II. volební období. |
Účelem předložené osnovy vládní
jest umožniti vystavění resp. dostavění
definitivních budov pro Pražské vzorkové
veletrhy čili t. zv. veletržních paláců,
jež mají býti zřízeny dle osvědčených
vzorů z ciziny, aby sloužily nejenom účelům
veletržním v obvyklém jarním a podzimním
období, nýbrž aby poskytly útulek celoročním
vzorkovým síním, kancelářím
a skladištím obchodních a živnostenských
závodů, zejména takových, které
hledají odbytiště svých výrobků
a svého zboží za hranicemi. Také malým
výrobcům-živnostníkům, kteří
nemají příležitosti a možnosti
nabízeti své často velmi dokonalé
výrobky širšímu okruhu odběratelů,
poskytuje se tu možnost rozšířiti okruh
svého zákaznictva, nemajetným vynálezcům
umožňuje se lepší komerční
využití jich vynálezů atd.
Je patrno, že vybudování t. zv. veletržních
paláců bude podnikem veliké národohospodářské
důležitosti nejen pro hlav. město státu,
nýbrž i pro celý náš stát,
a že podporou tohoto podniku dociluje se velmi racionelní
podpory veškerého průmyslu, obchodu a živností
a tím i podpory tříd dělnických,
majících zájem na plné zaměstnanosti,
našich prostředků výrobních,
jest na bíledni, že možnost tak vydatné
a soustředěné nabídky výrobků
a zboží vykoná příznivý
vliv na jejich kvalitu, podnítí hospodářskou
podnikavost a otevře naší výrobě
možnost odbytu doma i za hranicemi.
Toto vše, je posláním našich Pražských
vzorkových veletrhů, které založila
vláda československá za účasti
obce Pražské vládním nařízením
ze dne 9. dubna 1920, č. 224 Sb. z. a n.
Avšak k plnění tohoto poslání
nepostačovalo dosavadní výstaviště
v Král. Oboře, pronajímané vlastníkem
(zemským správním výborem) i k jiným
účelům, ba dosavadní způsob
užívání výstaviště
k účelům veletržním byl přímo
neekonomický, protože úprava výstaviště
před veletržním obdobím a uvedení
v předešlý stav po každém vyžadovalo
nepřiměřených nákladů
jak vystavovatelů tak podniku samého.
Proto již v r. 1921 ustavilo se Stavební družstvo
pra výstavbu budov definitivních, které vyčkavši
zkušeností z pořádání
10 veletrhů zakoupilo za výhodných podmínek
značné plochy poblíže dosavadního
výstaviště, část jich provisorně
k účelům veletržním již
upravilo a na jiné ploše opatřilo cestou veřejné
soutěže velkolepý projekt prvního veletržního
paláce, jehož stavba byla již započata
a má býti dohotovena do podzima r. 1927.
Státní garancie, k níž dle osnovy vláda
se zmocňuje, má sloužiti k opatření
levnějšího úvěru u domácích
ústavů peněžních a zlevněnî
úvěru bude míti opět příznivý
vliv na rentabilitu podniku a na snížení vystavovatelských
poplatků.
Bližší úprava majetkových a právních
poměrů mezi Družstvem stavebním a ústavem
Pražských vzorkových veletrhů, směřující
k tomu, aby veletržní paláce pro účely
jim vytčené byly zajištěny, ponechává
se k bližšímu dojednání súčastněných
ministrů. Výsledek odborné revise státní,
vykonané jak v P. V. V. tak v stavebním družstvu
vyzněl příznivě a odborný posudek
min. veřejných prací, které prozkoumalo'
plány stavební, potvrzuje, že stavba provádí
se účelně a ekonomicky.
Neobyčejný národohospodářský
význam P. V. V. je nesporný, dle výsledku
úřední revise ministerstva financí
a obchodu je obchodní vedení P. V. V. velmi dobré
a vývoj P. V. V. má tendenci vzestupnou, takže
správa P. V. V. i po dostavění prvního
paláce nebude moci postrádati dosavadního
výstaviště pro účely veletržní,
kterého arci použije k umístěnî
výrobků, jež pro nedostatek prostoru v rámci
dosavadních veletrhů místa nenalezly.
