Následky současné těžké
krise hospodářské, vyostřené
v mimořádně citelnou krisi výrobní,
pochopitelně zasáhly výdělkové
poměry širokých vrstev lidových, zvláště
dělnictva oněch odvětví pracovních,
jež byla krisí nejcitelněji zasažena.
Kdybychom existenční minimum dělníka
a dělnické rodiny stanovili pomyslitelně
nejskrovnější výší, skutečný
týdenní příjem tisíců
a desetitisíců dělníků je hluboko
pod takovouto úrovní a dosahuje hranic neuvěřitelnosti.
V průmyslu textilním po srážkách
na pojištění nemocenské a starobní
a invalidní odchází tisíce dělníků
a dělnic s výdělkem 20 Kč jako výzbroji.
na obhájení fysické existence na celý
týden. Mzda 39, 40, 46, 50 Kč při omezené
pracovní době je zjevem všedním a vzácností
je, jestliže ještě v textilním podniku
možno vydělati za týden přes 100 Kč.
V hornictví a v kovoprůmyslu se úroveň
výdělková taktéž podstatně
snížila následkem omezování týdenní
doby pracovní a v žádném oboru pracovním
se oproti roku 1925 nezvýšila.
K nynějšímu, krajně nepříznivému
stavu úrovně výdělkové však
nutno přimysliti ještě následky výrobní
krise, t. j. dlouhou nezaměstnanost a osud oněch
četných desetitisíců, kteří
bez jakékoliv pomoci v teto tísni bezradně
stojí.
A do této hrozivé existenční situace
lidových mas zasáhlo nyní ostrými
drápy nejhorší zlo sociální -
drahota. Index cen velkoobchodních od měsíce
k měsíci je na vzestupu a v drobném prodeji
se utvářejí ceny nutných denních
potřeb ještě nepříznivěji,
než by to odpovídalo zdražení ve velkém.
Úřední data mluví řečí
tak výmluvnou a přesvědčivou, že
musí zaburcovat svědomím všech, kdo
na tomto stavu mají svoji vinu, i těch, kdo jsou
povolanými a odpovědnými za odpomoc. Index
velkoobchodních cen vykazoval tyto číslice:
Potraviny rostlinné | 763 | 941 |
Potraviny živočišné | 825 | 925 |
Potraviny různé | 870 | 913 |
Úhrnný index potravinový | 823 | 925 |
Průmysl. látky a výrobky | 1032 | 1025 |
Celkový index | 923 | 973 |
Celkový index ve zlatě | 1346 | 1419 |
Z této srovnávací tabulky je patrným
v prvé řadě drastický účinek
celní politiky, protože právě u potravin
nejdůležitějších, bez nich vůbec
není myslitelna obživa lidu, cenová hladina
posunula se nejvíce u potravin rostlinných, t. j.
obilí, brambor a zeleniny, u plných 178 bodů,
u masa o plných 100 bodů. Celkový index potravinový
vykazuje vzestup o 102 body, což znamená 13 %ní
zdražení všech poživatin už v září.
A poněvadž dělnická a úřednická
rodina na výživu dává 63,51 % celkových
nákladů, znamená to, že pracujícímu
lidu bylo o 13 % zdraženo právě to, co pohltí
dvě třetiny jeho výdělku.
Leč ani tento povážlivý stav cenový
není ještě vrcholem postihu chudého
konsumentstva. Mouka ani po měsíc září
nezastavila vzestupné tendence, brambory dnes jsou už
více než o 100 % dražší oproti roku
1925 (0,41:1 Kč) a provedou-li producenti svůj plán
s rozdělením sklizně pro konsum a průmysl
bez zásahu veřejné moci, jistě bude
tato nejvšednější a nejhlavnější
potravina právě nejchudších ještě
dražší. A dokonce právě v posledních
dnech bylo konsumentstvo překvapeno neuvěřitelnou
zprávou, že také cukr má býti
o 62 hal, na 1 kg zdražen. Ministerstvo financí pak
chystá zvýšení pivní dávky
na úhradu nákladů na učitelské
platy o 12 Kč, kterýžto obnos pivovary přenesly
by rovněž na konsumenty a došlo by nutně
ke zdražení piva.
Chléb, mouka, brambory, cukr, pivo jednak už byly
a jednak mají býti nesnesitelně zdraženy.
V tomto faktu je obsažena existenční tragika
dělnických a úřednických rodin.
A ačkoliv tato drancovací politika provádí
se od prvního okamžiku, kdy se začalo jednati
o pevná zemědělská cla, t. j. od měsíce
dubna, nikdo ani nejmenšího zákroku na ochranu
chudého lidu před zbytečnou lichvou nepodnikl
a ani dnes nepodniká. Naopak, jak je patrným zjednání
mezi vládou a kartelem cukrovarníků, i veřejná
moc státní před jejich diktátem a
hrozbami ustupuje. A právě v případě
cukrovarnickém jedná se nade vší pochybu
o frivolní útok na konsumenty, poněvadž
se má zdražiti i cukr ze staré, loňské
kampaně, jehož je ještě v surovárnách
nejméně za 30 mil. Kč.
Cenový vývoj u nás budí pochopitelně
nejvážnější obavy v širokých
vrstvách lidu a to nejen pro ohrožování
hmotné existence, ale zvláště pro ohrožování
zdraví současné, i příští
generace, ježto ono je odvislo od intensity výživy.
A v tomto směru má a musí se projevit zájmové
souručenství všech, kdo jsou za osudy našeho
obyvatelstva, t. j. národa odpovědnými a
kdo svým zásahem do veřejných záležitostí
tyto osudy určují. Je to na prvém místě
vláda a sbory zákonodárné.
Žádáme tedy od vlády republiky Československé
jako od moci výkonné:
Aby podrobila celní politiku nejvážnější
revisi a předložila sborům zákonodárným
návrhy na zrušení pevných zemědělských
cel.
Aby s použitím opatření protilichevních
zamezila každé neopodstatněné zdražení
kterékoliv denní potřeby a ukáže-li
se potřeba, protilichevní zákonná
opatření zostřila.
Aby ministerstvo pro zásobování lidu nejen
nerušila, nýbrž vypravila dostatečným
výkonným aparátem, který by lichvu
a zdražování potíral a trestal.
Aby se postarala výzvou k správám průmyslových
měst o veřejné zásobování
chudého konsumentstva produkty meziobchodem nezdraženými.
A tážeme se:
Je vláda ochotna tato žádaná opatření
bezodkladně provésti?
Co jinak je ochotna učiniti na ochranu chudého konsumentstva
před zbytečným zdražováním
a lichvou?
Navrhujeme, aby rozprava byla zahájena ihned.
V Praze dne 14. října 1926.