I. posl. inž. Kalliny a druhů min. pošt a telegrafů o neudržitelných poměrech u karlovarského poštovního a telegrafního úřadu,
II. posl. Kaufmanna a druhů min, školství a nár. osvěty o jmenování definitivními učiteli občanských škol oněch prozatímních učitelů těchto škol, kteří kdysi podle výnosu zemské vlády v Čechách (1913) přestoupili jako učitelé na občanské školy a zřekli se svých definitivních služebních let ztrávených na obecné škole,
III. posl. Bergmanna, dra Uhlíře; Moudrého, Sladkého a druhů min. financí o výplatě odměny za přespočetné hodiny vyučovací středoškolským profesorům,
IV. posl. Simma, inž. Junga a druhů min. školství a národní osvěty o slíbené školské samosprávě,
V. posl. J. Weberové a druhů min. vnitra, že vídnavské četnictvo rušilo zábavní večer,
VI. posl. Kopasza, Šafranko, Kollárikovej a súdruhov vláde o zrušenie kremnickej mincovni,
VII. posl. Brodeckého a soudruhů min, národní obrany, že místa přísedících divisních soudů neobsazují se četn. gážisty v případech, kdy trestní věc se týká příslušníků této kategorie,
VIII. posl. O. Horpynky a druhů min. vnitra a min. spravedlnosti o zabavení časopisu "Deutsche Böhmerwaldzeitung",
IX. posl. Pohla, Hackenberga a soudruhů min. vnitra, že předsedou okresní správní komise jest člen sněmovny,
X. posl. Kreibicha a soudr. min. pro věci zahraniční o chování konsulátu Československé republiky v Saské Kamenici proti Svazu válečných poškozenců, vdov a sirotků z Československé republiky v Německu,
XI. posl. Muny a soudruhů min. vnitra v záležitosti používání četníků při stávce krejčovského a stavebního dělnictva v Prostějově,
XII. posl. Kleina, Brodeckého a soudruhů vládě, že poštovní správa poškozuje státní zájmy v oboru telegrafních dodávek,
XIII. posl. Bergmanna a druhů min. národní obrany o zabezpečení dělnictva, pojištěného u zaopatřovacího ústavu pro civilní zaměstnance vojenské správy ve Vídni, převzatého do služeb republiky československé,
XIV. posl. Šamalíka, Adámka, Bezděka a druhů min. financí, železnic a obchodu o snížení dopravních tarifů při převozu řepy, surového a hotového cukru po drahách československých, snížení cukerní daně spotřební a obratové a zvýšení celních tarifů cukerních,
XV. posl, dra Daňka, Bezděka, Šamalíka a druhů min. železnic o zřízení čekárny v Černovicích u Brna,
XVI. posl. dra Koberga a druhů min, vnitra o zabavení č. 31 časopisu "Jägerndorfer Zeitung" ze dne 17. dubna 1927,
XVII. posl. Kirpalové a druhů min. spravedlnosti o zabavení letáku,
XVIII. posl. dra Schollicha a druhů min. spravedlnosti o zabavení časopisu: "Deutsche Volkszeitung für das Kuhländchen",
XIX. posl. Blatné, Kirpalové a soudr. min. vnitra a min. spravedlnosti o zabavení plakátu,
XX. posl. inž. Kalliny a druhů min. vnitra o zabavení
čís. 151 časopisu "Neue Weiperter Zeitung"
ze dne 18. prosince 1925,
Jak jest všeobecně známo, český
režim zahájil v těchto zemích odrakoušťování,
které se především projevovalo v odstranění
starých zdatných úředníků
v území obydleném Němci, pokud byli
příslušníky německého
národa. Tyto způsoby se těžce vymstily
a jejich následkem jest, že u státních
úřadů a ve státních podnicích,
od nichž se mnoho požaduje, dochází často
k nepřístojnostem; ba dokonce nelze ani zmoci službu,
která se dříve vykonávala bezvadně.
