II. volební období. | 4. zasedání. |
Vězeňská stráž patří
k oněm kategoriím státních zaměstnanců,
jichž úprava není dosud vyřízena,
aby význam služby vězeňských
dozorců měl býti respektován. Ministerstvo
spravedlnosti samo projevilo několikráte pochopení
pro těžkou službu dozorců vězňů
a samo dožadovalo se úpravy této otázky.
Vleklé tempo, jakým se provádí platový
zákon zaviňuje jednak zbytečnou roztrpčenost
mezi zaměstnanci a způsobu, je citelný hospodářský
nedostatek při nynějších, drahotních
poměrech.
O významu činnosti vězeňské
stráže hovořili jame ve výboru sociálně-politickém
a vládní zástupci na naše vývody
příznivě reagovali. Výborová
zpráva k §u 148 na str. 99 registruje nutnost služebních
přídavků pro dozorce vězňů.
Je tudíž třeba, aby v prvé řadě
dostalo se této kategorii přídavku strážního,
ročně 1800 Kč; do pense započítatelných,
a to pro každého člena stráže vězeňské
obého pohlaví a inspektorů vězeňské
stráže bez ohledu na vysloužená léta
služební. Jedná se o analogii s uniformovanou
stráži bezpečnosti a není pochyby, že
risiko, které přináší služba
vězeňských dozorců je v častých
případech větší než u uniformované
stráže bezpečnosti. Proto také jest
třeba pamatovati, aby při systemisaci bylo dosaženo
alespoň parity se stráží uniformovanou.
Svaz obecních, zemských a státních
zřízenců prokazuje; že podle nařízení
vlády ze dne 5. října 122, čís.
295 Sb. z. a n. (prováděcí nař. o
sborech stráže bezpečnosti), připadá
u stráže bezpečnosti na 100 gážistů
mimo hodnostní třídu zpravidla: 32 strážníci
po případě policejní agenti II. tř.,
38 nadstrážníků (podúředníků)
po případě policejních agentů
I. tř., 20 obvodních inspektorů II. tř.
a 10 obvodních inspektorů I. tř. rovněž
podúředníků se zvláštním
přídavkem hodnostním ve výměře
u inspektorů II. tř. 200 Kč ročně
a u inspektorů I. tř. ve výměře
300 Kč ročně.
Proto i zde jest nutno pomýšleti na úpravu
obdobnou a sice tak, aby na 100 členů stráže
vězeňské připadlo: 32 dozorců
vězňů, 38 vrchních dozorců
vězňů II. tř., 20 vrchních
dozorců I. tř., a 10 inspektorů vězeňské
stráže, kteří by byli v pořadí
podúředníků se zvláštním
hodnostním přídavkem a zastávali by
odpovědnější místa jako na př.
velitelé jednotlivých oddělení, velitelé
na bráně, velitelé ve vězeňské
nemocnici, správce budov (dřívější
stavební vrchní, dozorce); tedy vesměs místa,
která byla za dřívějšího
režimu vyhrazena vrchním dozorcům. Dosavadní
inspektoři vězeňské stráže,
kteří jsou v pořadí úředníků
mohli by se nazývati ťvrchní inspektor vězeňské
strážeŤ. U dozorkyň vězňů
budiž provedeno percentuelní rozdělení
míst ve stejném měřítku, jako
u dozorčího personálu mužského.
Jednotné pojmenování ťvězeňská
strឍ zdá se nám nejvhodnější.
Pokud jde o zařazení. považujeme I. platební
skupinu pro vězeňskou stráž jako spravedlivé
uznání těžké a odpovědné
služby.
Při všech věznicích soudů sborových
a věznicích sedriálních buďtež
systemisována místa vrchních inspektoru vězeňské
stráže a pamatováno při obsazení
na nejstarší zaměstnance. Honorář
za hodiny přes čas budiž vězeňské
stráži i nadále plně zachován
a pro toto těžké povolání budiž
celková doba služební snížena na
30 let.
Podepsaní upozorňují vládu na tyto
okolnosti a předpokládají, že vězeňská
stráž trpělivostí a trpkým údělem
dostatečně prokázala pochopení pro
obtíže; které se nakupily při provádění
platového zákona a je proto konečné
vyřízení více než nutno.
Tážeme se proto vlády, zda přikročí
bezodkladně k úpravě poměrů
vězeňské stráže a to jak v rámci
předložených návrhu odborovou organiací
Svazu obecních, zemských a státních
zřízenců, tak v rámci působnosti
platového zákona s jeho zpětnou platností?