II. volební období. | 4. zasedání. |
Podle programu z r. 1920 mělo býti v republice postaveno
550 km drah. Z projektovaných tratí postavena však
byla dosud jen jediná Krupina Zvolen v délce 34
km. Jinak zůstaly všechny projekty až na výjimky
(Vsetín, Brumov, Veselí-Nové Mesto n./V.)
na papíře. Tak zvláště dráha
Handlová-Hor. Štubňa-Červená
Skala-Margecany na Slovensku a Užhorod-Mukačevo-Hust
na Podk. Rusi. Vystaviti tyto trati je hospodářsky
krajně nutno.
V poslední době však nejen že nebylo učiněno
mimo projekčních prací ani jednoho kroku
ke stavbě těchto tratí. nýbrž
byla zastavena a omezena i stavba trati Veselí-Nové
Mesto n./V. pro nedostatek finančních prostředků.
Následkem toho jsou propouštěni dělníci,
zaměstnaní na této jediné budované
železniční linii na Slovensku. Musejí
se dokonce omezovati a zastavovati i práce zemní
a tunelové, čímž trpí i podnikatelé,
kteří stavbu prováděli a na ni byli
zařízeni. Omezením stavby působí
se velké škody všemu obyvatelstvu.
Ježto vybudování všech nahoře uvedených
železničních linií je jednou z nejdůležitějších
a nejaktuelnějších potřeb Slovenska
a Podk. Rusi, ježto potřeba ta byla vládou
několikráte jako krajně nutná uznána,
ptáme se p. předsedy vlády:
1. Je vláda ochotna umožniti, aby se neprodleně
pokračovalo ve stavbě železnice Veselí-Nové
Mesto n./V. v projektovaném rozsahu a zvýšiti
za tím účelem příděl
investic ministerstva železnic?
2. Je vláda ochotna přikročiti ke stavbě
tatí Handlová-Štubňa-Červená
Skala-Margecany a Užhorod-Mukačevo-Hust, jež
od r. 1920 zůstávají stále jen v projekčním
stadiu?