Vzorným příkladem toho jsou neudržitelné
poměry, jež n. p. nastaly jíž dávno
u poštovního úřadu světových
lázní Karlových Varů. Není
dne, aby nebyly podány nesčetné stížnosti,
že karlovarská telefonní ústředna
selhala. Na takovou stížnost, v níž se
poukazovalo, že správce telefonní ústředny
odpověděl panu senátorovi Teschnerovi na
jeho osobní stížnost omluvou, že mu v
místní telefonní síti schází
6 zaměstnanců a že ti, které má
po ruce, naprosto nestačí na Karlovy Vary, pražské
ředitelství pošt a telegrafů pod č.
140619 ze dne 20. června 1927 odpovědělo
doslovně: "Pokud jde o další bod Vaší
stížnosti, oznamujeme, že se poštovní
správa stále snaží přidělovati
do Karlových Varů jen dobře kvalifikované
síly, ale nemátne vždy dosti zapracovaných
sil a jsme proto nuceni zaměstnávati také
mladší síly."
Zde jest tedy prohlášením správce karlovarské
telefonní ústředny a také odpovědí
pražského ředitelství pošt a telegrafů
bezvadně prokázáno, že se do světových
lázní Karlových Varů, ač mají
vysoké požadavky co do telefonní služby,
nevysílají náležitě kvalifikovaní
úředníci, což již samo dokazuje,
že v tomto směru nynější systém
úplně selhal. Lze si tedy také vysvětlit,
že tyto nezapracované síly, ovládající
německý jazyk jen velice nedostatečně,
nikdy nemohou zdolati tuto službu. Ze stonásobných
stížností buďtež dnes uvedeny jen
dvě v doslovném znění:
"Správě telefonního provozu v Karlových
Varech,
V noci dne 17. byla pro velký požár v Ostrově
alarmována III. četa naší stráže
a četař chtěl mi jako veliteli dobrovolného
záchranného sboru podati hlášení
a před odjezdem hasičského vlaku si vyžádati
potřebné pokyny. Volal proto v' půl druhé
v nocí asi pětkráte mou stanici, můj
aparát také vždy zvonil, ale přes to
jsem nemohl dostati spojení, ačkoliv jsem se po
každé hlásil volajícímu četaři
telefonistka odpovídala: "Nikdo se nehlásí!"
Dopoledne téhož dne chtěl mi pan dr Bedřich
Kohn ze sanatoria "Villa Fink" oznámiti porod,
k němuž jsem byl volán. Mezi půl devátou
a desátou hodinou dopoledne byl pětkráte
u aparátu a telefonistka mu odpovídala: "Obsazeno,
toto číslo mluví meziměstsky."
Ačkoliv namítal, že přece není
možné, aby moje stanice mluvila meziměstsky
celé hodiny, nedovedla telefonistka podati jinou zprávu
a zřejmě nepovažovala také vůbec
za nutné přesvědčiti se, proč
vlastně stále svítí lampička
na přepojovací desce u mého čísla,
(Jak se vysvětlilo, dotýkaly se za mým domem
dva dráty.) Dr Kohn mne konečně uvědomil
jinak.
Oznamují tímto toto nerozumné a neodpovědné
chování telefonistky a stěžuji si, že
porucha mé stanice, která nastala v noci a kterou
i při nepatrné pozornosti bylo lze zajisté
zjistiti, nebyla napravena ihned v časných hodinách
ranních (můj dům jest vzdálen od pošty
jen 5 domů) a nikoliv teprve na mé zakročení,
a že mimo to volající byli odbývání
prostě zcela mylnými a nepravdivými údaji
o stavu mé stanice. Zdůrazňují, že
to není po prvé, co mám příčinu
ke stížnosti, nýbrž že to jíž
trvá dlouho, co telefonistky vykonávají svou
službu nedbale, že volají a pak tvrdí,
že vůbec nevolaly nebo oznamují, že se
nějaká stanice nehlásí nebo mluví,
kdežto dodatečně jsem mohl zjistiti, že
tyto údaje nebyly pravdivé. Takové stížností
se zde však ozývají všeobecně a
lidé si již příliš zvyklí
na tyto poměry, než aby považovali stížnost
za účinnou byť jen poněkud a sám
přece vím, že i správa provozu sama
dobře zná tyto poměry a že přes
nesčetné stížnosti, nikoliv naposled
také lékařských sborů, nebylo
lze dosud dosíci nápravy.
