II. volební období. | 3. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Hudbě a zpěvu vyučují:
1. Veřejné hudební neb pěvecké
školy.
2. Soukromé hudební neb pěvecké školy.
3. Soukromí učitelé hudby neb zpěvu.
Veřejné hudební neb pěvecké
školy jsou ty, které jsou výhradně ve
státní správě. Soukromým hudebním
neb pěveckým školám vydržovaným
veřejnoprávními korporacemi může
ministerstvo školství a národní osvěty
uděliti právo veřejnosti, vyhovují-li
normám, jež platí pro školy státní.
Veřejné hudební neb pěvecké
školy jsou konservatoře neb hudební a pěvecké
akademie. Jiným školám není dovoleno
používati těchto názvů bez předchozího
souhlasu ministerstva školství a národní
osvěty.
Rovněž náleží ministerstvu školství
a národní osvěty povolení užívání
titulu profesora hudby a zpěvu. Nárok na tento titul
mají učitelové školy na roveň
postaveným školám středním, ale
může býti udělen i jiným zasloužilým
učitelům.
Soukromé hudební neb pěvecké školy
jsou ty, jež vydržovány jsou buď městy,
korporacemi nebo jednotlivci.
Jsou povinny užívati výhradně názvu
"Soukromá hudební neb pěvecká
škola". K názvu učeliště jest
připojiti jméno vydržovatelovo (majitelovo).
Ku zřízení soukromé hudební
neb pěvecké školy jest potřebí
schválení zemské správy politické.
Před povolením nesmí býti ani provisorně
prováděn zápis, aniž ohlašováno
zřízení školy prospekty, novinami a
veřejnými vyhláškami.
Při soukromých hudebních a pěveckých
školách, vydržovaných městy, korporacemi,
jest zříditi kuratorium, jehož členy
volí vydržovatel školy. Ministerstvo školství
a národní osvěty má právo jmenovati
do kuratoria svého zástupce.
Každé soukromé učeliště
musí mít i správce, který odpovídá
úřadům za učeliště. Tento
musí býti:
a) československým státním občanem,
b) bezúhonným v ohledu státně občanském
a mravním,
c) prokázati učitelskou způsobilost vysvědčením
o absolutoriu státní konservatoře nebo o
státní zkoušce z hudby neb zpěvu, z
oboru, kterému vyučuje,
d) býti nejméně 25 roků stár,
e) prokázati nejméně dvouletou učitelskou
praxi,
f) bydleti v sídle školy a
g) dlíti po čas vyučování v
budově školní aneb dáti se zastupovati
přiměřeným způsobem některým
členem učitelského sboru.
Učitelé na soukromých hudebních neb
pěveckých školách jsou povinni prokázati:
a) že jsou československými státními
občany,
b) že jsou bezúhonní v ohledu státně
občanském a mravním,
c) že složili státní zkoušku neb
absolvovali státní konservatoř z oboru, jemuž
vyučují. Učitelům, kteří
s úspěchem učili na soukromých ústavech
hudebních neb pěveckých nejméně
5 let před účinkem tohoto zákona,
může ministerstvo školství a národní
osvěty uděliti dispens od průkazu k vyučování
na školách soukromých hudebních neb
pěveckých.
Soukromé školy hudební a pěvecké
jsou podrobeny dozoru státních hudebních
inspektorů a jiných orgánů, které
jsou k tomu ministerstvem pověřeny. Správa
jejich jest povinna vésti úřední spisy
a dbáti nařízení školských
úřadů. Odepře-li správa ústavu
inspekčním orgánům nahlédnouti
v akta, může býti ústav zavřen.
Soukromá učeliště smějí
vydávati vysvědčení jen ve formě
úředně stanovené. Vysvědčení
ta nemají platnosti veřejné. Oznámení,
vyhlášky ať v novinách ať jinde,
nechť obsahují údaje o povaze vyučování,
o místnostech, o době zápisu a platu a musí
vždy míti zřetelné označení,
jakožto škola soukromá. Nedbá-li se těchto
předpisů, může přivoditi zavření
její se strany příslušných úřadů
na čas aneb vůbec zrušení.
Každá změna ve stavu těchto škol
a v jejích učitelích podléhá
schválení zemské správě politické.
Místnosti pro soukromé školy hudební
buďtež před zřízením školy
úředně prohlédnuty a současně
budiž zjištěno, kolik žáků
smí býti nejvýše v té které
třídě vyučováno.
Každá soukromá hudební neb pěvecká
škola musí se říditi normálním
organisačním statutem, normální učebnou
osnovou a školním řádem, které
vydá ministerstvo školství a národní
osvěty.
K otevření soukromé hudební neb pěvecké
školy jest nutno, aby
a) nejméně 3 měsíce předem
byla podána žádost o povolení školy
zemské politické správě,
b) udáno bylo místo školy,
c) vyhověno bylo všem uvedeným podmínkám
v §§ 14, 15, 16 a 17.
Kdo hodlá soukromě vyučovati hudbě
neb zpěvu ve svém bytu, musí to 3 měsíce
předem oznámiti zemské správě
politické spolu s dokladem, že složil státní
zkoušku z oboru, jemuž chce vyučovati, aneb po
dobu tří let hudbě již vyučoval.
Musí též prokázati způsobilost
svého bytu k soukromému vyučování.
Soukromí učitelé hudby neb zpěvu podrobeni
jsou dozoru státních hudebních inspektorů
a jiných orgánů, kteří jsou
k tomu ministerstvem školství a národní
osvěty pověřeni. Odepře-li soukromý
učitel inspekčním orgánům nahlédnouti
do jeho působení, může se mu zakázati
soukromé vyučování.
Soukromí učitelé nesmějí dávati
žákům kolkovaná vysvědčení
o prospěchu známkami v jednotlivých učebných
předmětech a nesmějí v prospektech
označovati své vyučování jako
školu.
Každý jiný způsob vyučování
než jaký připouští § 1 a 2,
7 - 16, považuje se za neoprávněné vyučování,
které může býti stíháno
podle § 18 tohoto zákona. Jakmile by někdo
vyučoval za odměnu, podléhá ustanovením
§§ 14, 15 a 16.
Přestupky tohoto zákona, pokud nezakládají
skutkové povahy činů trestních trestají
se politickými úřady I. instance (na Slovensku
admin. policejními vrchnostmi I. stolice) pokutou až
do 20.000 Kč.
Pokuty plynou do chudinských fondů. Při nedobytnosti
bude peněžitá pokuta přeměněna
v přiměřený trest na svobodě
až do 6 měsíců.
Z rozhodnutí I. instance lze se do 14 dnů od doručení
odvolati k politickému úřadu II. instance.
Úřady jsou povinny o každém nálezu
zpraviti ministerstvo školství a národní
osvěty.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
platnost tohoto zákona rozšířila zcela
neb z části na území Podkarpatské
Rusi.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Ministr školství a národní osvěty
se zmocňuje zákon provésti v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Zákona tohoto jest nutně zapotřebí!
Všecky druhy školství v republice jsou poměrně
organisovány a zodborněny, pouze v hudebním
školství panovala dosud úplná libovůle,
vystupňovaná v poslední době k naprostému
zmatku. Jest kuriosním, že pro vyučování
hudbě a pro hudební školy platí dosud
císařský patent z roku 1850, který
však ničeho podstatného nestanoví ani
o vlastním vyučování ani o zákonném
a právním postavení aprobovaných učitelů
hudby. Mimo tento patent, vydány bývalým
místodržitelstvím asi dva cirkuláře
okresním politickým správám jež
přes to, že jeví snahu, aby vyučování
hudbě aspoň poněkud regulovaly, nedocílily
žádného zlepšení a byly tudíž
ceny velmi pochybné, jak pro nedostatek zákona ani
jinak nebylo možno. A tak nelze se diviti, že v tomto
oboru jak ve vyučování samotném, tak
i v jednání úřadů a jich výkladů
tohoto cís. nařízení panuje naprostý
zmatek, tak že dnešní poměry v tomto oboru
školství jsou naprosto nemožny.
Budiž stručně poukázáno na nejkřiklavější
nesrovnalosti.
Státní hudební školství zastoupeno
jest pouze dvěma konservatořemi v Praze a Brně.
