II. volební období. |
Letošního roku opětně stíháno
jest zemědělství těžkými
živelními pohromami. Již velké mrazy,
které letos ještě v měsíci květnu
se dostavily, způsobily hlavně na révě,
ozimech a v lesích nezměrných škod.
Dnes jest již jisto, že vinice v celé republice
byly tak značně poškozeny, že sklizeň
vína bude zcela nepatrná, ba v některých
krajích žádná; taktéž žita
byla na mnoha místech mrazy zničena úplně.
Leč nebylo dosti na těchto škodách;
abnormální poměry povětrnostní
v posledních týdnech dovršily v mnohých
oblastech republiky dílo zkázy. Po silných
vedrech dostavily se bouře provázené smrští,
krupobitím a lijavci, jež nadělaly na našem
venkově nesmírných škod. Jsou celé
kraje, kde byla nejen celá úroda zničena
úplně, nýbrž i značné
škody způsobeny na rolích, lukách, vinicích,
silnicích, cestách a ostatním majetku nemovitém
přívaly, povodněmi a zátopami. Jak
podepsaní osobně se přesvědčili,
byly postiženy živelními pohromami letošního
roku až dosud tyto okresy: Smíchov, Jílové,
Zbraslav, Neveklov, Dobříš, Příbram,
Pelhřimov, Něm. Brod, Humpolec, Štoky, Polná,
Přibyslav, Chotěboř, Habry, Čáslav,
Ledeč, Dolní Královice, Kaplice, Trhové
Sviny, Lišov, Čes. Budějovice, Hluboká,
Týn n./Vlt., Volyně, Přeštice, Blovice,
Rokycany, Prachatice, Staňkov, Domažlice, Klatovy,
Poděbrady, Nechanice, Chlumec n./C., Hradec Králové,
Jaroměř, Opočno, Nové Město
n./M., Police n./M., Nový Bydžov, Pardubice, Litomyšl,
Ústí n./Orl., Holice, Kostelec n./Orl., Mnichovo
Hradiště, Znojmo, Mor. Budějovice, Mor. Krumlov,
Jihlava, Třebíč, Dačice, Nové
Město na Moravě, Uherský Brod, Kyjov, Kunštat,
Ostravsko, Michalovce, Humenné, Snina, Mezilaborce, Sobrance
a ještě jiné kraje ve Vých. Slovensku
a na Podkarpatské Rusi.
Velikost těchto živelních pohrom vyžádala
si již i obětí na lidských životech.
Samozřejmě, že zemědělci v krajích
postižených těmito pohromami jsou v situaci
velice trudné; místo očekávané
úrody vidí ovoce své celoroční
práce a námahy buď z části, neb
zcela zničeno. Tím ocitá se celá řada
řádných občanů v katastrofální
situaci, neboť nemají z čeho uhraditi ani finanční
povinnosti z dřívějška, ani investice,
jichž jest nezbytně zapotřebí k zmírnění
neb zahlazení následků živelních
pohrom. Jest jisto, že bez státní pomoci nemůže
zemědělec, takto nezaviněně krutě
postižený, svým povinnostem zadost učiniti
a hospodářsky se zotaviti, zvláště
když mezi postiženými jest mnoho těch,
kdož obdrželi z pozemkové reformy příděly,
jež nemají dosud zaplaceny. Státu pak musí
záležeti na tom, aby takovéto množství
poplatnictva nebylo neštěstím tímto
úplně existenčně zničeno, nýbrž
aby postiženým bylo umožněno se zotaviti,
by mohli povinnosti své vůči státu
opětně plniti.
Živelní pohromy v posledních letech dosáhly
takového rozsahu, že Národní shromáždění
usneslo se na zákoně z 15. října 1925,
č. 227 Sb. z. a n. o opatřeních k zamezení
škod při živelních pohromách v
budoucnosti. Bohužel zákon tento není posud
účinně prováděn, ačkoliv
naléhavost věci toho tak nesmírně
vyžaduje.
Stejně tak zákonem ze dne 4. července 1923,
č. 149 Sb. z. a n. byl zřízen fond ve výši
50,000.000.- Kč, který byl později zák.
ze dne 25. září 1924, č. 219 Sb. z.
a n. redukován na 40,000.000.- Kč, jehož mělo
býti použito na vybudování veř.
organisace živel. pojišťování zemědělského.
Bohužel úkol tento nebyl dosud rovněž
proveden.
Jenom nejrychlejší pomocí postiženým
krajům lze aspoň částečně
zmírniti těžké následky živelních
pohrom. Je proto nutno, aby okresním správám
politickým dostalo se direktiv ohledně opatření
osiva pro postižené obce, jakož i aby přikročeno
bylo ihned k opravám silnic a cest a umožněn
tak místním nezaměstnaným výdělek.
Vzhledem k tomu navrhují podepsaní:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá:
1. aby nařídila, by škody způsobené
letošními živelními pohromami byly ihned
vyšetřeny za účasti místních
znalců a zástupců;
2. aby bez prodlení byly poskytnuty postiženým
z prostředků státních jednak přiměřené
nouzové podpory, jednak bezúročné
zápůjčky;
3. aby v postižených krajích proveden byl odpis
daní, zvláště též daně
z obratu, nejen pro rok 1927, nýbrž i dlužných
daní starších, jakož i dlužné
dávky z majetku a z přírůstku na majetku;
4. aby Státní pozemkový úřad
povolil postiženým přídělcům
slevy, pokud se týče odklad splátek na přídělové
ceny a to bezúročně;
5. aby nařídila, by příslušné
okresní správy politické zahájily
co nejrychlejší a nejrozsáhlejší
akci pro postižené na opatření jednak
osiva a to nejen takových plodin, jež by ještě
letos daly nějakou sklizeň, nýbrž i
pro podzimní, pokud se týče i příští
jarní setbu, jednak též krmiv, steliva a umělých
hnojiv, pro jichž dovoz buďtež povoleny co největší
slevy na železnicích;
6. aby ministerstvo Národní obrany zapůjčilo,
kde tak lze učiniti, koně, by náhradní
osev mohl býti ještě teď urychleně
proveden;
7. aby spolu se zeměmi podporovala opravu poškozených
komunikací, zvláště silnic a obecních
cest a prováděním nouzových prací
zmírnila nezaměstnanost v postižených
krajích;
8. aby s urychlením přikročila k praktickému
provedení zákonů ze dne 15. října
1925, čís. 227 Sb. z. a n. a ze dne 4. července
1923, čís. 149 Sb. z. a n. o opatřeních
k zamezení škod při živelních pohromách
v budoucnosti a o zřízení fondu na vybudování
veřejné organisace živelního pojišťování
zemědělského.
Finanční zatížení návrhem
tímto vzniklé budiž hrazeno z položek
rozpočtu k tomu účelu určených
a z úspor rozpočtových vůbec. Po stránce
formální budiž návrh tento přikázán
výboru iniciativnímu a pak zemědělskému.