Ale události ze dne 17. přesahují přece
meze mé trpělivostí, neboť jde nejen
o mou dobrou pověst jako lékaře, jehož
lze vždy zavolati, nýbrž také i o zcela
nekontrolovatelné hospodářské poškozování
a o ohrožení veřejné bezpečnosti.
Snad se správa provozu přece konečně
jednou odhodlá, zvláště nyní
v sezoně, kdy se užívá telefonu takřka
"před ušima" tak četných cizinců,
jmenovati jen zdatné a své povinnosti dbalé
telefonistky.
S veškerou úctou
Dr Pavel Cartellieri, lékař
v Karlových Varech."
Otevřený list v karlovarském časopise
"Deutsche Tageszeitung":
"V létě byl u mne jistý Američan
(lázeňský host) a chtěl jsem, aby
jednou v sobotu odpoledne telefonicky promluvil se svým
lékařem. Pěšky byl by tu věc
vyřídil za čtvrt hodiny. U telefonu trvá
to přes hodinu. Tento muž se velice rozlobil a pravil:
"Nemohu-li v Novém Yorku při jeho ohromném
ruchu v 10 vteřinách mluviti se svým číslem,
stěžuji si; v Evropě však jest hlavní
chybou to, že se úředník domnívá,
že stojí nad obyvatelstvem; ale on jest zde přece
jen pro obyvatelstvo a jest jím placen." Nevěděl
jsem, jak jej mám uklidniti. Ale získal si dobrý
dojem. Od té doby, když nepřístojnosti
byly již příliš veliké, žádal
jsem správu provozu častěji o nápravu.
Správa provozu se vždy chovala velice ochotně,
ale nepomohlo to.
Dne 25. března t. r, mezi 1/41 a
1 hodinou odpoledne pokoušel jsem se zase jednou zavolati
asi 20 čísel, ale ústředna se vůbec
nepřihlásila. Na mou stížnost správce
provozu uznal, že mám pravdu, a doslova pravil, že
vždy musí státi za slečnou "s holí"
nebo "s klackem", jinak že nelze dosíci
pořádku. Upozornil jsem ho, že skorem denně
jsem spojován s úplně falešnými
čísly nebo že jsem nesprávně
volán. Správce provozu beze všeho uznal i to
a pravil: "Nevěříte, co vše musím
vyslechnouti. Příčinou toho jest, že
dostáváme stále nové zaměstnance
a že pro časté střídání
nejsou nikdy zapracováni."
Dnes dne 30. března t. r. dopoledne chtěl jsem mezi
1/29 a 3/49 mluviti
v důležité věcí, však musil
jsem se vyřízení vzdáti, poněvadž
se ústředna nepřihlásila. Tím
může býti způsobena velmi veliká
škoda. Pan správce provozu jistě ví
velice dobře o těchto nešvarech. Nechť
použije příležitosti, aby u rozhodujícího
místa zakročil o nápravu. Považuji za
účelné, aby si každý telefonní
účastník položil vedle svého
aparátu záznamní lístek, na němž
by zaznamenával datum a hodinu stížností.
Za krátko většina bude míti delší
arch a pak bylo by lze společným postupem zakročiti
u příslušných úřadů.
Předem vzdávaje díky, znamenám se
v úctě
JUDr. Bruno Kriegelstein,
advokát."
Dále budiž z vlastní zkušenosti interpelanta
konstatováno, že majetník telefonní
hovorny bývá během dne často volán
a pak vždy musí slyšeti omluvu, že volající
byl mylně spojen. Tato mylná spojení dlužno
odůvodniti tím, že, jak se zdá, telefonistky
neumějí německy a tedy vždy chybně
rozumějí žádanému číslu.
Často se také stává, že jest
někdo volán a pak se z telefonní ústředny
tvrdí, že nebylo zvoněno.
Přímo neudržitelné jsou však poměry
v karlovarském telefonním stavebním úřadě.
Již ve výše uvedené odpovědi pražského
ředitelství pošt a telegrafů se sice
tvrdí, že nezbytný a nepříznivý
vliv na telefonní provoz vykonává stálé
rozšiřování telefonní sítě
a kabelu, že se tyto práce provádějí
sice v dohodě s městským zastupitelstvem,
ale proti všemu očekávání musejí
býti rozšířeny i na lázeňskou
sezonu. Naproti tomu dlužno konstatovati, že, pokud
jde o kladení telefonních kabelů, jak městská
rada tak i karlovarské městské zastupitelstvo
několikrát musilo velice ostře protestovati
proti postupu karlovarského telefonního stavebního
úřadu, a to jak proti způsobu provádění
stavby tak také proti tomu, že telefonní spojení
v rozličných úsecích bylo přerušováno
a předplatitelé nebyli o tom napřed vyrozuměni.
Z četných stížností buďtež
zde uvedeny jen dvě, uveřejněné v
časopisech:
Časopis "Karlsbader Tagblatt": "Stálé
stížnosti na telefon. Od několika dní
jsou vypjaty četné karlovarské telefonní
stanice. Poněvadž se klade nový kabel, jest
telefonní spojení u většiny stanic úplně
přerušeno. Jest naprosto neodpovědné
od karlovarského poštovního úřadu,
že telefonní spojení zastavil a napřed
neuvědomil o tom předplatitele. Jak se zdá,
poštovní úřad neví, že je
pro předplatitele a nikoliv oni pro poštovní
erár. Přerušení telefonního styku
působí obchodníkům velkou škodu
a odpovědnost za ni bude musiti býti přičtena
jen karlovarskému poštovnímu ředitelství.
Při tom není bez zajímavosti, že tímto
neodpovědným přerušováním,
bez předchozího vyrozumění předplatitele
denními listy nebo jiným způsobem, jsou postiženy
jen samostatné stanice a nikoliv společenské.
Zvláště časopisectví trpí
nad míru tímto opatřením a jest nám
možno jen naší zvláštní radiovou
službou dostati potřebné zprávy a telegramy.
Postaráme se, aby se pražské zemské
ředitelství pošt a telegrafů dovědělo
o tomto postupu karlovarského poštovního úřadu."
"Osm dní bez telefonu. Na tomto místě
byly již několikráte uveřejněny
stížnosti na praxi zdejšího telefonního
stavebního úřadu. V pátek byly některé
úseky karlovarské telefonní sítě
náhle uzavřeny bez předchozího vyrozumění
předplatitelů a toto opatření odůvodněno
kladením kabelu. Tito předplatitelé jsou
nyní již týden bez telefonu a rozličné
dotazy a stížností do dneška nepohnuly
správu karlovarského telefonního stavebního
úřadu k nějaké informaci. Před
několika dny byly aspoň společenské
stanice v činnosti, nyní přerušení
postihlo dokonce i předplatitele společenských
telefonů. Proti kladení nových telefonních
kabelů nelze ovšem ničeho namítati,
ale příslušné práce musejí
býti prováděny urychleně a co nejdříve
ukončeny, i kdyby se musilo pracovati nepřetržitě
ve dne i v noci. Zvláště nynější
kladení kabelu působí lázním
velikou škodu, poněvadž jediná ulice v
lázeňském území, která
byla ušetřena dlaždičskými pracemi,
byla rovněž proměněna ve střelecký
zákop Tržiště a Třída mlýnského
pramene jsou dnes neschůdny, ačkoliv jsou jediným
spojením mezí Křížovou třídou
a Starou Loukou, Novou Loukou, Promenádou k restauraci
"Na poště" atd. Nehledě ke škodám,
způsobeným lázeňskému místu,
trpí velkou škodu také předplatitel
telefonu, neboť dnes slouží telefon čistě
účelům obchodním a jest nyní
conditio sine qua non. Dokonce protest přednesený
městskými radními Feilerem a Funkem na počátku
poslední schůze městského zastupitelstva
ani v nejmenším neznepokojil telefonního úřadu.
Jménem postižených předplatitelů
protestujeme tímto proti tomuto opatření
karlovarského telefonního stavebního úřadu
a žádáme, aby práce byly co nejrychleji
ukončeny bez ohledů na vydání. Jisté
úseky jsou již osm dní bez telefonního
připojení a jak se dnes věcí mají,
může to trvati ještě několik dní.
Poštovní správa jest pro telefonní předplatitele
a nikoliv naopak. Poplatníci a předplatitelé
nesmějí býti vydání na pospas
trýznění úřadů. Již
jen to, že telefonní spojení bylo přerušeno
bez předchozího vyrozumění předplatitelů,
jest neodpovědné. Postaráme se, aby se pražské
zemské ředitelství pošt a telegrafů
dovědělo o tomto protestu.
Ve 1/45 odpoledne dostáváme
od karlovarského telefonního stavebního úřadu
zprávu, že pro kladení nového kabelu
musejí býti vypjatí od soboty 12 hodin v
poledne do neděle večer telefonní předplatitelé
v úseku od městského domu až k Vídeňské
kavárně. Tedy se nám přece podařilo
vychovati slavný karlovarský telefonní úřad,
aby včas oznámil předplatitelům denními
časopisy přerušení. Avšak přece
neradi bychom ponechali bez zmínky, že předplatitelé
výše uvedeného úseku nemohou mluviti
již dva dny. Trváme na svém, v předcházejícím
sloupci uveřejněném protestu a jako dříve
žádáme, aby práce byly co nejrychleji
ukončeny."
V čele telefonního stavebního úřadu
byl dříve německý úředník,
dobře obeznámený s karlovarskými poměry.
Byl dán na odpočinek a od té doby neustávají
stížnosti na telefonní stavební úřad.
Také němečtí montéři
byli s jedinou výjimkou nahrazení Čechy.
Následky bohužel trpí obecenstvo. Jest to znovu
důkazem, že tak zvané státní
podniky nejsou vybudovány na tak zvaných obchodních
zásadách a neřídí se jimi,
nýbrž že i zde stále pronikají
jen české národní tendence a že
i tyto státní podniky mají sloužiti
jen k tomu, aby němečtí zřízenci
a zaměstnanci bylí vytlačení se svého
pracovního místa a nahrazeni Čechy.
Opírajíce se o poměry zde vylíčené,
táží se podepsaní:
1. Jest pan ministr ochoten zjistiti poměry u karlovarského poštovního úřadu a dáti napraviti všechny nešvary, zde vylíčené?
2:.Test pan ministr ochoten pečovati aby nenáležitě kvalifikované síly v karlovarské telefonní ústředně byly nahrazeny úřednicemi, které zde dříve bezvadně konaly službu, a to tak, že by byly zpět povolány zapracované úřednice, které po roce 1918 byly odtud přeloženy, nebo aby byly vybrány takové síly, které jsou pro tuto těžkou službu úplně kvalifikovány a dokonale znají němčinu?
3. Jest pan ministr ochoten předložiti sněmovně
seznam úředníků, zřízenců
a zaměstnanců, kteří u karlovarského
poštovního úřadu
a) konali službu dne 1. července 1914,
b) konali službu dne 1. října 1918,
c) konali službu dne 1. července 1927,
a uvésti při tom jejich národnost?
V roce 1913 projednával tehdejší český
zemský sněm návrh zákona, jímž
se měl napraviti nedostatek učitelů na občanských
školách tím, že se učitelům
obecných škol, kteří by se vzdali započítání
svých služebních let, ztrávených
na obecných školách jako definitivní
učitelé obecných škol, a kteří
by přestoupili na občanskou školu, mělo
tímto zákonem dostáti po pětileté
uspokojivé činnosti na občanské škole
definitivy, se započtením služebních
let ztrávených na obecné škole. Z důvodů
interpelantovi neznámých zemský sněm
tohoto návrhu nevyřídil a tehdejší
zemská vláda výnosem provedla jeho obsah.
Domnívajíce se, že jest dána zákonitá
záruka, přešli četní učitelé
na občanskou školu a vzdali se započtení
svých služebních let na obecné škole.
Na zakročení zemské správní
komise rozhodl nejvyšší správní
soud v roce 1922, že onen výnos utvořil nezákonitý
stav. Podle tohoto rozhodnutí zemská správní
komise protestovala proti udělení definitivy těmto
učitelům a žádala, aby zemská
školní rada rozepsala místa učitelů
občanských škol, obsazená uvedeným
způsobem a aby je obsadila definitivními učiteli
občanských škol.
Zemská školní rada nyní vyhověla
tomuto vyzvání a vydala příslušné
pokyny okresním školním inspektorům
a okresním školním radám.
Zemská školní rada a zemská správní
komise staví se na stanovisko, že tito učitelé
buď mají žádati o propůjčení
místa učitelského na obecné škole
nebo se považovati za propuštěné dnem
1. září.
Ucházejíce se o učitelské místo
na obecné škole musejí tito učitelé,
kteří mají již 27 až 32 služebních
let, tak jako kandidáti učitelského úřadu,
kteří se ucházejí o své první
ustanovení, o toto místo žádati a musejí
jako tito za stejných podmínek znovu začínati
jako prozatímní učitelé.
Tím ztrácejí tito učitelé všechny
nároky na plat, získané za 27-32 služebních
let, rodina jest rozvrácena a zničena budoucnost
dětí.
Tím, že se ucházejí o místo učitele
na obecné škole, musejí se tito učitelé
vzdáti vlastního domova, vytvořeného
několikaletým usazením na jednom místě,
musejí se vzdáti studia dětí, čehož
nelze opět napraviti, musejí zpřetrhati všechny
společenské a rodinné svazky poněvadž,
bude-li jim propůjčeno žádané
místo, budou přeloženi na odlehlou, a snad
i malou vesnickou školu.
Mezera v zákonodárství, které tito
učitelé jistě nezavinilí, má
jim býti osudná. Nikoliv tito učitelé,
nýbrž stát a zákonodárství
mají tyto chyby napraviti a učitelům, kteří
důvěřujíce státu a ústředním
místům, vzdali se započítání
skutečných služebních let a poslechli
výzvy představeného školního
úřadu, dáti to, co jim bylo zajištěno
výnosem zemské vlády. Poněvadž
podle prohlášení obou uvedených úřadů
lze chybu způsobenou zákonodárstvím
napraviti jen jmenováním ad personam, táží
se podepsaní pana ministra, je-li ochoten
1. naříditi, aby všichni tito učitelé až do zákonné úpravy této otázky ve smyslu žádaném interpelanty byli ponechání na svých služebních místech za dosavadních podmínek, a
2. předložiti poslanecké sněmovně
návrh zákona, podle něhož by tito učitelé
byli na svých nynějších služebních
místech jmenováni definitivními učiteli
občanských škol?
V Praze dne 1. července 1927.
Podle služební pragmatiky profesorské může
v přechodné době vláda zvýšiti
počet učebných hodin středoškolských
profesorů za přiměřenou odměnu
přes maximum o 1/5.
Zákon ze dne 7. října 1919 čís.
541 Sb. z. a n. stanovil v §u 15 odměnu za týdenní
hodinu 300 Kč, 240 Kč po případě
192 Kč ročně.
Výnosem ministerstva školství a národní
osvěty ze dne 24. července 1925 čís.
