II. volební období | 4. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Pro zmírnění škod způsobených
živelními pohromami v letech 1926, a 1927 přispěje
stát těm, kdož těmito pohromami byli
postiženi a jsou na hospodářské existenci
ohroženi, tím způsobem, že převezme
závazek platiti část úroku ze zápůjček,
jež jim budou poskytnuty peněžními ústavy
k tomu ministerstvem zemědělství zmocněnými.
(2) Úhrn zápůjček těchto
nesmí přesahovati částku 10,000.000
Kč a příspěvek státní
na úrok činiti bude ročně 3%
z poskytnutých zápůjček, a to na dobu
nejdéle 10 let.
Od. ledna 1928 počínajíc přispívati
budou do fondů, zřízených při
zemědělských radách (v Podkarpatské
Rusi při zemědělském referátu
civilní správy) podle § 108 zák. ze
dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých
daních, stát částkou 8,000.000 tě
ročně a držitelé půdy zvláštní
přirážkou, vybíranou zároveň
s pozemkovou daní ve výši 12%
státní daně.
(2) Z těchto prostředkú poskytovati
budou zmíněné fondy podpory zemědělcům
živelními pohromami roku 1928 a v letech dalších
postiženým a. na hospodářské
existenci ohroženým. Částky, jichž
v některém správním roce nebude použito,
zachovány budou tomu kterému fandu pro právě
zmíněný účel.
(3) Podrobná ustanovení o hospodaření
'jměním fondu a o poskytování podpor
vydána budou vládním nařízením.
Právní listiny, podání, protokoly,
přílohy, úřední jednání
a vyhotovení, jež týkají se podpor podle
tohoto zákona, zejména též pokud se
týkají zajištění poskytnutých
zápůjček, jsou osvobozeny od kolků
a poplatků.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr zemědělství
v dohodě s ministrem financí.
Živelní pohromy, vyskytující se někdy
ve větším, někdy v menším
rozsahu, ale téměř každoročně,
ohrožují hospodářskou existenci postižených;
hospodářsky slabých zemědělců,
takže je nezbytně zapotřebí podpory
z veřejných prostředků, pokud ještě
není postaráno jinak o zmírnění
takovýchto škod.
Dosaváde udíleny byly v nejnutnějších
případech takové podpory na základě
nouzového regulativu z prostředků ministerstva
vnitra, neb byly-li v některém roce výjimečně
naléhavé důvody, na základě
zvláštních, za tím účelem
od případu k případu vydaných
zákonů a nařízení (víz
na př. zákon ze dne 15. října 1925;
č. 227 Sb. z. a n., a vládní nařízení
ze dne 22. prosince 1925, č. 266 Sb. z. a n.).
Opatření taková byla však nedostatečná,jednak
proto, že ustanovení nouzového regulativu nevyhovují
plně nynějším poměrům
a také finanční prostředky pro tento
účel povolené jsou nedostatečné,
jednak že zvláštní zákonná
opatření vydávaná od případu
k případu teprve když škody již nastaly,
přicházela obyčejně opožděně
a byla nedostatečně finančně zabezpečena,
čímž hlavního účelu nebylo
plnou měrou dosaženo.
Navrhovaný zákon řeší v §u
1 zvláště podporu pro zmírnění
škod, způsobených v roce 1926 a 1927, kdežto
v §u 2 činí opatření pro udílení
podpor na škody vzniklé v roce 1928, a v letech dalších.
Tento zákon umožňuje postiženým
živelními pohromami v letech 1926 neb 1927 a na hospodářské
existenci ohroženým dosíci levné zápůjčky
tím, že státní správa převezme
nejdéle na 10 let částečné
placení úroků, a to ročně 3%
z poskytnutých zápůjček, které
v celku nesmí přesahovati 10,000.000 Kč.
Individuelní podpory na škody roku 1927 způsobené
povoluje a k výplatě poukazuje dále ještě,
jako dosud, ministerstvo vnitra, podle směrnic nouzového
regulativu a z prostředků pro tento účel
ve státním rozpočtu zařazených.
Naproti tomu však od roku 1928 má nastati nová
úprava podpor zemědělcům postiženým
živelními pohromami, a to tak, že do fondů
zřízených při zemědělských
radách (v Podk. Rusi při zemědělském
referátu civilní správy) podle § 108
zák. o (přímých daních přispívati
bude stát částkou ročních 8,000.000
Kč; a držitelé půdy zvláštní
přirážkou vybíranou zároveň
s pozemkovou daní ve výši 12% státní
daně.
Tím vznesena bude do této podpůrné
agendy určitá stabilita a jistota, neboť nejenom
že vlastním příspěvkem držitelů
půdy opatří se značná část
potřebných finančních prostředků,
nýbrž umožní se také, aby za přímé
účasti a zodpovědnosti povolaných
zástupců (zemědělských rad)
mohla býti nejen nejúčelnějším
způsobem, nýbrž také okamžitě
poskytnuta podpora tam, kde jest jí nezbytné zapotřebí.
Tím bude též odstraněno, co dosud bylo
hlavní vadou podobných podpůrných
akcí, a bude dosaženo toho, o čem v podobných
případech plným právem se praví:
Kdo rychle dá, dvakrát dá.
Podrobnosti o hospodaření se jměním
fondů, o zásadách pro udílení
podpor, účtování, kontrolu atd., upraveny
budou vládním nařízením.
O potřebnou úhradu peněžní bude
rozpočtově postaráno..
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
byl přikázán v poslanecké sněmovně
výboru zemědělskému a rozpočtovému,
v senátu výboru národohospodářskému
a rozpočtovému k podání zprávy
ve lhůtě co nejkratší.