Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.
II. volební období. 4. zasedání.

1036.

Naléhavá interpelace

poslance Kleina a soudruhů ministru vnitra

o úpravě služebních poměrů trvale ustanovených zřízenců a cestářů okresních zastupitelstev v Čechách a okresních silničních výborů na Moravě a ve Slezsku.

Předložil jsem poslanecké sněmovně tiskem č. 770 návrh, jímž se upravují služební poměry trvale ustanovených zřízenců a cestářů okresních zastupitelstev v Čechách a okresních silničních výborů na Moravě a ve Slezsku. Upozornil jsem, že různý výklad zákona ze dne 17. prosince 1919, čís. 17 Sb. z. a n. z roku 1920 ztěžuje nesmírně poměry okresních cestářů.

Důvodová zpráva iniciativního návrhu uvádí dále, že zákon, podle něhož zařazovali se cestáři do tří platových tříd, naprosto neodpovídá dnešním, dosud trvajícím drahotním poměrům. Disparita mezi malými a velkými okresy v honorování práce, jakož i pracovní doba z tohoto stavu vyplývající, přiostřuje zbytečně neblahý stav, který jíž není otázkou cestářů, nýbrž otázkou naší samosprávy a zejména oněch vyšších orgánů, které odpovídají.

Proto iniciativní návrh vyšel z poměrů a řeší platy cestářů tak, že je zařazuje do čtyř platových stupnic, jichž výše se řídí dle toho, zda jest cestář plných 48 hodin týdně na silnici zaměstnán aneb zda pracuje v týdnu jenom určitý, přesně stanovený počet hodin neb dnů. Rozdělení tříd umožňuje i nejchudším okresům, aby provedly úpravu podle navrhovaného zákona.

Význam okresních silnic zvyšuje se stoupající komunikací, a na okresního cestáře kladou se v důsledku moderních dopravních prostředků daleko větší nároky, než tomu bylo před léty, Výkonnost okresních cestářů jde daleko za hranici normálního výkonu zaměstnancova a je nepochopitelno, že se jíž plných sedm let odkládá úprava poměrů.

Sociálně politický výbor zaměstnával se několikráte otázkou okresních cestářů a bylo vždy prohlášeno, že ministerstvo vnitra připravuje osnovu, která rozřeší poměry okresních cestářů.

Tato prohlášení, učiněná ve výboru sociálně-politickém, nebyla dosud uskutečněna a proto se podepsaní táží:

1.) Jest pan ministr ochoten umožniti nejrychlejší projednávání iniciativního návrhu tisk č. 770?

2.) Jest pan ministr ochoten nahraditi okresním cestářům škody vzniklé oddalováním nové úpravy?

V Praze dne 26. května 1927.

Klein, Bečko, Fr. Chalupa, Biňovec, Karpíšková, Kříž, Johanis, Prokeš, Beneš V., dr Dérer, Pik, Geršl, Chalupník, Brožík, dr Winter, Hampl, Jaša, dr Meissner, Remeš, Tayerle, A. Chalupa; Koudelka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP