II. volební období. | 3. zasedání |
Podepsaní poslanci navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Sdružení podnikatelů, jež mají
za účel, aby solidárním postupem bylo
působeno na rozsah výroby, na odbyt, dodávky,
podmínky dodávkové, na omezení či
vyloučení volné soutěže neb na
tvoření cen (kartely, syndikáty, konvence
a pod.), podléhají státnímu dozoru.
Sdružení ta označena jsou v tomto zákoně
pod všeobecným označením kartelů.
Nerozhodno jest, zda kartely byly založeny mezi osobami fysickými
či právnickými, spolky, společnostmi
akciovými a komanditními, společenstvy a
p.
Pod ustanovení tohoto zákona spadají také
svazy mezi kartely, dále mezi těmito a jejich členy
a třetími osobami.
Zákona toho jest analogicky užíti i na usnesení
neb opatření spolků, neb jiných korporací,
které nespadají pododstavec 1. a 2. a na jednotlivé
podniky, jež mohou vykonávati následkem své
hospodářské moci rozhodující
vliv ve smyslu odst 2. (soukromé monopoly).
Ke vzniku kartelu jest zapotřebí, aby jeho právní
existence byla státem uznán.
Uznání státem zapotřebí jest
i při všech pozdějších změnách
kartelu.
Zákonem tímto se ničeho nemění
na předpisech, podle nichž jest zapotřebí
k vzniku, změně neb zániku spolků,
společností neb společenstev splnění
zvláštních podmínek (koncese, zápisu
do obchodního a společenstevního rejstříku
a p.). Bližší předpisy o vzájemném
postupu příslušných úřadů
při vyřizování dotyčných
podání vydány budou nařízením.
Cizozemské kartely, korporace, společenstva neb
společnosti neb jiná sdružení neb podniky
zmíněné v odstavci 1, podléhají,
předpisům tohoto zákona, pokud se jejich
činnost vztahuje na území republiky, neb
pokud jsou v nich zastoupeni členové, mající
podniky v oblasti republiky.
Pro úkol státní správy podle tohoto
zákona zřídí se ťStátní
komise národohospodářskáŤ. Komise
jest pro celou oblast republiky jedna se sídlem v Praze.
Komise skládá se po jednom zástupci a jednom
náhradníku ministerstev: pro zásobování
lidu, průmyslu, obchodu a živností, financí,
zemědělství, národní obrany,
železnic, pošt a telegrafů, veřejných
prací, vnitra, zahraničních věcí
a sociální péče. Kromě toho
jest v komisi jeden zástupce a jeden náhradník
Státního úřadu statistického
s hlasem poradním. Tyto členy jmenuje vláda
k návrhu resortních ministrů resp. Státního
úřadu statistického na dobu dvou let.
Vláda jmenuje na stejnou funkční dobu do
komise dva členy a jednoho náhradníka z odvětví
průmyslu, obchodu a zemědělství (podnikatelů)
a čtyři členy a dva náhradníky
z kruhů spotřebitelů.
Komise tvoří plenární sbor pro rozhodování
záležitostí jemu jednacím řádem
vyhrazených. K správě ostatních věcí,
spadajících do oboru působnosti komise, pokud
nejsou přikázány v plenu komise, povoláno
jest presidium a výbor, v němž zasedají
po jednom zástupci z ministerstva zásobování
lidu, sociální péče, průmyslu,
obchodu a živností, zemědělství
a vnitra a po jednom zástupci, jejž si zvolí
členové z oboru výroby a spotřeby.
Vláda jmenuje předsedu komise a dva jeho náměstky
z členů výboru na dobu dvou let, kteří
tvoří presidium komise a výboru.
Z důležitých důvodů může
vláda zprostiti člena komise neb náhradníka
jeho funkce, na zbytek období jmenuje jeho nástupce.
Komise jest orgánem státní správy,
podléhá prostřednictvím ministerstva
pro zásobování lidu, jemuž se přičlení,
vládě.
Komise řídí se při svém jednání
zvláštním řádem jí usneseným,
který podléhá schválení vlády.
Které záležitosti spadají do pravomoci
plena, které do působnosti výboru a presidia,
po případě kanceláře komise,
dále způsob úřadování
a hlasování v plenu a ve výboru, pak způsob
jmenování členů komise z kruhů
průmyslových, obchodu, zemědělství
a spotřebitelů určí se nařízením
vládním.
Komisi přísluší vykonávati dozor
na výrobu a oběh statků po stránce
volnosti soutěže a cen, aby nebyly poškozovány
veřejné a hospodářské zájmy
státu, odběratelů a spotřebitelů.
Komise činí vládě návrhy z
oboru své působnosti a může podávati
veřejným úřadům dobré
zdání, o něž jest požádána.
Komise zjednává v rámci svojí kompetence
ochranu zájmům, jež jest jí chrániti,
po případě činí přímo
neb prostřednictvím příslušných
úřadů nápravu shledaných závad.
O příslušnosti své podle tohoto zákona
rozhoduje komise sama.
Zejména přísluší komisi:
1. Rozhodovati o uznání právní existence
kartelu neb o odvolání uznání toho
(§ 2).
2. Rozhodovati v případě pochybnosti o tom,
která sdružení konvence, dohody, korporace,
neb organisace ve smyslu § 1 odst. 1. a 2. jest považovati
za kartely podle tohoto zákona.
3. Vykonávati dozor na činnost kartelů, aby
nepřekročovaly mezí vytčených
jim v rámci uznání jich a nečinily
ničeho proti tomuto zákonu.
4. Dozírati, aby kartely, které nedosáhly
uznání právní existence státem,
neb jimž uznání to bylo odňato, nevykonávaly
činnosti.
5. Dozírati, aby se netvořily kartely mimo rámec
tohoto zákona.
6. Rozhodovati v případě pochybnosti, které
spolky, korporace neb podniky, dotčené v §
1 odst. 3. spadají svou činností pod ustanovení
tohoto zákona a dozírati na činnost jich.
7. Činiti opatření za účelem
stíhání přestoupení tohoto
zákona příslušnými úřady.
8. Vésti rejstřík o kartelech.
9. Vůbec bdíti nad tím, aby kartely, pak
spolky, neb jiné korporace a podniky, dotčené
v § 1 nevyvíjely činnost na škodu veřejných
zájmů, hospodářských zájmů
státu, odběratelů, ne spotřebitelů
a nepůsobily neodůvodněné zdražování
jakož i aby činností jich nebyl zadržován
pokles cen.
Každý kartel jest povinen, pokud není podle
platných zákonů již jinak zastoupen,
zříditi representaci (zmocněnce, jednatele,
výbor a pod.), pro území republiky, která
jej zastupuje na venek. Pokud representace taková nebyla
zřízena a zřízení komise vzato
no vědomí, ručí všichni členové
kartelu za splnění předpisů tohoto
zákona.
Každý nově tvořící se
kartel jest povinen:
Předložiti komisi do 3 dnů ve formě
notářského aktu ve 4 vyhotoveních
smlouvu (ujednání, dohodu, stanovy a pod.), jež
slouží za základ zvolené činnosti
kartelu, se všemi dodatky, vysvětlivkami neb přílohami,
jež se vztahují na obor činnosti jeho. Usnesení
neb dohody, jež nejsou obsaženy v podání
tom, jsou neplatné a právně neúčinny.
Žádost za uznání právní
existence budiž opatřena vlastnoručními
legalisovanými podpisy representace, po případě
zakladatelů neb proponentů.
Ze smlouvy a příloh musí býti patrným
celý rozsah a obsah činnosti kartelu a doloženy
motivy, jež k založení jeho vedou. Zejména
musí býti uvedena:
a) jméno a sídlo kartelu.
b) Účel a prostředky k provedení jeho.
c) Odvětví podnikání, počet,
jména a sídla i rozsah v kartelu seskupených
podniků (firem).
d) Práva a povinnosti členů, jakož i
způsob a rozsah ručení jejich za splněni
obsahu stanov, (smlouvy kartelové).
e) Jména, sídla a povolání osob, pověřených
zastupováním kartelů na venek, (representantů,
jednatelů), jakož i práva a povinnosti jejich.
f) Způsob, jak se děje rozhodování
aneb usnášení ve věcech kartelových,
jakož i způsob jak rozhodují se spory mezi
členy z poměru kartelového.
g) Doba trváni kartelu a způsob jeho zrušení.
Pokud nedojde proponentů (representantů, jednatelů)
písemné rozhodnuti komise, nesmí býti
s jakoukoliv činností započato.
Bylo-li na základě tohoto zákona uznání
právní existence kartelu vůbec odepřeno,
kartel neexistuje a smlouvy, ujednání, dohody neb
jiná, opatření,,sou neplatná a právně
neúčinna.
Kartely již trvající povinny jsou do 4 neděl
po tom. co tento zákon nabude působnosti, zažádati
u komise o uznání právní existence
své. O žádosti platí vše, co v
předchozích odstavcích tohoto paragrafu jest
uvedeno, vyjma odstavce poslední. Žádost podati
jsou oprávněni representanti kartelu (§ 6).
Komise má co nejdříve po dojití žádosti
rozhodnouti o uznání neb odepření
uznání právní existence kartelu. Pokud
nedošlo rozhodnutí komise, nesmí kartel vykonávati
žádné činnosti.
Bylo-li uznání právní existence kartelů
vůbec odepřeno, kartel zaniká a všechny
smlouvy, dohody, neb jiná opatření do rozhodnutí
učiněné se rozvazují, po doručení
rozhodnutí učiněné jsou neplatny a
právně neúčinny.
Bylo-li později na něčí stížnost
neb z moci úřední komisí uznání
právní existence kartelu stávajícího
v celém rozsahu odvoláno, kartel rovněž
zaniká. Smlouvy, dohody neb ujednání či
jiná opatření do doručení rozhodnutí
učiněné se rozvazují, po doručení
učiněné jsou neplatny a právně
neúčinny.
Při částečném uznání
právní existence kartelu neb při částečném
odvolání uznání toho vztahují
se účinky uvedené na část jim
dotčenou.
Každý kartel jest povinen předložiti komisi
do 3 dnů po schválení příslušným
orgánem kartelovým veškeré změny
původní smlouvy kartelové (stanov) neb jejich
součástek, jakož i pozdějších
doplňků. To platí zejména o věcech
uvedených v § 7. O změnách neb doplňcích
platí to, co řečeno jest v předchozím
paragrafu.
V téže lhůtě jest komisi oznámiti
rozchod kartelu, ačli trvání jeho nebylo
již ve smlouvě kartelové časově
omezeno. Kdyby však po uplynutí doby stanovené
pro trvání kartelu mělo býti v činnosti
v posavadním rozsahu pokračováno, jest to
oznámiti komisi ve lhůtě uvedené v
odstavci 1. O oznámení platí obdobně
to co v § 7 uvedeno.
Kde jest v tamto zákoně předepsána
forma notářského aktu, jest kromě
toho notář, který při sepsání
aktu spolupůsobil, povinen současně s jeho
vyhotovením předložiti komisi 1 opis k vědomosti.
Kartely jsou povinny do tří dnů předložiti
komisi všechna svá usnesení, opatření
neb disposice, jež mají vztah na rozsah výroby,
na tvoření cen, na odbyt, dodávku neb podmínky
dodávkové, na způsob prodeje resp. dodávku
(komu, za jakých podmínek má býti
dodáváno neb od koho odebíráno a pod.)
vůbec na volnost soutěže, ať usnesení
či disposice vztahují se na všechny či
jen na některé podniky ke kartelu patřící.
Totéž platí i pro korporace v § 1, odst.
3. dotčené, dále pro jednotlivé podniky,
jimž to bylo komisí uloženo. Usnesení,
opatření neb disposice, jež nebyly komisi řádně
oznámeny, jsou neplatny.
Komise má právo usnesení, opatření
neb disposice dotčené v § 9 z důvodů
§ 5 zastaviti a jejich výkon zakázati, neb
jej na určité podmínky vázati.
Bylo-li komisí usnesení neb jiné opatření
zastaveno a výkon jeho zakázán, nebo jeho
provedení vázáno na podmínky je vážně
ztěžující neb znemožňující,
mají strany právo žádati rozvázání
smlouvy o ně se opírající.
Ustanovení § 9 s účinky zde uvedenými
vztahují se i na posud platná usnesení, opatření
neb disposice trvajících již kartelů,
korporací neb sdružení či jednotlivých
podniků v § 1 odstavec 3. uvedených.
Komise jest oprávněna uznati právní
existenci kartelů pod výminkami, že budou ustanovení
stanov (smlouvy, dohody a pod.) kartelu neb usnesení či
opatření ve smyslu § 8 pozměněny,
doplněny neb některé body či ustanovení
vůbec vypuštěny. To požadovati může
i později, objeví-li se toho potřeba (§
5).
V takovém případu jest kartelu dáno
na vůli, aby buď výminkám komisí
požadovaným se podrobil, neb činnost pozastavenou
nezahájil resp. ji zastavil a rozhodnutí své
komisi oznámil.
Pokud komise na oznámení to nedala vyřízení,
nesmí s činností pozastavenou býti
započato. Jde-li o později požadovanou změnu
stavu komisí již jednou uznaného, smi v činnosti
posavadní býti pokračováno až
do konečného rozhodnutí komise.
Komise, vykonávajíc svůj úkol, jest
oprávněna v případě naléhavé
potřeby vyžádati si za účelem
zajištění zásob předmětů
potřeby, aby příslušný úřad
správní provedl jich soupis, ve smyslu vládního
nařízení ze dne 3. září
1920, č. 516 Sb. z. a n.
Komise jest dále oprávněna, kdyby bylo toho
nevyhnutelně zapotřebí, aby obyvatelstvo
státu bylo zásobeno předměty potřeby
za přiměřenou cenu, žádati, aby
ministerstvo pro zásobování lidu neb nepodala-li
by věc do jeho kompetence, ministerstvo obchodu k jejímu
návrhu vydalo podnikatelům příkazy
o provozu, odbytu, výdělku, cenách dodávky,
dodávce neb podmínkách dodávacích,
jakož i o jiných potřebných opatřeních
k cíli obeslání trhu předměty
dotyčnými v dostatečném množstvím
za ceny přiměřené.
Komise nahlížeti může prostřednictvím
svých orgánů, jež tím pověří,
do všech knih a záznamů obchodních a
jiných obchodních dokladů jednotlivých
podnikatelů. Orgánům těm budiž
dovolen vstup do všech provozoven, skladišť, zásobáren
a dáno řádné a správné
vysvětlení o věcech na podnik se vztahujících.
Kdo by povinnost tuto neplnil, neb jiným plniti zabraňoval,
podléhá trestům níže uvedeným.
O okolnostech rozhodných žádati může
komise za přísežný výslech stran
u soudu.
Vyňaty z povinnosti té jsou jen věci, vztahující
se na technická zařízení a výrobní
způsoby, jež jsou výhradními obchodními
neb výrobními tajemstvími podniku.
Komise jest oprávněna ustanoviti z úředníků
jí přidělených neb z úředníků
jiných resortů (se souhlasem nadřízeného
úřadu centrálního) pro jednotlivé
kartely (svazy kartelové) své zvláštní
dozorčí orgány (komisaře), jímž
přísluší i práva, v § 14
odst. 1. vytčená.
Stejné právo náleží komisi i
ohledně korporací podniků v § 1 odst.
3. uvedených, kde to uzná za potřebné.
Komisaři tito buďtež zváni včasně
do všech porad správních orgánů
kartelů (spolků neb jednotlivých podniků
v předchozím odstavci dotčených) neb
do valných schůzí budiž jim současně
sdělen písemně i předmět jednání.
Komisaři dohlížejí na to, aby zákony
a statut (smlouva neb dohoda kartelová) neb jinaká
pravoplatně stávající usnesení
nebyly překročovánu a nebyla vyvíjena
činnost, příčiti se tomuto zákonu.
Kdyby proti tomuto bylo jednáno, jest komisař oprávněn
usnesení neb výkon jeho či jinakých
opatření zastaviti, jest však povinen do 24
hodin podati o tom komisi zprávu, aby rozhodla. Rozhodnutí
staň se co nejdříve. Dokud nebylo komisí
rozhodnuto, nesmí zastavené usnesení neb
opatření býti vykonáno.
Komise má právo vyžádati si přímo
od veřejných úřadů, od veřejných
neb soukromých korporací, organisací a podniků
aneb od jednotlivců zprávy, vysvětlení
a posudky na úkoly její se vztahující.
Veřejné úřady a korporace jsou povinny
v rámci svojí kompetence podporovati komisi v jejím
úkolu a vykonávati její dožádání.
Každý pak jest povinen požadované zprávu,
vysvětlení neb posudky podati vyjma případy
v § 14 posl. odst.
Komise má právo jmenovati v oboru své působnosti
experty a poradce. Poradci a experti mohou býti přibíráni
do porad komise s hlasem poradním.
Komise rozhoduje v oboru své působnosti s platností
konečnou.
Pravoplatná rozhodnutí její, učiněná
v oboru její působnosti jsou pro soudy a rozhodčí
soudy závazná. Závisí-li soudní
rozhodnutí zcela nebo z části od zjištění
spadajícího do kompetence komise, odročí
soud rozhodnutí své, dokud nerozhodne komise.
Členové komise, úředníci neb
jiní orgánové jí přidělení
jsou povinni zachovati úřední tajemství
o věcech, jež ve výkonu své funkce služby,
neb úředního příkazu seznali.
Uznání právní existence kartelu, neb
odvolání oznámí toho, jakož i
podstatný obsah rozhodnutí podle §ů
7 a 8 tohoto zákona s pozdějšími případnými
změnami jest zapisovati do rejstříku kartelu
vedeného komisí. Rejstřík ten šest
zápisem veřejným, každý může
do ucho nahlédnouti.
Způsob vedení rejstříku, jakož
i bližší ustanovení o něm a o tom,
pokud obsah zápisu má býti veřejně
publikován, stanoven bude nařízením.
Přečinu dopouští se:
1. Kdo v dohodě s jinými vyvíjí činnost
v § 1 odst. 1. neb 2. uvedenou, prve než bylo k tomu
dosaženo uznání právní existence
kartelu.
2. Kdo vykonává jako representant (jednatel, výbor),
neb jiný orgán kartelu usnesení, opatření
neb dohody takového obsahu, jak v § 1 odst. 1. a 2.
uvedeno, prve než bylo dosaženo uznání
existence kartelu.
3. Pod ustanovení bodu 1. a 2. nespadají případy
uvedené v bodu II. odst. 2. § 7.
4. Kdo jest činným ve smyslu bodu § 1. a 2.
tohoto paragrafu, vykonávaje jakoukoliv činnost
v rámci kartelu, jíž bylo uznání
komisí odepřeno neb později odvoláno.
5. Kdo vykonávaje činnost kartelu, jehož právní
existence byla uznána, překročí meze,
jež byly smlouvou (statutem) komisí uznanou, neb jinakým
rozhodnutím jejím podle zákona tohoto stanoveny.
6. Kdo vykonává jakékoliv usnesení,
rozhodnutí neb opatření, jež bylo podle
§ 8 a 10 komisí zastaveno, jehož výkon
zakázán, nebo komisí řádné
oznámeno, nebo kdo jinému toto ukládá
neb jej k výkonu svésti hledí.
Trestní činy tyto stíhají se veřejnou
žalobou a trestají se soudem tuhým vězením
od 2 měsíců do 3 let, neb peněžitým
trestem od 10.000 do 200.000 Kč, za přitěžujících
okolnosti obojím trestem kumulativně.
Pokus přečinu jest trestný.
Přestupku dopouštějí se:
1. Representant (zástupce, jednatel a pod.), kartelů
neb spolků či korporaci. neb podniků v §
1 odst. 3. uvedených, pak notář, který
podle své povinnosti neučiní včasné
oznámení v zákonu tomto předepsané,
neb učinil je nesprávně neb neúplně.
2. Členové kartelu, kteří opomenuli
včasně zříditi representaci (§
6).
3. Kdo odepře neb znemožní orgánům
komisí pověřeným vstup do provozoven,
skladišť nebo zásobáren, kdo udělí
jim vědomě nesprávné informace neb
vysvětlení neb uděliti je odepře neb
zmaří.
4. Kdo odepře neb znemožní orgánům,
komisí pověřeným, nahlédnutí
do knih neb jiných obchodních záznamů
neb dokladů.
Pod bod 3. a 4. nespadají případy uvedené
v § 1 poslední odstavce.
5. Kdo jinakým způsobem přestoupí
předpisy tohoto zákona, neb jich nesplní.
Přestupky v tomto paragrafu uvedené trestá
příslušný úřad politický
I. instance (administrativní vrchnost policejní)
pokutami peněžitými od 1.000 do 50.000 Kč
neb vězením do 3 měsíců.
Přestupky promlčují se v 6ti měsících.
O odvolání z nálezu trestního, vydaného
podle §u 21 rozhodne II. instance v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku zemská správa politická,
po provedení zákona o župních zastupitelstvech
a okresních výborech ze dne 29. mora 1920 čís.
126 Sb. z. a n., župní úřad, na Slovensku
a Podkarpatské Rusi župní úřad.
V III. instanci rozhoduje o odvolání ministerstvo
vnitra.
Odvolání třeba podati u úřadu,
proti jehož nálezu čelí ve lhůtě
14 dnů.
Tresty na penězích (pokuty) plynou do státní
pokladny.
Ten, komu bylo činností, příčící
se předpisům tohoto zákona, kartelem neb
v jeho zájmu vykonanou v soukromých právech
ublíženo, může se domáhati náhrady
škody, neb ušlého zisku v případech
§u 20 v řízení před soudem trestním,
neb pořadem práva civilního v ostatních
případech cestou práva civilního.
Zákonem tímto se ruší § 4 zákona
ze dne 7. dubna 1870, čís. 43 ř. z.
Počátek činnosti komise bude oznámen
vládní vyhláškou ve Sbírce zákonů
a nařízení.
Zákon tento vstoupí v platnost dnem vyhlášení.
Provésti jej přísluší ministru
zásobování v dohodě s ministry pro
průmysl a obchod, sociální péče,
vnitra a spravedlnosti.
Mateřskou zemí ohromných kartelů,
ovládajících častokráte v některých
oborech výroby celý světový trh, byla
Amerika. V posledních letech však i v Evropě
ukazují se zjevně snahy vytvořiti i v našem
dílu světa trusty, které by diktovaly všem
odběratelům podmínky. Do popředí
veřejného zájmu vystupuje kartel železářský,
který tvoře se v západních zemích
Evropy, chce podrobiti si i všechny země ostatní.
Tvoření se velkých kartelů jest známkou
nejen,vyšší hospodářské,
výrobní organisace, ale také pokračující
koncentrace kapitálu a vzrůstající
jeho útočnosti. I u nás, ačkoliv nejsme
státem velikým, vidíme v poslední
době rostoucí vliv a cítíme také
tíživé následky kartelu cukrovarnického,
bramborářského, kartelu velkoobchodníků
dobytkem atd.
Přemrštěné požadavky, zejména
kartelu cukrovarnického a bramborářského
probudily celou naši veřejnost k ostražitosti.
Výrazem této nutné opatrnosti a snahy odkázati
kartely do příslušných mezí
znemožňovati diktátorské rozdělování
výroby a cen zboží, jest i tento návrh
zákona. Přiznáváme každému
právo koalovati se s příbuznými živly,
tedy i tvoření se kartelů. Jakmile však
kartel začne rozvíjeti svoji činnost na škodu
obyvatelstva a státu, jest povinností státu
omeziti tuto škodlivou činnost a v případě
pokračování, i činnost kartelů
prostě zameziti.
Dělnictvo je na kartelech interesováno pouze zdánlivě,
že mu za příznivých dob zabezpečují
slušnější mzdy. Kartely však ubíjejíce
konkurenci stávají se i na mzdovém pracovním
trhu svrchovanými vládci a v příhodném
okamžiku svoji útočnost obrací zejména
proti dělnictvu.
Také odběratelé čím dál
tím více jsou na kartelech závislí.
Odběrateli přímými jsou buď zpracovatelé
polotovarů, neb obchodníci. Postaví-li se
proti kartelu, tento je prostě může hospodářsky
zruinovati, protože mu kartel odepře zboží,
nebo polotovary prodati.
Nejhůře jsou ovšem postiženi konsumenti,
které hospodářsky využitkovává
jak kartel tak případně zpracovatel polotovarů,
neb obchodník. Čím více řetěz
činitelů roste, tím bezmocnější
je konsument a tím dražší je zboží.
Lichevní zákon otázku kartelovou neřeší.
Byla tu spíše tendence zakročovati proti malým,
snáze postižitelným a méně utajeným
místním konvencím podnikatelů (obchodníků,
překupníků), než zasáhnouti škodlivou
činnost mocného kartelu, diktujícího
zdražování. Čím prostě
je zdražovatel finančně mocnější,
tím bezradnější bývalý
úřady i občanstvo proti kartelu.
Národohospodářská definice kartelů
jest různá, ale přece jenom příbuzná.
Tak Brentano praví, že ťKartely jsou koalice
výrobců za účelem udržení
vysokých cen jejich výrobků.Ť Bücher
uvádí, že ťKartely jsou smluvní
dohodou samostatných podnikatelů, sledující
cíl, trvalým monopolním ovládnutím
trhu získati co možno největší
kapitálový zisk.Ť Profesor Liefmann nazývá
kartely ťSvazy podnikatelů založené za
účelem monopolního ovládnutí
trhuŤ. Rakouská osnova zákona o kartelech z
roku 1892 označuje kartely opatrněji takto: ťSamostatní
podnikatelé sjednotí se k tomu cíli, aby
solidárním postupem, zejména shodným
omezením nebo vyloučením volné soutěže
působili na rozsah výroby, cen nebo odbytu zboží.Ť
V letech 1911-12 podaly řada socialistických poslanců
na Říšské radě vídeňské
návrh na úpravu otázky kartelové.
V roce 1912 došlo u ministerstva obchodu ve Vídni
k velké anketě a utvořen byl v poslanecké
sněmovně subkomitét národohospodářského
výboru pro kartelové otázky. Moderní
zákon kartelový však vydán nebyl, protože
válka přerušila přípravné
práce.
Československá strana národně-socialistická
posužuje, tvoření se, vzrůst a výbojnost
kartelu nejen se stránky hospodářské
a socialistické. Také stanovisko národnostní
je tu jistě spolumotivem. Národně demokratická
strana, representantka průmyslového a finančního
kapitálu u nás sama prohlašovala v červnu
1925: ťPánem v zemi není jen ten, kdo má
politickou moc, nýbrž ten, kdo vládne rolemi,
lesy, hutěmi, továrnami, doly a peněžním
kapitálemŤ. A dále časopis Nár.
Demokracie napsal: ťNesmí býti v naší
politice rozdílu mezi politikou státní a
politikou národní. Vše, co jest státním
musí býti i národní a co je národní,
musí býti státní. Není-li tomu
tak, je to neklamným znamením, že pánem
v naší zemi je někdo, kdo našemu národu
nepřeje.Ť
A my k tomu ihned můžeme připojiti statistiku,
která jest neklamným svědectvím, že
my pány ve své zemi nejsme. Ohromnou většinou
lesů vládne v našem státě bývalá
šlechta a církevní rádi. U těch
nikdo vlastenectví hledati nebude. Také finanční
kapitál že značné míry je pod
vlivem zejména německého kapitálu.
Těžký průmysl, jako jsou hutě
a doly, ovládají z ohromné většiny
němečtí držitelé. Pokud se týče
průmyslu ostatního, vydal sám Bund der Deutschen
statistiku, podle níž jest v naší republice
velkoprůmysl jen ze 16,7 procent v rukou českých,
ze 17 procent smíšený a ze 62,5 procent čistě
německý. Specialisováno, vypadá to
takto: Textilní průmysl je ze 12,5 proc. v rukou
českých, 62,5 proc. v rukou smíšených
a 25 proc. v rukou německých. Keramický a
sklářský průmysl jest jen ze 6,6 proc.
český, 6,5 proc. utrakvistický 86,8 procent
německý. Průmysl papírnický
jest z 3,3 proc. český z 13,2 proc. utrakvistický
a 83,5 proc. německý. Kdyby se přehlížel
kovoprůmysl, byl by jen nevelký přesun ve
prospěch československého kapitálu.
Průmysl cukrovarnický, pivovarský a pod.
