Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Nově vzniklým tuzemským podnikům,
vedoucím řádné obchodní knihy,
které zavedou v tuzemsku dosud nezastoupenou nebo jen nedostatečně
zastoupenou výrobu a jejichž vznik se doporučuje
z národohospodářských ohledů,
mohou býti poskytnuty daňové výhody
v rozsahu níže uvedeném na žádost,
o níž rozhodne ministr financí s ministrem
průmyslu, obchodu a živností.
Podnikům v předchozím paragrafu uvedeným mohou býti na dobu nejdéle 5 berních let, počínajíc berním rokem, v němž s provozováním bylo započato, poskytnuty tyto výhody:
a) Podniky podrobené zvláštní dani výdělkové (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi dani zárobkové podniků veřejně účtujících) mohou býti osvobozeny od daně výdělkové se všemi přirážkami, jestliže v jednotlivém roce vyplacená dividenda (podíl na zisku) nebude činiti více než 4% základního (kmenového) kapitálu, činí-li vyplacená dividenda více než 4%, nejvýše však 6%, může býti daň výdělková vyměřena z poloviny berně vyšetřeného základu.
b) Podniky podrobené všeobecné dani výdělkové
a zárobkové dani III. třídy mohou
býti osvobozeny od daně výdělkové
(zárobkové) se všemi přirážkami,
jestliže výtěžek v době pro uložení
daně rozhodné nepřesahuje 6% kapitálu
v podniku trvale uloženého. Činí-li
výtěžek podniku více než 6%, nejvýše
však 8% kapitálu v podniku uloženého,
lze při ukládání daně přihlížeti
pouze k polovici docíleného
výtěžku.
(1) Výhody § 2 mohou býti přiznány
i stávajícím již podnikům, jestliže
se bud' přetvoří na výrobu v §
1 označenou anebo jestli vedle posavadní výroby
onu výrobu si zařídí. V tomto posledním
případě platí výhody jen pro
výrobu v § 1. označenou a podniky jsou povinny
vykazovati zvlášť bilančně zisky
a ztráty z této výroby plynoucí.
(2) Výhodám § 2 není na překážku,
provozuje-li podnik vedle výroby i obchod s cizími
výrobky (§ 108 zák. o os. d.), jestliže
tento obchod jest jen významu poměrně podřadného.
Udělení jakož i trvání poskytnutých
již výhod může býti učiněno
odvislým od splnění podmínek stanovených
zúčastněnými ministry (§ 6) a
směřujícímu k zabezpečení
národohospodářského prospěchu
přiznáním výhod sledovaného.
(1) Účinností tohoto zákona pozbývají
platnosti ustanovení §§ 1 - 5 zák. čl.
III/1907. Výhody daňové a jinaké výhody
jednotlivým podnikům na základě tohoto
zákonného článku již povolené
zůstávají za podmínek v tomto článku
uvedených v platnosti až do uplynutí doby,
na kterou byly přiznány.
(2) Vládním nařízením budou
vydány bližší předpisy o evidenci
podniků, požívajících výhod
podle zák. čl. III/1907.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; jeho provedením se pověřují
ministr financí v dohodě s ministrem průmyslu,
obchodu a živností a ostatními zúčastněnými
ministry.
Podnětem ku předložení této osnovy
zákona jest projekt továrny dusíkatých
látek v Moravské Ostravě proveditelný
pouze za předpokladu daňových úlev
v prvním období trvání podniku. Projekt
sám se jeví národohospodářsky
i se stanoviska národní obrany velmi důležitým,
avšak neméně jest aktuálním vzhledem
k vzrůstající nezaměstnanosti průmyslu
v obvodu Moravské Ostravy.
Podrobnější úvaha vedla k tomu, že
by se nedoporučovalo k tomuto cíli uskutečniti
speciální zákon a že by vůbec
bylo záhodno, aby nově vznikající
podniky, které zavedou v tuzemsku výrobu dosud nezastoupenou
anebo nezastoupenou dostatečně a jejichž vznik
se doporučuje z ohledů národohospodářských,
mohly obdržeti podobnou úlevu
daní po dobu časově obmezenou, než překonají
první obtíže nově vznikajícího
podnikání. Namítne se, že jsme spíše
přeprůmyslověni a že opatření
tohoto druhu bývá obvyklým v zemědělských
státech usilujících o svou industrialisaci.
