II. volební období. | 4. zasedání. |
Státní závěrečný účet
za rok 1925 byl předložen poslanecké sněmovně
včas, ve lhůtě stanovené zákonem
o nejvyšším účetním kontrolním
úřadě ze dne 20. března 1919, č.
175 Sb. z. a n. Ano, byl předložen dokonce o 3 měsíce
dříve, totiž již v březnu 1927.
Po formální stránce tento závěrečný
účet proti předešlému roku nedoznal
změn. Ve sloupci "rozpočet" se vykazují
při jednotlivých pododděleních úvěry
po odečtená srážky na další
interkalář, na tato pododdělení připadající,
na rozdíl od státního rozpočtu, kde
tyto srážky jsou odpočteny jen od celkových
úhrnů kapitol. Rozvedení srážek
na úvěry jednotlivých pododdělení
bylo nutné, aby se mohla skutečná potřeba
srovnávati s tím úvěrem, který
pro příslušný účel byl
do úhrnu výdajů padle finančního
zákona zařazen.
Finančním zákonem ze dne 12. prosince 1924,
čís. 278 Sb. z. a n. čl. I. a V. byly na
rok 1925 v první části rozpočtu stanoveny
státní výdaje částkou.................
9.573,585.801 Kč
a státní příjmy částkou................
9.301,334.419 Kč,
v druhé části, čl. XII., pak určena
byla potřeba státních investic částkou
1.319,083.000 Kč.
Ministr financí byl zmocněn opatřiti úhradu
státních výdajů, nekrytých
státními příjmy, úvěrními
operacemi až do obnosu.......... 273,000.000 Kč
a vláda byla zmocněna opatřiti prostředky
na investiční potřeby dlouhodobými
úvěrními operacemi až do výše.................
1.320,000.000 Kč.
Mimo výdaje podle článku I. a XII. finančního
zákona byly povoleny v roce 1925 jednak čl. IX.
téhož fin. zákona, jednak zvláštními
zákony ještě tyto další výdaje
nad rozpočet:
I. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínaké
žel. do výše 38,000.000 Kč
a zálohy na provozní a správní náklady
místních drah do výše 98,000000 Kč
(článek IX. finančního zákona
ze dne 12. prosince 1924, čís. 278 Sb. z. a n.).
II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze
dne 7. března 1924, čís. 58 Sb. z. a n.:
a) (§ 3) Na vystavění obytných budov
pra státní a jiné veřejné zaměstnance
do částky............. 600,000.000 Kč,
b) (§ 8) Na úhradu osobního a věcného
nákladu spojeného s prováděním
zákonů o stavebním ruchu.
III. Na zvýšení odpočivných a
zaopatřovacích platů podle zákonů
ze dne 22. prosince 1924, čís. 287 a 288 Sb. z.
a n.
IV. Na odměny státním zaměstnancům
podle zákona ze dne 22. prosince 1924, čís.
289 Sb. z. a n., a to:
pro rok 1924 do výše............... 170,000.000 Kč
a pro rok 1925 do výše............... 215,000.000
Kč.
V. Zálohy na náklady spojené s počátečním
zařízením pojišťovny osob samostatných
podle § 145 zákona ze dne 10. června 1925,
čís. 148 Sb. z. a n.
VI. Náklady spojené s nabytím drah zaručených
státem nebo zemí eskou padle zákona ze dne
25. června 1925, čís. 156 Sb. z. a n.
VII. Náklady spojené s nabytím akcií
Košicko-Bohumínské dráhy podle zákona
ze dne 25. června 1925, čís. 158 Sb. z. a
n. až do výše........ 45,282.000 Kč.
VIII. Náklady spojené se státní pomocí
při živelních pohromách 1925 a opatřeními
k zamezení škod při živelních pohromách
v budoucnosti podle zákona ze dne 15. října
1925, čís. 227 Sb. z. a n. až do výše..........
74,000.000 Kč.
IX. Dodatečně vyúčtované náklady
na repatriaci Čsl. vojska ze Sibiře na základě
zmocnění zákona ze dne 19. prosince 1919,
čís. 6 Sb. z. a n. z n. 1920. ve výši.....................
135,797.236 Kč.
X. K úhradě příspěvku Zvláštnímu
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů padle
zákona ze dne 9. října 1924, čís.
237 Sb. z. a n. částkou nejvýše.................
50,000.000 Kč.
Úvěry povolené finančním zákonem
na rok 1925 pro státní výdaje a státní
investice spolu s uvedenými zvláštními
výdaji tvoří mez, do které mohly v
roce 1925 správní úřady poukazovati
výdaje, ovšem s podmínkou, že úhrada
podle rozpočtu pokud se týče podle zmocnění
k úvěrním operacím byla současně
opatřena.
Výsledek pokladní (str. 2 a 3) jeví se takto:
Příjmy kap. 1.-25. úhrn (viz str. 12) 10.837,874.765 Kč 18 h.
Výdaje kap. 1.-25. úhrn (viz str. 11) 11.408,636.675 Kč 84 h.
Vyšší výdaje o.................. 570,761.910
Kč 66 h.
Příjmy úhrn A-E (viz str. 12).. 92.938 Kč 12 h.
Výdaje úhrn A-E (viz str. 11).. 1.169,429.080 Kč 29 h.
Vyšší výdaje o................. 1.169,336.142
Kč 17 h.
A. úvěrní operace (str. 226-227).
Příjmy úhrnem........ 2.250,334.521 Kč 46 h.
Výdaje (úhrn IV.)....... 1.274,080.000 Kč - h.
Vyšší příjmy o.................
976,254.521 Kč 46 h.
B. Fondy a zálohy (str. 228-229).
Příjmy (úhrn I.-II.)...... 799,889.386 Kč 85 h.
Výdaje (úhrn I.-II.)...... 1.419,233.826 Kč 50 h.
Vyšší výdaje o.................. 619,344.439 Kč 65 h.
Reelní výdaje převyšují takto
příjmy o......... 1.383,187.971 Kč 02
h.
Odečte-li se tento výsledek od počáteční pokladní hotovosti reelního hospodaření............... 1.852,126.214 Kč 11 h.
vyplývá konečná pokladní hotovost
reelního hospodaření podle rozvahy příjmů
a výdajů (str. 3)........... 468,938.243 Kč
09 h.
V části 2. "Úhrnný účet
porovnávající atd." (str. 6 a 7) se
vykazuje:
Náležitost státních výdajů............ 11.157,116.279 Kč 04 h
proti povolenému rozpočtu............ 9.573,585.801 Kč - h
jest vyšší o................... 1.583,530.478
Kč 04 h.
V této náležitosti jsou však započteny
nepreliminované výdaje, které byly uhraženy
z příjmů opatřených mimo státní
rozpočet úvěrními operacemi, v částce.........
196,949.971 Kč 20 h.
takže výdaje, které bylo třeba uhraditi z rozpočtových příjmů, jsou ve skutečností vyšší o............. 1.386,580.506 Kč 84 h.
Porovnáním náležitosti státních příjmů....... 10.938,919.725 Kč 85 h
s příjmy stanovenými rozpočtem.......... 9.301,334.419 Kč - h
jeví se náležitost příjmová
vyšší o........... 1.637,585.306 Kč 85
h.
Celkový výsledek hospodaření na rozpočet
jest proti schodku předvídanému finančním
zákonem příznivější o...
251,004.800 Kč 01 h.
V náležitosti státních výdajů
jest obsažena vedla svrchu uvedených nepreliminovaných
výdajů v částce....... 196,949.971
Kč 20 h,
k jichž úhradě byly opatřeny příjmy
mimo rozpočet úvěrními operacemi,
ještě další potřeba povolená,
zvláštními zákony nad výdaje
podle čl. I. finančního zákona; jsou
to:
1. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce............... 169,246.118 Kč 72 h
(kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 20. (str. 68), čl. IX.
finančního zákona pro rok 1925 a zákon
čís. 158/25 Sb. z. a n.).
2. Náklady na zvýšení odpočivných a zaopatřovacích platů v částce................ 27,729.727 Kč 96 h
kap. 16., tit. 1a (str. 79).... 6,916.000 Kč - h,
kap. 17., tit. 1a (str. 80).... 20,813.727 Kč 96 h
(zákon čís. 287/24 Sb. z. a n.).