82476/25-II stanoveny byly mimořádné odměny
za zvýšenou výkonnost takto:
1. za přespočetné hodiny o 1/2, kromě zákonné odměny 60% roční výměry,
2. za přespočetné hodiny přes 1/2 přídavek 100%,
3. odměny za správcovství sbírek,
třídnictví, řízení ústavu
a adm. výpomoc.
Následkem naprostého nedostatku profesorů
bylo výnosem ministerstva školství a nár.
osvěty ze dne 20. června 1925 čís.
76669/25-II nařízeno, že každý
profesor jest povinen převzíti 1/5
vyučovacích hodin nad maximum.
Poukazování těchto odměn bylo upraveno
ministerstvem školství a národní osvěty
výnosem ze dne 21. listopadu 1919, čís. 56110
tak, aby příslušející odměna
byla učiteli vyplácena v pěti, po případě
deseti měsíčních splátkách
zároveň s ostatními požitky a to tak,
aby celá příslušná renumerace
byla učiteli vyplacena do konce pololetí, po případě
do konce školního roku.
Nový platový zákon zachoval zatím
staré předpisy, dokud k §u 86 nebude vydáno
nové vládní nařízení
o nejvyšší výměře učební
povinnosti a o výší odměn ji převyšující.
Zmíněné odměny nebyly profesorům
a učitelům středních škol za
školní rok 1926/1927 vyplaceny, ačkoliv ministerstvo
školství a národní osvěty příslušný
návrh ministerstvu financí předložilo.
Naopak ministerstvo financí návrh tento ministerstvu
školství a národní osvěty vrátilo,
aniž meritorně rozhodovalo. Poněvadž se
tím výplata vpředu uvedených odměn
zdržuje, ačkoliv jest zde nesporný nárok
profesorů a učitelů středních
škol, táží se podepsaní pana ministra
financí:
1. Jest pan ministr ochoten naříditi, aby odměny vpředu uvedené byly okamžitě poukázány a vyplaceny?
2. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil neb zaříditi
hodlá, aby středoškolští profesoři
a učitelé včas obdrželi, co jím
po právu náleží?
V listopadu 1926 při projednávání
rozpočtové kapitoly ministerstva školství
a národní osvěty vylíčil pan
ministr svůj názor na požadavky národních
menšin státu po stránce kulturní, zvláště
na požadavek školské samosprávy. Pan ministr
tyto požadavky uznal. Uskutečnění jejich
mělo býti umožněno snášenlivostí
v otázkách kulturních a duchovních,
jimiž by se řídily všechny strany. Také
podle směrnic, jež ohlásil pro vedení
státu předseda nynější vlády,
pan dr Švehla, měla býti zahájena nová
doba všeobecné snášenlivosti a příštím
základem státu bylá by tu učiněna
zásada rovní mezi rovnými.
Dne 3. března 1927 označil pak pan ministr ve své
pozoruhodné řeči výroky učiněné
v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovna
senátu za základ tehdejších porad kulturního
výboru. Mimo to pan ministr svůj školský
program vylíčil Stejně také při
jiných příležitostech.
Nelze popírati, že několikráte opakované
stanovisko páně ministrovo k otázce školské
bylo oceňováno jako význačný
politický čin. Německé obyvatelstvo
státu oprávněně doufalo, že prvním,
pro Němce positivním výsledkem spolupráce
v národně smíšené vládě
bude zákonodárství o kulturní samosprávě
národu ve státě. Než tyto naděje
dodnes ještě nebyly splněny. Proto pokládají
interpelanti za nutné připomenouti, aby požadavek
kulturní samosprávy byl proveden, a při tom
ještě jednou projeviti své názory na
základy takové samosprávy.
