II. volební období. | 3. zasedání. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Do zákona ze dne 17. února 1922, č. 68 Sb.
z. a n., kterým se upravuje užívání
pozemků v Podkarpatské Rusi za podíl jich
naturálního výnosu vsunují se jako
§ 11 a) tato ustanovení:
1. Poměry pachtovní (podpachtovní), které
byly podle § 1 prodlouženy na pachtovní rok
1923 až 1924 a které byly obnoveny zákonem
ze dne 19. prosince 1924, č. 309 Sb. z. a n., obnovují
se na pachtovní roky 1926/1927, 1927/1928, 1928/1929, 1929/1930,
1930/1931 jestliže pachtýř (podpachtýř)
oznámí do 31. března 1927 dvojmo písemně
nebo ústně do protokolu u okresního soudu,
v jehož obvodě jsou pozemky o něž jde,
že si je i s příslušenstvím (§
1, odst. 3.) ponechá v pachtu (podpachtu).
2. Do téže lhůty mohou podati oznámení
podle odstavce 2. § 7 i ony osoby, jež vůbec
zameškaly činiti nárok po rozumu zákona
č. 68 z r. 1922, anebo podati oznámení podle
zákona č. 309 Sb. z. a n. z r. 1924 anebo osoby,
jejichž podání nároku nebo oznámení
bylo soudem odmítnuto, protože jich nepodali zavčas
nebo jich nepodali na místě patřičném
a vůbec také osoby, jichž žádosti
nebo oznámení byly soudem odmítnuty jen z
příčin formálních jen proto,
že udaly nesprávné jméno majitelovo,
nebo že označily nesprávnými číslicemi
plochu pozemku, ač jinak byly oprávněny nárok
činiti neb oznámení podati. Pokud byly hranice
již neurčité, jest za tyto pozemky dáti
pachtýři (podpachtyři) plochy jiné,
dřívějším odpovídající.
3. Soud doručí neprodleně oznámení
druhé smluvní straně, t. j. tomu, kdo jinak
by byl oprávněn pozemku používati.
4. Pokud nedojde mezi stranami k jiné dohodě, platí
pro pachtovní (podpachtovní) poměr podle
odst. 1. obnovený podmínky platné pro pachtovní
rok 1925/1926. Pro pachty vzniklé podle tohoto zákona
jsou směrodatna opatření zákona č.
68 Sb. z. a n. z r. 1922 s pozměnou, že "jiná
dohoda" jest jen tehdy pro pachtýře (podpachtýře)
platnou, je-li proň výhodnější,
nežli podmínky zák. č. 68 Sb. z. a n.
z r. 1922. Každá podmínka, jež jest nevýhodnější
než opatření tohoto zákona jest neplatna
a přeplatky mohou býti požadovány zpět
během jednoho roku, počítaje od zrušení
pachtovního poměru. Jakékoliv zřeknutí
se pachtýřovo (podpachtýřovo) výhod
nebo uplatnění tohoto zákona jest neplatné.
5. Pro pachtovní (podpachtovní) poměr vzniklý
podle odst. 2. tohoto článku platí, pokud
nedojde mezi stranami k jiné dohodě, podmínky
úmluvy platné pro r. 1921.
6. Osoby v odst. 1. a 2. uvedené mohou současně
s oznámením prohlásiti, že hodlají
plniti pachtovné podle ustanovení § 3 jestliže
nebylo pachtovné podle odst. 4. § 7 již soudem
určeno.
7. Pokud nedojde k jiné dohodě, jest pachtovné
v takovýchto případech splatno při
lukách a pozemcích uvedených v § 3,
odst. 1. č. 1. podle dosavadních zvyklostí,
při jiných rolích (§ 3, odst. 1. č.
2) v pachtovních rocích, polovicí měsíc
po obnově pachtovního (podpachtovního) poměru,
nejdříve však 1. dubna, druhou polovicí
měsíc po skončení všech sklizňových
prací v roce. Nedochvilné placení anebo opomíjení
placení pachtovného nezrušuje pachtovní
smlouvu, opravňuje však druhou smluvní stranu
k uplatňování nároků na obnos
pachtovného prostřednictvím soudu.
8. Podmínkou pro obnovu pachtovního (podpachtovního)
poměru (odst. 1. a 2.) a jeho trvání však
jest, že pachtýř (podpachtýř)
vyhovuje podmínkám § 2 a že nepoužije
rolí a luk, o něž jde, výhradně
jako pastvy.
9. Jinak platí pro obnovu ustanovení § 7. odst.
6. až 10., § 8 odst. 1. a § 12.
10. Pro poměr mezi pachtýřem (podpachtýřem)
a druhou smluvní stranou platí obdobné předpisy
dané v § 10:
a) pro případ, že pachtýř (podpachtýř)
učinil nebo učiní v předepsané
lhůtě oznámení naznačené
v 2. odst. § 7,
b) pro případ, že bylo nebo bude námitkám
druhé strany vyhověno,
c) konečně pro případ, že druhá
smluvní strana přede dnem, kdy jí bylo doručeno
oznámení podle 2. odst. § 7, na pozemku vykonala
nebo vykoná práce způsobu naznačeného
v odst. 2. § 10 nebo jej takto osije (osází).
11. Rovněž pro poměr mezi druhou smluvní
stranou s třetí osobou, které druhá
smluvní strana přede dnem, kdy jí bude doručeno
oznámení podle odst. 1. tohoto článku,
dá pozemek do pachtu (podpachtu) nebo jinakého užívání,
jakož i pro poměr mezi zmíněnou třetí
osobou a pachtýřem (podpachtýřem)
platí ustanovení obdobná daná ve 4.
odstavci § 10.
12. Oznámení naznačené v 1. bodě
článku 1. jest oprávněn podati netoliko
pachtýř (podpachtýř) nýbrž
v případě úmrtí nebo přesídlení
tohoto jeho právní zástupce, nebo kterýkoliv
člen jeho rodiny s ním ve společné
domácnosti žijící.
13. Soudní řízení zahájené
na námitky druhou smluvní stranou podané
do oznámení podaného podle tohoto zákona
(1. a 2. bod čl. I.) jest pro stranu oznámení
podavší prosto kolků a soudních útrat.
Druhou smluvní stranu však, podala-li námitky
bezdůvodné a byla-li odmítnuta, jest odsouditi
k úhradě soudních útrat.
Tento zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení;
provedou jej ministři zemědělství,
vnitra a spravedlnosti.
Široké vrstvy rolnictva v Podkarpatské Rusi
jsou bezzemci neboť ještě dnes obdělávají
jako za dob feudálních role větších
hospodářů a statkářů
tak, že polovinu nebo dvě třetiny výnosu
odvádějí statkáři.
Tento nesnesitelný stav přiměl vládu.
aby v důsledku plné moci dané jí zákonem
ze dne 15. dubna 1920, č. 337 Sb. z. a n. vydala vládní
nařízení ze dne 21. července 1921,
č. 240 Sb. z. a n., kterým se upravuje užívání
pozemků v Podkarpatské Rusi za podíl jich
naturálního výnosu. Toto nařízení
však nepřineslo důkladné nápravy,
pročež se senát koncem r. 1921 touto otázkou
znovu zabýval a odůvodnil potřebu nového
zákona tiskem 1123, jejž zde doslovně citujeme:
"Tisk 1123. Zpráva národohospodářského
výboru o vládním návrhu zákona
tisk č. 1102, kterým se upravuje užívání
pozemků v Podkarpatské Rusi za podíl jich
naturálního výnosu.
Zemědělský lid, který tvoří
90% veškerého obyvatelstva Podkarpatské Rusi,
vlastní jenom kolem 10% zemědělské
půdy a ostatních 90% půdy náleží
těm, kteří sami ji nezdělávají.
Majitelé těchto latifundií pronajímají
půdu velkonájemcům, kteří ji
pravidelně opět neobdělávají,
nýbrž pronajímají ji dále několika
jiným pachtýřům a ti teprve ji v malé
výměře (po 1, 11/2
nebo 2 katastrálních jitrech) pronajímají
drobnému zemědělci. Jako nájem odvádí
zemědělec dávku v naturáliích.
Výše této naturální dávky
jest tak veliká, že musí odvésti polovinu
neb dvě třetiny, někdy i ještě
více celé úrody, takže jemu bez mála
na živobytí ničeho nezbude. Tento poměr
nájemní jest strašným vydřidušstvím
a lichvou, která páše se na ubohém pracujícím
zemědělském lidu a nesmí býti
nadále trpěna za žádnou cenu. Vydaná
vládní nařízení č. 24021
a č. 362/21, jimiž mění se naturální
dávky v pachtovné peněžní, způsobila
značnou nápravu, nařízení tato
však byla různě vykládána a zvláště
pojem "jiný" uživatel vykládán
vydřidušskými a lichvářskými
majiteli a velkonájemci takovým způsobem,
že by byla velká část drobných
pachtýřů vyloučena z dobrodiní
vydaného nařízení. Rovněž
jistá vada nařízení byla jak v jeho
krátké lhůtě přihlašovací,
tak i v pouze jednoročním trvání nájmu.
Poměry hospodářské vyžadují
však stabilisace a definitivního zákonného
upravení pachtovného, aby bylo znemožněno
jakékoliv obejití zákona. Národohospodářský
výbor jednal o vládním návrhu zákona,
kterým se upravuje užívání pozemků
v Podkarpatské Rusi za podíl jich naturálního
výnosu a doporučuje návrh zákona ke
schválen i s navrhovanými změnami. V Praze
dne 14. prosince 1921. Václav Donát v. r., předseda,
F. Hybš v. r., zpravodaj."
Tento návrh zákona nabyl platnosti jako zákon
ze dne 17. února 1922, č. 68 Sb. z. a n. a jeho
účinnost trvala do podzimu r. 1924. Zákon
ze dne 19. prosince 1924, č. 309 Sb. z. a n. prodloužil
účinnost tohoto zákona na r. 1924/1925 a
1925/1926 se změnami pocházejícími
asi z nabytých zkušeností.
Tento zákon má nyní pozbýti své
účinnosti, ačkoliv není k tomu pražádných
důvodů, aby tisíce rolníků,
kteří užívali výhod citovaného
zákona ztratili také pacht po vypršení
lhůty účinnosti zákona, pacht, ze
kterého živili sebe a své rodiny.
Kdyby se poměr nájemců odvádějících
polovinu a dvě třetiny naturálního
výnosu o němž senát ve svém odůvodnění
praví: "tento poměr nájemní jest
strašným vydřidušstvím a lichvou,
která páše se na ubohém pracujícím
zemědělském lidu a nesmí býti
na dále trpěn za žádnou cenu" pro
neprodloužení účinnosti zákona
č. 309 z r. 1924, čili pro odmítnutí
návrhu zákona měl vrátiti, znamenalo
by to pro mnoho tisíc rolníků v Podkarpatské
Rusi návrat středověké zemědělské
lichvy. Znamenalo by to, že by větší hospodáři
vzali a také již s tím začali - několika
tisícům pracujících rolníků
půdu, vrátili se od peněžního
pachtovného k lichvářskému naturálnímu
pachtu a mohli by voliti mezi nesčetnými zemědělskými
proletáři, kteří by za dnešní
zoufalé hospodářské situace převzali
pacht za podmínek ještě strašnějších,
než byly před rokem 1921 a byli nuceni se spokojiti
s třetinou, ba i se čtvrtinou sklizně. Z
dosavadních pachtýřů, na něž
jsou i tak majitelé půdy nevraživí,
poněvadž jim zákonodárství poskytlo
jakýchsi výhod, nenechali by ani jednoho na místě
ani za podmínek horších a mstili by se na nich
nyní, když nemohli se dosud pomstíti pro platnost
zákona a uvrhli by takto v bídu mnoho tisíc
rolníků.
Provádění pozemkové reformy není
tímto návrhem zákona rušeno, neboť
tam, kde dojde k uskutečnění pozemkové
reformy, pozbyl zákon ten i tak své účinnosti.
