II. volební období. | 4. zasedání. |
Předložil jsem poslanecké sněmovně
tiskem č. 770 návrh, jímž se upravují
služební poměry trvale ustanovených
zřízenců a cestářů okresních
zastupitelstev v Čechách a okresních silničních
výborů na Moravě a ve Slezsku. Upozornil
jsem, že různý výklad zákona
ze dne 17. prosince 1919, čís. 17 Sb. z. a n. z
roku 1920 ztěžuje nesmírně poměry
okresních cestářů.
Důvodová zpráva iniciativního návrhu
uvádí dále, že zákon, podle něhož
zařazovali se cestáři do tří
platových tříd, naprosto neodpovídá
dnešním, dosud trvajícím drahotním
poměrům. Disparita mezi malými a velkými
okresy v honorování práce, jakož i pracovní
doba z tohoto stavu vyplývající, přiostřuje
zbytečně neblahý stav, který jíž
není otázkou cestářů, nýbrž
otázkou naší samosprávy a zejména
oněch vyšších orgánů, které
odpovídají.
Proto iniciativní návrh vyšel z poměrů
a řeší platy cestářů tak,
že je zařazuje do čtyř platových
stupnic, jichž výše se řídí
dle toho, zda jest cestář plných 48 hodin
týdně na silnici zaměstnán aneb zda
pracuje v týdnu jenom určitý, přesně
stanovený počet hodin neb dnů. Rozdělení
tříd umožňuje i nejchudším
okresům, aby provedly úpravu podle navrhovaného
zákona.
Význam okresních silnic zvyšuje se stoupající
komunikací, a na okresního cestáře
kladou se v důsledku moderních dopravních
prostředků daleko větší nároky,
než tomu bylo před léty, Výkonnost okresních
cestářů jde daleko za hranici normálního
výkonu zaměstnancova a je nepochopitelno, že
se jíž plných sedm let odkládá
úprava poměrů.
Sociálně politický výbor zaměstnával
se několikráte otázkou okresních cestářů
a bylo vždy prohlášeno, že ministerstvo
vnitra připravuje osnovu, která rozřeší
poměry okresních cestářů.
Tato prohlášení, učiněná
ve výboru sociálně-politickém, nebyla
dosud uskutečněna a proto se podepsaní táží:
1.) Jest pan ministr ochoten umožniti nejrychlejší
projednávání iniciativního návrhu
tisk č. 770?
2.) Jest pan ministr ochoten nahraditi okresním cestářům
škody vzniklé oddalováním nové
úpravy?