lI. volební období. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 2 zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 290 Sb. z. a t. se zrušuje a na jeho místo nastupuje toto ustanovení jako § 2 toho zákona:
Povinnosti přifařených osadníků řeckokatolické církve v Podkarpatské Rusi a na Slovensku vyjmenované v § 1 a vykonávané na prospěch jejich farářů se zrušují tím dnem, kdy vejde v účinnost zákon ze dne................. o úpravě platů duchovenstva církví a náboženských společností státem uznaných, případně recipovaných.
Povinnosti přiškolených osadníků řeckokatolické církve v Podkarpatské Rusi a na Slovensku vyjmenované v § 1 a vykonávané na prospěch kantorův a učitelů budou zrušeny tím dnem a v tom rozsahu, ode kdy a v jakém rozsahu na základě vládního nařízení ustanoveni zákona ze dne.................. o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol budou platiti i pro takové školy jmenované církve.
Dále navrhují podepsaní poslanecké sněmovně tuto resoluci:
ťSněmovna ukládá vládě,
aby sestavila bez průtahu soupis všech zvykových
povinností přifařených a přiškolených
osadníků všech církvi konaných
ve prospěch duchovních, kantorů i učitelů
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, jakož i v ostatních
zemích a podala pak Národnímu shromáždění
návrhy na jich zrušení se zřetelem k
zákonu ze dne............. č.......... o úpravě
platů duchovenstva církvi a náboženských
společností státem uznaných, případně
recipovaných a k zákonu ze dne............... č........
o úpravě služebních a platových
poměrů učitelstva obecných a občanských
škol.Ť
Aby se mohly zrušiti povinnosti přifařených a přiškolených osadníků řeckokatolické církve na Podkarpatské Rusi založené na starých zvyklostech a obecně známé pode jménem ťrokovinaŤ a ťkoblinaŤ atd. (viz § 1. toho zákona) byl vydán dne 14. dubna roku 1920 zvláštní zákon, který v § 2. odkazoval způsob tohoto zrušení a stanovení míry přiměřené náhrady na Podkarpatské Rusi sněmu a na Slovensku vládnímu nařízení. Ale protože v Podkarpatské Rusi nebyl sněm dosud zřízen ani na Slovensku nebylo vydáno vládni nařízení, jest celý zákon neproveden a rokovina a koblina v obou zemích trvají dále a jsou pramenem oboustranných nepříjemností i soudních sporů.
Projednávaný návrh na úpravu platů duchovenstva církví a náboženských společností státem uznaných, případně recipovaných jest vhodnou příležitostí, aby byl zákon č. 290 z r. 1920 konečně proveden ihned, aspoň pokud se tyče přifařených osadníků, jakmile se uvedený návrh stane zákonem. Stálý plat duchovenstva řecko-katolické církve, dávaný podle toho zákona samotným státem, možno zajisté právem a důvodně pokládati i za způsob zrušení i za míru přiměřené náhrady, o které mluví § 2 dotyčného zákona aniž se duchovenstvu stane křivda, při tom pak lidu samotnému se ulehčí, a zjedná se oboustranná půda pro uklidnění a konsolidaci poměrů. Dle přesvědčení navrhovatelů jest takovéto s.pojení obou zákonů prospěšné duchovenstvu i s toho stanoviska, že by jinak musilo ve svých fassích uváděti užitky z rokoviny a kobliny, užitky ty však mohou býti ve skutečnosti nejisty, nebo dobyvatelny jen žalobami, co plat z kogruy, neztenčený o ty požitky, jest bezpečným a vypláceným v hotovosti.
Jiná jest arciť prozatím věc u osadníků přiškolených, ale ani zde není vyloučena možnost, že se časem (vládním nařízením) rozšíří platnost zákona ze dne........... č........... o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol i na učitelstvo církevních škol jmenované církve, čímž pak bude možno zrušiti i povinnosti těch osadníků naproti kantorům a učitelům.
Ale ve jmenovaných zemích jsou ještě i jiné podobné povinnosti a to i ještě v jiných církvích nežli pouze v církvi řeckokatolické, jsou obdobné pozůstatky z dob minulých i v.českých zemích; proto navrhují podepsaní ještě i zvláštní resoluci.
Návrh tento i resoluce buďtež přikázány
výboru ústavně-právnímu.