II. volební období. | 3. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
Platnost zák. č. 58/1925 Sb. z. a. n.. až na
druhy odstavec §u 4 prodlužuje se do 31. prosince 1927.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1927 a provede jej ministr financí po dohodě
s ministrem průmyslu, obchodu a živností a
ministrem zemědělství.
Dnem 31. prosince 1926 pozbyl platnosti zákon ze dne 17.
března 1925, č. 58 Sb. z. a n., o celních
slevách pro dovoz strojů a přístrojů.
Podle tohoto zákona mohla býti povolována
celní výhoda pro dovážené stroje
sazebních tříd a čísel v §u
1 zákona vyjmenovaných, pokud se v tuzemsku nevyrábějí
a pokud jejich dovoz jest nutným, aby se zavedl nebo zdokonalil
některý obor výroby průmyslové
nebo zemědělské.
Zákon zamýšlen byl pro přechodnou podporu
průmyslu, živností a zemědělství
a bylo jeho účelem umožniti tuzemským
podnikům průmyslovým, živnostenským
a zemědělským zdokonalení a usnadnění
výroby použitím moderních technických
vymožeností strojního zařízení
a využitím pokroku cizozemské strojní
techniky a tím posíliti zejména také
jejich konkurenční schopnost s cizinou. Výroba
provozovaná po živnostensku nebyla sice v zákoně
výslovně vytčena, avšak nebylo pochybností,
že jest zahrnuta v pojmu průmyslové výroby
a že nebylo ani úmyslem zákonodárcovým
vyloučiti živnosti z výhody. V této
úvaze byla povolována sleva cla î pro stroje
dovážené pro živnosti.
Zájmové korporace domáhají se prodloužení
platnosti zákona a odůvodňují svůj
požadavek zejména okolností, že tuzemská
výroba vzhledem k tísnivé konkurenci cizozemské
vyžaduje zdokonalení po technické stránce
a tudíž musí míti možnost doplnění
strojních investic, jež nebylo s to provésti
všude a ve všech směrech za doby platnosti zákona.
Vláda uznávajíc přednesené
důvody předkládá návrh zákona,
jímž má býti prodloužena účinnost
svrchu citovaného zákona na dobu jednoho roku. Tato
časově omezená účinnost odůvodňuje
se úvahou, že lze očekávati, že
jednak budou obchodními smlouvami celní sazby sníženy
a podstatné nesrovnalosti v celním sazebníku
odstraněny, jednak že výrobní odvětví,
jež mají na slevě zájem, budou míti
možnost svou výrobu dalšími nutnými
investicemi strojovými zdokonaliti.
Pokud jde a poradní sbor, tu zkušenosti s jeho funkcí
nabyté mluví důrazně pro ponechání
možnosti jeho použití, neboť jeho odborné
a objektivní posudky zaručují spravedlivé,
nestranné i věcně zdůvodněné
rozhodování jednotlivých případů.
Ustanovení o zpětné platnosti obsažené
ve druhém odstavci §u 4 dosavadního zákona
nemá pro navrhovaný zákon významu
a bylo je tudíž vypustiti.
Finanční účinek zákona a rozsah,
v jakém bylo použito jeho výhod, lze posouditi
z toho, že sleva cla ze strojů dovezených s
nárokem na celní výhodu od počátku
účinnosti zákona do konce června 1926
činila 12,043.387 Kč, kdežto plné clo
beze slevy) bylo by činilo 19,25.978 Kč. Tato částka
representuje asi 10% celkové celní částky
ze všech strojů patřících do
sazebních tříd a čísel v zákoně
jmenovaných, jež byly v období svrchu uvedeném
dovezeny.
Vláda doporučuje, aby tento návrh byl přikázán
v poslanecké sněmovně výborům
zemědělskému, pro záležitosti
průmyslu, živností a obchodu a rozpočtovému;
v senátě pak výborům národohospodářskému,
živnostensko-obchodnímu a rozpočtovému
k podání zprávy ve lhůtě co
nejkratší.