jest sice češtější, ale ve svých
počinech ještě bezohlednější
než průmysl ovládaný Němci. Po
uvolnění vázaného hospodářství
cukerního okamžitě přistoupil kartel
cukrovarnický u nás k pokusům o značné
zdražení cukru. Cena suroviny (řepy) poklesla
sice proti výrobnímu období 1925/26 o 30
proc. a proti výrobnímu období 1924/25 docela
o 50 proc., cukr však má býti zdražen
téměř o 1 Kč, ano snad i více
na 1 kg. - Cukerní daň 60 hal. na 1 kg byla sdotatek
kryta touto velikou slevou na surovině. Stejně Svaz
pěstitelů zemáků; ač dělá
nákupy mnohem levnější po venkově,
chtěl nadiktovati cenu 1 q brambor 140 Kč nakládací
stanice. Tím by cena zemáků vzhledem k drahé
dopravě stoupla na horentní obnos až 200 Kč
za 1 q. - I s tímto kartelem muselo ministerstvo zásobování
úporně bojovati o snesitelnější
cenu této nejdůležitější
životní potřeby. Také kartel nakupovačů
a velkoobchodníků dobytkem diktuje ceny, neodpovídající
prodejním cenám na venkově. Ať se tedy
obrátíme kamkoliv, vidíme v poslední
době soustavnou snahu jednotlivých kartelů
ovládnouti tržiště a diktovati prostě
obyvatelstvu zač a jak má žiti. Vláda
úřednická těmto počinům
čelila velmi slabě. Proto vzrostla smělost
kartelů. Protože nyní utvořena byla
měšťanská vláda československo-německá,
jest obava, že by bez zákonného podkladu, který
by kartely u nás držel na uzdě, hospodářský
život a cenová hladina nezbytných životních
potřeb stala se prostě nesnesitelnou.
V Německu před válkou, pokud expansivně
tlačil se na světové trhy silný průmysl
německý, podporovaný veškerou silou
německé politiky, nestavěli se nepříznivě
proti kartelům. Naopak, zákonodárství
do jisté míry i tvoření kartelů
usnadňovalo. Když však po válce světové
prodělávalo Německo strašné krise
a když se vidělo, že znehodnocené valuty
zneužívali i německé kartely, zakročilo
se v listopadu 1923 proti kartelům. Vydáno bylo
nařízení proti zneužívání
hospodářské moci, stíhány byly
a energicky potírány škodlivé výstřelky
kartelů na celém poli hospodářském.
V Rakousku, jehož právní předpis platí
i v naší republice, pokud nebyly novým naším
zákonodárstvím změněny existoval
koaliční zákon ze dne 7. dubna 1870 čís.
43. ř. z. (§ 4), namířený proti
kartelům. Tímto §em prohlášeny
mohly býti kartely za neplatné. Přes to
i v Rakousku před válkou kartely byly zřizovány
a vliv jejich na hospodářský život byl
velmi silný. Anglie jest zemí volného světového
obchodu a volné soutěže. Proto se anglické
zákonodárství stavělo přirozeně
na stanovisko kartelům nepříznivé,
vedouc ostrý boj s monopolními sdruženími,
jež mají povahu kartelů. V roce 1920 vydán
byl důležitý zákon, jímž
státní správě jest vyhraženo
obsáhlé právo zkoumati zisky, ceny a náklady
výroby v jednotlivých oborech průmyslu a
energicky potírati přestřelky. Francie sice
nezná žádného samostatného zákona
o kartelech. Avšak v Code pénal v článku
419 a 420 nacházeli se předpisy, jimiž se potlačuje
umělé zvyšování cen potravin
a zboží, zvlášť v případech,
kde tohoto zvýšení bylo docíleno ťspolečností,
čili koalicí hlavních držitelů
stelného zboží, nebo potravin, která
směřuje k tomu neprodávati jich, nebo prodati
je jen za určitou cenu. V červnu 1923 předložila
francouzská vláda poslanecké sněmovně
návrh zákona směřující
k zostření dozoru a potlačování
nedovolené spekulace. Také za dob válečných
vydána byla řada vládních nařízení
ve Francii, jimiž konsumenti byli chráněni
před spekulativním zdražováním
zboží.
U nás podala vláda veliký návrh zákona
o nekalé soutěži. Zákon tento obsahuje
v sobě mnohá cenná ustanovení, ale
není žádnou řádnou ochranou proti
zdražovatelské politice kartelů.
Poslanecký klub národních socialistů
předkládaje tuto osnovu zákona o kartelech,
na níž pracovala řada odborníků
národohospodářských i právnických
očekává, že příslušné
výbory parlamentu zákonem kartelovým vážně
se budou zabývati.
Finanční úhrady zákon tento nepotřebuje.
Podavatelé navrhují, aby návrh zákona
o kartelech byl předložen výboru zásobovacímu,
ústavně-právnímu a pro obchod, průmysl
a živnosti v poslanecké sněmovně.