- Všecko ostatní vyučování hudby
děje se cestou soukromou, buď v soukromých
hudebních školách, aneb soukromými učiteli
hudby. Jest tudíž zajisté důležito,
aby toto soukromé hudební vyučování,
jehož význam se stránky kulturní a lidovýchovné
nelze podceňovati, bylo koncentrováno v rukou povolaných
a podrobeno bylo odbornému dozoru státnímu.
Chce-li někdo zříditi soukromou hudební
školu, ustálila se při schválení
jejím úřední praxe tak, že musí
týž prokázati úřadům:
buď že absolvoval hudební konservatoř
anebo že podrobil se státní zkoušce z
hudby. A i po schválení školy nesmí
týž vyučovati jinému oboru, než
z jakého získal aprobaci. Praxe tato zdála
by se na první pohled vyhovovati a také by vyhovovala,
kdyby pro ni bylo pevného zákonného podkladu.
Ale právě tato neurčitost a pružnost
citovaného nařízení z r. 1850 zaviňuje,
že předpisy úřední sem se vztahující,
mohou se velmi snadno obcházeti a že nařízení
toto i od samotných úřadů jest vykládáno
způsobem nejrůznějším, tak že
i v úředním nazírání
panuje zde úplná libovůle a naprostá
nejednotnost. A tak stalo se, že vedle úředně
schválených škol hudebních, které
vedou uznaní odborníci, existuje na tisíce
škol, jichž majitelé postrádají
jakékoliv způsobilosti. Tito mají pravidelně
svoje hlavní zaměstnání zcela jiné,
které samo již jim zabezpečuje existenci a
toto neoprávněné vyučování
jest jim zdrojem vedlejších příjmů.
Tento nešvar rozmohl se zvláště v době
popřevratové měrou tak úžasnou,
že není dnes snad stavu, jehož příslušníci
tohoto způsobu vedlejšího příjmu
by nevyhledávali. Dělníci, živnostníci,
obchodníci, podúředníci, úředníci
i vyšších kategorií, poddůstojníci
i důstojníci, kněží, zkrátka
každý, kdo jen poněkud i zcela povrchně
nějakému nástroji hudebnímu se učil,
považuje se za způsobilého sám hudbě
vyučovati.
A mnozí z nich vyučují ne jednomu, ale několika,
ba jak sami oznamují - i všem hudebním nástrojům.
Že nemůže se zde jednati o nějaké
odborné - ba i jen poněkud přípustné
vyučování - jest na bíledni. Chybíť
zde všecky předpoklady, jichž k tomuto odbornému
vyučování jest zapotřebí. Není
zde technické vyspělosti v ovládání
nástroje, byť i jen měrou prostřední,
která je nutna zde více než v kterémkoliv
jiném oboru, není soustavného metodického
postupu, není znalosti dobré literatury instruktivní,
není však ani správné hudebnosti a hudebního
cítění, které takoví učitelé
jako minimální požadavek by měli míti.
aby aspoň to žáku vštípiti dovedli.
Místo soustavné hudební výchovy, založené
vědomě a účelně na metodické
výchovné práci předkládají
se žáku různé časové nevkusné
popěvky a tak zvané "šlágry",
jimiž jeho hudební vloha po stránce technické
i ethické jest přímo ničena, ba což
ještě horší i jeho hudební vkus
úplně pokažen. Možno bez rozpaku tvrdit,
že tento způsob vyučování jest
jednou z nejdůležitějších příčin
žalostného dnešního úpadku příslovečné
české hudebnosti lidové.
Jest to tím zhoubnější, že vyučování
toto jest úplně neodpovědné, poněvadž
odborný dozor, jaký provádí státní
hudební inspekce ve školách a ústavech
hudebních na tyto neoprávněné učitele
se nevztahuje. Vezmeme-li v úvahu, že zvláštní
povaha hudební výchovy žádá,
aby vyučování žáků aspoň
po stránce praktické, tedy školení technické,
dálo se jednotlivě, podle různého
nadání žákova - má-li míti
zdárného výsledku - a že naproti tomu
veliká většina těchto neoprávněných
učitelů hudby vyučuje hromadně celou
řadu žáků současně, snadno
pochopíme, že zlo tímto vyučováním
způsobené, takto ještě se jen stupňuje.
A takovémuto vyučování a následkům
jeho chce zákon tento čeliti. Nestaví se
zajisté proti pedagogické činnosti odborných
a zkušených učitelů hudby neb umělců,
třeba by jmenované aprobace neměli, jak svědčí
v § 7 bod c) t. z. - Zákon však chce skutečně
zodborniti a prohloubiti vyučování hudbě
aprobovanými učiteli, ukládaje jim splnění
předpisu § 4 a 6 bod c) a v § 14 a 15.
Jest však ještě jedna příčina,
která mluví pro uzákonění návrhu
tohoto a tou jest sociální spravedlnost.
Neodborní učitelé vůči učitelům
aprobovaným jsou vždy hmotně ve výhodě.
Jak již řečeno, majíce existenci zabezpečenou
svým hlavním povoláním, mohou vyučování
provozovati jako vedlejší zdroj příjmů
za odměnu daleko nižší, než učitelé
odborní, kteří hudebnímu vyučování
výhradně se věnovali jako svému životnímu
povolání, jež má jim zaručiti
životní existenci.
Není však sociálně spravedlivé,
aby někdo, kdo nemá pražádné
způsobilosti a tedy oprávněnosti k jistému
povolání neb zaměstnání, veřejně
za plat toto zaměstnání provozoval a tím
druhého způsobilého a oprávněného
na existenci poškozoval. Proti tomu brání se
všecky kategorie zaměstnanců a zákon
také tato různá zaměstnání
vůči takovému poškozování
chrání. Jen v oboru hudebním následkem
nedostatku zákona panují veliké sociální
i právní nesrovnalosti. Na jedné straně
úřad žádá od oprávněného
odborníka doklady o jeho způsobilosti, jež
není tak snadno dosažitelná. Je třeba
šesti až sedmiletého studia na konservatoři
aneb dlouholetého soukromého studia ku složení
státní zkoušky z hudby, která mimo to
rok od roku je přísnější. Vedle
toho učitel řádně kvalifikovaný
podroben jest daním a to dani osobní, dani výdělkové,
i dani z obratu, musí krýti režii, t. j. řádné
místnosti vyučovací podléhající
úřednímu schválení, zařízení
a udržování těchto, doplňování
archivu, opravy nástrojů atd. Naproti tomu musí
úřady klidně přihlížeti
k činnosti neoprávněných živlů,
od nichž nemůže žádati ani jakékoliv
kvalifikace, jimž nemůže ani daní předepsati
a u nichž i většina režijních nákladů
odpadá, ačkoliv de facto jsou to soukromé
hudební školy mnohdy s velkým počtem
žáků, poněvadž tyto jakémukoliv
úřednímu zakročení i odborné
kontrole se vymykají. A tak není dnes řídkým
zjevem, že skutečný odborník z nedostatku
zaměstnání následkem této nekalé
soutěže úpí v nouzi, kdežto vedle
zcela nezpůsobilý činitel, jehož existence
jest již jinak zabezpečena, má z vyučování
prováděného neodborně značný,
ba skvělý příjem. To jsou poměry
jistě nezdravé, jimž tento zákon čeliti
chce a kvalifikovaní odborníci hudebně-pedagogičtí
mají jistě právo žádati, aby
zákon je vůči těmto poměrům
chránil. A tak, jak důvody výchovné
a ethické tak i sociální a právní
cítění mluví pro uzákonění
návrhu tohoto. Jinak všecky požadavky úřadů
předkládati doklady kvalifikační staly
by se neoprávněnými, vyučování
hudbě by bylo úplně vydáno na pospas
libovůle a tím státní konservatoře
i státní zkoušky staly by se zbytečnými.
Přijetím však tohoto zákona bude naopak
hudební výchova koncentrována a zodborněna,
svěřena jsouc činitelům povolaným
a dobré následky toho objeví se zajisté
záhy.
Provedením zákona tohoto nevznikne státu
žádného finančního zatížení,
naopak, přibude mu přírůstek daňový,
jednak z nových škol, jednak z většího
příjmu škol již existujících.
Po stránce formální budiž návrh
tento přikázán výboru iniciativnímu
a kulturnímu.