František Hřebík, státní cestmistr
v Poljaně u Svaljavy, byl přijat dekretem referátu
veřejných prací v Užhorodě ze
dne 20. června 1920, čís. 3106a) do státní
stavební služby Podkarpatské Rusi jako cestmistr
se zařazením do kategorie úřednické
tím způsobem, že nastoupí-li službu
v Podkarpatské Rusi, bude zařazen o 1 dietní
třídu výše a přiznána
mu denní dieta 40 Kč.
Dekretem téhož referátu ze dne 12. srpna 1920,
čís. 3106/20 byl na základě svého
nastoupení služby přijat prozatímně
jako cestmistr s požitky XI. hodn. třídy v
Podkarpatské Rusi s denními dietami 40 Kč
se slibem, že po dojití jeho dekretu od zemské
politické správy v Praze v příčině
voj. let bude definitivně zařazen a válečná
léta budou mu započítána.
Zmíněný má legionářský
průkaz čís. 41038 ze dne 12. dubna 1921,
pro legionáře s kvalifikací úřednickou
s potvrzením, že vstoupil do čsl. legií
v lednu 1916 a měl tudíž podle zákona
ze dne 28. května 1919, čís. 307 Sb. z. a
nař. býti jmenován definitivním úředníkem
skup. E státních úředníků,
když 22. listopadu 1924 složil odbornou zkoušku.
Byl však proti výslovnému znění
dekretu čís. 3106a) ze dne 20. června 1920
a čís. 3106 ze dne 12. srpna 1920 zařazen
do 12. platové stupnice podúřednické
dekretem ze dne 16. dubna 1925, čís. 54/3 pres.
ai 1925 referátu minist. veřejných prací
v Užhorodě, ačkoliv byl přijat v hodnosti
úřednické.
Dekretem referátu veř. prací v Užhorodě
ze dne 27. říjan 1920, čís. 8984,
adresovaným Frant. Hřebíkovi, cestmistru
XI. hodn. třídy, byl mu přiznán po
čas novostavby silnice Akna-Slatina-Bočkov měsíční
přídavek 700 Kč, který mu však
pak vyplacen nebyl. Rovněž byly mu zastaveny denní
diety per 40 Kč.
V hodnosti podúřednické byl také převeden
do nového platového zákona. Vše, co
mu bylo při nástupu služby na Podkarpatské
Rusi dekretálně přiznáno, bylo mu
zas vzato bez ohledu na to, že měl na to právo
nejen nabyté, ale i právní nárok dekrety
přiznaný.
Námitky jeho byly dekretem ze dne 5. listopadu 1926, čís.
17854 pres. ai 26 kanceláří víceguvernéra
Podkarpatské Rusi zamítnuty.
Proti převodovému dekretu č. 54/25 pres ai
1926 referátu veř. prací podal 18. srpna
1926 odvolání k ministerstvu veř. prací,
jež dosud vyřízeno nebylo.
Poněvadž zmíněný cestmistr již
po celá 2 léta marně domáhá
se svého práva, táži se podepsaní
pana ministra veř. prací:
1.) Ví o tomto případu pan ministr a jest
ochoten zaříditi, aby záležitost cestmistra
Františka Hřebíka v Poljaně byla znovu
podrobně prostudována a aby bylo uznáno právem,
co mu dekretálně při nástupu služby
na Podkarpatské Rusi bylo zaručeno, jak pokud se
týče hodnosti úřednické, diet,
přídavků, tak i započítání
služební doby?
2.) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil, neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 14. prosince 1926.
Vládním nařízením ze dne 18.
června 1925, čís. 139 Sb. z. a n. byla obec
Hust na Podkarpatské Rusi zařazena do III. třídy
(80%) místního přídavku se zpětnou
platností a s finanční účinností
od 15. února 1921.
Ve všech resortech státní správy byly
doplatky z titulu citovaného nařízení
vyplaceny již v červenci a srpnu 1925, jen u železnic
se tak nestalo.
Železniční zaměstnanci v Hustu podali
si společnou žádost za výplatu těchto
doplatků. Proti jasnému znění citovaného
vládního nařízení, které
jest pro všechny obory státní správy
závazné, byla však stanice Hust Věstníkem
ministerstva železnic čís. 55 ze dne 19. prosince
1925, č. j. 63040 zařazena do III. tř. místního
přídavku teprve s účinností
od 1. července 1925, bezprávně a protizákonně,
neboť vl. nař. čís. 139/1925 výslovně
stanoví účinnost přeřazení
od 15. února 1921.
Na osobní intervenci u ředitelství stát.
drah v Košicích bylo zaměstnancům řečeno,
že není nikde psáno, že co dostali státní
zaměstnanci, že musí dostati i zaměstnanci
státního podniku. Tento názor překvapuje,
neboť neuznává platnost všech dosavadních
zákonů, nařízení, pravidel
i vl. nař. č. 139/1925.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra železnic:
1.) Ví o tomto případu pan ministr?
2.) Jest pan ministr ochoten naříditi, aby i železniční
správa uposlechla nařízení vlády
ze dne 18. června 1925, čís. 139 Sb. z. a
n. a vyplatila železničním zaměstnancům
v Hustu jim náležející doplatky na místním
přídavku, plynoucí z přeřazení
Hustu do III. třídy místního přídavku,
s účinností ode dne 15. února 1921?
3.) Jest pan ministr ochoten poučiti své podřízené
orgány, že mají poslouchati a dbáti
vydaných nařízení vládních?
4.) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci učinil, neb učiniti
hodlá?
V Praze dne 14. prosince 1926.
Dcera poštovního zřízence Josefa Nattala
v Uhlířských Janovicích, Josefa, provdaná
za srávce hospodářského družstva
marka v Mukačevě, byla přednostkou poštovního
úřadu v Ilnici na Podkarpatské Rusi.
Na tamějším poštovním úřadě
byl zjištěn schodek, jehož výše jest
neznáma a Josefa Marková byla zaň činěna
zodpovědnou.
Pan poštovní tajemník JUDr. Jan Sigmund dostavil
se na pošt. úřad Janovice na Úhlavou
a přemluvil se na pošt. zřízence Josefa
Nettala tamtéž, otce zmíněné
provdané dcery Josefy Markové, že se uvolil
na úhradu onoho schodku splatiti obnos 20.000 Kč
a dáti ho knihovně zavtěliti na svůj
domek s ujednáním, že bude spláceti
ze svého služného částku 500
Kč měsíčně. Částka
94 Kč byla mu měsíčně strhována
účtárnou ředitelství pošt
a telegrafů v Praze a částku 406 Kč
měsíčně měl zasílati
složenkou ředitelství pošt a telegrafů
v Košicích.
K tomuto kroku nebyl pan Dr. Sigmund nijak oprávněn,
neboť za provdanou dceru, která nebyla již v
péči otcovské, nemůže být
otec donucován k náhradě. O tom také
nebyl pošt. zřízenec Josef Nettal panem Drem
Sigmundem informován.
V září 1926 byl k tomu všemu předepsán
Nettalovi k náhradě obnos 2648 drahotního
přídavku na syna Karla, který studoval na
soukromém Husově učelišti v Plzni, z
důvodů, že mu drahotní přídavek
na studenta na soukromém učelišti nepřináleží,
ačkoliv § 6 zákona ze dne 20. prosince 1922,
čís. 394 Sb. z. a n. tento nárok nevylučuje
a zákon ze dne 24. června 1926, čís.
103 Sb. z. a n. byl teprve v červenci 1926 vyhlášen.
Na vrácení tohoto drahotního přídavku
bylo mu ihned strženo 500 Kč, takže mu zbylo
pro výživu rodiny na celý měsíc
pouhých 100 Kč.
To působilo na jeho mysl tak, že se 9. října
1926 na půdě svého domku oběsil, jako
oběť naší myslivé a myslící
byrokracie, zanechav zde svou rodinu s nepatrnou pensí
a se zadluženým domkem.
Případ tento jest zdrcující obžalobou
poštovní správy, která ani po té
nezrušila vymámený závazek na zemřelém,
váznoucí na domku pozůstalé rodiny.
Za těchto důvodů táží
se podepsaní pana ministra pošt a telegrafů:
1.) Ví o tomto případu pan ministr?
2.) Jest pan ministr ochoten nešťastné rodině
zemřelého pošt. zřízence Josefa
Nettala v Janovicích n. Úhlavou dáti vrátiti
splacených 13.000 Kč, neprávem na krytí
schodku Josefy Markové vynucených a zrušiti
knihovní vtělení 20.000 Kč na domku
č. p. 22 v Janovicích n. Úhlavou, jako neoprávněné?
3. Jest pan ministr ochoten poučiti pana JUDra. Jana Sigmunda,
že svým nesprávným postupem vehnal Nettala
do zoufalství a dáti mu výstrahu, aby si
podruhé počínal opatrněji?
4.) Jest pan ministr ochoten poučiti své podřízené
orgány, aby lidštěji si počínaly
a pamatovaly vždy také na důsledky svého
jednání?
5.) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této věci zařídil, neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 13. prosince 1926.
Velká Ostrava, jež s nejbližším okolím
čítá 1/4 mil. obyvatel a jež s přilehlým
Těšínskem, Hlučínskem, částí
Opavska, částí Valašska a podbezkydskou
částí Slovenska a jich více než
1/2 mil. obyv. jest odkázána na nemocnice ostravské,
je už po léta v nejsvízelnější
kalamitě nemocniční.
Potíže a nesnáze jsou všeobecně
známé, byly nesčíslněkrát
veřejně a i tiskem projednávány a
byly také vládou republiky plně uznány.
V zákonu ze dne 9. dubna 1920, čís. 242 Sb.
zák. a nař. bylo nominelně uznáno,
že Ostrava se svými ubohými nemocničními
poměry nejvíce potřebuje státní
pomoci a na základě téhož zákona
byly 2 z ostravských nemocnic postátněny.
to byl první záslužný krok k nápravě,
který byl uskutečněn v r. 1921. Více
se však nestalo nic, jakkoliv od té doby se poměry
jednak vzrůstem počtu obyvatelstva, hlavně
však tím, že stále větší
okruh vyhledává v ostravských nemocnicích
pomoci, tak podstatně zhoršily, že se staly skutečnou
útrapou a trýzní obecenstva.
Některé z těchto nemocnic jsou po stránce
budov a vnitřního zařízení
tak nedostatečné a prostě nemožné,
že jest stydno se na ně podívat. Nejhorší
a nepřekonatelná obtíž je v tom, že
nemocnice jsou neustále tak přeplněny, že
jest nutno klásti nemocné po 2 na lůžko,
že se obkládají jimi chodby, koupelny, že
nemocní léhají po zemi, že není
možno ústavy čistiti a plnit nejprimitivnější
zásady čistoty a že přes všechna
tato v hygieně nepřípustná opatření,
jest nutno velkou část nemocných ku velké
jich škodě propouštěti nedoléčeny
a každodenně přečetným nemocným
přijetí do nemocnice odpírati.
Státní správa už po léta projektuje
vybudovati na Ostravsku řádnou nemocnici, tak jak
ji tento ohromně lidnatý, produktivní a svým
velkým průmyslem zdraví lidské nadmíru
ohrožující kraj potřebuje. K tomu cíli
zakoupila státní správa vhodné pozemsky
v Ostravě-Zábřehu n. O. a na jaře
1926 vypsala ideovou soutěž na projekt nemocnice.
Projekt ideový již jest hotov. Jakkoliv již v
několika státních rozpočtech minulých
let byly vloženy určité obnosy na výstavbu
státní nemocnice na Ostravsku, nebylo těchto
obnosů užito a stále se výstavba neuskutečňuje.
Jest skutečně svrchovaně na čase,
aby státní správa přistoupila bezodkladně
k uskutečnění projektu, jí samou za
nanejvýš potřebný uznaného a
dovolujeme si proto na pana správce ministerstva zdravotnictví
dotaz,
1) zda ví o těchto poměrech?
2) jaké jsou příčiny stálého
průtahu s novostavbou státní nemocnice na
Ostravsku a
3.) je-li ochoten naříditi urychlené definitivní
skoncování příprav a plánů
této novostavby a její vypsání k ofertnímu
podávání nabídek, jakož i zadání
prací včasně tak, aby aspoň do konce
roku 1927 prvá stavební etapa této nemocnice
byla provedena?
V Praze dne 16. prosince 1926.
Od té doby, co v německých městech
republiky byla zřízena státní policie,
jest tam politický život tak rdoušen, že
to připomíná temné doby poloabsolutismu.
Jak v poslanecké sněmovně, tak také
v senátě bylo již několikráte
na to poukázáno, že policie soustavně
provokuje, že, soustřeďujíc spoustu státních
strážníků při schůzích
mladistvých dělníků, nebo dokonce
válečných poškozenců, přímo
úmyslně roztrpčuje obyvatelstvo a že
velmi často jen pro disciplinovanost davu lidu nedošlo
ke srážkám s policií.
Avšak ani na tomto způsobu policejní činnosti
ještě ne nepřestává. Došlo
to již tak daleko, že státní policie dohlíží
na soukromý život politicky činných
osob, svádí jejich domácí, aby špehovali
své nájemníky a tímo způsobem
zavádí stav, který jest výsměchem
názvu tohoto státu "svobodná demokratická
republika".
Z mnoha takovýchto příkladů uvedeme
tento případ: Dne 24. října 1926 konal
se v Chebu jako i v jiných městech západních
Čech projev socialistické mládeže proti
zamýšlené předvojenské výchově.
Na chebském projevu mluvil mezi jinými tako soukromý
úředník Adolf Palme z Karlových Varů
a když užil ostrého slova o zamýšleném
návrhu zákona, policejní komisař úplně
nezákonně schůzi prostě rozpustil.
Palmova domácí vypravuje mu, bohužel teprve
dnes, tuto věc:
Druhého týdne po této schůzi přišel
do bytu Palmovy domácí nějaký pán
a tázal se, je-li Palme právě ve svém
bytě. Když řekla, že nikoliv, legitimoval
se náhle jako policejní agent karlovarské
státní policie a prohlásil, že se jí
má v několikerém směru dotázati
na jejího nájemníka. Tak především,
kde byl poslední neděle, zda často vychází,
zda někam odjíždí a za jakým
účelem, kde jest nyní zaměstnán,
jaké jest jeho zaměstnání atd.
Nelze pochybovati, že se tato šetření
děla na základě výsledku oné
schůze, poněvadž se Palme nedopustil žádného
jiného poklesku, že tedy jsme již skutečně
tak daleko, že politicky činné lidé
jsou dáváni pod policejní dohled.
Tážeme se pana ministra vnitra, je-li ochoten poučiti
státní policii, že státní občané,
i když nejsou příslušníky některé
vládní strany, nejsou divokou zvěří,
již lze na každém místě pronásledovati?
Tážeme se pana ministra, je-li ochoten postarati se,
aby se ve svobodné demokratické republice příště
upustilo od policejních metod obvyklých v carském
Rusku?
V Praze dne 15. prosince 1926.
Československý konsulát v Saské Kamenici
již před delší dobou přerušil
styk se Svazem válečných poškozenců,
vdov a sirotků v československé republice.
Teprve oklikou podařilo se zvěděti důvod
přerušení styků. Z dopisu dřívějšímu
okresnímu vedení Svazu válečných
poškozenců - které však již dávno
neexistuje - bylo možno seznati, že dokud bude Svaz
říditi předseda Svazu Gustav Zahm, jakýkoliv
styk se Svazem bude přerušen. Další dopis
konsulátu, zaslaný všem místním
skupinám Svazu, předložil Svaz válečných
poškozenců v Saské Kamenici dne 20. listopadu
1926 se stížností ministerstvu pro věci
zahraniční.
Pan Zahm řídí Svaz od jeho vzniku a dne 12.
září t. r. byl na sjezdu Svazu jednomyslně
opětž zvolen, požívá tedy důvěry
všech členů. O státu nepřátelském
smýšlení Zahmově nikdo nic neví.
Kamenický konsulát chce tedy asi rozbíti
organisaci československých válečných
poškozenců v Německu na základě
udavačství, neboť jde tak daleko, že proti
vůli válečných poškozenců
navrhuje za důvěrníky funkcionáře,
kteří byli zbaveni svého úřadu,
poněvadž nedbali usnesení sjezdu Svazu. Tento
postup působí ovšem mezi válečnými
poškozenci zmatek a vzrušení.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
pro věci zahraniční:
1.) Ví o tomto postupu kamenického konsulátu?
2.) Jest ochoten vyšetřiti, proč kamenický
konsulát sáhl k tomuto neobyčejnému
postupu proti organisaci válečných poškozenců,
která za něho koná neobyčejně
velkou práci?
3.) Jest ochoten hájiti práv válečných
poškozenců a kamenickému konsulátu zakázati,
aby se nevměšoval do spolkových záležitostí
Svazu válečných poškozenců?
V Praze dne 9. prosince 1926.
Zákonem ze dne 22. prosince 1924 číslo 286
Sb. z. a n. bylo vládě v §u 3 uloženo
podati návrh zákona o právní reformě
a do 31. prosince 1925 podati poslanecké sněmovně
návrh zákona o reformě veřejné
správy. Vláda podala sice v uložené
jí lhůtě návrh platového zákona
na konečnou úpravu existenčních základů
státních zaměstnanců, opomněla
však v tomto zákoně provésti úpravu
zaopatření staropensistů.
V důvodové zprávě k platovému
zákonu se praví do slova: "Nová všeobecná
úprava pensijních předpisů se připravuje
a v dohledné době stane se předmětem
sněmovního projednávání."
Sociálně-politický výbor upustil proto
od rozšíření předpisů
na ostatní pensijní otázky. Avšak vláda,
jejíž povinností by bylo bývalo, aby
po návrhu zákona o požitcích státních
zaměstnanců co nejrychleji podala vládní
návrh o nové úpravě požitků
pensistů, dosud toho neučinila. Jest jisté,
že § 3 zákona z 23. prosince 1924 jí tuto
povinnost ukládá.
Tážeme se tedy vlády:
1.) Jest vláda ochotna co nejrychleji podati poslanecké
sněmovně návrh zákona na novou úpravu
požitků pensistů?
2.) Podá vláda tento návrh ještě
v podzimním zasedání poslanecké sněmovny
- jak by to bylo její povinností?
V Praze dne 9. prosince 1926.
Město Cvikov jest se svým obyvatelstvem hospodářsky
úplně odkázáno na textilní
průmysl, již dlouhá léta tam zdomácnělý,
a krise textilního průmyslu, která se dosud
projevovala jen občas, působí tam od počátku
roku 1926 přímo zhoubně.
Z tamějších závodů dva stojí
úplně, sedm částečně.
Z 1800 mechanických stavů bylo již na podzim
1420 úplně zastaveno. Poněvadž provoz
je přerušován a trvá jen 3 až 4
dny týdně, byla podle ustanovení gentské
soustavy o podpoře v nezaměstnanosti většina
nezaměstnaných dělníků již
z podpory vyřazena. Mezi těmito vyřazenými
již uprostřed léta následkem krise byli
dokonce již stavební dělníci. Kdežto
roku 1914 pracovalo v cvikovském textilním průmyslu
dohromady 2440 dělníků a dělnic, roku
1926 bylo jich 1667 a v červenci jejich počet klesl
na 975. Dnes jest téměř veškeré
dělnictvo bez práce.
Obec sama, poněvadž vleklá hospodářská
krise úplně nikdy nezmizela, přináší
po léta velmi značné oběti pro strádající
dělnictvo. Téměř 100.000 Kč,
to jest čtvrtina všech přirážek
nebo 200% přímých daní, bylo naposled
zařazeno a vydáno pro tyto účely na
zmírnění nejkrutější nouze.
Při tom přímé daně jako přirážková
základna, poněvadž se hospodářský
stav stále zhoršoval, klesly ze 120.000 Kč
v roce 1923 na fiktivní částku 53.000 Kč
pro rok 1926. Ve skutečnosti však na konci roku bude
činiti nejvýše 20.000 Kč.
Daňové odpisy se zpětnou platností,
poskytované pro obchodní krisi, dále běžně
povolované sečkávání daní
atd., vesměs činitelé, na něž
obec naprosto nemá vlivu, způsobily, že přirážkový
schodek nabyl zhoubného rozsahu.
V poměru k rozpočtům, sestaveným podle
výkazů berních úřadů,
sešly se přirážky již v předcházejících
dvou letech částkou jen velmi nepatrnou, avšak
roku 1926 byly poukázány tak nepatrné přirážky,
že město z těchto nepatrných částek
nemohlo vůbec uhraditi ani nejjednodušší
potřeby.
Částka, která měla býti uhrazena
přirážkami pro rok 1924 činila
podle obecního rozpočtu | 209.797,- Kč |
podle školního rozpočtu | 132.435,- Kč |
tedy celkem | 342.230,- Kč |
Na to se sešlo 322.000 Kč přirážek.
Pro rok 1925 činil schodek
podle obecního rozpočtu | 320.378,- Kč |
podle školního rozpočtu | 134.952,- Kč |
dohromady | 455.330,- Kč |
kdežto na přirážkách sešlo
se pouze 316.365,- Kč. (asi o 139.000 Kč méně).
Pro rok 1926 činí schodek
podle obecního rozpočtu, který se má hraditi přirážkami | 300.913,- Kč |
a podle školního rozpočtu | 103.937,- Kč |
tedy dohromady schodek | 404.850,- Kč |
Avšak na tuto částku sešlo se do konce
září 1926 jen asi 72.500 Kč a nyní
měsíční příjem přirážek
klesl na 2.000 Kč místo 40.000 Kč.
K tomu ke všemu cvikovský berní úřad
oznámil obci, že bude se musit počítati
s většími odpisy asi 200.000 Kč, sáhajícími
do dřívějších let. Při
tom však takováto částka musila přece
již dávno býti uhrazena úbytkem v roce
1925 a počátkem roku 1926, kdežto berní
úřad vedle toho ještě prohlašuje,
že tyto odpisy mají trvati téměř
ještě rok.
Předpis daní, jenž se jinak konal každoročně,
v posledních létech se tak opozdil, že výdělková
daň byla předpisována vždy teprve o
dva roky později a stranám se placení daní
ztěžuje.
Finanční stav města Cvikova jest dnes již
tak zoufalý, že brzy již nebude moci vypláceti
ani platy svým zaměstnancům ani chudinské
podpory a bude musiti zastaviti veškerou činnost.
Tato finanční pohroma zhoršuje se nejen vinou
berního úřadu a celou praxi daňových
předpisů, odpisů atd., nýbrž
také tím, že od ministerstva veřejných
prací a od ministerstva sociální péče
přes všechna zakročení nelze dosíci,
aby vyplatila dávno již povolené subvence.
Také dosud výsledku nemělo podání,
zaslané dne 7. října pražskému
zemskému finančnímu ředitelství,
v němž se žádalo,a by obecní přirážky
byly přikazovány hojnější měrou
a aby dosud nevyřízené daňové
předpisy byly provedeny.
Již v létě pokoušela se obec a okres Cvikov
opatřiti si půjčku, aby mohla čeliti
finanční pohromě, zaviněné
státními činiteli, a čeliti do nebo
volající bídě vyřazených
nezaměstnaných. Půjčku však dostati
nemohla. Pro samosprávu, která se octla v tísni,
a pro hladovějící dělnictvo jsou pokladny
peněžních ústavů zavřeny.
Podepsaní majíce na mysli tento zhoubný stav,
táží se:
1.) Pana ministra sociální péče:
a) Jest pan ministr ochoten poskytnouti hladovějícím
vyřazeným nezaměstnaným z Cvikova,
jejich ženám a dětem přiměřenou
mimořádnou podporu, jak již několikráte,
bylo žádáno písemně a jak žádaly
deputace ústně?
b) Jest pan ministr ochoten naříditi, aby městu
Cvikovu byla konečně vyplacena dávno již
povolená subvence na stavbu obytného domu?
2.) Pana ministra financí:
a) Jest pan ministr ochoten podporovati město a samosprávný
okres Cvikov, aby dosáhly půjčky, již
by se zabránilo úplné finanční
zkáze?
b) Jest pan ministr ochoten naříditi, aby přirážky
byly přikazovány ve větším množství,
nebo postarati se o větší příděl
jiných výtěžků daní, které
přísluší městu?
c) Chce pan ministr naříditi, aby cvikovský
berní úřad konečně provedl
nevyřízené daňové předpisy
pro rok 1925 a 1926?
3.)Pana ministra veřejných prací:
a) Chce pan ministr naříditi, aby městu Cvikovu
byla konečně vyplacena dávno již povolená
subvence 92.000 Kč na dláždění?
b) Jest pan ministr ochoten zaříditi, aby veřejné
stavby, dávno již projektované v okrese cvikovském
(stavba údolní přehrady, regulace potoka
atd.) byly pojaty do stavebního programu roku 1927 jako
stavby nouzové, aby aspoň část dělnictva
našla výdělek?
4.) Pana předsedy vlády:
Jest pan předseda vlády ochoten z fondu 8 milionů
Kč "na nepředvídané výdaje",
povoleného rozpočtem (kapitola 3, titul 1, §
2), poskytnouti nouzi trpící samosprávě
a hladovějícímu dělnictvu v městě
Cvikově a v okrese přiměřený
peníz a tak ukázati, že se tohoto fondu neužívá
jen pro temné a nekontrolovatelné účely?
V Praze dne 10. prosince 1926.