Senát Národního shromáždění
republiky Československé projednal a v 90. schůzi
ze dne 1. července 1927 přijal s některými
změnami a doplňky vládní návrh
zákona o silničním fondu.
Při projednávání tohoto usnesení
senátu bylo v rozpočtovém výboru jednomyslně
konstatováno, že jak silnice státní,
tak i ostatní silnice, nacházející
se ve správě svazků samosprávných,
nejsou všude ve stavu uspokojivém. Zjev ten třeba
přičísti poměrům válečným,
kterými udržování silnic trpělo
v prvé řadě, dále poměrům
poválečným, ve kterých nedostávalo
se finančních prostředků, při
čemž Národní shromáždění
ještě cestou zákona zvýšilo náklady
osobní. Rozmachem automobilismu silnice, které rozšířením
železniční sítě pozbyly kdysi
svého významu, staly se velmi důležitým
činitelem v dopravě, neboť jejich vozovky používalo
dle statistiky z r. 1926
16.879 | |
6.391 | |
666 | |
14.552 | |
382 |
mimo dosti slušný počet traktorů, sanitních
aut, automatických stříkaček. Tímto
provozem byly silnice na mnoha místech uvedeny do takového
desolátního stavu, že provoz na nich stával
se téměř nemožným.
V důvodové zprávě ku vládnímu návrhu uvádí se stav silnic v republice Československé z roku 1924 takto:
v Čechách | 4401 | 23 | - | 28.175 |
na Moravě | 1058 | - | - | 11.146 |
ve Slezsku | 423 | - | - | 1.659 |
na Slovensku | 1994 | - | 5719 | - |
v Podk. Rusi | 526 | - | 795 | - |
celkem km | 8402 | 23 | 6514 | 40.980 |
stav tento následkem nových staveb vzrostl asi na km | 8500 | 23 | 6766 | 43.100 |
Porovnáme-li s těmito číslicemi výdaje
silničních správ jak státu, tak samosprávných
svazků, jichž řádné i mimořádné,
osobní i věcné výdaje na silnice a
mosty byly na rok 1927 rozpočteny
v rozpočtu státním částkou | 123,876.132 Kč, |
v rozpočtech zemí a žup částkou | 101,332.270 Kč, |
v rozpočtech okresů částkou | 173,009.607 Kč, |
celkem | 398,218.009 Kč, |
shledáváme, že tyto rozpočtené
obnosy, ač dosahují značné výše,
přece vzhledem ke stavu našich silnic naprosto nedostačují,
a nastává - následkem nedostatečného
udržování silnic - jejich postupný úpadek.
Z toho důvodu je nutno uvésti silnice co nejrychleji
do řádného stavu. Leč zájem
tento není jen čistě zájmem dopravy,
nýbrž i zájmem zdravotním; je nutno,
aby zejména v tratích, kde silnice probíhají
ulice měst a osad, řádnou úpravou
vozovky obyvatelstvo nebylo nadále trýzněno
nesmírným prachem a blátem.
V důvodové zprávě k vládnímu
návrhu se uvádí, že zlepšením
silnic rozumí se zejména:
1. zdokonalení vozovek zřizováním
dlažeb, betonových, živičných a
podobných vozovek, zdokonalení válcováním
a opatřením povrchu vozovek povlaky, které
brání vznikání prachu;
2. rekonstrukce silničních úseků,
které svým spádem a směrem jsou na
překážku automobilové dopravě,
rozšíření a vydláždění
silnic v obloucích a odstranění místních
zúžení silnic.
Pokud jde o silnice nestátní, provedl již senát
změnu vládního návrhu, dle kterého
mělo býti (nehledě k obecním silnicím
v obvodu hlavních měst) silničního
fondu použito jen na zlepšení oněch nestátních
silnic, které mají zvláštní význam
pro dálkovou dopravu nebo které by podle hospodářských
a komunikačních poměrů kraje umožnily
pravidelnou hromadnou automobilovou dopravu, spravedlivou opravu
ve stylisaci § 2, dle které by sice v prvé
řadě podporovány byly silnice dálkové,
ale nevylučují se z podpory silnice, které
mají mimořádný význam pro silniční
dopravu.
Porovnáváme-li poměr počtu km státních
silnic k silnicím samosprávných svazků,
tu třeba konstatovati, že zejména na Moravě,
Slovensku a Podkarp. Rusi neodpovídá poměr
tento poměru, jaký je v Čechách. Zástupcové
vlády, zejména p. ministr financí, v debatě
v rozpočtovém výboru konstatovali, že
bude nepoměr tento na Moravě, Slezsku a Slovensku
odčiněn inkamerací, postátněním
silnic, nacházejících se ve správě
okresů nebo žup, a majících význam
pro dálkovou dopravu.
Osnova zákona řeší pouze otázku
finanční, neřeší řadu
otázek souvisejících s hospodářstvím
silničním, které vzhledem k zákonu
o organisaci správy politické vyžadují
průpravy a, jak rozpočtový výbor doufá,
budou vládou Národnímu shromáždění
v době brzké spolu se silničním zákonem
k projednání předloženy.
Silniční fond stane se zákonem právnickou
osobou. Správu silničního fondu, jehož
rozpočet bude součástkou státního
rozpočtu, povede ministr veřejných prací
v dohodě s ministrem financí. Ministr veřejných
prací bude povinen o hospodaření s fondovými
prostředky podávati vždy za uplynulý
rok zprávu parlamentu. Každoroční podrobné
programy ministerstva veřejných prací na
zlepšení silnic a rozdělení podpor z
běžných příjmů fondu na
zlepšení silnic nestátních budou předloženy
předem k prozkoumání a posudku silniční
radě. Silniční rada, která je sborem
poradním, bude míti kromě předsedy
28 členů jmenovaných ministrem veřejných
prací z přiměřeného počtu
zástupců samosprávných svazků,
Ústřední sociální pojišťovny,
zájemníků a z odborníků, čímž
bude umožněno směrodatným činitelům
působiti v tom směru, aby peněz silničního
fondu bylo vhodně použito.
Příjmy silničního fondu spočívají:
1. z daně z motorových vozidel a dávky z
jízdného za osobní dopravu, které
se tímto zákonem zavádějí;
2. z polovice poplatků za povolení k dovozu minerálních
olejů a z polovice cla z dovozu minerálních
olejů;
3. z cla na dovoz pneumatik (duší a plášťů)
a plných a komorových pryžových obručí.
Vedle těchto běžných příjmů
opatří sobě silniční fond potřebné
prostředky finanční úvěrem,
který jemu podle § 4 poskytne "Ústřední
sociální pojišťovna" ve výši
1.000,000.000 Kč v desíti letech vždy po 100,000.000
Kč. Zápůjčka, u které stanoví
se zákonem současně míra zúročení,
umoří se během 35 roků 69 pravidelnými
půlletními splátkami.
Tímto ustanovením kapitály "Ústřední
sociální pojišťovny" podpoří
produktivní podnikání, budou tak napomáhati
k odstraňování nezaměstnanosti nejen
přímo na stavbách silničních,
ale i ve všech jiných oborech různého
podnikání, které na úpravě
silnic bude interesováno, nehledě ke stránce
hygienické, která odstraněním prachu
ze silnic v městech a vesnicích nemálo může
prospěti zvýšení zdravotního
stavu obyvatelstva.
Při projednávání § 5, který
jedná o použití běžných
příjmů fondu, pokud jich nebude třeba
na úrok a úmor dluhů, projeven nesčetněkráte
názor všech zúčastněných,
aby z přebytků pohotových prostředků
dostalo se ve vydatné míře podpory na zlepšení
silnic jednotlivých okresů, jimž v důsledku
zákona o nové úpravě finančního
hospodářství samosprávných
svazků (limitování přirážek)
nebude se dostávati prostředků na řádné
udržování silnic. V tom smyslu přijata
byla příslušná resoluce.
Hlavním příjmem silničního
fondu je daň z motorových vozidel, která
se tímto zákonem zavádí. O oprávněnosti
této daně, jejíž celý výtěžek
slouží k zlepšení silnic, není
sporu, zvláště uvážíme-li,
že zlepšením silnic dosáhne se úspor
v provozu automobilismu na benzinu, pneumatikách a opravách.
Zákonem ruší se současně obecní
dávka z držení motorových vozidel, čímž
znemožňuje se dvojí zdanění motorických
dopravních prostředků, sazby daňové
byly úměrně upraveny.
Zákonem dostává se osvobození od daně
z motorových vozidel státní správě,
pokud se jejich motorových vozidel nepoužívá
ve státních závodech, dále vozidlům,
jež používají se pro službu požární
a zdravotní, vozidlům obcí a okresů,
pokud používají se ku správě
a udržování neb čistění
veřejných cest a míst. Poskytují se
ještě jiné úlevy, jež vyjmenovány
jsou v §u 9.
Rozpočtový výbor projevil také souhlas
se zavedením dávky z jízdného za osobní
dopravu autobusy podle vládního návrhu, t.
j. ve výši stanovené pro železniční
dopravu osobní, při čemž vyjmuto je
jízdné v autobusech, obstarávajících
výhradně dopravu v hranicích obce, dále
všude jízdné za lístky dělnické
a školní. Tam, kde není souběžného
spojení železničního, může
tato dávka zcela neb z části býti
prominuta. V důsledku zavedení této dávky
zaniká právo obcí vybírati obecní
dávku z osobní dopravy autobusy.
Rozpočtový výbor navrhuje, aby poslanecká
sněmovna Národního shromáždění
schválila osnovu ve znění usneseném
senátem Národního shromáždění
i s resolucemi senátu a výboru rozpočtového.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Při ministerstvu veřejných prací
zřizuje se státní silniční
fond, který jsa právnickou osobou může
samostatně nabývati práv a se zavazovati.
(2) Na venek zastupuje fond ministr veřejných prací,
pokud jde o zápůjčky (§ 4) spolu s ministrem
financí. Akty týkající se zápůjček
kontrasignuje předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu.
Účelem silničního fondu jest opatřiti
prostředky na zlepšení silnic státních
a na poskytování příspěvků
na zlepšení těch tratí silnic zemských
(župních) a okresních, které mají
mimořádný význam pro dopravu, zvláště
dálkovou, dále na zlepšení silnic obecních
v obvodu měst, v nichž je sídlo zemské
politické správy.
(1) Silniční fond opatřuje si potřebné
peněžní prostředky:
1. z běžných příjmů (odst. 2.),
2. zápůjčkami.
(2) Jako běžné příjmy se silničnímu
fondu přikazují výtěžky:
1. daně z motorových vozidel a dávky z jízdného za osobní dopravu autobusy (§§ 8 až 25);
2. polovice poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů a polovice cla z dovozu minerálních olejů;
3. cla na dovoz pneumatik (duše, pláště)
a plných a komorových pryžových obručí.
(1) Ústřední sociální pojišťovna
poskytne silničnímu fondu v době deseti let
v částkách přibližně rovnoměrných
úvěr do výše 1.000,000.000 Kč
na úrok o 1/2% vyšší
než činí úroková míra,
kterou určuje § 185 zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n. o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří, nejméně však
na 5%, při čemž má silniční
fond právo zápůjčku šest měsíců
předem vypověděti. Zápůjčka
tato umoří se v 69 pravidelných půlletních,
pozadu jdoucích splátkách. Úrok a
úmor hradí se z běžných příjmů
fondu; pokud by příjmy ty na úrok a úmor
nestačily, doplní je stát ze svých
běžných příjmů.
(2) Jednání a listiny, kterých je třeba
ku provedení odst. 1., jsou prosty kolků a poplatků.
(1) Pokud běžných příjmů
(§ 3) fondu nebude třeba na úrok a úmor
dluhů, použije se jich:
1. k zvýšení úvěru v řádném rozpočtu ministerstva veřejných prací na pravidelné náklady silniční do výše 70,000.000 Kč;
2. k doplnění mimořádného úvěru
v rozpočtu ministerstva veřejných prací
na stavby a rekonstrukce silniční a mostní
částkou nejvýše 25,000.000 Kč.
(2) Zbytku běžných příjmů
použije se jako podpory na zlepšení silnic nestátních,
uvedených v § 2.
Silniční fond, jehož rozpočet je součástkou
státního rozpočtu, spravuje v dohodě
s ministrem financí ministr veřejných prací,
který je povinen podati každoročně zprávu
Národnímu shromáždění
o hospodaření s fondovními prostředky
v uplynulém roce a o stavu fondu k 31. prosinci každého
roku. Zpráva bude součástí celkového
státního závěrečného
účtu.
(1) Při správě silničního fondu
zřídí se jakožto poradní sbor
silniční rada, jež kromě předsedy
bude míti 28 členů a stejný počet
náhradníků. Členy (náhradníky)
jmenuje ze zástupců samosprávných
svazků, Ústřední sociální
pojišťovny, zájemníků a z odborníků
vždy na tříleté období ministr
veřejných prací. Za osoby, které v
období přestaly býti členy, provede
se jmenování náhradní.
(2) Silniční radě přísluší
podati posudek o všeobecném i každoročním
podrobném programu ministerstva veřejných
prací na zlepšení silnic a posudek, jak má
býti rozdělena podpora z běžných
příjmů fondu na zlepšení silnic
nestátních, uvedených v § 2, jakož
i podávati v těchto směrech vlastní
návrhy.
(3) Členství v silniční radě
je čestné. Členové, kteří
nebydlí v místě, kde silniční
rada zasedá, obdrží po čas zasedání,
jehož se zúčastní, nepožívají-li
z veřejné pokladny již náhrady z jiného
důvodu, diety; výši diet stanoví vláda.
Mimo to nahradí se jim, nepožívají-li
z veřejné pokladny náhrady jízdného
z jiného důvodu nebo výhody volné
jízdy, jízdné II. třídy za
cestu z jejich bydliště k zasedání a
zpět.
(4) Podrobnější ustanovení o silniční
radě stanoví vládní nařízení.
Daň z motorových vozidel.
Motorová vozidla, jichž se používá
k dopravě po veřejných cestách nebo
místech a jež se nepohybují po kolejích,
jakož i vlečné jejich vozy, pokud jsou zvlášť
pro ně zařízeny, jsou podrobeny dam podle
tohoto zákona.
(1) Osvobozena jsou vozidla:
1. státní správy s výjimkou oněch, jichž se používá ve státních závodech, ústavech a zařízeních, spravovaných podle zákona ze dne 18. prosince 1922, č. 404 Sb. z. a n. o úpravě hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež převahou nemají plniti úkoly správní, nebo jež jsou pronajata;
2. vozidla, jichž se používá výhradně pro místní službu poštovní, dále vozidla zvláště zařízená pro službu požární a zdravotní, jakož i zvláště zařízená vozidla silničních správ a obcí, jichž se používá výhradně ke stavbě, správě a udržování nebo čistění veřejných cest a míst;
3. určená pro osobní dopravu a náležející osobám, jimž podle mezinárodního práva přísluší právo exterritoriality, konsulům z povolání a osobám jim na roveň postaveným s podmínkou, že vzájemnost je zaručena a že uvedené osoby nejsou příslušníky československými;
4. traktory, používané v polním hospodářství, pokud jezdí jen mezi hospodářskými budovami a polmi, na nichž poplatníci (§ 10) sami hospodaří;
5. kola (bicykly) s pomocným motorkem (velomotory).
(2) Ministr financí se zmocňuje, aby povolil, je-li
vzájemnost zaručena,. osvobození cizozemským
vozidlům, jimiž přijíždějí
do území Československé republiky
cizozemské osoby ve výkonu služby veřejné,
a cizozemským vozidlům, zvláště
zařízeným pro službu požární
nebo zdravotní.
(1) Poplatníkem je majitel vozidla, v případě
jeho prodeje s výhradou vlastnictví držitel
vozidla. Vzniknou-li pochybnosti nebo jde-li o vozidla, s nimiž
se podnikají zkušební jízdy, považuje
se za majitele, na koho zní dopravně-policejní
značka.
(2) Nemá-li majitel vozidla v tuzemsku bydliště
(sídla) a nepoužívá-li vozidla v tuzemsku
sám, jest poplatníkem, kdo vozidla v tuzemsku používá.
(1) Z tuzemských vozidel, t. j. takových, která
mají stálé stanoviště v Československé
republice, činí daň ročně:
1. z motocyklů s vozíkem nebo bez něho a z tříkolek 150 Kč;
2. z osobních automobilů, vyjímajíc
autobusy, podle válcového obsahu:
300 | Kč | |||||||
500 | " | |||||||
800 | " | |||||||
1200 | " | |||||||
2200 | " | |||||||
3500 | " | |||||||
4500 | " | |||||||
5000 | " | |||||||
5500 | " | |||||||
6000 | " | |||||||
6500 | " | |||||||
7000 | " | |||||||
7500 | " | |||||||
8000 | "; |
z osobních vozidel, hnaných elektřinou, za
každých 100 kg váhy a její část,
převyšující 50 kg, 50 Kč;
3. z autobusů a podobných motorových vozidel,
sloužících k hromadné dopravě
osob, z traktorů a z vlečných vozů
(§ 8) uvedených vozidel za každých 100
kg váhy a její část, převyšující
50 kg, 50 Kč;
z nákladních automobilů a jiných nákladních
vozidel, hnaných motory spalovacími, elektrickými
nebo parními, a z vlečných jejich vozů
(§ 8) za každých 100 kg váhy, za každých
100 kg únosnosti a část váhy a únosnosti,
převyšující 50 kg, po 35 Kč.
Sazby tyto platí pouze pro vozidla opatřená
pneumatikami. Při vozidlech, opatřených obručemi
plnopryžovými, zvyšuje se sazba o 50%, při
vozidlech s obručemi komorovými o 20%;
4. z automobilů, používaných střídavě
k dopravě zboží a osob, platí se daň
podle sazby, stanovené pro automobily nákladní;
5. z vozidel, s nimiž podnikají výrobci nebo
obchodníci motorových vozidel zkušební
jízdy, za každou značku
na motocykly nebo tříkolky... 100 Kč,
na jiná vozidla....................... 500 Kč.
(2) Na šest měsíců činí
daň 55% roční částky.
(3) Vyměří-li se při prvém
vyměření (§ 14, odst. 1.) daň
na dobu kratší jednoho roku nebo pololetí,
vypočte se daň poměrnou částí
z částek, vypadajících podle odst.
1. a 2.
(4) Vypočtená daň zaokrouhlí se nahoru
na celé Kč.
(5) Z vozidel sloužících k dopravě pošty
a patřících poštovní správě
nebo poštovní správou k tomu účelu
najatých, pokud nejsou podle § 9, odst. 1., č.
2. osvobozena, snižuje se daň o polovici.
(1) Za autobusy považují se vozidla, jež mají
více než 8 sedadel.
(2) Obsah válců vypočte se podle vzorce
N = 0,785 X V X V X Z X P / 1,000.000
při čemž N značí obsah válců
(v litrech), V vrtání (v mm), Z zdvih (v mm), P
počet válců.
(1) Z cizozemských vozidel, která přibudou
do tuzemska k jízdě na přechodnou dobu, činí
daň
1. z motocyklů s vozíkem nebo bez něho a
tříkolek:
2. z osobních automobilů, vyjímajíc
autobusy:
3. z autobusů, nákladních vozidel a traktorů
při váze vozidla
do 500 kg: | |||||||
přes 500 kg do 2000 kg: | |||||||
přes 2000 kg: | |||||||
(2) Dny pobytu v tuzemsku nemusí následovati po
sobě; daňový list (§ 14) ztrácí
však rok po vyhotovení svou platnost. Dnem rozumí
se den kalendářní; část dne
počítá se za den celý.
(3) Činí-li pobyt v tuzemsku více než
60 po sobě následujících dnů
nebo požádá-li o to poplatník, budiž
zapravena daň podle sazeb, platných pro vozidla
tuzemská (§ 11). Cizozemský osobní automobil
může však býti zdaněn podle tuzemské
sazby jen tehdy, když poplatník předloží
vyměřovacímu úřadu (§
17) osvědčení o počtu válců
a jich rozměrech (vrtání a zdvihu) v mm.
§ 11, odst. 2. a 4. platí obdobně.
(4) Vyžádá-li si poplatník prodloužení
doby pobytu v tuzemsku, zaplatiti jest na další období
daň podle sazby, jako by šlo o nový vstup vozidla
do tuzemska.
(1) Daň z tuzemských vozidel dlužno zapraviti
před použitím vozidla, a to najednou na rok
nebo šest měsíců, při prvém
vyměření daně však vždy
do konce běžného pololetí nebo běžného
roku. Daň se platí, pokud vládním
nařízením nebude stanoveno jinak, zvláštními
složními lístky poštovního úřadu
šekového.
(2) Z cizozemských vozidel zapraví se daň
při celním záznamu vozidla na období
uvedená v § 13. V případě §
13, odst. 3., zapraví se daň na celých šest
měsíců nebo celý rok. O zapravení
daně vydá úřad vyměřovací
(§ 17) daňový list. Předpisy celní
zůstávají nedotčeny.
(3) Za každé vozidlo budiž daň zapravena
zvláště.
(4) Do které lhůty třeba zapraviti daň
z vozidel, která byla v používání
již v době účinnosti tohoto zákona,
ustanoví vládní nařízení.
(5) Pro vozidla od daně osvobozená (§ 9) vydá
úřad vyměřovací potvrzení
o osvobození.
(6) Řidič vozidla je povinen míti při
jízdě s sebou složenku o zapravené dani
nebo daňový list nebo potvrzení podle předchozího
odstavce.
(1) Nehledíc k případům zániku
osvobození nemají změny nastalé v
platebním období v osobě majitele nebo v
podkladě pro zdanění toho kterého
vozidla za následek změnu ve vyměřené
dani, poplatník je však povinen změny tyto
do 8 dnů oznámiti úřadu vyměřovacímu,
který je vyznačí na složním nebo
daňovém listu. Při cizozemských vozidlech
mohou tyto změny býti oznámeny ve stejné
lhůtě kterémukoli z úřadů,
uvedených v § 17, odst. 2.
(2) Daň se nevrací vyjímajíc případ,
o němž jedná § 16, odst. 1.
(1) Tuzemská vozidla jsou poplatníci (§ 10)
povinni před použitím (§ 14, odst. 1.
a § 15. odst. 1.), pokud se týče před
uplynutím posledního období, za něž
daň byla zaplacena, ohlásiti u vyměřovacího
úřadu (§ 17), aby zjistil, zda daň byla
správně zaplacena nebo že jest od ní
poplatník osvobozen. Vzor přihlášky
ustanoví vládní nařízení.
Případně předepsaný dodatek
na dani zapraviti je do 14 dnů po doručení
vyrozumění; bylo-li na dani zaplaceno více
než odpovídá zákonu, vrátí
se rozdíl hotově.
(2) Cizozemská vozidla, která přibudou do
tuzemska k jízdě na přechodnou dobu, jsou
poplatníci povinni přihlásiti u celního
úřadu při záznamním řízení.
Zůstane-li cizozemské vozidlo na území
Československé republiky ještě po uplynutí
období, na které z něho byla daň zapravena,
jest poplatník povinen přihlásiti vozidlo
k dalšímu pobytu u vyměřovacího
úřadu (§ 17) a zapraviti daň na další
dobu nejpozději v den, kdy prochází platnost
starého daňového listu.
(3) Do které lhůty třeba přihlásiti
vozidla, která byla v používání
již v době účinnosti tohoto zákona,
ustanoví vládní nařízení.
(4) Pokud tuzemské vozidlo nebylo u dopravně-policejního
úřadu odhlášeno nebo pokud cizozemské
vozidlo nevystoupilo prokázaně z území
Československé republiky, má se za to, že
se ho používá k tuzemské dopravě.
(1) Úřadem vyměřovacím pro
daň z tuzemských motorových vozidel je v
Čechách a na Moravě okresní finanční
ředitelství, ve Slezsku finanční inspektorát,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi finanční
ředitelství, v jehož obvodu má vozidlo
stálé stanoviště.
(2) Vyměřovacím úřadem pro
daň z cizozemských motorových vozidel je
vstupní celní úřad a, jde-li o další
zapravení daně nad dobu, pro kterou byla daň
zapravena (§§ 13, 16, odst. 2.), též kterýkoli
úřad, uvedený v odst. 1. Pro prvé
vyměření daně podle § 16, odst.
3., jakož i pro dodatečné vyměření
daně z vozidel, jež nebyla včas přihlášena
k dalšímu pobytu, jest vyměřovacím
úřadem kterýkoli úřad, uvedený
v odst. 1., jakož i celní úřad výstupní.
(3) Pro vozidla, o nichž jedná § 11, odst. 5.,
je vyměřovacím úřadem pro obvod
celého státu zemské finanční
ředitelství v Praze. Podrobnější
předpisy o řízení určí
vládní nařízení.
(4) Vyměřovací úřady jsou oprávněny
žádati od poplatníků vysvětlivky
o veškerých okolnostech, které se týkají
daně neb ohlašovací povinnosti, nahlížeti
do průkazních listin, činiti z nich výpisy
a vyžádati si na stvrzenku příslušné
doklady.
Proti výměře daně nebo odepření
osvobození lze u vyměřovacího úřadu
podati odvolání do 30 dnů po sdělení
o výši daně neb odepření osvobození.
O odvolání rozhoduje s konečnou platností
finanční úřad II. stolice a, jde-li
o daň, vyměřenou podle § 17, odst. 3.,
ministerstvo financí. Odvolání nemá
účinku odkládacího.
(1) Veškeré veřejné úřady
jsou povinny účinně spolupůsobiti
při provádění tohoto zákona.
Politické (policejní) úřady, vedoucí
v patrnosti motorová vozidla, jsou zejména povinny
do 4 neděl po účinnosti zákona zaslati
seznam všech motorových vozidel, jich majitelů
a stanovišť vyměřovacímu úřadu
(§ 17, odst. 1. a 3.), příslušnému
podle stanoviště vozidla a sdělovati nadále
témuž úřadu každou změnu
majitele vozidla i stanoviště.
(2) Dopravně-policejní značka pro nově
ohlášené vozidlo nesmí býti vydána,
pokud nebyl podán průkaz, že daň byla
zapravena.
(1) Jakékoli zkrácení nebo zatajení
daně z motorových vozidel trestá se jako
těžký důchodkový přestupek
pěti až dvacetinásobkem zkrácené
daně. Jiné přestupky tohoto zákona
a nařízení podle něho vydaných
trestají se peněžitým trestem od 10
do 2.000 Kč.
(2) Jinak platí o stíhání přestupků
tohoto zákona trestní zákon důchodkový
z r. 1835, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi podle ustanovení
třicátkových řádů z
r. 1754 a 1788 s instrukcí z r. 1842 a zák. čl.
XI/1909 se všemi změnami a dodatky.
(3) Trestnost přestupků promlčuje se ve třech
letech.
(4) Při zmeškané přihlašovací
povinnosti může vyměřovací úřad
na základě pomůcek, které má
po ruce, vyměřiti daň z moci úřední,
jsa při tom oprávněn užíti sazeb
o 10% vyšších než j sou uvedeny v §
11, pokud se týče 13.
O promlčení daně podle tohoto zákona,
jakož i o vymáhání platí obdobně
ustanovení, týkající se daní
přímých. Pro daň podle tohoto zákona
vázne na vozidle zákonné zástavní
právo.
(1) Obecní dávka z držení motorických
dopravních prostředků smí býti
vybírána nejposléze za kalendářní
pololetí, v němž tento zákon nabyl účinnosti.
Tím mění se § 38 zákona ze dne
12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n. o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí a měst s právem municipálním.
(2) Pokud dávka, uvedená v předchozím
odstavci, byla prokazatelně zaplacena za pololetí,
v němž zákon tento nabyl účinnosti,
započte se poměrnou částí,
která vypadá na dobu od účinnosti
zákona do konce pololetí, do daně podle tohoto
zákona, vyměřené na touž dobu.
Do daně na dobu pozdější není
započítání dávky přípustno
ani tehdy, když započítáním podle
věty první nebyla placená dávka zplna
vyčerpána.
(3) Poplatky za povolení dočasného vstupu
cizozemských automobilů, vybírané
na základě § 3 zákona ze dne 24. června
1920, č. 418 Sb. z. a n. o úřadu pro zahraniční
obchod a § 2 zákona ze dne 19. ledna 1922, č.
25 Sb. z. a n., jímž se zrušuje úřad
pro zahraniční obchod, se zrušují dnem,
kdy tento zákon nabude účinnosti.
(4) Pokud byly tyto poplatky zaplaceny na dobu, do níž
spadá počátek účinnosti tohoto
zákona, započtou se poměrnou částí,
která vypadá na dobu od počátku účinnosti
tohoto zákona do konce vstupní lhůty, těmito
poplatky kryté, do daně z motorových vozidel.
(5) Ode dne účinnosti tohoto zákona nepodléhají
přepychové dani předměty., uvedené
v pol. 64 seznamu přepychových předmětů
a výkonů, vydaného vládním
nařízením ze dne 28. dubna 1927, č.
43 Sb. z. a n.
Orgány důchodkové kontroly a pohraniční
finanční stráže, jakož i silniční
a bezpečnostní policie jsou oprávněny
a povinny bdíti nad tím, zda poplatníci zachovávají
předpisy tohoto zákona, zejména zda daňové
povinnosti bylo učiněno zadost. Zastavování
vozidel v jízdě jedině za účelem
tohoto dozoru nebudiž však prováděno.
Výjimka se připouští jen v pohraničním
pásmu.
Daň podle tohoto zákona není základem
pro jakékoli přirážky.
(1) Z jízdného za osobní dopravu autobusy
kromě autobusů, sloužících výhradně
dopravě v hranicích obce, zapraviti je dávku
ve výši, stanovené pro železniční
dopravu osobní. Tato dávka může býti
paušalována. Lístky dělnické
a školní jsou od dávky osvobozeny.
(2) Ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem
železnic a pošt a telegrafů může
pro autobusy, obstarávající spojení
v krajích, kde není souběžného
spojení železničního, dávku zcela
nebo z části prominouti.
(3) Jinak platí pro dávku podle tohoto paragrafu
obdobně ustanovení zákona ze dne 30. června
1921, č. 242 Sb. z. a n. o dopravních daních.
(4) Podrobnosti stanoví vládní nařízení.
(5) Právo obcí vybírati dávku z osobní
dopravy autobusy zaniká pro dobu od účinnosti
tohoto zákona. Tím mění se §
38 zákona č. 329/1921, a čl. I., § 1,
č. 14 zákona ze dne 6. února 1920, č.
117 Sb. z. a n. o zavedení a vybírání
obecních platů a dávek v obci hlavního
města Prahy.
Poplatníci, kteří jsou povinni obstarávati
dopravu motorovými vozidly za náhradu, stanovenou
smlouvou nebo úředním tarifem, mohou žádati,
aby náhrada byla přiměřeně
upravena se zřetelem na zvýšení daňového
břemene, vzniklé tím)to zákonem.
Kdy zákon tento nabude účinnosti, stanoví
vládní nařízení.
Provedením zákona pověřují
se ministři financí a veřejných prací
v dohodě s ostatními zúčastněnými
ministry.
Vládě se ukládá:
1. Aby při provádění tohoto zákona
zbytek, kterého se má použíti podle
§ 5. odst. 2. zákona na podporu silnic nestátních
dosáhl nejméně 25% z běžného
příjmu;
2. aby k účelnému doplnění
sítě státních silnic bylo přikročeno
k inkameraci silnic okresních a župních, které
mají zvláštní důležitost
pro dopravu a aby k potřebným úpravám
takových silnic byly poskytovány z prostředků
silničního fondu (§ 3) přiměřené
příspěvky;
3. aby § 2. zákona o silničním fondu
vykládala tak, aby se z jeho prostředků poskytovaly
též příspěvky na zlepšení
okresních a obecních silnic v obvodu léčebných
ústavů, které mají více jak
150 lůžek, resp. aby se takové silnice považovaly
za silnice mimořádného významu;
4. aby v době nejkratší vydala služební
řád pro státní cestáře
a upravila jejich poměry na základě §
212 platového zákona čís. 103/1926.