Jako nezbytný předpoklad školské samosprávy
musil by býti zákon, jímž se národové
ve státě ustavují jako nedotknutelné
jednotky (národní katastr). V tomto zákoně
budiž nedvojsmyslně ustanoveno, že každý
národ ve státě, pokud jde o školy a
kulturní potřeby, bude úplně uspokojen,
že děti budou výhradně odkázány
do školy svého národa, učitelé
na školách budou příslušníky
národa, na jehož školách vyučují,
že národové spravují si své školy
sami a konečně, že, peníze pro účely
školské a kulturní budou za všech okolností
až do nejmenší podrobnosti rozdělovány
poměrně.
Takovýto zákon zahájil by nové období
kulturního vzestupu, při němž by nejvíce
rozhodovala svobodná soutěž národů
při budování svého školství.
Nejcitlivější obor státních záležitostí
byl by vyňat z věčného sporu a celkovému
životu státu by se tím nesmírně
posloužilo. Tvůrci tohoto díla bylí
by pak v dějinách zvěčněni
jako muži, jejichž nezapomenutelné jméno
jest spojeno s vývojem nové školy.
Snášenlivost v otázkách kulturních
a duchovních podle slov páně ministrových,
dále posuzování kulturních práv
národů se stanoviska právně-politického
mohly by býti východiskem pro opravdové uskutečnění
žádaného nového kulturního zákonodárství.
Interpelanti táži se pana ministra, je-li ochoten
podati poslanecké sněmovně ohlášený
návrh zákona na kulturní samosprávu
národů ve státě v duchu uvedených
vývodů a stanovisek k tomuto kulturnímu problému
a přičiniti se, aby se tento návrh stal co
nejdříve zákonem?
Několik žen a dívek, příslušnic
německé národní strany, uspořádalo
ve Vidnavě dne 20. června v Menzlově hostinci
volný zábavní večer. Moje přítomnost
přiměla jednoho Čecha, že o tom zpravil
četnictvo a upozornil je na zřejmě státu
nebezpečný ráz této schůzky.
Skutečně v 10 hodin večer doslavilo se do
jmenovaného hostince četnictvo a vynutilo si, aby
místnost byla neprodleně vyklizena.
Podepsaní vzhledem k neslýchanému případu
bezohledného zakročení podřízených
činitelů při schůzce soukromých
osob, která neměla naprosto rázu schůze,
na níž se volně hovořilo o hospodářských
otázkách ženských a denních zdůrazňujíce
okolnost; že nebylo nejmenšího důvodu
pro zakročení četnictva, tážií
se pana ministra vnitra:
Jest pan ministr ochoten pohnati k odpovědnosti podřízené
činitele, kteří v tomto -případě
překročili svou úřední pravomoc?
Jest pan ministr ochoten postarati se o náležité
poučení instancí a činitelů,
podléhajících jeho pravomoci, aby se tak
příště zabránilo takovýmto
směšným a zbytečným událostem?
Je všeobecne známo, že vláda mieni kremnickú
mincovňu zrušiť a novú vybudovať
v Prahe. Tento úmysel vlády vyvolal oprávnený
odpor nie len v Kremnici, ale i na celom Slovensku.
Kremnická mincovňa jestvuje už 600 rokov a
za celú dobu jestvovania razila mince nie len pre Maďarsko,
ale i pre niekoľko susedných štátov.
Od počiatku Československej republiky do tohoto
času všetky vydané mince boly razené
v Kremnici. Keďže vláda mieni vzdor výš
uvedeným okolnostiam kremnickú mincovňu zrušiť,
považujeme tento čin za pokračovanie kolonizačnej
politiky vlády voči Slovensku, proti ktorému
sa čo najrozhodnejšie staviame.
Týmto činom vlády na Slovensku bude o jeden
závod menej a tam pracujúce robotníctvo sa
octne na ulici bez akejkoľvek možností výživy.
Pýtame sa vlády:
1. Či je to pravda, že kremnická mincovňa má byt zrušená?
2. Keď áno, vzhľadom na katastrofálne
následky pre tamojšie robotníctvo, je vláda
ochotná od tohoto úmyslu opustiť a zabezpečiť
nerušený chod tohoto závodu?