II. volební období. | 4. zasedání. |
Příslušné úřady sledují
neustále a bedlivě poměry v průmyslu
jabloneckém, jsouce si vědomy velkého významu
tohoto průmyslového odvětví nejen
po stránce národohospodářské,
nýbrž i po stránce sociální.
V málokterém odvětví průmyslovém
jsou poměry tak komplikovány jako v průmyslové
oblasti jablonecké. Vedle velkých podniků
továrních jest zde skupina t. zv. výrobců,
a mimo to i rozšířená výroba
podomácká; vedle exportérů řada
komisionářů a zprostředkovatelů;
vedle dělnictva, zaměstnaného v hutích
a při tovární výrobě, dělnictvo
pracující jen ve vlastních dílnách
a dělnictvo pracující jen přechodně.
Tento velký počet činitelů zúčastněných
na výrobě a vývozu jabloneckého zboží
jest příčinou, že vyskytující
se diference jsou větší než v jiných
průmyslových oborech, a že také urovnání
jejich jest obtížnější.
Jednou z vážných takových diferencí
jest od delší doby otázka, mají-li se
určité předměty ze sklářského
oboru určené hlavně pro vývoz brousiti,
či mají-li býti vyváženy také
bez tohoto zušlechtění. Vývozci zdůrazňují,
že jest nutno vyráběti zboží, jaké
jest žádáno nakupovači po stránce
kvalitní i cenové, a že jest nebezpečí
ztráty odbytiště, kdyby nebylo plně
vyhovováno přáním odběratelů
hledajících též levnější
zboží. Požadavek zušlechťování
sklářských výrobků jabloneckých
broušením jest zastáván hlavně
brusičským dělnictvem z důvodu zajištění
trvalého zaměstnání.
Podle názoru vlády jest nejlepším prostředkem
pro urovnání takových diferencí přímé
jednání mezi zúčastněnými
skupinami, které nesou také tíži hospodářské
odpovědnosti za důsledky docílených
dohod. Z toho důvodu doporučovala vždy státní
správa nastoupení této cesty a jest potěšitelným
zjevem, že v poslední době stejný názor
čím dál tím více si sjednává
pudy a dobyl si již i skutečných úspěchů,
jež značně přispěly k uklidnění
v jablonecké oblasti.
Tak docíleno v posledních týdnech dohody
vývozců skleněných kroužků
o cenách při vývozu, dohody mezi vývozci
a výrobci skleněných kroužků
o cenách dodávacích, mezi výrobci
skleněných kroužků a dělnictvem
o mzdách při výrobě tohoto zboží,
dohody mezi cleny Společenstva výrobců křišťálového
zboží v Desné o tom, které zboží
má býti broušeno, dále docíleno
dohody v okresu železnobrodském mezi mačkaři-výrobci
a jich dělnictvem; o jiné obdobné dohody
se jedná.
K jednotlivým přáním v interpelaci
vysloveným dlužno připomenouti:
Ad 1.: Poradní sbor pro otázky hospodářské,
zřízený vládním nařízením
ze dne 29. prosince 1921, č. 3 Sb. z. a n. z r. 1922, jest
složen tím způsobem, že vysílají
do něho paritně své zástupce význačné
zájmové korporace zaměstnavatelské
i zaměstnanecké. Mimo to jmenuje vláda menší
počet odborníků z kruhů znalců
národohospodářských. Úkolem
poradního sboru jest obírati se hospodářskými
otázkami všeobecného rázu, ponejvíce
tedy takovými, které týkají se normativní
úpravy života hospodářského,
tudíž v přední řadě osnovami
zákonů a nařízení. Na jeho
votum, ačkoliv je pouze poradní, byl a je brán
příslušnými činiteli vládními
vždy patřičný zřetel. Není
však úkolem Poradního sboru pro otázky
hospodářské, aby obíral se konkrétními
hospodářskými otázkami, jichž
řešení spadá spíše do sféry
administrativy. Takovými otázkami může
se Poradní sbor pro otázky hospodářské
obírati nanejvýše v souvislosti a k ilustrování
otázek zásadních. Tak tomu je i v daném
případe.
Ad 2. a 3.: Zákon proti nekalé soutěži
byl již schválen výborem ústavně-právním
a jeho projednání ve výboru živnostenském
lze očekávati v nejbližší době.
Ustanoveními tohoto zákona bude lze čeliti
některým nezdravým zjevům, jež
se v jabloneckém průmyslu vyvinuly. Zejména
poskytne t. zv. generální klausule §u 1 oporu
proti vykořisťování cizí práce
a cizích myšlenek, a tedy též proti zneužívání
obchodních vzorků. Ústavně-právní
výbor připojil do osnovy zákona v §u
53 dodatek, podle něhož budou jednání
proti usnesením živnostenských společenstev
o odstranění obyčejů, zvyklostí
a novot, bránících reelní soutěži
mezi členy společenstva, za jistých předpokladů
trestána jako přestupek živnostenského
řádu. Ochranu duševního majetku bude
lze opříti i o nový zákon o ochraně
vzorové, jehož osnova je již vypracována.
