větrání stalo se již v sobotu 14. května 1927 odpoledne, bylo pozorováno i přes neděli a v pondělí nalezeno v nezměněném stavu. Četnými indikacemi dozorců i havířů, jak v sobotu odpoledne v noční směně, taktéž v neděli a zejména v pondělí dopoledne nebylo zjištěno nikde více než jeden a půl procenta metanu. Z toho je jasno, že pozorování přeloženého větrního proudu na překopě na III. patře se provádělo dostatečně. Účinek přeložení větrního proudu dostaví se za krátkou dobu, což zjištěno pokusem při důlní pochůzce; nebylo tudíž třeba stanovení nějaké vyčkávací lhůty.

Členové závodní rady vzali dobrozdání znalců protokolárně na vědomí a neměli co podotknouti.

Z protokolů revírního báňského úřadu o šetření vychází nesporně, že příčinu zaplynování překopu na lIl. patře a výbuchu třaskavých plynů sluší hledati tedy pouze v náhlém a nepředvídaném závalu na kříži sloje čís. 29 a v zapálení plynů benzinovou bezpečnostní lampou.

Podle výpovědí zástupců závodní rady a dobrozdání horních znalců byla výdřeva překopu v tomto místě přiměřeně silná a před závalem v náležitém stavu. Nemůže tedy neštěstí býti přičítáno na vrub nedostatečné výdřevě.

Se strany správy závodu nebylo přestoupeno žádného hornoúředního nařízení a vozač, který nešťastnou náhodou manipuloval s bezpečnostní lampou, je mrtev; týž patrně nepředpokládal, že na horizontálním hlavním překopě silně větraném může se v krátké době nahromaditi třaskavá směs a že zapalováním zhaslé lampy přivodí neštěstí. Tak byla katastrofa způsobena náhodným působením uvedených dvou příčin.

Tvrzení uvedené v interpelaci o zapálení třaskavých plynů jiskrami, které vznikly třením tvrdých hornin a označení důlní výdřevy jako nedostatečné, neodpovídá skutečnosti, neboť při čistém uhelném závalu nevznikají jiskry a provedená důlní výdřeva byla uznána jak horními znalci tak i členy závodní rady za poměrům odpovídající, byť i nebyla zamezila vzniknutí náhodného závalu v uhelné sloji.

Úředník inspekčního oddělení ministerstva veřejných prací prohlédl dne 21. května 1927 místo katastrofy. Týž prostudoval spisový materiál o šetření katastrofy; jeho náhledy kryjí se s nálezem revírního horního úřadu, horních znalců a členů závodní rady.

Členové závodní rady, tázáni inspekčním úředníkem ministerstva veřejných prací, mají-li k šetřen í o příčině výbuchu provedeným revírním báňským úřadem v Moravské Ostravě nějakých námitek, prohlásili písemně, že k provedení tohoto šetření nemají žádných námitek.

Ad 2. Dosazení zvláštní vyšetřovací komise vládou bylo by zbytečné, ježto k šetření báňského revírního úřadu byli přibráni zástupci závodní rady, tedy zástupci dělnictva, dobře znalí poměrů na dole Barbora v Karvinné; při šetření kladl předseda komise velkou váhu na to, aby tito zástupci dělnictva ke každé výpovědi svědecké a ke každému námětu projevenému při šetření podali svůj posudek a svoje návrhy na event. doplnění a rozšíření konaného šetření. Provádělo se tedy šetření za úplné součinnosti zástupců dělnických.

Nad to, jak již uvedeno, zástupci závodní rady dolu Barbora v Karvinné na příslušný dotaz úřadu prohlásili písemně dne 21. května 1927, že k provedení šetření nemají žádných námitek.

Ad 3. Nahraditi bezpečnostní kontrolu dělnickou prováděnou již členy závodních rad, volených dělnictvem, jinými státními orgány vyšlými z řad dělnictva nebylo by žádným zlepšením inspekce. Neboť tací státní dělničtí inspekční orgánové, jichž počet by mohl činiti nejvýše 20, nemohli by míti podrobné lokální znalosti provozních poměrů jednotlivých závodů a mohli by věnovati ročně inspekcím nejvýše 4.000 dní (20 orgánů X 200 dní) oproti 1 1.178 dní inspekcí, konaných se strany členů závodních rad.

Jinak ministerstvo veřejných prací věnuje otázce inspekce v hornictví svou stálou a bedlivou pozornost a sleduje obzvláště veškerá nová zařízení v tu i cizozemsku, jichž pomocí by se bezpečnost práce hornické zvýšila.

Ad 4. Ihned po katastrofě byla ministerstvem veřejných prací poukázána pozůstalým po obětech výpomoc celkovou částkou 17.600 Kč; další zaopatření pozůstalých po zabitých hornících jest upraveno zákonným pojištěním.

V Praze dne 13. července 1927.
Předseda vlády:
Dr. Švehla v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP