II. volební období. | 3. zasedání. |
Státní závěrečný účet
za rok 1924 byl předložen poslanecké sněmovně
včas, ve lhůtě stanovené zákonem
o nejvyšším účetním kontrolním
úřadě ze dne 20. března 1919, č.
175 Sb. z. a n. Ano, byl předložen dokonce o 2 měsíce
dříve, totiž již v červnu 1926.
Po formální stránce změnil nejvyšší
účetní kontrolní úřad
státní závěrečný účet
v tom směru, že odůvodnění rozdílů
mezi rozpočtem a náležitostí se neuvádějí
při číselném výsledku súčtovacího
odvětví, jako v účtech za předešlá
léta, nýbrž v samostatném oddílu
účtu (část 18). Účelem
tohoto opatření bylo, aby byl zmenšen objem
státního závěrečného
účtu, který v důsledku odděleného
preliminování osobních a věcných
výdajů nabyl značného rozsahu, a aby
byly tak sníženy výdaje spojené s tiskem,
aniž by se vypustilo něco z věcného
obsahu. Do tabulky, v níž se vykazují číselné
výsledky státních výdajů a
příjmů v podrobnostech, byl vsunut nový
sloupec (9), ve kterém jest uvedeno pořadové
číslo příslušné vysvětlivky
vykázaného rozdílu.
Finančním zákonem ze dne 14. prosince 1923, čís. 245 Sb. z. a n., byly na rok 1924 v první části rozpočtu stanoveny výdaje státní částkou 16.993,976.905 Kč a státní příjmy částkou............... 16.391,293.591 Kč;
v druhé části pak určena byla potřeba
státních investic částkou 2.229,230.000
Kč.
Ministr financí byl zmocněn opatřiti úhradu státních výdajů, nekrytých státními příjmy úvěrními operacemi až do obnosu....... 603,000.000 Kč
a vláda byla zmocněna opatřiti prostředky
na investiční potřeby dlouhodobými
úvěrními operacemi až do výše............
2.230,000.000 Kč.
Mimo výdaje podle článku I. finančního
zákona byly povoleny v roku 1929. zvláštními
zákony ještě tyto další výdaje
nad rozpočet:
I. Zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské
železnice a místních drah až do výše
270,000.000 Kč. (Článek IX. finančního
zákona ze dne 14. prosince 1923, čís. 245
Sb. z. a n.).
II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze
dne 7. března 1924, čís. 58 Sb. z. a n.:
a) (§ 3) Na vystavění obytných budov
pro státní a jiné veřejné zaměstnance
do částky 600,000.000 Kč,
b) (§ 8) Na úhradu osobního a věcného
nákladu spojeného s prováděním
zákona o stavebním ruchu.
III. Na výkup místní dráhy v údolí
Borže podle zákona ze dne 19. března 1924,
čís. 71 Sb. z. a n., do výše 2,891.376
Kč a 2,963.721 Kč.
IV. K podpoře nezaměstnaných podle zákona
ze dne 26. června 1924, čís. 138 Sb. z. a
n., částkou 80,000.000 Kč.
V. Na výkup místní dráhy Holič-Hodonín
podle zákona ze dne 3. července 1924, čís.
168 Sb. z. a n.
VI. K zálohové úhradě nákladů
spojených s počátečním zařízením
a působením Ústřední sociální
pojišťovny podle zákona ze dne 9. října
1924, čís. 221 Sb. zák. a nař.
VII. K úhradě příspěvku Zvláštnímu
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů podle
zákona ze dne 9. října 1924, čís.
237 Sb. z. a n., částkou nejvýše 50,000.000
Kč ročně.
VIII. K provádění zákona o požitcích
válečných poškozenců podle zákona
ze dne 22. prosince 1924, čís. 307 Sb. z. a n.,
částkou 375,000.000 Kč.
Úvěry povolené finančním zákonem
na rok 1924 pro státní výdaje a státní
investice spolu s uvedenými zvláštními
výdaji tvoří částku, do které
mohly v roku 1924 správní úřady poukazovati
výdaje, ovšem s podmínkou, že úhrada
podle rozpočtu, pokud se týče podle zmocnění
k úvěrním operacím byla současně
opatřena.
Výsledek pokladní (str. 2 a 3) jeví se takto:
Příjmy kap. 1.-25. úhrn (viz str. 12) | 17.513,371.800 Kč 85 h |
Výdaje kap. 1.-25. úhrn (viz str. 11) | 18.219,969.488 Kč 05 h |
Schodek......... | 706,597.687 Kč 20 h. |
Příjmy úhrn A-E (viz str. 12).... | 39,210.645 Kč 79 h |
Výdaje úhrn A-E (viz str. 11).... | 1.291,705.216 Kč 91 h |
Schodek......... | 1.252,494.571 Kč 12 h. |
A. Úvěrní operace (str. 246).
Příjmy.................... | 2.222,735.480 Kč 25 h. |
B. Fondy a zálohy (str. 248).
Příjmy úhrn I.-II......... | 117,851.203 Kč 88 h |
Výdaje úhrn I.-II......... | 1.508,313.665 Kč 39 h |
Schodek......... | 1.390,462.461 Kč 51 h. |
Reelní výdaje převyšují takto příjmy o......... | 1.126,819.239 Kč 58 h. |
Odečte-li se tento schodek od počáteční pokladní hotovosti reelního hospodaření................. | 2.978,945.453 Kč 69 h, |
vyplývá konečná pokladní hotovost reelního hospodaření podle rozvahy příjmů a výdajů (str. 3)......... | 1.852,126.214 Kč 11 h. |
V části 2. "úhrnný účet
porovnávající atd." (str. 6 a 7) se
vykazuje:
Náležitost státních výdajů............. | 18.544,219.852 Kč 69 h |
proti povolenému rozpočtu.............. 16.993,976.905 Kč - h | |
jest vyšší o.................... | 1.550,2.42.9.7 Kč 69 h. |
V této náležitosti jsou však započteny nepreliminované výdaje, které byly uhrazeny z příjmů opatřených mimo státní rozpočet, v částce................... | 1.107,260.404 Kč 42 h, |
takže výdaje, které bylo třeba uhraditi z rozpočtových příjmů, jsou ve skutečnosti vyšší jen o............. | 442,982.543 Kč 27 h. |
Porovnáním náležitosti státních příjmů........ | 18.007,834.412 Kč - h |
s příjmy stanovenými rozpočtem............ | 16.391,293.591 Kč - h |
jeví se náležitost příjmová vyšší o............ | 1.616,540.821 Kč - h. |
Celkový výsledek hospodaření na rozpočet jest proti schodku předvídanému finančním zákonem příznivější o...... | 1.173,558.277 Kč 73 h. |
V náležitosti státních výdajů jest obsažena vedle svrchu uvedených nepreliminovaných výdajů v částce...... | 1.107,260.404 Kč 42 h, |
k jichž úhradě byly opatřeny příjmy
mimo rozpočet úvěrními operacemi,
ještě další potřeba povolená
zvláštními zákony nad výdaje
podle článku I. finančního zákona;
jsou to:
1. Zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah v částce............. | 231,697.866 Kč 15 h |
kap. 14., tit. 5., § 7, pol. 27., (str. 70) (článek
IX. finančního zákona pro rok 1924).*)
2. Vyšší potřeba na podpory nezaměstnaným v částce... | 73,084.827 Kč 70 h |
kap. 21., tit. 5., § 4, b, str. 111, (zákon čís.
138/24 Sb. z. a n.).
3. Vyšší potřeba pro požitky válečných poškozenců v částce.. | 270,861.774 Kč 22 h |
kap. 21. a 21 A, tit. 4., § 2, str. 110 a 11; (zákon
čís. 307/24 Sb. z. a n.).
4. Rozpočtem nekrytá potřeba pro zálohy státu na zvýšené platy učitelské v částce................ | 310,548.395 Kč 03 h |
kap. 13., tit. 6., § 1, str 50 (zákon čís.
274/19 Sb, z. a n, a resoluce Národního shromáždění
ze dne 15. května 1919).
Úhrnem... | 886,192.863 Kč 10 h. |
Přirovná-li se k této potřebě, povolené nad výdaje stanovené finančním zákonem svrchu vykázaná, vyšší náležitost výdajová | 442,982.543 Kč 27 h, |
jeví se při státních výdajích, poukázaných na rozpočet, potřeba nižší o.................... | 443,210.319 Kč 83 h; |
byly tedy poukazy na rozpočtové výdaje vydány
v mezích finančního zákona.
Vyšší potřeba při osobních
výdajích proti rozpočtu spočívá
v nákladu na zálohy státu na učitelské
platy; pro tuto potřebu bylo do rozpočtu zařaděno
81,000.000 Kč, kdežto ve skutečnosti bylo na
zálohách vyplaceno v roku 1924 celkem 31,548.395
Kč 03 h.
Pokud se týče výdajů věcných,
nejvyšší účetní kontrolní
úřad upozornil, že byly v roce 1924 podle usnesení
ministerské rady ze dne 20. listopadu 1924 vydávány
na peněžní částky, vypadající
na závazné, avšak do konce roku neprovedené
objednávky, uzavřené, k tíži
úvěrů preliminovaných ve státním
a investičním rozpočtu na rok 1924, podmínečné
platební rozkazy, jimiž se mělo umožniti
použití úvěrů pro rok 1924 povolených
i po uplynutí tohoto roku. Tyto podmínečné
platební rozkazy, znějící jen na okrouhlé
částky objednávek, bylo třeba v roku
1925 po řádném převzetí dodávky
nahraditi za účelem výplaty novými
platebními rozkazy, vyhotovenými na podkladě
účtů. Takových podmínečných
platebních rozkazů bylo vydáno:
*) Súčtování k tíži pokladní
správy jest odůvodněno tím, že
tyto schodky - státem zálohou uhrazené -
budou započteny do výkupní ceny, jejíž
úhradu bude nutno svého času opatřiti
v úvěrech pokladní správy.
a) k tíži úvěrů povolených
pro státní výdaje podle článku
I. finančního zákona pro rok 1924:
v ministerstvu národní obrany pro kap. 11., na..... | 411,644.722 Kč 65 h, |
v ministerstvu zemědělství pro kap. 18., na...... | 580.000 Kč - h, |
v ministerstvu veřejných prací pro kap. 20., na..... | 399.205 20 h; |
b) k tíži rozpočtu investičního:
v ministerstvu zemědělství pro oddíl D na...... | 378.751 Kč 69 h, |
v ministerstvu veřejných prací pro oddíl E na..... | 6,445.509 Kč 67 h. |
Tyto podmínečně poukázané částky
jsou obsaženy v konečných nedoplatcích
výdajových příslušných
odvětví.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad oproti tomuto opatření vlády
zaujímal stanovisko odchylné jak s hlediska účetnického,
tak s hlediska finančního zákona. Podmínečné
platební rozkazy samy nemohly býti podkladem výplaty
a musily teprve na základě řádně
upravených účtů býti nahražovány
novými platebními rozkazy na částky
splatné. Mimo to vyhotovování a účtování
dvojích platebních rozkazů zatěžuje
jak administrativní úřady tak účtárny.
Také způsob výplaty prostřednictvím
poštovního úřadu šekového,
kde příprava výplaty (zápis v knize,
likvidace) i vlastní realisace (vyhotovení platebních
poukázek) jsou prováděny v tomtéž
účetním oddělení, usnadňuje
možnost omylů nebo chyb a nevylučuje zneužití
podmínečného rozkazu. Hlavně však
nejvyšší účetní kontrolní
úřad vycházel ze zásadního
názoru, že finanční zákon nezná
prolongace úvěrů po uplynutí rozpočtového
roku a že každé vázání částek
úvěrů pro splnění závazků
z objednávek a dodávek dokončených
teprve v roce následujícím, vyžadovalo
by novelisaci finančního zákona. (čl.
VIII.) Tento jeho názor dochází opory také
v zákonech o dodatečných rozpočtech
na rok 1920 a 1921. (§ 3. zákona čís.
81/1921 Sb. z. a n. a čl. VIII., odst. 1. zákona
čís. 67/1922 Sb. z. a n.)
Podstatně nižší výdaje proti
rozpočtu vykazují odvětví:
kap. 6.: Příděly samosprávným
svazkům (nižší příděl
z daně z obratu),
kap. 11.: Ministerstvo národní obrany (odevzdání
státní zbrojovky akciové společnosti),
kap. 12.: Ministerstvo vnitra (snížení nákladů
na politickou službu a četnictvo),
kap. 20.: Ministerstvo veřejných prací (snížení
nákladů na báňské a hutnické
podniky).
Vyšší výdaje nad rozpočet vznikly
u odvětví:
kap. 7.: Státní dluh (splacení pokladničních
poukázek za 940,465.000 Kč z výtěžků
IV. státní půjčky a úvěrní
operace podle zákona čís. 127/1921 Sb. z.
a n.),
kap. 10.: Ministerstvo zahraničních věcí
(podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům),
kap. 13.: Ministerstvo školství a národní
osvěty (zde vyúčtované zálohy
na učitelské platy),
kap. 14.: Ministerstvo financí (zálohy na provozní
schodky Košicko-Bohumínské železnice a
místních drah jako splátky na výkup,
vyúčtování účinů,
týkajících se hospodářství
před státním převratem, vklady u zemské
a hypoteční banky z výtěžku úvěrní
operace podle zákona čís. 238/1922 Sb. z.
a n., zálohy a vklady peněžním ústavům,
splátky na výkup Buštěhradské
dráhy z výtěžku úvěrní
operace podle zákona čís. 124/23 Sb. z. a
n.),
kap. 17.: Ministerstvo železnic (vyšší náklady
na provoz),
kap. 21.: Ministerstvo sociální péče
(výdaje spojené se stavebním ruchem a uhražené
z výtěžku losově a IV. státní
půjčky, náklad na péči o válečné
poškozence a nezaměstnané).
Rozpočtových příjmů se nedosáhlo
u odvětví:
kap. 9.: Předsednictvo ministerské rady (příjmy
z pozemkové reformy plynou do náhradního
fondu),
kap. 11.: Ministerstvo národní obrany (z důvodu
uvedeného u výdajů)
a u kapitol 16. (ministerstvo pošt a telegrafů), 17.
(ministerstvo železnic) a 20. (ministerstvo veřejných
prací - státní báňské
a hutnické závody).
Značně vyšší příjmy
nad rozpočet vykazují odvětví:
kap. 8.: Pense (vyšší přípěvky),
kap. 12.: Ministerstvo vnitra (nahražené vyživovací
příspěvky z doplatků na požitky
válečných poškozenců),
kap. 14.: Ministerstvo financí (vyšší
výnos z výdělkové daně podniků
veřejně účtujících,
daně z příjmu, válečné
daně, úroků z prodlení, cel, poplatků
a daně z obratů, vyšší příjmy
z cenných papírů, z tabáku, loterie
a bankovního úřadu),
kap. 18.: Ministerstvo zemědělství (vyšší
příjmy ze statků převzatých
státem).
Srovnání náležitostí roku 1924
při jednotlivých odvětvích s náležitostí
roku 1923 se neprovádí, ježto v roku 1923 byla
vykázána potřeba vyplývající
ze zákona čís. 394/1922 Sb. z. a n., úhrnem
při pokladní správě, kdežto v
roku 1924 jsou veškeré náklady súčtovány
při jednotlivých odvětvích.
Nedoplatky státních příjmů
dosáhly koncem roku 1924 částky 4.115,876.565
Kč 40 h, z níž připadá na nedoplatky
daňové a poplatkové celkem 3.519,642.272
Kč 45 h, tedy 855% nedoplacené náležitosti
všech státních příjmů.
Z následujícího přehledu lze poznati
postupný vývoj těchto důchodkových
nedoplatků v letech 1919-1924.
1919 | 577,482.350.56 | 12,802.046.63 | 48,451.614.38 | 638,736.011.57 | |
1920 | 837,322.682.49 | 69,743.382.03 | 170,766.783.34 | 104,252.920.26 | 1.182,085.768.12 |
1921 | 1.347,236.405.09 | 191,963.704.49 | 281,126.958.02 | 200,331.544.28 | 2.020,658.611.88 |
1922 | 1.253,192.259.33 | 222,708.292.64 | 179,057.823.15 | 248,570.591.57 | 1.903,528.966.69 |
1923 | 1.794,956.489.25 | 311,478.058.38 | 126,699.858.28 | 325,496.467.25 | 2.558,630.873.16 |
1924 | 2.513,835.482.18 | 496,786.504.62 | 119,784.243.- | 389,236.042.65 | 3.519,642.272.45 |
Nedoplatky přímých daní stoupaly každý
rok o značné částky, vyjímaje
rok 1922, kdy v předpisování přímých
daní nastala přestávka, ježto finanční
úřady byly zaměstnány vyměřováním
dávky z majetku; značná výše
těchto nedoplatků (přes 2 1/2 miliardy odvoláních
proti daňovým předpisům až do
vyřízení a finanční úřady
nemohly všechna taková odvolání, jichž
počet jest velmi značný, vyříditi,
jakož i tím, že předepsané daně
nebyly do konce roku zaplaceny. Nedoplatky na dani z obratu a
přepychové vznikly z těchže důvodů
jako u daní přímých. U daní
spotřebních jsou největší nedoplatky
na dávce z uhlí a na dávce z kořalky,
jež vznikly opožděným předpisováním
dávek za uplynulá léta; sestupná tendence
má původ ve snížení dávky
z uhlí. Poplatkové nedoplatky vznikají tím,
že některé druhy poplatků jsou splatny
až po uplynutí delší doby od předpisu
a tím, že v četných případech
odvolání proti výměře poplatků
byl povolen odklad placení až do rozhodnutí
o odvolání.
Vedle nedoplatků na státních dávkách
již vyměřených má finanční
správa ještě další pohledávky
z daní a dávek, jež finanční
úřady s osobním stavem namnoze nedostatečným
nemohly dosud vyměřiti všem poplatníkům
až do běžného roku, poněvadž
nad to zavedením nových daní a dávek
rozmnožily se značně úkoly těchto
úřadů.
Použití investičních úvěrů
bylo jako v letech minulých vázáno na předpoklad,
že finanční úhrada bude opatřena
investiční půjčkou. Pro nepříznivé
poměry peněžního trhu nebyly však
provedeny úvěrní operace, ke kterým
byla vláda zmocněna článkem XIII.
a XVII. finačního zákona. Investiční
výdaje byly tudíž, až na níže
uvedené výjimky, hrazeny dosavadním způsobem,
totiž prozatímně ze záloh uvolněných
finanční správou z pokladních hotovostí.
Stavební akce mohly proto býti provedeny jen v mezích
pohotovosti finančních prostředků
a nenabyly rozsahu předpokládaného investičním
rozpočtem. Většinou bylo pokračováno
ve stavbách už rozestavených, nové stavby
byly podnikány jen výjimečně.
Přesunování investičních potřeb,
které pro nedostatečnost úhradních
prostředků v předcházejících
letech byly odsunuty, přivodilo částečné
úchylky od rozpočtu. Úchylky ty jsou uvedeny
v závěrečném účtu na
zvláštních položkách, z jejichž
znění vysvítá účel a
nutnost výdaje.
Celková spotřeba investičních úvěrů
činí asi 57% rozpočtené částky
2.229,300.000 Kč, takže nepreliminované výdaje
vesměs mohly býti kryty v nevyčerpaných
úvěrech rozpočtových, prozatímně
pak uhrazeny stejně jako preliminované výdaje
zálohové z pokladních hotovostí.
Mimo uvedené okolnosti nastalo snížení
spotřeby investičních úvěrů
oproti rozpočtené částce i tím,
že poklesem cen stavebního materiálu a úspěšným
zadáním staveb a dodávek bylo možno
docíliti nižších než rozpočtených
nákladů a dále tím, že nebyl
vždy dodržen rozpočtem předpokládaný
program dodávkový (na př. u státních
drah program pro dodání lokomotiv a vozidel).
V roku 1924 bylo vydáno na státní investice celkem.. | 1.291,705.216 Kč 91 h |
vlastních příjmů bylo.............. | 39,210.645 Kč 79 h |
takže zůstala nekryta potřeba........... | 1.252,494.571 Kč 12 h |
K úhradě této potřeby se použilo:
1. Z výtěžku půjčky od úrazové pojišťovny dělnické, kontrahované podle zmocnění daného článkem XII. finančního zákona pro rok 1924, na stavbu budov pro ministerstva sociální péče a veřejného zdravotnictví (investice E, pol. 55b a 55c)..... | 5,031.247 Kč 83 h | |
2. Z výtěžku losové půjčky podle zákona ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n., na stavby obytných budov pro státní zaměstnance (investice E, pol. 64c).... | 1,909.674 Kč 53 h | 6,940.922 Kč 36 h. |
Zbylou potřebu v částce............ | 1.245,553.648 Kč 76 h |
a to na investice:
"A" Předsednictva ministerské rady........ | 763.012 Kč 76 h |
"B" Ministerstva pošt a telegrafů........ | 74,620.020 Kč 28 h |
"C" Ministerstva železnic........... | 728,266.066 Kč 01 h |
"D" Ministerstva zemědělství.......... | 28,841.769 Kč 62 h |
"E" Ministerstva veřejných prací......... | 413,062.780 Kč 09 h |
bylo opět nutno uhraditi zálohou z pokladních
hotovostí, na nutné investice uvolněných.
Příjem:
a) ze státních půjček uzavřených na úhradu příjmy nekrytých výdajů na rozpočet (úhrn I.)................. | 1.620,738.492 Kč 75 h |
b) z investičních půjček (úhrn I.)................. | 601,996.987 Kč 50 h |
celkem.................. | 2.222,735.480 Kč 25 h |
Výdaj:
a) na úhradu nepreliminovaných výdajů na rozpočet (úhrn I.)....... | 1.148,442.767 Kč 77 h | |
b) na úhradu investičních výdajů (úhrn II.)..... | 6,940.922 Kč 36 h | |
c) refundace záloh z pokladních hotovostí (úhrn III.) | 608,603.202 Kč 30 h |
1.763,986.892 Kč 43 h |
zbytek výtěžku úvěrních operací........... | 458,748.587 Kč 82 h. |
Příjem:
a) splátka státního obilního ústavu na poskytnuté zálohy.. | 72,292.571 Kč 92 h, |
b) náhrady záloh na zvýšené učitelské platy...... | 43,943.631 Kč 96 h |
c) splátka republiky Rakouské na poskytnutou půjčku... | 1,615.000 Kč - h |
d) refundace pokladním hotovostem z výtěžku úvěrních operací.................. | 608,603.202 Kč 30 h |
úhrnem.............. | 726,454.406 Kč 18 h. |
Výdaj:
a) Schodek z hospodaření kmenovým jměním náboženských matic a studijních fondů......... | 207.808 Kč 57 h |
b) Ryzí potřeba zemských pensijních a zaopatřovacích fondů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi...... | 240.959 Kč 46 h |
c) Zálohy na výplatu vkladů zadržených při okolkování bankovek.................. | 6.383 Kč 60 h |
d) Zálohou uhražené vedlejší výlohy spojené s emisí dluhopisů půjčky republiky Rakouské........ | 8.043 Kč 25 h |
e) Záloha státnímu ústavu pro tuky, oleje a mléko... | 83,407.982 Kč 03 h |
f) Vklady u Zemských peněžních ústavů ze splátek privilegovaných upisovatelů IV. státní půjčky...... | 492,830.596 Kč 59 h |
g) Splátka zápůjčky ze státního melioračního fondu... | 12,000.000 Kč - h |
h) Zálohou uhrazené schodky Košicko-Buhumínské železnice do roku 1923................ | 919,611.891 Kč 89 h |
i) Úhrada investičních výdajů........... | 1.245,553.648 Kč 76 h |
celkem............. | 2.753,867.314 Kč 15 h. |
Schodek tohoto zálohového účtování mimo rozpočet... | 2.027,412.907 Kč 97 h |
byl uhrazen: | |
z nespotřebovaných výtěžků úvěrních operací částkou.. | 458,748.587 Kč 82 h |
z přebytků hospodaření na rozpočet částkou..... | 441,845.080 Kč 57 h |
a zbytek v částce............... | 1.126,819.239 Kč 58 h |
z pokladní hotovosti reelního hospodaření z roku 1926.. | 2.978,945.453 Kč 69 h |
která se takto koncem roku 1924 snížila na..... | 1.852,126.214 Kč 11 h. |
Výsledky průběžných účinů
v roku 1924 vykazují:
Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1923............ | 1.544,916.197 Kč 04 h |
Výdaje v roku 1924 (strana 267)......... | 511.773,500.366 Kč 34 h |
úhrnem... | 513.318,416.563 Kč 38 h. |
Příjmy v roku 1924 (strana 263)........... | 512.413,011.645 Kč 75 h |
Konečný stav: aktivní saldo......... | 905,404.917 Kč 63 h. |
Odečteme-li toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření.................. | 1.852,126.214 Kč 11 h |
vyplývá skutečná pakladní hotovost.......... | 946,721.296 Kč 48 h. |
Vykázané aktivní saldo jest rozdíl do konce roku 1924 nenahražených průběžných výdajů........... | 26.150,922.159 Kč 47 h |
a nevrácených průběžných příjmů........... | 25.245,517.241 Kč 84 h |
(viz část 15, strana 271). |
Aktivní nedoúčtované položky
jsou:
z bilančních aktiv u Bankovního úřadu ministerstva financí. | 15.385,640.106 Kč 56 h, |
a u poštovního úřadu šekového............ | 5.740,903.809 Kč 73 h, |
ze záloh vyplacených k různým účelům u Ústřední státní pokladny................. | 1.535,886.150 Kč 78 h, |
ze záloh železničního a poštovního provozu........ | 2.185,232.113 Kč 12 h, |
a jiné zálohy do konce roku 1924 nevrácené. |
Pasivní nedoúčtované položky
jsou:
z bilančních pasiv u Bankovního úřadu ministerstva financí | 15.204,138.320 Kč 39 h, |
u poštovního úřadu šekového............ | 5.762,147.099 Kč 83 h, |
z různých nevyúčtovaných splátek a deposit u ústřední státní pokladny................. | 984,948.429 Kč 45 h, |
ze vkladů železničního a poštovního provozu....... | 1.872,023.498 Kč 40 h, |
pak úložky (deposita) a různé splátky
a odvody peněz, jichž vyúčtování
nemohlo býti provedeno do konce roku 1924.
Jakožto nedoúčtované položky aktivní
nebo pasivní, vykázané v závěrce
kontokorentní, měly by se při přesném
výkladu pojmu účinů nepůsobivých
vyskytovati jen takové, které nezmenšují
ani nezvětšují trvale stav státního
jmění. V praksi však docházelo k úchylkám
od těchto zásad kontokorentního účtování,
neboť byly namnoze účtovány jako zálohy
proti náhradě i takové výdaje nebo
příjmy, které již podle své povahy
měly býti účtovány jako účiny
působivé, preliminované nebo nepreliminované,
poněvadž byl znám účel a tím
i zúčtovací odvětví. Pokud
nejvyšší účetní kontrolní
úřad při sdělávání
závěrečných účtů
ve výkazech nedoúčtovaných položek
takové účiny zjistil, dal provésti
přeúčtování k tíži
příslušného rozpočtového
odvětví a stále naléhá na vyúčtování
záloh vůbec. Veden snahou, aby účetnictví
státní podávalo přesný obraz
hospodaření se státními prostředky
a hledě k tendenci zákona o úsporných
opatřeních ve veřejné právě,
učinil přípisem ze dne 5. srpna m. r. návrh,
aby byly stanoveny přesné zásady kontokorentního
účtování průběžných
účinů a zásady ty podrobně
formuloval.