II. volební období | 4. zasedání |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Na podporu pěstitelům vinné révy,
jejichž vinice byly v r. 1927 postiženy živelními
pohromami, zejména květnovými mrazy, zřizuje
se ze státních prostředků fond v obnosu
12,000.000,- Kč.
Z povolené částky budou poskytovány
v prvé řadě podpory v potřebných
naturaliích (réva, umělá hnojiva,
ochranné prostředky proti chorobám a škůdcům
révy a pod.) v druhé řadě bezúročné
zápůjčky na znovuzřízeni vinohradů,
vybudování viničného a sklepního
hospodářství, v poslední řadě
pak podpory v hotovostí, pokud se toho ukáže
nutná potřeba. Naturalie poskytují se zdarma
nebo za snížené ceny. Bezúročné
zápůjčky jsou splatny v 10 ročních
lhůtách, počínajíc 1. lednem
pátého roku po vyplacení zápůjčky.
Bezúročné zápůjčky jest
zajistiti knihovně nebo jinou bezpečnou zárukou.
Pro vymáhání dospělých ročních
splátek platí předpisy o vymáhání
nezaplacených přímých daní.
Správou tohoto fondu, rozhodováním o výší
podpor a jích vyplácením pověřuje
se ministerstvo zemědělství.
Za účelem povšechného rozdělení
nouzových podpor zřizuje se u ministerstva zemědělství
poradní sbor, jemuž předsedá ministr
zemědělství nebo jeho zástupce, a
jehož členem jest také zástupce ministerstva
financí. Do poradního sboru jmenuje po návrhu
zemědělských rad v Praze, Brně a Bratislavě
a zemědělského referátu civilní
správy Podkarpatské Rusi ministr zemědělství
po jednom zástupci zemědělských rad
a jednoho zástupce Ústředního svazu
čsl, vinařů.
Vyšetřením škod a detailním rozdělením
podpor pověřují se okresní politické
úřady za spolupůsobení pomocných
komisi, zřízených k tomuto účelu
podle § 4. a 5, vlád, nař. č. 266 Sb.
z. a n. ze dne 22. prosince 1925, při čemž
okresní správa politická jmenuje jako znalce
členem okresní pomocné komise zástupce
vinařské oranisace, Řádným
členem zemské pomocné komise jest také
státní odborný orgán (vinařský
inspektor nebo instruktor a zástupce zemské vinařské
organisace), Příslušné nouzové
operáty předkládají okresní,
resp. zemské správy politické, ministerstvu
zemědělství.
Právní listiny, podání, protokoly,
přílohy, úřední jednání
a vyhotoveni, jež se týkají nouzových
podpor podle §u 2, zejména také zajištění
bezúročných zápůjček
jsou osvobozeny od kolků a poplatků.
Úhrada nákladů bude zajištěna
úvěrovými operacemi na rok 1927, případně
v rozpočtech na rok 1928 a 1929.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Provedení zákona ukládá se ministru
zemědělství a ministru financí.
Letošní nepříznivé jarní
počasí, zejména pak střídání
denní oblevy s mrazivými nocemi v květnu
způsobily na vinicích škody, jejichž důsledky
a intensita se plně projeví teprve až na podzim
a v letech příštích. Podle oblastí,
tratí, polohy, půdy, révových odrůd,
stavu a stáří vinic přišlo na
zmar 50-100 násady na úrodu hroznů. Se stanoviska
fytopatologického jsou letošní mrazové
poruchy něčím zcela mimořádným;
jsou chorobou, která svým rozsahem a mnohými
úkazy, dosud nevysvětlenými, poskytuje sice
fytopatologii mnoho zajímavého ke studiu, avšak
se stanoviska národohospodářského
jde o poruchy katastrofálního rázu, které
lze srovnati toliko s krupobitím, zničivším
na ráz celou úrodu. Zmrzly mladé pupeny,
vyrašené listy, mladé květní
hrozny s celou plodonosnou osou a často i část
dřeva sterilní větve, takže ani staří
praktikové nepamatují za svého působení
škod tak pronikavých.
Révoví přezimovalo velmi příznivě
a slibovalo nadprůměrnou sklizeň nejméně
500.000 hl vína, kromě značného množství
stolních hroznů. Samotnou škodu na letošní
násadě na úrodu lze odhadnouti na 120.000.000
Kč. Intensita mrazových poruch byla tak. značná,
že na mnohých vinicích nutno mluviti o vážném
poškození celých keřů, hlavně
mladých, kde mrazem zeslaben sám organismus rostlinný,
takže pak nevzdoruje chorobám původu houbového,
ani parasitům živočišným, a dřevo
pro příští rok dobře nevyzrává.
Budou se proto následky letošní pohromy projevovati
ještě ve sklizních nejbližších
let příštích.
Ze starého dřeva vyrazí sice nové
náhradní letorosty, avšak jalové, neboť
u vinné révy vyskytují se hrozny jenom na
letorostu z oček révoví, t. j: jednoletých
výhonů, sedících na dvouletém
dřevě, nikoliv na letorostech z oček révoví,
sedícího na starém dřevě; dle
toho bude v příštím roce scházeti
důležitý spojovací článek
zajišťující úrodu, ztráty
na úrodě v příštím roku
odhadují se částkou dalších 60
milionů korun.
Zvlášť silně poškozené vinice
nevyraší vůbec, nebo jenom velmi slabě,
takže budou museti býti vykopány a to v rozloze
asi 1.000 ha, Založení 1 ha nové vinice štěpovanou
americkou révou vyžaduje dnes nákladu asi 35.000
Kč, takže celá rekonstrukce značí
pro tuto plochu výdaj asi 35,000.000 Kč.
Roční udržovací náklad na 1 ha
vinice činí průměrně 10-12
tisíc Kč; a vinice nesmí býti zanedbaná,
ani když byla naděje vinaře na úrodu
květnovými mrazy úplně zničena,
nemá-li se stav poškozené již vinné
révy ještě více zhoršiti.
Letošní mrazové škody jsou tím
bolestnější, poněvadž majitelé
vinic ještě se nezotavili z následků
révokazové pohromy a trpí těžce
nepříznivými odbytovými poměry.
Z viničné plochy, zničené v minulých
letech révokazem, zbývá ještě
rekonstruovati asi 15.400 ha; tato plocha svou povahou dá
se účelně využitkovati jedině
pěstováním vinné révy.
Svědčí jen o obdivuhodné houževnatosti
a obětavosti vinařů, že i za těchto
těžkých poměrů zakládají
nové vinice na místě vinic révokazem
zničených a udržují i ostatní
vinice v uspokojivém stavu. Jest žádoucno,
aby byl dosavadní postup rekonstrukce urychlen, neboť
je tak možno zdvojnásobiti roční sklizeň
vína. Tím by se zmenšil, případně
i úplně odpadl dovoz vína z ciziny, což
může znamenati mnoho pro zlepšení platební
bilance státu. Po vylíčených škodách
ocitají se však vinaři v zoufalé situaci,
tak, že se nemohou obejíti bez veřejné
pomocí hmotné i morální. Dovolávají-li
se vinaři této pomoci, mohou plným právem
poukázati k tomu, že této pomoci se dostane
stavu, který jest důležitou. hospodářskou
jednotkou výrobní a nikoliv bezvýznamným
poplatníkem daně pozemkové, důchodové,
výdělkové, daně obratové, dávky
z majetku a přírůstku na majetku, všeobecné
daně nápojové a do konce roku1926 zvláštní
daně z vína lahvového atd. S hospodářskou
existencí vinařských závodů
jest spjata také existence četných dělnických
rodin, zřízenců a úředníků,
za které tyto závody odvádějí
velmi značné sociální příspěvky
a jichž zaměstnáváním zmenšují
počet nezaměstnaných.
Vysoký dovoz cizího vína je důraznou
pobídkou naší hospodářské
správě, aby sledováním soběstačné
zemědělské politiky povznášela
nejenom naše vinařství, nýbrž i
celkovou hospodářskou situací státu.
Resoluce, přijatá v 31. schůzi poslanecké
sněmovny Národního shromáždění
dne 12. června 1926 a senátu Národního
shromáždění dne 22. června 1926
uložila vládě, aby zjednala domácímu
vinohradnictví ochranu proti cizí konkurencí,
celní prohibici, omezením dovozu - snížením
daňového zatížení. Kritická
situace, v níž se dnes vinařství ocitlo,
dává vládě nejvítanější
příležitost, aby skutkem osvědčila
svoje porozumění a pokračovala v duchu citované
resoluce.
K § 1. Preliminovaná částka nedosahuje
ani 7% effektivní škody, způsobené mrazem
na vinné sklizní letošního a příštího
roku, odhadované obnosem 180 milionů Kč.
V úvahu přicházejí ale také
ještě ztráty na sklizni z vinic mrazem úplně
zničených a na úrodě za dobu, než
počnou roditi náhradou nově založené
vinice, které se odhadují další částkou
115 milionů Kč.
Zákon chce v kritické hospodářské,
situaci přispěti vinařům na rekonstrukcí
vinic, poskytnouti pomoc po stránce finanční
a úvěrové a umožniti jim udržení
dosavadních vinohradů tak, aby za příznivějších
hospodářských poměrů vlastními
silami pak mohli zakládati vinohrady nové.
Působnost fondu nevztahuje se pouze na r. 1927, nýbrž
i na nejbližší roky další, ježto
škody letos na vinicích mrazy způsobené
projeví své důsledky ještě v
letech příštích.
K § 2. Z empirie je známo, že vyplácení
nouzových podpor na hotovostí jest po stránce
mravní nejchoulostivější. Doporučuje
se proto sahati k němu jen v krajním případě,
kdy skutečný stav nouze jest sám zárukou
a obranou proti možné závistivosti.
Počátek splatností bezúročných
zápůjček odsunuje se na 1. leden pátého
roku po vyplacení zápůjčky z toho
důvodu, ježto nově založená vinice
teprve v 5. roce začíná rodit.
K § 3. Zřízení poradního sboru
pro generelní číselné rozdělení
podpor má za účel usnadniti situaci rozdělujícího
úřadu, t. j, ministerstva zemědělství,
které pro zvláštní povahu věcí
jest kompetentní, třebaže jde o nouzovou podporu,
kde jinak bývá příslušným
ministerstvo vnitra. Funkce znalců se osvědčila
v místních pomocných komisích i v
zemských pomocných komisích a doporučuje
se zavésti tuto instituci i v poslední instanci,
t. j. u příslušného ministerstva.
K § 4. Pracovní methoda a systém rozdělování
podpor převzaty z vládního nařízení
č. 266 ex 1925, neboť se plně osvědčily
a dávají dostatečnou možnost místním
sborům, aby hleděly k individuelním zvláštnostem
toho kterého případu.
K § 6. Škody zasáhnou ještě do let
příštích a jest proto správno,
aby bylo na jích úhradu pamatováno také
ve státních rozpočtech pro tato léta.
Po stránce formální navrhujeme, aby osnova
byla přikázána výboru iniciativnímu
a pak rozpočtovému.