II. volební období. | 3. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 8. dubna 1920 čís. 329 Sb. z.
a n. o převzetí a náhradě za zabraný
majetek pozemkový ve znění zákona
ze dne 13. července 1922 čís. 220 Sb. z.
a n. mění a doplňuje se takto:
Odst. 11. zní nyní:
Nárok na starobní neb invalidní požitky
z fondu příslušejí osobám, které
podléhají soupisu podle § 72, mají trvalé
bydliště na území Československé
republiky a jsou státními příslušníky
Československé republiky, jestliže u nich toliko
z důvodů provádění pozemkové
reformy (převzetím toho kterého souboru nebo
části souboru zabraného majetku podle předpisů
tohoto zákona) přestala nebo nezačala výplata
zaopatřovacích požitků, aniž podle
§§ 50, 68 a 74 mohla býti opatřena dostatečná
úhrada zaopatřovacích požitků
z přejímací ceny za majetek převzatý
nebo z ceny za živý a mrtvý fundus instructus.
Odstavec 13. stává se odstavcem 12. a na místo
slov "v předchozích odstavcích"
vkládají se slova "v předchozím
odstavci".
Odstavec 1. zní nyní:
Pozbudou-li trvalí zaměstnanci na velikém
majetku pozemkovém dosavadního zaměstnání
na majetku tom tím, že zabrané nemovitosti
převezme stát k účelům pozemkové
reformy nebo že Státní pozemkový úřad
rozdělí státní statek nebo jeho část,
postará se o ně Státní pozemkový
úřad jedním z těchto způsobů:
1. přídělem nemovitostí.
2. zprostředkováním, přikázáním
nebo jiným opatřením přiměřeného
zaměstnání,
3. odškodněním na penězích,
4. zaopatřením starobním neb invalidním.
Nově vsunuje se odst. 2. tohoto znění:
Osobám, o něž bude postaráno podle odst.
1. č. 4. vypláceny budou starobní nebo invalidní
renty, a to ve výši, stanovené odst. 12 §
73 z fondu pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků, zřízeného podle §u
73. odst. 1.
Zákon tento nabývá působnosti, pokud
jde o osoby uvedené v §u 73 odst. 11. dnem vyhlášení,
pokud jde o trvalé zaměstnance na velkém
majetku pozemkovém. kteří pozbyli dosavadního
zaměstnání tím, že zabrané
nemovitosti převzal stát k účelům
pozemkové reformy, dnem 1. července 1926, pokud
jde o trvalé zaměstnance na velkém majetku
pozemkovém, kteří pozbyli dosavadního
zaměstnání tím, že Státní
pozemkový úřad rozdělil státní
statek nebo jeho část dnem 24. dubna 1919.
Provedou jej všichni členové vlády.
Dosud platný odst. 12. § 73 zákona náhradového
stanoví toto:
Dokud nebude upraveno zákonem a nevstoupí v činnost
starobní a invalidní pojištění
dělnictva, budou také ostatním trvalým
zaměstnancům na velkém majetku pozemkovém,
jejich rodinám a pozůstalým, než kteří
jsou uvedeni v předchozím odstavci, vypláceny
z fondu starobní neb invalidní renty.
Starobní a invalidní pojištění
dělnictva bylo upraveno zákonem ze dne 9. října
1924 čís. 221 Sb. z. a n. a vstoupilo dne 1. července
1926 v činnost. Tímto dnem měla přestati
výplata zaopatřovacích požitků
osobám v odst. 12. § 73 zákona náhradového
uvedeným, t. j. výplata všech zaopatřovacích
požitků z fondu pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků, poněvadž tento fond de facto nevyplácí
zaopatřovací požitky osobám jiným,
než v odst. 12. § 73 uvedeným. Ke dni 15. října
1926 jedná se o 2311 důchodců, jimž
fond vyplácí přes půl milionu Kč
měsíčně. Fond jsa si vědom
ohromného otřesu, jejž by zastavením
výplaty způsobil, vyplácí zaopatřovací
požitky i po 1. červenci 1926 - aniž by pro to
měl zákonného podkladu. Navrhovaný
zákon směřuje právě k tomu,
aby výplata zaopatřovacích požitků
z fondu pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků po 1. červenci 1926, postavena byla
opět na legální basi.
Druhým účelem navrhovaného zákona
jest dáti zákonnou možnost zaopatření
zaměstnanců, kteří přišli
o zaměstnání parcelováním státních
velkostatků. Zaměstnanci ti podle dosavadního
znění §u 75 zákona náhradového
nemají nároku na zaopatření Státním
pozemkovým úřadem. Jeví se tu citelná
mezera v zákonodárných opatřeních,
jež musí býti překlenuta.
Při té příležitosti provádí
se v připojeném návrhu zákona z důvodů
účelnosti, jasnosti a srozumitelnosti nutné
zákonodárné technické rozlišení
látky mezi § 73 a § 75, a to z těchto
důvodů:
Odstavec 12. jest v dosavadním § 73 zákona
náhradového cizím tam dodatečně
zařazeným tělesem.
Jest v organické souvislosti s § 75 zákona
náhradového a nestanoví nic jiného,
než že nejen zaopatřovací požitky,
na než mají osoby jmenované v § 73, odst.
11. nárok, nýbrž i zaopatřovací
požitky, jimiž státní pozemkový
úřad odškodňuje zaměstnance,
již přišli pozemkovou reformou o zaměstnání,
platí se z fondu pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků.
Mezi zaopatřovacími požitky § 73 a zaopatřovacími
požitky v § 75 jest jakostně podstatný
rozdíl.
V § 73 jde o subsidierní zajištění
stávajících nároků pensistů
neb osob pro pensi zralých oproti fondu jako takovému.
V § 75. jde o primerní, nově vzniklý
nárok aktivních zaměstnanců, kteří
pozemkovou reformou byli poškozeni, proti Stát.
pozemkovému úřadu o postarání
se o ně, vlastně o náhradu škody. Zaměstnanec
má nárok na tuto náhradu oproti Státnímu
pozemkovému úřadu (viz § 75), nikoliv
oproti fondu. Fond pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků jest jenom zdrojem, z něhož se
odškodnění fakticky plní (viz §
73, odst. 12., jenž nestanoví žádného
nároku nýbrž jen konstatuje výplatu
z fondu. Aby tak činiti mohl, dány mu k tomu v odst.
10. § 73. zák. náhr. potřebné
prostředky.).
Tedy ohledně nároků podle § 73, odst.
11. jest fond osobou zavázanou ohledně nároku
podle § 75, odst. 1. č. 4. jen výplatnou osoby
zavázané, t. j. Státnímu pozemkovému
úřadu.
Mezi nároky osob uvedených v odst. 11. § 73
a nároky vzniklými se zaopatřením
aktivních zaměstnanců jest ale i značný
kvantitativní rozdíl.
Osobám posléze uvedeným vyplácí
se k důchodům vypočteným podle odst.
13. § 73 drahotní přídavek ve výši
60% kmenového důchodu.
Vyplácení takového přídavku
u osob uvedených v odst. 11. nebylo by na místě,
poněvadž jde jen o zajištění jejich
požitků v dosavadní výši.
O nárocích osob uvedených v § 73, odst.
11. zákona náhradového rozhoduje kuratorium
fondu.
O nárocích osob uvedených v odst. 12. téhož
paragrafu, t. j. o nárocích na zaopatření
podle § 75, odst. 1. č. 4. náhradového
zákona rozhoduje Státní pozemkový
úřad.
Jest proto účelným, by u příležitosti
novelisace § 73 tato podstatná různost materie
byla i zákonodárně technicky vyjádřena,
a to tím, že § 73 týkal by se jen vlastního
fondu, jako subsidierního zajišťovatele pensí,
a vše, co by se týkalo zaopatření aktivních
zaměstnanců, již přišli pozemkovou
reformou o zaměstnání, bylo by normováno
v § 75.
Poněvadž podle odstavce 12. § 73 výplata
zaopatřovacích požitků z fondů
osobám zaopatřeným podle § 75, odst.
1. č. 4. měla přestati dnem 1. července
1926, stanovena účinnost nového zákona,
pokud se týká těchto osob, dnem 1. července
1926.
Pokud jde o zaměstnance pozbyvší zaměstnání
parcelováním statků státních,
stanovena účinnost nového zákona již
ode dne, kdy počal účinkovati zákon
záborový.
Úhrada nákladů spojených s provedením
navrhovaného zákona dána jest v rámci
ustanovení odst. 9. a 10. § 73 zákona náhradového.