II. volební období. | 3. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Účinnost ustanovení hlavy I., IV., V. a VIII.
a § 63 zákona ze dne 25. ledna 1923 č. 35 Sb.
z. a n. obnovuje a prodlužuje se do konce roku 1932.
Ustanovení zákona ze dne 30. března 1920
č. 209 Sb. z. a n. o přechodných daňových
výhodách pro stavby rozšiřují
se také na stavby, přístavby, nástavby
a přestavby, provedené k získání
nových obytných místností, které
budou stavebně ukončeny nejdéle do konce
r. 1935 s tou odchylkou, že všem novostavbám,
které se začaly v r. 1924 a později a stavebně
se dokončí nejdéle do konce roku 1935 přísluší
úplné osvobození od domovní daně
třídní a činžovní, dále
od přirážek a obecních dávek
k této dani vybíraných na dobu 50 let; sazby
daňové, jichž užíti jest po dobu
plné daně, zůstávají v těchto
případech nezměněny.
Jinak zůstávají platné předpisy,
zejména pokud jde o výhody z důvodů
stavby, nadále v platnosti.
Listiny dlužní a záruční o úvěrech
a zápůjčkách povolených na
domy vystavěné podle tohoto zákona, dále
kvitance o úplném nebo částečném
zaplacení těchto zápůjček jsou
osvobozeny od poplatků stupnicových a vkladních.
Převádí-li stavební sdružení
obecně prospěšné domy, vystavěné
podle tohoto zákona na svoje členy, neb obec na
čekatele, jest tento převod osvobozen od poplatku
převodního a od dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí. Ustanovení toto se týká
i pozemku v celé ploše, na které má
se stavěti, třeba byl získán zbouráním
domu. Totéž osvobození přísluší
oprávněnému podnikateli staveb pro první
prodej v době 10 let a jinému stavebníku
pro první prodej v době 5 let od dokončení
staveb.
Povolení staveb podle tohoto zákona zvýhodněných
zprošťuje se dávek za úřední
úkony ve věcech správních podle zákona
ze dne 3. dubna 1925 č. 53 Sb. z. a n.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. března 1927.
Všem členům vlády se ukládá,
aby tento zákon provedli.
Rokem 1923 uplynula platnost zákona o stavebním
ruchu ze dne 25. ledna 1923 č. 35 Sb. z. a n. a ačkoliv
celá veřejnost očekávala, že
bude obnoven, nestalo se tak do dnešního dne. V roce
1924, 1925 a 1926 stavební ruch omezil se na objekty, jež
zahájeny byly na základě zákona o
stavebním ruchu č. 35/23 a intensita jeho postupně
upadala, jelikož podmínky pro stavební podnikání
s ohledem k poměrům drahotním nepovzbuzovaly
k soukromé činnosti stavitelské. Rokem letošním
pak ustala činnost stavební tak, že začíná
vystupovati nezaměstnanost dělnictva jak stavebního
tak ve všech živnostech se stavitelstvím souvisejících.
Jelikož pak i v ostatním podnikání průmyslovém
nastala stagnace, jsou oprávněny obavy, že
vstupujeme do období značné nezaměstnanosti,
která nejen tísniti bude pracující
lid, ale i stát následkem zvýšených
požadavků na podpory v nezaměstnanosti. Vláda
chtíc tomu čeliti podala sice vládní
návrh zákona č. 460 o stavebním příspěvku,
ochraně nájemníků a stavebním
ruchu (bytový zákon), který však naráží
na nepředvídané překážky,
takže jest nemožno prosaditi celkové jeho uzákonění.
K normálnímu rozvoji soukromopodnikatelské
činnosti stavební jest v prvé řadě
třeba určitých ustanovení o daňovém
osvobození novostaveb a o ostatních úlevách
pro ně. Dnes jest již velmi mnoho soukromých
stavebníků, kteří by stavěli
okamžitě, kdyby bylo uzákoněno žádané
osvobození daňové a poplatkové a zejména
osvobození od abnormálně vysokých
dávek a přirážek obecních, jakož
i kdyby byly ponechány v platnosti určité
stavební úlevy, které byly vyhlášeny
v hlavě VIII. zákona z r. 1923.
Z toho důvodu domnívají se podepsaní,
že jest nezbytně nutno, aby ta ustanovení,
která tvoří hlavní vzpruhu stavebního
ruchu a která jsou nesporná, byla uzákoněna
ihned a, dříve než přikročí
se ku projednávání osnovy celé. Tím
bude učiněn v řešení této
otázky značný krok ku předu a stavební
sezona jarní využita a v kruzích interesentů
jest přesvědčení, že tento návrh
zákona prospěje stavebnímu ruchu více
a rychleji než slibované subvence, pro něž
není úhrady. - Poněvadž ze zvýšeného
stavebního ruchu poplynou do státní pokladny
mnohé příjmy, nebude provedením tohoto
zákona trvale státní pokladna zatížena,
nečiní podepsaní zvláštní
návrh úhrady.
V ohledu formálním navrhuje se, aby návrh
zákona přikázán byl výboru
sociálně-politickému a rozpočtovému.