Naopak však dostali by majitelé statků prostřední
velikosti, jež zabrati nelze a majitelé statků
menších neprodloužením účinnosti
zákona z roku 1924, č. 309 Sb. z. a n. neodůvodněně
dar a právo k lichvě přímo za souhlasu
moci zákonodárné a státu.
Jelikož vláda nepodala dosud návrhu k obnovení
zákona z r. 1924, č. 309, jenž pozbyl účinnosti
v říjnu t. r., předstupujeme před
sněmovnu s návrhem iniciativním, neboť
považujeme další prodloužení účinnosti
tohoto zákona za naprosto nutné a uvedenými
skutečnostmi za plně odůvodněné.
Změny obsažené v návrhu jsou výsledky
zkušeností nabytých za doby několika
let a odůvodňujeme je takto:
1. Navrhujeme proto obnovení zákona na dobu pěti
let, jelikož jen delší trvání pachtu
zajišťuje pachtýři výsledek intensivního
obdělávání a mrvení. Důkladné
obdělávání rolí a hojnější
sklizeň jsou zájmem celku a v důsledku toho
jest předpokladem intensivního obdělávání
trvání pachtu alespoň pětiletého.
2. Jelikož mnoho oprávněných opomenulo
uplatniti nárok na výhody zákona z r. 1922,
č. 68 respektive zákona z r. 1924, č. 309
a jelikož soudy odmítly skoro 50% žádostí
z příčin formálních anebo z
příčin jiných (pro nesprávné
pojmenování majitele, pro nesprávné
udání plochy pozemku atd.) jest odůvodněno,
aby byla poskytnuta příležitost materielně
oprávněným, kteří užití
svého práva zameškali, anebo jejichž
žádosti byly soudem odmítnuty, ku podání
oznámení a uplatnění svých
práv.
3. Jelikož mnoho statkářů (druhá
smluvní strana) zneužilo nevědomosti nebo
ubohého postavení pachtýřova, postrašivše
je krátkým trváním zákona,
uzavřelo s pachtýři smlouvy tak, že
tyto smlouvy byly pro statkáře výhodné,
pro pachtýře pak nevýhodné a jest
proto odůvodněno, aby smluvní podmínky
nevýhodnější než podmínky
zákona z r. 1922, č. 68 staly se neplatnými
a aby přeplatek nad podmínky zákonem a nařízením
stanovený mohl býti požadován zpět.
Poněvadž v mnoha krajích statkáři
osoby oprávněné ku podání nároků
přímo nutili, aby se práv svých vzdali,
nebo je lživým předstíráním
k tomu svedli, jest odůvodněno, aby zřeknutí
se práv bylo prohlášeno zákonem za neplatné.
4. Jelikož jednotlivé soudy (hlavně sborový
soud v Berehově) zrušily pachtovní smlouvy
pro nedochvilné placení pachtovného, ač
statkář může se domáhati zaplacení
dlužného obnosu žalobou, ba může
kdykoliv zabaviti sklizeň, je odůvodněno,
aby nedochvilný pachtýř neztrácel
pacht, když pachtovné může býti
i tak soudně vymáháno.
5. Jelikož mohla jedna nebo druh smluvní strana od
r. 1921 již umříti nebo mohla od té
doby přesídliti a takový pachtýř
pracoval s celou svojí rodinou na trpasličím
pachtu, ukazuje se opatření bodu 12. odůvodněným.
6. Konečně jelikož nemajetní pachtýři
v případě soudního sporu oprávněně
se bojí případných útrat, jež
jsou namnoze velmi vysoké, jest zapotřebí
zákonného opatření, aby oprávněný
(ponejvíce zemědělský nádeník,
bývalý panský čeledín) v případě,
kdy druhá smluvní strana (statkář)
podá námitky do oznámení, neriskoval
útrat, avšak aby naopak statkář, jenž
podal námitky bezdůvodně a byl odmítnut,
byl odsouzen k náhradě útrat soudních.
Navrhujeme, aby tento návrh zákona byl urychleně
předložen iniciativnímu a zemědělskému
výboru tím spíše, že mnoho
statkářů podalo již žaloby na výpověď
pachtu proti dosavadním pachtýřům.