II. volební období. | 3. zasedání. |
K otázce 1.:
Dle došlých mně úředních
zpráv nestěžovalo si dosud dělnictvo,
že by úmluvy o placení daně z příjmu
včetně berního roku 1926, 3%ními srážkami
ze mzdy, uzavřené ať již před vydáním
vynesení ministerstva financí z 25. února
1926 čís. 16340/26-III/9a - nebo po něm,
zejména pokud se týče jich ustanovení,
že srážení potrvá do konce roku
1926 a že dlužné daně z příjmu
za berní rok 1926 a předchozí, pokud nebyly
zaplaceny neb uhraženy zmíněnými srážkami
ze mzdy, budou finančními úřady odepsány,
nebyly těmito finančními úřady
dodrženy. Pouze v jediném případě
mně dosud úředně hlášeném,
a to u dělnictva firmy "Pražské papírny"
nyní "Akciová společnost pro průmysl
papírenský Olšany" berní správa
III. v Praze VII., vycházejíc z předpokladu,
že dělníci této továrny jsou
povinni zapraviti daň z příjmu inkl. r. 1926
srážkami ze mzdy celkem za 52 týdnů,
naléhala, aby toto dělnictvo trpělo výše
zmíněné 3%ní srážky ze
mzdy ještě v měsících lednu,
únoru a březnu 1927.
Tento předpoklad odůvodňuje přednosta
zmíněné berní správy jednak
okolností. že by dělnictvo této továrny,
které úmluvu ve smyslu vynesení min. fin.
čís. 16340/26 uzavřelo s berní správou
teprve v dubnu 1926 bylo v neoprávněné výhodě
proti dělníkům, kterým s jejich svolením
se srážela daň již od ledna 1926 jednak
okolností, že při uzavírání
úmluvy dělnictvo této továrny upozornil,
že má zapraviti daň v 52 týdenních
srážkách ze mzdy. Ježto však toto
poslední upozornění nebylo pojato do zmíněné
úmluvy a tato úmluva obsahovala ustanovení,
že srážky potrvají pouze do konce r. 1926,
bylo zmíněné berní správě
nařízeno zemským finančním
ředitelstvím v Praze, aby vymáhání
daní na dělnících zmíněného
závodu za dobu od 1. ledna do 31. března 1927 ihned
odvolala.
Ze zprávy berní správy v Rumburku jest patrno,
že srážky ze mzdy, k nimž se dělnictvo
v r. 1926 dobrovolně zavázalo, se v roce 1927 nekonají.
Pokračuje se pouze ve srážkách, které
v roce 1926 byly nařízeny podle §u 237/a (zák.
č. 336 z r. 1921) u dělníků, kteří
nepřistoupili na úmluvu o srážkách
3%ních. Srážky tyto nepříčí
se ani zákonu ani úmluvám.
Vyskytlo se několik případů, že
dělnictvo některých závodů
požádalo o přiznání výhod
výnosu min. fin. č. 16340/26-III 9a teprve v pozdních
měsících roku 1926. Finanční
úřady I. instance, na něž se toto dělnictvo
obrátilo, odepřelo uzavření úmluvy
ve smyslu zmíněného výnosu vzhledem
k tomu, že ježto srážky měly se dle
tohoto výnosu konat pouze do konce roku 1926, byli by liknaví
dělníci přiznáním těchto
výhod v neoprávněné výhodě
oproti těm, kteří si dali dobrovolně
daň srážeti ze mzdy již počátkem
roku 1926. Odmítnuté dělnictvo obrátilo
se pak prostřednictvím těchto finančních
úřadů na ministerstvo financí o povolení,
aby zmeškané srážky z jeho mzdy mohly
se prováděti i po uplynutí roku 1926. V těchto
konkrétních případech a zásadně
i pro případy obdobné povolil jsem výjimečně,
aby s dělnictvem které se opožděně
hlásilo o uzavření úmluvy dle výše
citovaného výnosu, byla na žádost sjednána
úmluva ve smyslu zásad stanovených výnosem
č. 16340/26, dle níž však by bylo k úhradě
nedoplatků daně z příjmu inkl. roku
1926 konati srážky i v roce 1927, a to po dobu plných
10 měsíců následujících
po uzavření úmluvy s výslovným
zdůrazněním, že srážky tyto
netýkají se daňové povinnosti na rok
1927 a že tedy musí býti prováděny
vedle případných srážek daně
důchodkové na rok 1927.
Dodávám, že "případnými
srážkami daně důchodkové na rok
1927" byly myšleny buď srážky ve smyslu
chystaného nového zákona o daních
přímých, nebo - kdyby se snad nestal účinným
již od roku 1927 - srážky na základě
obdobných opatření, dle nichž se prováděly
srážky v roce 1926. Ani tento postup finančních
úřadů nelze nazvati protizákonným
nebo protismluvním.
K otázce 2.:
Některé berní správy v Čechách
vzhledem k tomu, že se jich zaměstnavatelé
dotazovali, mají-li i v roce 1927 srážeti daň
z příjmu dělníkům ze mzdy žádaly
o pokyn, jak mají postupovati Zemské finanční
ředitelství výslovně prohlásilo,
že úmluvy uzavřené s dělnictvem
o srážení daně z příjmu
uplynutím roku 1926 pozbyly platnosti a že tedy nelze
srážky dále vykonávati, leč by
dělnictvo dobrovolně přistoupilo na další
srážky na účet daně důchodové,
jež bude vybírána srážkou podle
nového zákona, který pravděpodobně
bude míti platnost od 1. ledna 1927, a to eventuelně
ve snížené výměře (2%),
čímž by dělnictvo získalo, ježto
by nemusilo hraditi najednou daň za uplynulou dobu od 1.
ledna 1927. Dlužnou daň za r. 1926 a předchozí
roky možno v roce 1927 vymáhati pouze na oněch
dělnících, kteří nepřistoupili
na úmluvu o srážení daně z příjmu
ze mzdy, jimž tedy daň nemůže býti
odepsána podle cit. nařízení č.
16340 ai 1926 a kteří jsou zavázáni
svůj dluh zapraviti.
Krajinské skupině pro Slovensko ústředního
svazu čsl. průmyslníků bylo 26. srpna
1926 k dotazu, má li se dělníkům a
úředníkům od 1 ledna 1927 daň
dôchodková dále srážeti generálním
finanč. ředitelstvím v Bratislavě
sděleno, že obligatorní srážení
daně dôchodkové nařízeno býti
nemůže, že však státní a veřejné
úřady byly dožádány, aby své
zaměstnance upozornily, že bude v jich zájmu,
aby jim podle dosavadních zásad ve formě
dobrovolných splátek, byla daň dôchodková
i nadále srážena a že by se doporučovalo,
aby také Krajinská skupina svazu čsl. průmyslníků
zaměstnance podniků ve svazu organisovaných
vyzvala, aby na dobrovolné srážky na daň
dôchodkovou přistoupili.
K otázce 3.:
Ježto nesprávný postup berní správy
III. v Praze VII., o němž byla výše řeč,
byl již nadřízeným jí úřadem
zastaven a ježto jinak neshledávám v postupu
finančních úřadů jednání
protizákonné a protismluvní, nepokládám
za nutno činiti opatření žádané
v otázce 3.