II. volební období. | 3. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 9. listopadu 1918 č. 32 Sb. z. a n.
a obstavení velkostatků, § 4 zákona
ze dne 10. prosince 1948 č. 64 Sb. z. a n. o mimořádných
přechodných ustanoveních na Slovensku a §
5 zákona ze dne 11. června 1919 č. 30 Sb.
z. a n. o pozemkovém úřadě se zrušují.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provedou jej všichni členové
vlády.
Zákon ze dne 9. listopadu 1918, č. 32 Sb. z. a.
n., sledoval jedině účel zajistiti velký
majetek pozemkový pro chystanou pozemkovou reformu a zabrániti
snahám "aby majetek ten, zapsaný v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku z největší části
v zemských deskách, nebyl droben právními
jednáními mezi živými a tím neunikal
budoucímu záboru, nebo aby nebyl úmyslně
předlužován nebo jinak zatěžován.
Povahou svoji byl zákon prozatímním opatřením.
Který majetek odléhá záboru, stanoveno
bylo zákonem ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. z.
a n. Rozsah zabraného majetku zjištěn byl soupisem
jeho provedeným dle vládního nařízení
ze dne 10. ledna 1920, č. 61. Sb. z. a n. Vyznačování
záboru ve veřejných knihách jest již
provedeno.
Státní pozemkový úřad vykonává
dosud svou pravomoc, pokud běží také
o majetek obcí a zemí, zapsaný v deskách
zemských, a to také se zřetelem na §
5 zákona ze dne 11. června 1919 č. 330 Sb.
z. a n. a pozemkovém úřadě, jímž
připomenuto, že i po vydání záborového
zákona zůstal zákon č. 32/1918 Sb.
z. a n. i na dále v platnosti. Zákonem nebylo blíže
naznačeno, za jakých podmínek uděluje
státní pozemkový úřad nebo
odepírá uděliti svolení ke zcizení,
zastavení a reálnímu zatížení
smluvnímu i exekučnímu statků zapsaných
do desk zemských, a dokud nebyl vydán zákon
záborový, nebylo pochybnosti, že jedině
zřetel ku zabezpečení pozemkové reformy
(integrita majetku určeného pro pozemkovou reformu)
může býti důvodem rozhodovacím
státního pozemkového úřadu.
Stejně vykonává dosud státní
pozemkový úřad svou pravomoc podle zákona
č. 32/1918 Sb. z. a n., pokud běží o
majetek soukromý (nikoli veřejných korporací),
zapsaný v deskách zemských, jenž pro
svou výměru není zabrán státem
po rozumu zákona č. 215/1919 Sb. z. a n. Není
to jen majetek zemědělský nebo lesní,
nýbrž i majetek domovní (zejména deskové
domy v Praze). Také v těchto případech
není zákonných směrnic pro udělování
nebo odepírání svolení podle zákona
č. 32/1918 Sb., z. a n. Státní pozemkový
úřad mohl by jedině, pokud jde a majetek
zemědělský a lesní a průmysl
s ním spojený, přihlížeti nejvýše
k § 14 zákona záborového, avšak
i tu jsou odůvodněny pochybnosti, zcela zřetel
k cit. §u 14 mohl by býti dostatečným
důvodem k odepření svolení podle zákona
č. 32/1918 Sb. z. a n. Na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi není desk zemských. Jsou tudíž
dosud vlastníci deskového avšak nezabraného
majetku v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
hůře postaveni než vlastníci stejného
majetku nedeskového na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi.
Není více důvodu, aby zákon č.
32/1918 Sb. z. a n. zůstal v platnosti. Účel
jeho shora naznačený jest již splněn.
Stejné důvody, které vedly zákonodárce
k vydání zákona č. 32/1918 Sb. z.
a n. a obstavení velkostatku, platily pro vydání
předpisů § 4.zákona ze dne 10. prasince
1918 č. 64 Sb. z. a n. o mimořádných
přechodných ustanoveních na Slovensku. Předpis
tento zní:
"Každé zcizení i pronájmy mezi
živými, jakož i zastavení a reálné
smluvné a exekuční zatížení
nemovitosti, bez souhlasu orgánu, který vláda
Československé republiky k tomu určí,
je neplatné.
Zápisy do pozemkových knih o výše uvedených
právních jednáních, které pocházejí
ze smluv datovaných před platností tohoto
zákona, jsou nepřípustné."
Na Slovensku není desk zemských a proto právě
citovaný předpis byl plně odůvodněn
se zřetelem k chystanému provádění
pozemkové reformy.
Na Slovensku vykonávají agendu §u 4 zákona
č. 64/1918 Sb. z. a n. užší župní
výbory (komise) a ministr pro Slovensko. Děje se
tak podle nařízení ministra s plnou mocí
pro správu Slovenska č. 11/1919 a č. 137/1919.
Pro zrušení předpisu § 4 zákona
č. 64/ 1918 Sb. z. a n. vyslovily se všecky župní
úřady a všecky župní výbory
poukazujíce nato, že předpis stal se bezúčelným
nastalou konsolidací politických a hospodářských
poměrů a ustálením cen pozemků,
takže za tohoto stavu agenda podle §u 4 zákona
č. 04/1918 Sb. z. a n. je zbytečným obtěžováním
a zdržováním majetko-právních
jednání pozemkových, jmenovitě při
povalování úvěru. Schvalování
dotyčných právních jednání
kleslo na pouhou formalitu a není obavy, že by zrušení
tohoto předpisu mohlo ohroziti veřejný zájem.
Pokud běží o Podkarpatskou Rus, instituce podobná
nařízením ministra pro správu Slovenska
č. 11/1919 a č. 137/1919, nebyla na území
Podkarpatské Rusi vůbec praktikována.
Záborový zákon způsobil již rozeznávání
mezi majetkem zaoraným a svobodným a vymezil rámcově
kompetenci státního pozemkového úřadu.
Z důvodu toho v § 5 zákona č. 330/1919
Sb. z. a n. o pozemkovém úřadě udělena
státnímu pozemkovému úřadu
kompetence, aby dozíral na provádění
§ 4 zákona č. 64/1918 Sb. z. a n. o mimořádných
přechodných ustanoveních na Slovensku. Samozřejmě
dozor ten týká se půdy nezabrané,
neboť u zabraného majetku pozemkového jest
dána jedině kompetence státního pozemkového
úřadu, rozhodujícího podle §
7 záborového zákona.
Jak má státní pozemkový úřad
prováděti dozor ve smyslu § 5 zákona
o pozemkovém úřadě, nebylo blíže
upraveno ani zákonem ani nařízením.
Státní pozemkový úřad zahájil
svou činnost dnem 15. října 1919. Prvním
jeho úkolem bylo, aby opatřil soupis zabraného
majetku. Úkol ten jest již splněn.
Státní pozemkový úřad neprováděl
fakticky dozoru nad majetkem nezabraným po rozumu §
4 zákona č. 64/1918 Sb. z. a n. a § 5 zákona
č. 330/1919 Sb. z. a n. Jak shora připomenuto, nebylo
bližších. předpisů a nebylo ani
potřebí, aby státní pozemkový
úřad v tomto směru pečoval o majetek
nezabraný.
Soupisem zabraného majetku a vyznačením jeho
v knihách veřejných pozbývá
svého odůvodnění předpis 4
zákona č. 64/1918 Sb. z. a n., a to tím spíše,
že vláda navrhuje zrušení zákona
č. 32/918 Sb. z. a n. o obstavení velkostatků.
Zrušením právě citovaného zákona
a § 4 zákona č. 641918 Sb. z. a n. docíleno
bude jednotnosti předpisů vážících
disposice majetkem pozemkovým v celém území
Československé republiky.
Vláda doporučuje, aby návrh zákona
přikázán byl v poslanecké sněmovně
výboru zemědělskému a v senátě
výboru národohospodářskému
k podání právy ve lhůtě
co možná nejkratší.