Ad 4.: Zřízení zvláštního
obchodního dohlédacího úřadu
pro jabloneckou průmyslovou oblast nezdá se ani
nutným ani účelným. Příslušníci
jablonecké výroby, průmyslu a vývozu
jsou organisováni v četných odborných
korporacích, s nimiž jsou úřady v případě
potřeby ve stálém styku, mimo to jsou příslušníci
tito také členy různých poradních
institucí, jichž dobrozdání jest vyžadováno
o každé důležitější
otázce. Stačí jmenovati Poradní sbor
pro otázky sklářského průmyslu,
zřízený při Úřadovně
ministerstva obchodu v Železném Brodě, Sbor
sklářských důvěrníků
v Žel. Brodě, Gremium exportérů v Jablonci
a ostatní živnostenská společenstva
tamního obvodu, Sklářský svaz v Jablonci,
Ústřední komisi domácké práce
průmyslu sklářského a Sklářský
ústav v Hradci Králové. Navrhovaný
úřad jako dohlédací orgán není
také proto nutným, poněvadž kontrolu
v různých směrech obstarávají
podle platných předpisů živnostenské
úřady, živnostenské inspektoráty
a živnostenská společenstva, po případě
při vývozu úřadovna ministerstva obchodu
v Železném Brodě a celní úřady.
Jak intensivně byl udržován styk příslušných
úřadů, zvláště ministerstva
obchodu se všemi činiteli v průmyslu jabloneckém,
svědčí velký počet anket, konaných
jednak v ministerstvu obchodu, jednak ve střediscích
jabloneckého průmyslu, k nimž téměř
vždy se dostavují také zástupcové
státních úřadů. Tímto
stálým a bezprostředním stykem získávané
informace slouží za podklad eventuelních úředních
opatření a takto získávány
cenný, dlouholetými zkušenostmi dotvrzený
informační materiál nemohl by býti
vyvážen zřízením nového
dohlédacího úřadu.
Tendencí návrhu v interpelaci obsaženého
jest tedy již vyhověno pozorností, kterou věnují
státní úřady podle své kompetence
důležitým současným otázkám
jablonecké výroby, i případnými
zásahy, zprostředkováním a součinností
při úpravě jednotlivých oborů
této výroby, čemuž bude věnována
i příště veškerá potřebná
péče.
Ad 5.: K bodu 5. interpelace, v němž jest vysloven
požadavek, aby vláda neprodleně poskytla nouzovou
pomoc a potřebné peníze pro obyvatelstvo
postižené krisí sklářského
průmyslu na Jablonecku, dlužno uvésti, že
míněna-li tím zvláštní
podpora v nezaměstnanosti mimo rámec všeobecných
norem zákona o státním příspěvku
k podpoře nezaměstnaných ze dne 19. července
1921, čís. 267 Sb. z. a n., nelze žádosti
té z prostředků daných k disposici
ministerstvu sociální péče vyhověti,
ježto tento zákon nijakého mimořádného
opatření nepřipouští a ježto
také úvěr státním rozpočtem
na rok 1927 povolený stačí sotva ke krytí
nároků zákonem stanovených. Jistá
okamžitá výpomoc byla postiženému
obvodu poskytnuta z prostředků obchodní a
živnostenské komory v Liberci a Sklářského
ústavu v Hradci Králové.
II. volební období. | 4. zasedání. |
Die zuständigen Behörden verfolgen unausgesetzt und
sorgfältig die Verhältnisse in der Gablonzer Industrie
im Bewußtsein der großen Bedeutung dieses Industriezweiges,
nicht nur nach der volkswirtschaftlichen Seite hin, sondern auch
nach der sozialen Seite. In wenigen Industriezweigen sind die
Verhältnisse so kompliziert wie in der Industrie des Gablonzer
Gebietes. Neben großen Fabriksunternehmungen besteht hier
eine Gruppe der sog. Erzeuger und außerdem eine ausgebreitete
Hausproduktion; neben den Exporteuren eine Reihe von Kommissionären
und Agenten; neben der in den Bergwerken und bei der Fabriksproduktion
beschäftigten Arbeiterschaft, eine Arbeiterschaft, die nur
in eigenen Werkstätten arbeitet und eine Arbeiterschaft,
die nur zeitweilig arbeitet. Diese große Zahl von Faktoren,
die an der Erzeugung und der Ausfuhr der Gablonzer Waren beteilingt
sind, ist die Ursache dafür, daß die hervortretenden
Differenzen größer sind als in anderen Industriezweigen
und daß ihre Ausgleichung eine schwierigere ist.
Eine dieser ernsten Differenzen ist seit längerer Zeit die
Frage, ob gewisse, hauptsächlich für die Ausfuhr bestimmte
Gegenstände der Glasindustrie geschliffen werden sollen oder
ob sie auch ohne diese Veredlung ausgeführt werden sollen.
Die Exporteure betonen, daß es notwendig ist jene Waren
zu erzeugen, wie sie von den Einkäufern in Bezug auf Qualität
und den Preis verlangt werden, und die Gefahr bestünde, das
Absatzgebiet zu verlieren, wenn den Wünschen der Abnehmer,
die auch billigere Ware suchen, nicht voll entsprochen würde.
Die Forderung nach Veredlung der Gablonzer Glaserzeugnisse durch
das Schleifen wird hauptsächlich von den Schleifen aus dem
Grunde vertreten, daß sie sich eine dauernde Beschäftigung
sichern wollen.
Nach Ansicht der Regierung ist das beste Mittel für die Ausgleichung
solcher Differenzen die direkte Verhandlung zwischen den beteligten
Gruppen, die auch die Last der wirtschaftlichen Verantwortlichkeit
für die Folgen der erzielten Vereinbarungen zu tragen haben.
Aus diesem Grunde empfahl die Staatsverwaltung immer die Betretung
dieses Weges, und es ist eine erfreuliche Erscheinung, daß
in der letzten Zeit die gleiche Ansicht immer mehr an Boden gewinnt
und auch schon bereits zu tatsächlichen Erfolgen geführt
hat, die zur Beruhigung im Gablonzer Gebiet wesentlich beigetragen
haben. So wurden in den letzten Wochen Vereinbarungen der Exporteure
von Glasringen über die Preise für die Ausfuhr, Vereinbarungen
zwischen den Exporteuren und Erzeugern der Glasringe über
die Preise bei Lieferung, ebenso zwischen den Erzeugern von Glasringen
und den Arbeitern über die Löhne bei Erzeugung dieser
Waren, Vereinbarungen zwischen den Mitgliedern der Genossenschaft
von Kristallwarenerzeugern in Dessendorf darüber, welche
Waren geschliffen werden sollen, ferner Vereinbarungen im Bezirke
Eisenbrod zwischen den Preßerzeugern und ihren Arbeitern;
andere analoge Vereinbarungen stehen noch in Verhandlung.
Zu den einzelnen in der Interpellation ausgesprochenen Wünschen
muß bemerkt werden:
Ad 1. Der mit Regierungsverordnung vom 29. Dezember 1921, S. d.
G. u. V. Nr. 3 aus dem Jahre 1922, errichtete Wirtschaftsbeirat
wird auf die Art zusammengesetzt, daß die hervorragenden
Interessentenkorporationen der Arbeitgeber und Arbeitnehmer in
denselben paritätisch ihre Vertreter entsenden. Außerdem
ernennt die Regierung eine geringere Anzahl von Fachleuten aus
den Kreisen der volkswirtschaftlichen Sachverständigen. Der
Beirat hat die Aufgabe, sich mit den wirtschaftlichen Fragen allgemeinen
Charakters zu beschäftigen, am meisten mit solchen, die die
normative Regelung des wirtschaftlichen Lebens betreffen, somit
in erster Reihe mit den Entwürfen von Gesetzen und Verordnungen.
Auf sein Votum, obgleich es nur ein beratendes ist, wurde und
wird von den zuständigen Regierungsfaktoren immer entsprechend
Rücksicht genommen. Es ist jedoch nicht die Aufgabe des Beirates
für wirtschaftliche Fragen, sich mit konkreten wirtschaftlichen
Fragen zu beschäftigen, deren Lösung mehr in die administrative
Sphäre fällt. Mit solchen Fragen kann sich der Beirat
für wirtschaftliche Fragen höchstens im Zusammenhange
mit grundsätzlichen Fragen und zur Illustrierung derselben
beschäftigen. Dies liegt auch in dem gegebenen Falle vor.
Ad 2. und 3. Das Gesetz gegen unlauteren Wettbewerb ist von dem
verfassungsrechtlichen Ausschuß bereits genehmigt, und seine
Verhandlung im Gewerbeausschuß ist in der nächsten
Zeit zu erwarten. Durch die Bestimmungen dieses Gesetzes wird
es möglich sein, einigen ungesunden Erscheinungen, die sich
in der Gablonzer Industrie gezeigt haben, entgegenzutreten. Insbesondere
wird die sog. Generalklausel des § 1 eine Stütze dafür
bieten, gegen die Ausbeutung fremder Arbeit und fremder Gedanken
und somit auch gegen den Mißbrauch von Handelsmarken vorzugehen.
