Podnět k projednávané osnově, kterou
mění se některá ustanovení
obecného horního zákona poskytly resoluce,
a to jak senátu ze dne 5. listopadu 1924, tak i sněmovny
poslanecké ze dne 10. prosince 1924. Resoluce tyto žádaly,
aby vláda předložila do 3 měsíců
osnovu zákona, podle něhož by tomu, kdo jest
dolováním (těžením) na svém
majetku poškozen nebo komu hrozí z toho bezprostřední
škoda na jeho majetku, nebo kdo prokáže jiný
oprávněný zájem, bylo umožněno
nahlédnouti do kutacích map. Tomuto zájmu
vlastníků nebo uživatelů pozemků
na povrchu vyhověti má předložená
osnova.
Jest zcela přirozeno, že i ta skutečnost. nahlédání
do kutacích map musí býti regulována
předpisy, aby zase se strany druhé nebylo důvodem
tohoto nahlédání prozrazování
tajemství podnikatelského resp. úředního.
Dosavadní předpisy horního zákona
z roku 1854 nedávají této možnosti nahlédací
osobám soukromým, ba nestanoví povinnosti
podnikatelům hor předkládati kutací
mapy ani horním úřadům, jak také
rozhodl nejvyšší správní soud nálezem
ze dne 28. února 1895, č. 1063. Budw. 8457.
Vlastníci půdy na povrchu mají často
nesmírný zájem jak právní tak
hmotný, aby mohli zjistiti, zda a kterým důlním
podnikem škoda byla způsobena nebo hrozí. Zájemníku
povrchu bylo často velmi těžko a za obrovských
nákladů prováděti důkaz v případě
škody, nastalé nebo hrozící; nahlédáním
do kutací mapy se důkaz usnadní a odpadnou
ony náklady často finančně slabému
zájemníku.
Se strany druhé ovšem osnova žádá
určité kautely, aby eventuelním prozrazením
úředního tajemství nebyl zase poškozen
podnikatel dolů. Osnova neponechává však
rozhodování o možnosti nahlédnutí
do mapy kutací podnikateli, nýbrž dává
toto právo povolovací hornímu úřadu,
aby se zamezilo zlovůli.
Jak podnikatelé hor, kteří by nedbali předpisů
horního zákona, tak ovšem i zájemníci,
kteří by zneužili práva nahlédacího,
jsou podle osnovy trestní. Trest pohybuje se u podnikatelů
v mezích od 100 Kč do 1000 Kč, u zájemníků
pak ostatních je rozpětí ještě
širší, pohybujíc se mezi 10 Kč
až 1000 Kč. Pokuty tyto plynou do bratrské
pokladny příslušné pro závod,
jehož důlní mapy se trestní případ
týká.
Čl. 5. osnovy jedná o vykonávání
úkonů v osnově uvedených na Slovensku
a Podkarpatské Rusi a jmenuje příslušné
úřady. Tak úkony vykonávané
dle tohoto zákona báňskými revírními
úřady vykonávati budou na Slovensku "báňské
komisariáty", nejsou-li zřízeny,
"báňský kapitanát".
Úkony báňských hejtmanství
báňský kapitanát.
V Podkarpatské Rusi pak bude vykonávati úkony
báňského revisního úřadu
i báňského hejtmanství báňský
úřad I. stolice. Tato úprava organisace úřadů
je ovšem prozatímní, t. j. až do jinaké
úpravy zákonné.
To se vysvětluje tím, že jest připravena
nová osnova zákona o organisaci úřadů
báňských, která má býti
v brzké době předložena Národnímu
shromáždění k vyřízení.
S hlediska ochrany slabších a usnadnění
důkazů jeví se osnova pokrokem a doplněním
zákona z r. 1854, poněvadž dává
ochranné prostředky hospodářsky slabším
lidem vůči podnikatelům hor.
Ústavně-právní výbor poslanecké
sněmovny Národního shromáždění
projednal ve své schůzi dne 12. července
1927 toto usnesení senátu Národního
shromáždění o vládním
návrhu zákona, jímž se mění
a doplňují ustanovení §§ 185, 221,
233 a 245 obecného zákona horního ze dne
23. května 1854, č. 146 ř. z., č.
t. 939 ze dne 16. března 1927 a navrhuje, aby poslanecká
sněmovna schválila osnovu v tom znění,
jak ji senát usnesl i s resolucí, usnesenou senátem.
Současně navrhuje ústavně-právní
výbor, aby byly schváleny poslaneckou sněmovnou
připojené resoluce.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 185 obecného horního zákona se pozměňuje
takto:
"(1) Podnikatel hor jest povinen, jakmile celková
délka chodeb jeho důlního díla překročí
200 metrů, poříditi přesnou důlní
mapu, jež podává obraz důlního
díla pod po vrchem i hlavní situaci na povrchu buď
vlastním zaměřením nebo podle úředních
pomůcek jako zejména katastrálních
map a označuje hranice propůjčených
měr (přebytků). V důlní mapě
jest vyznačiti také jiné důležitější
poměry důlního díla, jako hloubku
důlních prací pod povrchem větrování,
pilíře zanechané ve stařinách
nebo úředně stanovené k ochraně
povrchu, požářiště, vyzdívky,
rok provedeného porubu a pod. Podle možnosti jest
připojenými řezy (profily) znázorniti
geologické poměry nadloží i podloží.
(2) Báňské hejtmanství určí
podle důlních poměrů, v jakých
obdobích a v jakém rozsahu jest důlní
mapu doplňovati nebo obnovovati a v jakém měřítku
jest ji vyhotoviti.
(3) Podnikatel hor jest povinen báňskému
revírnímu úřadu na svůj náklad
opatřiti a předložiti přesný
snímek důlní mapy i s případnými
profily a každého půl roku, neustanoví-li
jinak báňské hejtmanství (2), podle
své důlní mapy buď doplniti snímek
mapy již předložený nebo předložiti
zvláštní doplňovací snímek.
Má-li báňský revírní
úřad důvodné pochybnosti o správnosti
snímku, přezkoumá jej buď sám
nebo úředně pověřeným
bánským inženýrem. Zjistí-li
se úředním přezkoumáním
ve snímku podstatné nesprávnosti, nese náklady
přezkoumání podnikatel hor. Jestliže
podnikatel hor nepořídí, nedoplní
nebo neobnoví v přiměřené lhůtě,
jemu báňským revírním úřadem
stanovené, předepsanou důlní mapu,
jest oprávněn báňský revírní
úřad sám nebo úředně
pověřeným báňským inženýrem
tak učiniti na náklady podnikatele hor.
(4) Báňský revírní úřad
jest oprávněn podle důlní mapy nebo
jejího snímku opraviti svoji revírní
mapu.
(5) Každý, kdo osvědčí, že
jako vlastník nebo uživatel povrchu utrpěl
škodu. která mohla býti způsobena dolováním,
anebo že mu taková škoda hrozí, jest oprávněn
sám nebo se svým plnomocníkem nahlédnouti
do snímku důlní mapy u báňského
revírního úřadu, který o přípustnosti
nahlédnutí rozhoduje. Proti odepření
nahlédnutí jest přípustna stížnost.
Podnikatel hor budiž o tom úřadem zavčas
zpraven pro případ, že by se chtěl zúčastniti
nahlédnutí do snímku mapy sám nebo
svým plnomocníkem. Okreslování úředního
snímku důlní mapy není přípustno.
Povoliti je však může báňský
revírní úřad státním
úřadům, železničním podnikům
a soudním znalcům, soudem k tomu pověřeným.
(6) Ten, jemuž bylo povoleno nahlédnouti do důlní
mapy nebo ji okresliti podle předchozího odstavce,
nesmí poznatků takto získaných užíti
jinak než k uplatnění případného
vlastního nároku na náhradu škody nebo
k podání návrhu, aby příslušný
úřad učinil opatření podle
ustanovení obecného horního zákona
a jiných příslušných zákonných
předpisů."
§ 221. odst. 2., lit. b) téhož zákona
zní:
"b) nahlédati svými zástupci do provozních
plánů a map a podle toho dáti opraviti důlní
mapy (§ 185), o nichž jest kromě případu
§ 185, odst. 5. zachovávati úřední
tajemství".
§ 233 téhož zákona se doplňuje
druhým odstavcem tohoto znění:
"(2) Také pokuty uložené zájemníkům
podle § 245, odst. 2., jest složiti u báňského
úřadu a plynou do bratrské pokladny příslušné
pro závod, jehož důlní mapy se trestný
případ týká".
§ 245 téhož zákona zní:
"(1) Podnikateli hor, jenž poruší povinnosti
jemu uložené v §§ 185 a 186, jest uložiti
pokutu od 100 do 1000 Kč.
(2) Zájemníka, jenž nedostojí povinnosti,
kterou mu ukládá § 185, odst. 5. a 6., jest
potrestati pokutou od 10 do 1000 Kč".
Až do jinaké zákonné úpravy vykonává
na Slovensku úkony uložené v tomto zákoně
báňskému revírnímu úřadu
báňský komisariát, a není-li
zřízen, báňský kapitanát;
úkony báňského hejtmanství
vykonává na Slovensku báňsky kapitanát.
V Podkarpatské Rusi obstarává do stejné
doby úkony báňského revírního
úřadu a báňského hejtmanství
podle tohoto zákona báňský úřad
I. stolice.
Provésti tento zákon náleží ministrům
veřejných prací a spravedlnosti.
Vláda se vybízí, aby pro účely
vydávání pravidelných publikací
výročních o důlní inspekci
byl do rozpočtu ministerstva veřejných prací
zařazen potřebný obnos.
Vláda se vybízí, aby v době co možná
nejkratší předložila poslanecké
sněmovně návrh na reformu obecného
horního zákona, aby tento odpovídal nynějším
poměrům horním a unifikačním
snahám. Buďtež však upraveny za tím
účelem předem platové poměry
báňsko-právního úřednictva,
aby byl získán dorost pro účely horní,
neboť dlouhá a nákladná studia právnická
a báňská nejsou dostatečně
honorována dosavadními platovými poměry.
Zároveň se vláda upozorňuje, že
byl již opětovně kladen důraz na to,
aby byly sanovány báňské úřady,
jimž přináleží národohospodářská
péče o hornictví, zachovávání
horních zákonů a inspekční
činnost hornopolicejní, úkoly to po stránce
veřejnoprávní neobyčejně důležité.
Úřady tyto trpí však dodnes tak kritickým
nedostatkem plně kvalifikovaného konceptního
úřednictva, že jejich agenda povážlivě
vázne. Příležitost k nápravě
naskýtá se zvláště v přítomné
době, bude-li systemisace míst pro administrativní
službu báňskou provedena s náležitým
porozuměním tak, jak toho vyžaduje nejen důležitost
tohoto odvětví státní správy,
ale i požadavek dvojího úplného vysokoškolského
vzdělání (práv i hornictví),
jež je pro tuto úřednickou kategorii předepsáno.
Ministerstvu veř. prací se ukládá,
aby dalo příkaz báňským revírním
úřadům, aby liberálně vyřizovaly
žádosti o nahlédnutí do snímků
důlní mapy a okreslování úředního
snímku.
Zemědělský výbor posl. sněmovny
Národního shromáždění
projednal ve své schůzi dne 15. června 1927
usnesení senátu Národního shromáždění
republiky Československé o vládním
návrhu zákona, jímž se mění
a doplňuje ustanovení §§ 185, 221, 233
a 245 obecného horního zákona ze dne 23.
května 1854, č. 146 ř. z., číslo
tisku 939 ze dne 16. března 1927 a doporučuje je
v předloženém znění ke schválení.