Místo pro projektované paláce je velmi výhodné
pozemek pro ně opatřen tak levně, že
již dnes cena jeho značně se zvýšila.
Máme za to, že poskytnutím žádané
garancie.splatí stát jenom část svého
dluhu k podniku tak důležitému a plnícímu
poslání tak významně, povážíme-li
zejména, že v cizině požívají
veletrhy velkých stálých subvencí
od státu, zemí a obcí a že na vybudování
veletržních domů věnovány jinde
z veřejných prostředků veliké
sumy.
(Tak na př. veletrh Lipský kromě každoročních
subvencí státu, země a obce obdržel
v posledních letech státní podporu ve výši
našich 70 milionů Kč na výstavbu veletržních
paláců, veletrh Lyonský v r. 1922 k témuž
účelu státní subvenci 45 mil. franků
atd. Stát československý pak nákladem
několika milionů korun zakoupil v Lipsku veletržní
palác pro zdejší vystavovatele.)
Povážíme-li, že stát podporuje
stálými ročními subvencemi Dunajský
veletrhu Bratislavě, a že na vybudování
výstaviště Brněnských výstavních
trhů, přispěl stát nejen kapitálovou
účastí, nýbrž i bezúročnou
půjčkou ve výši několika milionů,
není jistě neskromný'm požadavkem, aby
i pro vybudování definitiv. Pražských
vzorkových veletrhů, vzniklých ze soukromé
podnikavosti, přispěno bylo aspoň garancii
za úvěr domácích ústavů,
čímž by docíleno zlevnění
tohoto úvěru bez přímých obět
státu. Povážíme-li zejména, jak
obrovské oběti přinesl stát přímou
podporou stavebního ruchu k účelům
obytným, jest risiko státu přî této
garanční akci přímo nepatrné,
neboť garancie státní týká se
podniku rentabilního, který ze svého výnosu
uhradí v dohledné době veškeré
své závazky.
Výbor pro záležitosti průmyslu, živností
a obchodu doporučuje poslanecké sněmovně,
aby tento vládní návrh zákona chválila
v nezměněném znění a aby, přijala
též navrženou resoluci.
Rozpočtový výbor pojednal ve své dne
9. června 1927 konané schůzi o vládním
návrhu zákona (tisk č. 942), kterým
se vláda zmocňuje k převzetí státní
záruky za stavební náklady veletržních
paláci v Praze a usnesl se doporučiti tento návrh
k ústavnímu projednání ve znění
nezměněném.
Vláda se zmocňuje, aby převzala státní
záruku jako rukojmí a plátce za výpůjčky
do 45,000.000 Kč, slovy čtyřicetipěti
milionů korun československých, s případným
příslušenstvím, které budou poskytnuty
tuzemskými peněžními ústavy na
vybudování veletržních paláců
v Praze.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provésti jej ukládá
se ministru průmyslu, obchodu a živností v
dohodě s ministry financí a veřejných
prací.
Vláda se vybízí, udělení garancie
učiniti závislým dle možností
do těchto kautel, které by došly výrazu
v garanční listině:
1. Vzorkové veletrhy a družstvo pro výstavbu
veletržních paláců v Prase tvořiti
budou jeden právní subjekt.
2. Tento subjekt bude smíšenou akciovou společností
s kapitálem 10 milionů Kč.
3. Z tohoto obnosu 10 milionů Kč převezme
město Praha částku 2 milionů.
4. Státu bude statutárně zaručena
účast ve správě a v kontrole správy.
5. Pokud bude akciový kapitál vnesen peněžně,
použije se ho ku proplácení dosavadních
hypotekárních dluhů.
6. Garantovaný obnos bude vtělen ve prospěch
státu hned za zbytkem dnešního hypotekárního
dluhu, pokud nebude splácen způsobem pod bodem 5.
uvedeným.