Der verfassungsrechtliche Ausschuß hat in den Gesetzentwurf
zu § 53 eine Ergänzung angefügt, nach welcher das
Handeln gegen Beschlüsse der Gewerbegenossenschaften über
Beseitigung von Gebräuchen, Gewohnheiten und Neuerungen,
die die reelle Konkurrenz unter den Mitgliedern der Genossenschaft
behindern, unter gewissen Voraussetzungen als Übertretung
der Gewerbeordnung gestraft werden wird. Der Schutz des geistigen
Eigentums wird auch an dem neuen Gesetze über Musterschutz
eine Stütze finden, dessen Entwurf bereits ausgearbeitet
ist.
Ad 4. Die Errichtung eines besonderen Handelsaufsichtsamtes für
das Gablonzer Industriegebiet scheint weder notwendig, noch zweckmäßig
zu sein. Die Angehörigen der Gablonzer Erzeugung, seiner
Industrie und seines Exportes sind in zahlreichen Fachkorporationen
organisiert, mit denen im Bedarfsfalle die Behörden in dauernder
Beziehung sind, außerdem sind diese Angehörigen auch
Mitglieder verschiedener Beratungsinstitutionen, deren Gutachten
über jede wichtigere Frage eingeholt wird. Es genügt
den Beirat für die Fragen der Glasindustrie zu nennen, der
bei der Amtsstelle des Handelsministeriums in Eisenbrod errichtet
ist, den Ausschuß von Vertrauensmännern der Glasindustrie
in Eisenbrod, das Gremium der Exporteure in Gablonzund die übrigen
Gewerbegenossenschaften des dortigen Bezirkes, der Glasindustriellenverband
in Gablonz, die Zentralkommission für Heimarbeit der Glasindustrie
und die Glasindustrieanstalt in Königgrätz. Das beantragte
Amt als Aufsichtsorgan ist auch deshalb nicht nötig, weil
die Kontrolle in den verschiedenen Richtungen nach den geltenden
Vorschriften die Gewerbebehörden, die Gewerbeinspektorate
und die Gewerbegenossenschaften besorgen, gegebenenfalls beim
Export die Amtsstelle des Handelsministeriums in Eisenbrod und
die Zollbehörden. Wie intensiv der Verkehr der kompetenten
Behörden, insbesondere des Handelsministeriums mit allen
Faktoren der Gablonzer Industrie sich gestaltet, beweist die große
Anzahl von Enqueten, die einerseits im Handelsministerium, andererseits
in den Zentren der Gablonzer Industrie abgehalten werden, zu denen
sich fast immer auch die Vertreter der Staatsbehörden einfinden.
Die durch die ständige und unmittelbare Berührung gewonnenen
Informationen dienen als Unterlage eventueller amtlicher Maßnahmen,
und das so gewonnene wertvolle und durch langjährige Erfahrungen
bekräftigte Informationsmaterial könnte durch die Errichtung
eines neuen Aufsichtsamtes nicht aufgewogen werden.
Der Tendenz des in der Interpellation gestellten Antrages wird
somit schon durch die Aufmerksamkeit entsprochen, welche die Staatsbehörden
nach ihrer Kompetenz den wichtigen zusammentreffenden Fragen der
Gablonzer Produktion widmen, auch durch gelegentliches Eingreifen,
Vermitteln und Mitwirken bei der Regelung einzelner Zweige dieser
Erzeugung, dem auch künftighin alle erforderliche Sorgfalt
zugewendet werden wird.
Ad 5. Zum fünften Punkte der Interpellation, in welchem die
Forderung ausgesprochen wird, daß von der Regierung unverzügliche
Notstandshilfe und die erforderlichen Mittel für die von
der Krise der Glasindustrie in Gablonz betroffene Bevölkerung
bereitgestellt werden, muß angeführt werden, daß,
wenn damit eine besondere Arbeitslosenunterstützung außerhalb
des Rahmens der allgemeinen Normen des Gesetzes über den
Staatsbeitrag zur Arbeitslosenunterstützung vom 19. Juli
1921, S. d. G. u. V. Nr. 267, angestrebt wird, diesem Wunsche
aus den dem Ministerium für soziale Fürsorge zur Verfügung
gestellten Mitteln nicht entsprochen werden kann, weil dieses
Gesetz keinerlei außerordentliche Maßnahmen zuläßt
und weil auch der vom staatlichen Voranschlag für das Jahr
1925 bewilligte Kredit kann zur Deckung der vom Gesetze festgestellten
Ansprüche hinreicht. Eine gewisse augenblickliche Aushilfe
wurde dem betroffenen Bezirk aus den Mitteln der Handels- und
Gewerbekammer in Reichenberg und der Glasindustrieanstalt in Königgrätz
gewährt.