Třeba odpověděti, že účelem
navrhované úlevy nemá býti generálně
rozmnožování industrie, nýbrž vyhověti
zvláštní potřebě jednotlivých
případů. I při silné industrialisaci
našeho státu máme přece obory bud' vůbec
nezastoupené anebo jen zcela nedostatečně
zastoupené, jichž zastoupení
by bylo v zájmu národohospodářském,
ale při soutěži pokročilé industrie
cizí by se mohly bez úlev daňových
jen ztěží uchytiti. Bude namnoze třeba
některé podniky přeorientovati a zaříditi
na jinou výrobu soukromou národohospodářsky
účelnější i rentabilnější.
Podobné problémy budou na denním pořádku
zejména na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi vlastně platí doposud
starý uherský zák. čl. III/1907, poskytující
ještě mnohem širší úlevy,
nežli je zamýšleno
poskytovati touto osnovou. Vydání tohoto zákona
bylo článkem industrialisačních snah
bývalého Uherska. Jeho obsah jest v podstatě
tento:
"Nově vzniklé tuzemské podniky moderně
technicky zařízené mohou býti účastny
výhod tohoto zákona, jestliže vyrábějí
předměty posud po továrensku v tuzemsku nevyráběné,
nebo v nedostatečné míře, nebo pokud
vyžaduje národohospodářský zájem,
aby byly vyráběny takové předměty
ve větším množství než dosud.
Výhody spočívají v
1. osvobození od daně domovní a od přímých
daní státních ukládaných továrním
podnikům i s přirážkami, čítajíc
sem i příspěvky k obchodním komorám,
2. osvobození od kolků, tax a poplatků a
jiných dávek převodních, poplatků
z emise akcií, poplatků při slučování
podniků a pod.,
3. osvobození od placení
mýta (resp. silniční dávky),
4. poskytování levnější (nečištěné)
soli průmyslové ze státních solivarů,
5. ve prospěch těchto podniků možno
za určitých předpokladů a podmínek
žádati o vyvlastnění nemovitostí.
Stejné výhody mohou býti přiznány:
a) továrním podnikům
již existujícím pro jejich zařízení,
pokud tato odpovídají jinak podmínkám
předepsaným pro nové podniky,
b) pro průmyslové veřejné pracovny,
specielně elektrárny, jež dodávají
proud k jiným účelům než osvětlovacím
(těmto mohou býti předepsány ceny
za dodávání proudu; další podmínkou
jest všeužitečný charakter a závazek
dodávati proud jiným podnikům až do
vyčerpání své výkonnosti);
c) pro podniky zaměstnávající větší
počet domáckých dělníků,
d) pro společenstva maloživnostenská a zemědělská,
e) pro loděnice a továrny na lodě.
Dělnické byty (domky) poskytované dělníkům
zemědělským i živnostenským bez
činže, jsou sice trvale osvobozeny od daně
domovní již podle zák. čl. LI/1870,
ale podle tohoto zákona může jim býti
poskytnuto trvalé osvobození i tehdy, jsou-li byty
propůjčovány dělníkům
proti srážkám na mzdě.
Kompetentním ku povolení výhod jest ministerstvo
obchodu po dohodě s ministerstvem financí, případně
i zemědělství; povolují se nejdéle
na 15 roků a dlužno o ně žádati
do roka od té doby, kdy podnik začal pracovati.
Dříve než podnik byl vystavěn, možno
žádati o přislíbení výhod,
v kterémžto případě musí
podnik do dvou let počíti s prací.
Jednotlivým podnikům mohou býti povoleny
též subvence nebo přímo státní
účastenství (smíšené podniky).
I samosprávné finance mohou se schválením
ministerstva vnitra, obchodu a financí poskytovati osvobození
od mýta, dluženého, silničních
příspěvků a jiných dávek.
I jiné podmínky stanovené snad ministerstvem
musí žádající podnik splniti;
nesplnění těchto neb všeobecných
podmínek vede k tomu, že poskytnuté výhody
jsou odňaty, což se má státi rovněž,
byl-li podnikatel odsouzen pro lichvu nebo nějaký
čin protistátní. Jako zvláštní
podmínka může býti stanovena povinnost
výlučného nebo převážného
za,městnávání
tuzemců v podniku, opatřování nákupů
u tuzemských výrobců a pod."
Uherský zákon je příliš dalekosáhlý
a pochopitelný pouze z obecních industrialisačních
snah uherského státu.
Při berní reformě bylo nutno zabývati
se též touto otázkou. Bylo uvažováno
o tom, do jaké míry by úlevy tohoto druhu
měly býti trvalým článkem naší
berní soustavy. Při tom samozřejmě
bylo pamatovati na unifikaci norem, platných pro Slovensko
a Podkarpatskou Rus, i pro Čechy, Moravu a Slezsko. Právě
zřetel ke Slovensku a Podkarpatské
Rusi vedl k tomu, aby úlevy takové, byť ve
zmenšeném rozsahu, byly ponechány a přejaty
i pro ostatní území republiky. Jestliže
se tyto speciální normy z berní reformy anticipují
a předkládají k samostatnému schválení
v parlamentě, tedy to má svou příčinu
v podnětu, který byl úvodem zmíněn,
poněvadž rychlé zahájení přípravných
prací k výrobě dusíkatých látek
na Ostravsku vyžaduje jistotu o tom, že takové
úlevy poskytnuty budou.
Úleva se podle osnovy vztahuje na daň výdělkovou
účastny jí mají býti podniky,
které zavádějí u nás výrobu
nedostatečně zastoupenou a národohospodářsky
důležitou. Tedy každým způsobem
jen podniky výrobní, časově má
býti úleva obmezena na 5 berních let od počátku
provozu. Úlevy mají býti zúčastněny
právě tak podniky osob právnických
jako podniky osob fysických,
Čili úleva se má poskytovati jak při
zvláštní tak při všeobecné
dani výdělkové. Konstrukce daňové
úlevy předpokládá arci, že podnik
vede řádně obchodní knihy.
Výhoda daňová jest vázána na
výnosové poměry. Při zvláštní
dani výdělkové jest předpokladem,
že dividenda nečiní více než 4%,
ve kterémžto případě se slevuje
celá daň i s přirážkami, a při
dividendě vyšší nežli 4%, ale ne
vyšší nežli 6% poskytuje se úleva
poloviční. Stačí-li výnos ku
vyšší nežli 6%ní dividendě,
není této bonifikace zapotřebí.
Upozorniti dlužno, že se neklade váha na celkový
zdanitelný zisk k poměru ke kapitálu, nýbrž
na dividendu s tím odůvodněním, že
se tímto opatřením daňovým
nutí podniky i při vyšším výnosu
ku tvoření úspor a reserv, aby se takto zajistily
pro příští léta. Má pro
ně býti tím způsobem do budoucna vytvořena
pevná hospodářská základna.
Obdobně se váže úleva daňová
u podniků podrobených všeobecné dani
výdělkové na rozsah výtěžku
k poměru ke kapitálu. Zde není možno
činiti rozdílu mezi dividendou
a výnosem, a proto se sazba výnosová staví
poněkud výše. Při 6%ním výtěžku
v poměru ke kapitálu v podniku trvale uloženém
se poskytuje ještě sleva úplná, do 8%
poloviční a nad to žádná.
Stejné výhody náleží i stávajícím
podnikům, které svou výrobu přetvořují,
předpokládaje, že o výrobě nové
vedou samostatně bilanční účty.
Při udělování těchto výhod
v oborech, ve kterých jde o nedostatečně
zastoupenou výrobu, bude přirozeně vždy
přihlíženo ke konkurenčním podmínkám
stávajících již závodů.
Zák. čl. III/1907 činil povolení jakož
i trvání přiznaných již výhod
odvislým od toho, že podnik se zavázal ku splnění
určitých podmínek, které se týkaly
na př. místa podniku, velikosti produkce, odběru
domácích surovin, počtu a státní
příslušnosti zaměstnanců a pod.
Obdobné ustanovení jest v § 4 osnovy.
Tento zákon má platiti obecně v celé
republice, takže se zrušují ustanovení
§§ 1 - 5 zák. článku III/1907 o
výhodách daňových a poplatkových,
avšak výhody daňové a poplatkové,
které tímto článkem jednotlivým
podnikům již byly uděleny, zůstávají
v platnosti po celou dobu, na kterou byly uděleny, takže
kratší doba daňových úlev nového
zákona jim nemá býti na újmu. Nedotčeny
tímto zákonem zůstávají i nadále
ustanovení § 6 a násl. uvedeného zákonného
článku.
Aby byla umožněna spolehlivá
evidence podniků, kterým byly za vlády maďarské
a po převratu poskytnuty výhody článku
III/1907, bude vydáno zvláštní vládní
nařízení, které bude obsahovati bližší
předpisy o této evidenci.
Posouditi národohospodářský zájem
na nově vznikající výrobě přísluší
podle povahy věci ministru průmyslu, obchodu a živností
nebo ministru zemědělství jakož i ostatním
resortně povolaným ministrům, s nimiž
se má ministr financí při provádění
zákona dohodnouti. V každém případě
bude třeba také slyšeti ministra
národní obrany.
Ve formálním ohledu se doporučuje, aby osnova
tohoto zákona byla v obou sněmovnách přikázána
výboru rozpočtovému.