II. volební období. | 4. zasedání. |
Ministerstvo železnic zvýšilo ceny režijních
lístků pro železniční zaměstnance
a nyní ještě podle zpráv tisku blízkého
panu ministrovi železnic se pomýšlí na
zvýšení dopravného pro zboží
konsumům železničních zaměstnanců.
Považujeme za svoji povinnost ve spojitosti s těmito
zjevy upozorniti na toto.
Dne 17., 18. a 19 února t. r. konala se porada mezinárodního
syndikátu rouroven v Paříži, která
jednala se zástupci rouroven polských o jejich vstupu
do syndikátu. Jednání mělo pro mezinárodní
syndikát tím větší význam,
že polské rourovny prodávaly své zboží
levněji než firmy v mezinárodním syndikátu
sdružené a snažily se rozšířiti
svá odbytiště tak, aby při vstupu do
mezinárodního syndikátu si vynutily větší
výrobní kvotu než by jim připadla na
základě starých výrobních poměrů.
Jednání skončilo bezvýsledně
a mezinárodní syndikát se podle zpráv
tisku rozhodl zahájiti s polskými rourovnami ostrý
konkurenční boj, zejména na vnitrním
trhu polském, skandinávském a baltickém.
Proto snížil pro tyto trhy ceny hluboko pod niveau
cen polských. Dne 20. února t. r. přinesl
denní tisk, zejména Lidové Noviny, tuto zprávu:
ťSleva dovozného pro roury do Polska. Československé
státní dráhy povolují značnou
slevu dovozného pro roury pol. Ž.-5-c, v případě
přepravy z Chomutova, hlavního nádraží
do Petrovic u Bohumína. Zásilky musí býti
podány jako zboží nákladní, a
dovozné je zaplatiti nejméně za deset tisíc
q. Zásilky musí býti určeny do stanice
určení ležící v Polsku, a musí
býti tam příjemcem odebrány. Nový
prodej vylučuje poskytnuté slevy. Sleva platí
do 30. června 1927. Sleva činí 88 h až
264 h, podle toho, podá-li jeden a týž odesílatel
v době platnosti nejméně 1300 tun anebo nejméně
2.000 tun.
Na prvý pohled je patrno, že sleva poskytnutá
na dopravu rour do Polska jest v úzké spojitosti
s konkurenčním bojem mezinárodního
syndikátu rouroven proti rourovnám polským.
Je snad třeba ještě poznamenati, že československé
rourovny náležejí do mezinárodního
syndikátu. Mezinárodní kartel železa,
mezinárodní syndikát rouroven ukládá
členským firmám, které přestoupily
smluvně stanovenou výrobní kvotu, aby odevzdávaly
jisté částky do pokladny syndikátu,
z níž se vyplácí znáčné
částky firmám těch států,
které stanovenou kvotu nevyrobí. To má samozřejmě
význam i pro mzdové boje dělnictva, protože
při stávkách se vzájemně podporují
firmy všech států, které se dostaly
pod vliv syndikátu. Monopolní ovládání
trhů způsobuje ovšem také umělé
zvyšování cen, které podvazuje výrobu,
závislou na zboží ovládaném syndikátem.
Chápeme, že firmy v syndikátu sdružené
mají veliký zájem, aby rozhodování
syndikátu podrobily všechen rozhodující
průmysl evropský. Posláním státní
správy by však mělo býti, omeziti zvůli
kapitalistických syndikátů a kartelů,
a zameziti, aby přinášela škody statisícům
obyvatelstva. Místo toho však vidíme, že
československé dráhy jsou ochotny ze svého
nésti část nákladů, spojených
s konkurenčním bojem.
Je jistě pozoruhodná rychlost s jakou následovala
vyhláška ministerstva železnic po konferenci
pařížské. Možné vysvětlení
je dvojí: buď byla mezi mezinárodním
syndikátem rouroven a ministerstvem železnic dohoda
již napřed anebo byla taková dohoda mezi rozhodujícími
úředníky v ministerstvu bez vědomí
činitelů odpovědných politicky. Takové
dohody bývají však v kapitalistických
státech doprovázeny také činy, které
jsou trestny podle příslušných zákonů.
Měli jsme již v Československu mnoho příležitostí
zabývati se ohavnými zjevy korupce. I kdyby však
zde korupce nebylo, jde jistě o případ významný,
který musí býti osvětlen, aby si i
občanstvo, dosud věřící, že
demokracie měšťácká je vládou
lidu, lidem a pro lid, učinilo samo jasnější
představu o podstatě vládního systému.
Tážeme se proto pana ministra:
1.) Je ochoten oznámiti, jaké důvody vedly
ministerstvo železnic k rozhodnutí o slevě
dopravného pro roury do Polska?
2.) Je ochoten sděliti parlamentu, jaké má
ministerstvo styky s mezinárodními syndikáty
anebo kdo z ministerstva takové styky má a jaké
povahy jsou tyto styky?
3.) Je ochoten vzhledem k tomu, že bylo prokázáno,
že ministerstvo železnic může snižovati
dopravní tarify v zájmu mezinárodních
syndikátů odvolati zvýšení cen
režijních lístků pro železniční
zaměstnance a prohlásiti, že ministerstvo železnic
nemíní zdražiti dopravu pro zboží
do konsumů železničních zaměstnanců?
4.) Je ochoten při této příležitosti
vyložiti sněmovně, jakými zásadami
se řídí ministerstvo při rozhodování
o tarifech železničních a o jejich slevách?