POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1926.

lI. volební období.
2. zasedání.

495.

Návrh

poslanců dra Ant. Hajna, dra Gagatko, inž. J. Nečase, dra Reháka, V. Vávry a spol.,

kterým se mění zákon ze dne 14. dubna 1920, č. 290 Sb. z. a n., o zrušení rokoviny a kobliny na Podkarpatské Rusi a na Slovensku.

Zákon

ze dne...............,

kterým se mění zákon ze dne 14. dubna 1920, č. 290 Sb. z. a n., o zrušeni rokoviny a kobliny na Podkarpatské Rusi a na Slovensku.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. 1.

§ 2 zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 290 Sb. z. a t. se zrušuje a na jeho místo nastupuje toto ustanovení jako § 2 toho zákona:

Povinnosti přifařených osadníků řeckokatolické církve v Podkarpatské Rusi a na Slovensku vyjmenované v § 1 a vykonávané na prospěch jejich farářů se zrušují tím dnem, kdy vejde v účinnost zákon ze dne................. o úpravě platů duchovenstva církví a náboženských společností státem uznaných, případně recipovaných.

Povinnosti přiškolených osadníků řeckokatolické církve v Podkarpatské Rusi a na Slovensku vyjmenované v § 1 a vykonávané na prospěch kantorův a učitelů budou zrušeny tím dnem a v tom rozsahu, ode kdy a v jakém rozsahu na základě vládního nařízení ustanoveni zákona ze dne.................. o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol budou platiti i pro takové školy jmenované církve.

Dále navrhují podepsaní poslanecké sněmovně tuto resoluci:

ťSněmovna ukládá vládě, aby sestavila bez průtahu soupis všech zvykových povinností přifařených a přiškolených osadníků všech církvi konaných ve prospěch duchovních, kantorů i učitelů na Slovensku a Podkarpatské Rusi, jakož i v ostatních zemích a podala pak Národnímu shromáždění návrhy na jich zrušení se zřetelem k zákonu ze dne............. č.......... o úpravě platů duchovenstva církvi a náboženských společností státem uznaných, případně recipovaných a k zákonu ze dne............... č........ o úpravě služebních a platových poměrů učitelstva obecných a občanských škol.Ť

Důvody.

Aby se mohly zrušiti povinnosti přifařených a přiškolených osadníků řeckokatolické církve na Podkarpatské Rusi založené na starých zvyklostech a obecně známé pode jménem ťrokovinaŤ a ťkoblinaŤ atd. (viz § 1. toho zákona) byl vydán dne 14. dubna roku 1920 zvláštní zákon, který v § 2. odkazoval způsob tohoto zrušení a stanovení míry přiměřené náhrady na Podkarpatské Rusi sněmu a na Slovensku vládnímu nařízení. Ale protože v Podkarpatské Rusi nebyl sněm dosud zřízen ani na Slovensku nebylo vydáno vládni nařízení, jest celý zákon neproveden a rokovina a koblina v obou zemích trvají dále a jsou pramenem oboustranných nepříjemností i soudních sporů.

Projednávaný návrh na úpravu platů duchovenstva církví a náboženských společností státem uznaných, případně recipovaných jest vhodnou příležitostí, aby byl zákon č. 290 z r. 1920 konečně proveden ihned, aspoň pokud se tyče přifařených osadníků, jakmile se uvedený návrh stane zákonem. Stálý plat duchovenstva řecko-katolické církve, dávaný podle toho zákona samotným státem, možno zajisté právem a důvodně pokládati i za způsob zrušení i za míru přiměřené náhrady, o které mluví § 2 dotyčného zákona aniž se duchovenstvu stane křivda, při tom pak lidu samotnému se ulehčí, a zjedná se oboustranná půda pro uklidnění a konsolidaci poměrů. Dle přesvědčení navrhovatelů jest takovéto s.pojení obou zákonů prospěšné duchovenstvu i s toho stanoviska, že by jinak musilo ve svých fassích uváděti užitky z rokoviny a kobliny, užitky ty však mohou býti ve skutečnosti nejisty, nebo dobyvatelny jen žalobami, co plat z kogruy, neztenčený o ty požitky, jest bezpečným a vypláceným v hotovosti.

Jiná jest arciť prozatím věc u osadníků přiškolených, ale ani zde není vyloučena možnost, že se časem (vládním nařízením) rozšíří platnost zákona ze dne........... č........... o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol i na učitelstvo církevních škol jmenované církve, čímž pak bude možno zrušiti i povinnosti těch osadníků naproti kantorům a učitelům.

Ale ve jmenovaných zemích jsou ještě i jiné podobné povinnosti a to i ještě v jiných církvích nežli pouze v církvi řeckokatolické, jsou obdobné pozůstatky z dob minulých i v.českých zemích; proto navrhují podepsaní ještě i zvláštní resoluci.

Návrh tento i resoluce buďtež přikázány výboru ústavně-právnímu.

V Praze dne 19. června 1926.

Dr. Hajn, dr. Gagatko, inž. Nečas, dr. Rehák, Vávra, dr. Lukavský, Ježek, inž. Novák, Netolický, Kyncl, Ostrý, Procházka, Hrušovský, Mlčoch, Laube, inž. Dvořáček, G. Navrátil, dr. Kramář, dr. Matoušek, Petrovický, Špaček, Votruba, Pechman, Najman, Horák, Anděl, Riedl, Jiráček, Buříval, Sladký, dr. Samek, Pechmanová, dr. Uhlíř, Tučný, Lanc, Trnobranský, Stříbrný, Kříž, A. Chalupa, Chalupník, Koudelka, Geršl, Hýbner.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP