II. volební období. | 3. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Účinnost ustanovení hlavy I., II., IV., V.
a VIII. a § 63. zákona ze dne 25. ledna 1923 č.
35 Sb. z. a n. prodlužuje se až do vydání
nového zákona o stavebním ruchu.
Ustanovení zákona ze dne 30. března 1920,
č. 209 Sb. z. a n. o přechodných daňových
výhodách pro stavby rozšiřují
se také na stavby, které budou stavebně ukončeny
nejdéle do konce roku 1935 s tou odchylkou, že všem
novostavbám, které započaly v roce 1924 a
stavebně se dokončí nejdéle do konce
roku 1935, přísluší úplné
osvobození od domovní daně třídní
a činžovní, dále od přirážek
a obecních dávek k této dani vybíraných
na dobu 35 let případně 40 let; sazby daňové,
jichž užíti jest pro dobu plné daně,
zůstávají v těchto případech
nezměněny. Jinak zůstávají
platné předpisy, zejména pokud jde o výhody
z důvodu stavby, nadále v platnosti.
Listiny dlužní a záruční o úvěrech
a zápůjčkách povolených na
domy vystavěné podle tohoto zákona, dále
kvitance o úplném nebo částečném
zaplacení těchto zápůjček jsou
osvobozeny od poplatků stupnicových a vkladních.
Převádí-li stavební sdružení
obecně prospěšné domy, vystavěné
podle tohoto zákona na svoje členy, neb obec na
čekatele, jest tento převod osvobozen od poplatku
převodního a od dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí. Ustanovení toto týká
se i pozemku v celé ploše, na které má
se stavěti, třeba by získán byl sbouráním
domu. Totéž osvobození přísluší
oprávněnému podnikateli staveb pro první
prodej v době 10 let a jinému stavebníku
pro první prodej v době 5 let od dokončení
staveb.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Všem členům vlády se ukládá,
aby tento zákon provedli.
Stálý nedostatek obytných místností,
jakož i velká krise všech oborů stavebních,
vyžaduje rychlé pomoci, která může
býti poskytnuta jedině přijetím navrhovaného
zákona o stavebním ruchu, vyšedšího
přímo z kruhů stavebně podnikatelských
korporací. Rychlé jeho uskutečnění
jest odůvodněno také nutností brzkého
zahájení stavebního období a jeví
se tím akutnější, nemá-li nezaměstnanost,
v tomto odvětví již beztak velmi značná,
ještě dále stoupati. Při projednávání
zákona o podpoře stavebního ruchu nutno míti
na zřeteli předem okolnost, že má-li
býti bytová krise a nezaměstnanost stavebního
dělnictva odstraněna, neb alespoň podstatně
snížena, musí býti podnikání
umožněno hlavně jednotlivcům, pročež
v tomto směru přináší předložený
návrh potřebné výhody.
Zákon o reformě daňové, právě
projednávaný, staví se pokud jde o daňové
zatížení domovní na stanovisko nevalně
odlišné od nynějšího stavu. To
značí, že pro podporu stavebního ruchu
nepřináší ničeho, neboť
volání podnikatelských korporací po
daňových úlevách, od nichž jest
očekáváno značné povzbuzení
stavebního ruchu, pramení právě v
tom, že dosavadní daňové úlevy
byly snad postačitelny v době předválečné
a byly tehdy dosti účinnou pobídkou stavebního
ruchu, nepostačují však dnes, aby zlákaly
soukromníka ku stavební činnosti. Námitku,
že stát z důvodu své příjmové
politiky nemůže ztráceti daní na dobu
35 - 40 let, jak v návrhu uvedeno, lze jistě vyvrátiti
poukazem na fakt, že stát ztrácí ještě
více tím, že stavby se vůbec neprovádějí.
Ztráta tato jest jednak přímá, t.
j. na ušlých daních, poplatcích, kolcích
a dávkách, jednak nepřímá:
nestaví-li se, uniká tím řadě
lidí možnost výdělku a státu
opět možnost výdělky tyto zdaniti.
K jednotlivým paragrafům bylo by uvésti:
§ 1. Prodloužením hlavy I., II., IV., V. a VIII.
a §u 63 zákona ze dne 26. ledna 1923 č. 35
Sb. z. a n. umožňuje se podnikateli opětná
výhoda při opatřování staveniště,
účast při rozhodčích soudech
mzdových, na losové výpůjčce,
na dočasné změně stavebních
řádů a spolupůsobnosti obce, základních
to stavebních podmínkách.
§ 2. rozšiřuje výhody zákona ze
dne 30. března 1920 č. 209 Sb. z. a n. také
na stavby započaté v r. 1924 a dokončené
nejdéle v r. 1935. Lze očekávati, že
ustanovení toto bude značnou vzpruhou ku podpoře
stavebního ruchu a bude také spravedlivým
honorováním risika těch jednotlivců,
kteří v důvěře, že zákonodárný
sbor nepřipustí zákonného vakua ve
snaze podporovati ruch stavební a odpomoci bytové
nouzi, odhodlali se k investicím stavebním.
§ 3. Aby stavebník mohl si opatřiti potřebný
kapitál za příznivějších,
hlavně však levnějších podmínek,
jest nutno osvoboditi potřebné k tomu listiny od
poplatků, čímž značně
ulehčí se podnikateli po stránce finanční.
Návrhem tímto státní finance nově
zatíženy nejsou, pročež úhrady
navrhovati netřeba. Částečné
rozšíření některých výhod
a nastalé snížení poplatků vyváženo
bude různými jinými poplatky plynoucími
ze zvýšeného stavebního ruchu.
Po stránce formální navrhují podepsaní,
aby návrh přikázán byl výboru
sociálně-politickému a rozpočtovému
ku podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.