II. volební období. | 4. zasedání. |
Finančním zákonem pro rok 1927 jest úhrada
investičních potřeb státního
podniku železničního stanovena určitým
finančním arrangement v tom směru, že
se k úhradě těchto potřeb povoluje
provozní přebytek a příspěvek
státní pokladny, odpovídající
20% kvotě dopravních daní.
V důsledku tohoto ustanovení bylo nutno již
v roce 1926 při sdělávání rozpočtu
na rok 1927 omeziti investiční program státního
podniku železničního na na částku,
vyplývající z uvedeného arrangement.
Toto omezení dotýká se stejnou měrou
jak staveb provozních, tak i stavby nových drah.
Pro stavbu nových drah stanovena byla v investičním
programu státního podniku železničního,
schváleném finančním zákonem
pro r. 1927, částka 92,968.310.- Kč. Této
částky bude též plně využito.
Při tom sluší uvážiti, že
na ostatní ryzí investice, vesměs produktivní,
jako stavbu 3. a 4. kolejí, rozšíření
topíren, dílen, úpravu pro zvýšený
provoz, stavbu budov obytných a kasáren, rozmnožení
a obnovu vozidel a elektrisaci drah, jest pamatováno částkou
toliko 178.4 mil. Kč. Z toho jest patrno, že železniční
správa věnuje na výstavbu nových drah
částku v rámci okamžité možnosti
nejvyšší.
Po stránce stavební poznamenáváme
toto:
Z programu, který jest obsažen v zákonu č.
235 z r. 1920, byla vybudována trať Krupina-Zvolen,
jež byla odezvdána provozu v lednu r. 1925. Ve stavbě
se nalézají dvě trati a to: Vsetín-Bylnice-Brumov,
38.1 km dlouhá a Veselí n. M.-Nové Město
n. V., 67.5 km dlouhá. Na obou z těchto posléze
uvedených tratí je valná část
prací již jednak hotova a jednak se nalézá
v provádění. Ovsem po dobu zimního
období nemohly býti prováděny zemní
práce a pod. a bylo nutno v důsledku dosavadních
nepříznivých zkušeností s geologickým
složením zemin vyčkati, až zeminy a terén
náležitě vyschnou. Budou pak na obou zmíněných
tratích zemní a jiné stavební práce
v nejbližší době zahájeny.
Pokud se týče výstavby tratí Handlová
- Horní Štubňa a Červená Skála
- Margiťany, vypracuje ministerstvo železnic a předloží
vládě v nejbližší době konkrétní
návrh, při čemž bude řešena
i otázka využití 2 mil. Kč na přípravné
práce pro stavbu trati Handlová-Horní Štubňa,
o níž se usnesl senát N. S. resolucí
při projednávám rozpočtu na rok 1927.
Stavbu trati Užhorod-Mukačevo-Hust bude možno
sledovati až v době pozdější podle
přípustnosti finančních prostředků.