3. Náklady na odměny státním zaměstnancům v částce... 375,325.054 Kč 53 h
a to za rok 1924........ 152,055.340 Kč 81 h
a za rok 1925........ 223.269.707 Kč 72 h
(viz sumáře str. 11 a 13), (zákon čís.
289/24 Sb. z, a n.).
4. Státní příspěvek zvláštnímu fondu pro zmírnění ztrát povstalých poválečnými poměry v částce....... 50,000.000 Kč - h
kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 14. (str. 68), (zákon čís. 237/2
Sb. z. a n.).
5. Výdaje na nákup cenných papírů přijatých jako platba na daň z válečných zisků a na daň válečnou v částce.... 235,574.165 Kč 41 h
kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 7. (str. 67), (vyhláška
min. financí čís. 552/20 Sb. z. a n.).
6. Zálohy na státní příspěvky duchovenstvu za ušlé příjmy z provedení zákona čís. 290/20 Sb. z. a n. v částce.... 3,000.000 Kč - h
kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 18. (str. 68) 1,220.000 Kč - h,
kap. 14A., tit. 5., § 6, pol. 14.
(str. 74).......... 1,780.000 Kč - h.
7. Úroky placené státním podnikům z odvedených splátek na přebytky v částce............... 18,262.559 Kč 85 h
podle zákona čís. 404/22 Sb. z. a n. a vlád. nař. čís. 206/24
Sb. z. a n., kap. 14., tit. 5., § 6, pol. 19. (str. 68).
8. Výdaje spojené s likvidací garančního závazku státu za rembursní pohledávky Anglo-československé banky v Praze v částce................ 130,023.862 Kč 41 h
a placené podle úmluvy vlády s Anglickou
bankou při sjednání půjčky
podle zák. čís. 110/22 Sb. z. a n., kap.
14., tit. 5., § 13 (str. 69).
9. Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na zvýšené platy učitelské v částce............... 505,086.109 Kč 92 h
kap. 13., tit. 6., § 1 (str. 48), zákon čís. 274/19 Sb. z. a n. a resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919.
Úhrnem... 1.514,247.598 Kč 80 h.
Přirovná-li se k této potřebě,
povolené nad výdaje stanovené finančním
zákonem svrchu vykázaná vyšší
náležitost výdajová....................
1.386,580.50 Kč 84 h,
jeví se při státních výdajích, poukázaných na rozpočet, potřeba nižší o....... 127,667.091 Kč 96 h;
byly tedy poukazy na rozpočtové výdaje vydány
v mezích finančního zákona.
Ve vyšší potřebě vykázané
při osobních výdajích.... 669,939.483
Kč 87 h
jsou obsaženy nepreliminované náklady na odměny
podle zákona čís. 289/24 Sb. z. a n. v částce.........
375,325.054 Kč 53 h
a zálohy na zvýšené učitelské
platy v částce...... 505,086.109 Kč 92 h,
takže potřeba na rozpočtené osobní
výdaje byla proti rozpočtu menší o...................
210,471.680 Kč 58 h
a bylo tak zachováno ustanovení odst. 2., čl.
III., fin. zákona. Tyto úspory vznikly zúčtováním
pensijních požitků zaměstnanců
státních podniků, preliminovaných
v kap. 8., při provozních nákladech jednotlivých
podniků a restrikcí podle zákona čís.
286/24 Sb. z. a n.
Na výdaje věcné byly také v roce 1925
vydány podmínečné platební
rozkazy, o nichž byla učiněna zmínka
v úvodu k závěrečnému účtu
za rok 1924, avšak jen pro kap. 11., ministerstvo národní
obrany ve výši 183,081.585 Kč 56 h.
Kap. 6. Příděly samosprávným
svazkům (nižší příděl
z daně z obratu a daně domovní).
Kap. 7. Státní dluh (úroky ze IV. státní
půjčky byly nižší, poněvadž
dluh nedosáhl výše se kterou se počítalo
při sestavování rozpočtu),
Kap. 8. Pensijní a zaopatřovací požitky
(v rozpočtené částce jsou obsaženy
pensijní a zaopatřovací požitky zaměstnanců
státních podniků, které se však
účtovaly jako provozní náklady k tíží
podniků).
Kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (nižší
výdaje na vzduchoplavbu a na vodní stavby).
Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí
(podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům).
Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (náklady
na augmentační potřeby a vyšší
drahotní přídavky mužstvu).
Kap. 13. Ministerstvo školství a národní
osvěty (zálohy zemím na zvýšené
učitelské platy).
Kap. 14. Ministerstvo financí (nouzové podpory při
živelních pohromách, nákup cenných
papírů z platů na válečnou
daň, příspěvek vlastnímu fondu
pro zmírnění poválečných
ztrát, sanační vklady do bank, výdaje
na výkup a úhrada provozních schodků
Košicko-Bohumínské železnice a místních
drah, likvidace garančního závazku státu
za pohledávky Anglické banky).
Kap. 21. Ministerstvo sociální péče
(výdaje spojené s podporou stavebního ruchu
a vyšší potřeba na požitky válečných
poškozenců).
Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu
(zvláštní akce k zamezení vzestupu cen
obilí a mouky).
Kap. 25. Likvidace repatriačních nákladů
Čsl. příslušníků (dodatečně
vyúčtované náklady na repatriaci čsl.
vojska ze Sibiře).
Rozpočtových příjmů se nedosáhlo
u odvětví:
Kap. 15. Ministerstva obchodu (nižší příjmy
z vodní dopravy a z dovozních a vývozních
poplatků).
Kap. 16. Ministerstvo pošt a telegrafů, kap. 17. Ministerstvo
železnic, kap. 18. Ministerstvo zemědělství
a kap. 20. Ministerstvo veřejných prací (vesměs
nižší přebytky státních
podniků).
Kap. 22. Ministerstvo pro zásobování lidu
(nižší příjem z likvidace státního
obilního ústavu).
Kap. 10. Ministerstvo zahraničních věcí
(vyšší příjmy z konsulárních
poplatků a částečná náhrada
záloh vyplacených v dřívějších
letech býv. úřadem čsl. zmocněnce
ve Vídni).
Kap. 11. Ministerstvo národní obrany (vyšší
příjmy z prodeje starého materiálu).
Kap. 14. Ministerstvo financí (hlavně vyšší
příjmy z daní, cel a poplatků, okrouhle
1432 mil., na úrocích z nemovitého majetku,
poplatky z dovozu minerálních olejů, příplatky
cukerních rafinerií, z vyúčtování
účinů, týkajících se
hospodářství před převratem
a vyšší přebytky podniků, hlavně
tabákové režie).
Kap. 21. Ministerstvo sociální péče
(k náhradě předepsané zálohy
na. stavební příspěvky a na požitky
válečným poškozencům).
Náležitost za rok 1925 se neporovnává
s náležitostí za rok 1924, poněvadž
v roce 1925 se vykazují hospodářské
výsledky státních podniků jen ryzím
přebytkem, pokud se týče ztrátou,
kdežto v roce 1924 se vykazovaly v náležitosti
výdaje a příjmy v částkách
hrubých.
Nedoplatky státních příjmů
činí koncem roku 1.925 celkem 4.845,607.189 Kč
39 h, z nichž připadá částka
4.406,122.841 Kč 7 h; t. j. 92.2%, na nedoplatky daňové
a poplatkové. Příčiny, které
tuto výši nedoplatků vysvětlují,
jsou tytéž, jež byly uvedeny v účtu
za rok 1924.
Z přehledu lze seznati postupný vývoj těchto
nedoplatků za leta 1919 až 1925.
|
|
|
|
| |
1919 | 577,482.350.56 | - | 12,802.046.63 | 48,451.614.33 | 638,736.011.57 |
1920 | 837,322.682.49 | 69,743.382.03, | 170,766.783.34 | 104,252.920.26 | 1.182,085.768.12 |
1921 | 1.347,236.405.09 | 191,963.704.49 | 281,126.958.02 | 200,331.544.28 | 2.020,658.611.88 |
1922 | 1.53,192.259.33 | 222,708.292.64 | 179,057.823.15 | 248,570.591-57 | 1.903,528.966.69 |
1923 | 1.794,956.489.25 | 311,478.058.38, | 1.26,699.858.28 | 325,496.467.25 | 2.558,630.873.16 |
1924 | 2.513,835.482,18 | 496,786.504.62 | 119,784.243. | 389,236.042.65 | 3.519,642.272.45 |
1925 | 3.141,548.268.29 | 735,683.845.09 | 133,761.337.50 | 455,129.390.88 | 4.466,122.841.76 |
Použití investičních úvěrů
bylo jako v letech minulých vázáno podmínkou,
že finanční úhrada bude opatřena
investiční půjčkou podle zmocnění,
daného vládě čl. XIII., finančního
zákona pro rok 1925. výtěžků
investičních půjček se mohlo použíti
jen částky 68,689.904 Kč 04 h, takže
byly investiční výdaje hrazeny až zla
nepatrné výjimky jako v předešlých
letech prozatímně ze záloh, které
finanční správa uvolnila z pokladních
hotovostí. Tento stav úhrady pro investiční
potřeby přivodil také, že z rozpočtové
částky 1.319,083.000 Kč, která oproti
předešlým letům byla značně
snížena, bylo spotřebováno celkem jen
1.136,554.458 Kč 76 h, což jest 86.16%.
V roce 1925 bylo vydáno na státní investice celkem... 1.169,429.080 Kč 29 h
vlastních příjmů bylo.............. 92.938 Kč 12 h
takže zůstala nekryta potřeba........... 1.169,336.142
Kč 17 h.
K úhradě této potřeby se použilo:
1. z výtěžku půjčky od úrazově
pojišťovny dělnické kontrahované
podle zmocnění, daného článkem
XIII. finančního zákona pro rok 1924 na stavbu
budov ministerstva sociální péče a
veřejného zdravotnictví (investice E-VIIa,
pol. 37f a g)... 10,344.409 Kč 32 h,
2. z výtěžku losové půjčky
podle zákona, ze dne 11. března 1921, čís.
100 Sb. z. a n., na stavby obytných budov pro státní
zaměstnance (investice E-VIIa, pol. 46b).... 55,633.494
Kč 72 h,
3. z výtěžku neemisní půjčky, uzavřené podle čl. XIII. fin. zák. pro rok 1925 ke krytí výloh, spojených s úpravou Strahovských lomů (investice E-VIIj, pol. 211a)... 2,712.000 Kč - h 68,689.904 Kč 04 h.
Zbylou potřebu v částce... 1.000,646.238
Kč 13 h
a to na investice:
"A" Předsednictvo ministerské rady......... 1,645.470 Kč 10 h,
"B" Ministerstvo pošt a telegrafů........ 126,810.263 Kč 87 h,
"C" Ministerstvo železnic............. 504,615.368 Kč 12 h,
"D" Ministerstvo zemědělství............ 14,120.362 Kč 32 h,
"E" Ministerstvo veřejných prací........ 453,454.773 Kč 82 h
bylo opět nutno uhraditi zálohou z pokladních
hotovostí.
Ve skupině "A" úvěrní operace
(str. 226-227) se vykazuje:
a) ze státních půjček, uzavřených na úhradu příjmy nekrytých výdajů na rozpočet (úhrn I.)....... 1.810,424.281 Kč 46 h,
b) z investičních půjček (úhrn II.)....... 439,910.240 Kč - h,
celkem.. 2.250,334.521 Kč 46 h.
a) na úhradu nepreliminovaných výdajů
na rozpočet (úhrn I.)... 570,761.910 Kč 66
h,
b) na úhradu investičních výdajů
(úhrn II.)......... 68,689.904 Kč 04 h,
c) na úhradu záloh z pokladních hotovostí
(úhrn III.)....... 1,400.240 Kč - h,
d) na splacení přechodných půjček
(úhrn IV.)......... 1.274,080.000 Kč - h 1.914,932.054
Kč 70 h
zbytek výtěžku úvěrních
operací........ 335,402.466 Kč 76 h.
Ve skupině "B" "zálohy" (str.
228-229) se vykazuje:
a) Ryzí příjem zemských pensijních
a zaopatřovacích fondů na Slovensku a Podkarpatské
Rusi.......... 21.255 Kč 57 h,
b) Splátka státního obilního ústavu
na poskytnuté zálohy.. 458.888 Kč 37 h,
c) splátka státního ústavu pro tuky,
oleje a mléko.... 8,439.010 Kč 34 h,
d) náhrady záloh na zvýšené platy
učitelské...... 67,916.893 Kč 49 h,
e) splátky zápůjčky republice Rakouské.......
269,655.260 Kč - h,
f) vrácené vklady u Zemských peněžních
ústavů z přivilegovaných úpisů
IV. státní půjčky........... 10,071.944
Kč 44 h,
g) splátky na peněžní vklady do státních
podniků..... 43,326.128 Kč 64 h,
h) refundace pokladním hotovostem z výtěžku
úvěrních operací 1,400.240 Kč
- h,
úhrnem... 801,289.626 Kč 85 h.
a) schodek z hospodaření kmenovým jměním
náboženských matic a studijních fondů............
12.771 Kč 96 h,
b) zálohy na výplatu vkladů zadržených
při okolkování bankovek..................955
Kč 24 h,
c) vklady u Zemských peněžních ústavů
z privilegovaných úpisů IV. státní
půjčky........... 194,586.258 Kč 23 h,
d) peněžní vklady do státních
podniků ....... 728,819.870 Kč 17 h,
e) vklad do zásobního fondu hmot Čsl. státních
drah.... 495,813.970 Kč 90 h,
f) úhradu investičních výdajů..........
1.100,646.238 Kč 13 h,
úhrnem... 2.519,880.064 Kč 63 h.
Vyšší výdaj tohoto zálohového
účtování mimo rozpočet.. 1.718,590.437
Kč 78 h
byl uhrazen z nespotřebovaných výtěžků
úvěrních operací částkou..............
335,402.466 Kč 76 h
a zbytek v částce......... 1.383,187.971 Kč
02 h
z pokladních hotovostí reelního hospodaření
koncem roku 1924. 1.852,126.214 Kč 11 h.
které se takto koncem roku 1925 snížily na........
468,938.243 Kč 09 h.
Účel příjmů a výdajů
účtovaných v tomto oddílu jest zřejmý
z jejich označení.
Výsledky průběžných účinů
v roce 1925 vykazují:
Počáteční stav: aktivní saldo
nedoúčtovaných položek koncem roku 1924.............
905,404.917 Kč 63 h
Výdaje roku 1925 (str. 249).......... 79.132,440.634 Kč
12 h
úhrnem....... 80.037,845.551 Kč 7 h
Příjmy v roce 1925 (str. 245)........ 79.820,193.186
Kč 53 h
Konečný stav: aktivní saldo........ 217,652.365
Kč 22 h
Odečteme-li toto saldo ad pokladní hotovosti z reelního
hospodaření................ 468,938.243 Kč
09 h
vyplývá skutečná pokladní hotovost.......
251,285.877 Kč 87 h
Pokles skutečné pokladní hotovosti koncem
roku 1925 proti skutečné pokladní hotovosti
koncem roku 1924........ 946,721.296 Kč 48 h
v částce................. 695,435.418 Kč
61 h
spočívá v oddělení peněžního
hospodářství státních podniků
od ostatního hospodářství státního.
Vykázané aktivní saldo jest rozdíl,
průběžných výdajů do konce
roku 1925 nenahrazených......... 1.690,843.611 Kč
88 h
a nevrácených průběžných příjmů....... 1.473,191.246 Kč 66 h.
(viz část 15, str. 253).
Aktivní nedoúčtované položky
jsou záloh vyplacené k různým účelům
u státních pokladen, pasivní nedoúčtované
položky jsou úložky (deposita), různé
splátky a odvody peněz, jichž vyúčtování
nemohlo býti provedeno do konce roku 1925.
Značné snížení celkového
obratu průběžných příjmů
a výdajů, jakož i konečného výsledku
(salda) jest důsledek provedení zákona čís.
404/1922 Sb. z. a n., pokud se týče vlád.
nař. čís. 206/1924 Sb. z. a n. o komercialisaci
státních podniků v tom směru, že
hospodaření státních podniků
se vykazuje odděleně od ostatního hospodaření
státního a v účinech státních
pokladen se vykazují jen peněžní odvody
podniků, pokud se týče peněžní
zálohy podnikům vyplacené.
Nutná úprava kontokorentního účtování,
k níž nejvyšší účetní
kontrolní úřad dal podnět dle úvodu
k státnímu závěrečnému
účtu za minulý rok, bude provedena připravovaným
řádem finančního hospodářství.