Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Vysoká škola obchodní v Praze včleňuje
se do svazku českého vysokého učení
technického v Praze.
Studijní doba rozšiřuje se na 4 roky pro všechny
řádné posluchače, kteří
vstoupí do I. ročníku počínajíc
studijním rokem 1926/27 nebo později, jakož
i pro ony posluchače, kteří nevykonají
druhou státní zkoušku do konce studijního
roku 1929/30.
Pro posluchače uvedené v § 2 vydá ministr
školství a národní osvěty, stanově
příslušné studijní směry,
nové studijní a zkušební řády.
Vládním nařízením bude vydán
řád pro dosažení doktorátu věd
obchodních.
Stavovského označení "inženýr"
(Ing.) jsou oprávněni užívati i ti,
kdož podle posavadních řádů vykonali
obě státní zkoušky na vysoké
škole obchodní v Praze.
Zákon tento, jímž se mění zákon
ze dne 23. července 1919, č. 461 Sb. z. a n., nabývá
účinnosti dnem 1. září 1926.
Provede jej ministr školství a národní
osvěty.
Vysoká škola obchodní
v Praze byla zřízena zákonem ze dne 23. července
1919, č. 461 Sb. z. a n. Přednášky na
ní byly zahájeny 15. října 1919.
O organisaci vysoké školy obchodní v Praze
a o studiu na ní bylo vydáno vládní
nařízení ze dne 30. září
1919, č. 529 Sb. z. a n. Zatímní zkušební
řád' první (obecné) státní
zkoušky vydán byl výnosem ministerstva školství
a národní osvěty ze dne 17. května
1920, č. 28.819/20 (č. 56 Věstníku
ministerstva školství. národní osvěty
z roku 1920). Dnes platný zkušební řád
státních zkoušek
byl pak vydán výnosem ministerstva školství
a národní osvěty ze dne 10. června
1921, č. 30.098/21 (č. 97 Věstníku
ministerstva školství a národní osvěty
z roku 1921).
Organisace školy jest dnes ve stručnosti tato: První
dva ročníky věnovány jsou všeobecné
přípravě, načež se koná
první čili obecná státní zkouška,
při níž se zkoušejí tyto předměty:
národní hospodářství, právní
věda, soukromá ekonomika, účetnictví,
zeměpis a dva cizí jazyky (nikoliv němčina,
která jest - jak níže uvedeno - předmětem
předběžné zkoušky; jedním
ze zvolených cizích jazyků musí vždy
býti francouzština nebo angličtina). Zkouška
jazyková odkládá se kandidátovi na
jeho žádost na pozdější dobu, třeba
i na dobu po vykonání druhé státní
zkoušky.
Má-li býti kandidát připuštěn
k první státní zkoušce, musí
se vykázati vysvědčeními o úspěšně
vykonaných předběžných zkouškách
z matematiky, fysiky, chemie a němčiny a vysvědčeními
o výročních zkouškách alespoň
ze dvou povinných jazyků (zkoušky tyto konají
se koncem prvého a druhého roku
studijního).
Státní zkouška obecná jest ústní,
z jazyků písemná a ústní, ústní
zkouška jest veřejná. Po vykonání
I. státní zkoušky (event. i bez jazykové
její části) posluchač se rozhodne
pro jeden ze tří studijních směrů:
A. velkoobchod zbožím, B. bankovnictví, C.
průmysl. Studium na každém směru trvá
rok, načež absolvent se má podrobiti druhé
čili odborné státní zkoušce.
Jejími předměty jsou: národní
hospodářství, soukromá ekonomika a
nauka právní, vždy se zřetelem k příslušnému
směru, a dále ještě
"nauka a zboží" při směru
pro velkoobchod zbožím a "nauka o zboží
a technologii" při směru průmyslovém.
Tato druhá státní zkouška jest písemná
(klausurní) ze soukromé ekonomiky (dvě themata)
a ústní ze všech zkušebních předmětů.
Ústní zkouška jest veřejná.
Dosavadní vývoj školy ukazují tato čísla:
A. Počet zapsaných posluchačů.
1919/20 | zimní a | ||
letní | 2452 | 80 | |
1920/21 | zimní | 1627 | 173 |
letní | 1672 | 172 | |
1921/22 | zimní | 1284 | 297 |
letní | 1257 | 360 | |
1922/23 | zimní | 1167 | 283 |
letní | 1096 | 338 | |
1923/24 | zimní | 1091 | 266 |
letní | 1002 | 224 | |
1924/25 | zimní | 929 | 149 |
letní | 842 | 154 | |
1925/26 | zimní | 786 | 100 |
letní | 751 | 90 |
B. Výsledek státních zkoušek.
1921/22 a) | Obecná podle starého zkušeb. řádu | 223 | 155 | 68 |
b) | Obecná podle nového zkušeb.řádu | 74 | 54 | 20 |
297 | 209 | 88 | ||
c) | Odborná: | |||
1. velkoobchod zbožím | 52 | 45 | 7 | |
2. bankovnictví | 10 | 10 | - | |
3. průmysl | 14 | 14 | - | |
76 | 69 | 7 | ||
1922/23 a) | Obecná podle starého zkušeb. řádu | 81 | 48 | 33 |
b) | Obecná podle nového zkušeb. řádu | 206 | 149 | 57 |
287 | 197 | 90 | ||
c) | Odborná: | |||
1. velkoobchod zbožím | 100 | 85 | 15 | |
2. bankovnictví | 33 | 29 | 4 | |
3. průmysl | 24 | 21 | 3 | |
157 | 135 | 22 | ||
1923/24 a) | Obecná podle starého zkušeb. řádu | 37 | 17 | 20 |
b) | Obecná podle nového zkušeb. řádu | 280 | 201 | 79 |
317 | 218 | 99 | ||
c) Odborná | ||||
1. velkoobchod zbožím | 88 | 76 | 12 | |
2. bankovnictví | 43 | 38 | 5 | |
3. průmysl | 30 | 28 | 2 | |
161 | 142 | 19 | ||
1924%25 a) | Obecná podle starého zkušeb. řádu | 13 | 6 | 7 |
b) | Obecná podle nového zkušeb. řádu | 228 | 169 | 59 |
241 | 175 | 66 | ||
c) Odborná | ||||
1.velkoobchod zbožím | 105 | 63 | 42 | |
2. bankovnictví | 54 | 30 | 24 | |
3. průmysl | 31 | 15 | 16 | |
190 | 108 | 82 |
Celkem tedy do konce studijního roku 1924/25 činil
počet zkoušených při státních
zkouškách:
a) | Obecná podle starého zkušeb. řádu | 354 | 226 | 128 |
b) | Obecná podle nového zkušeb. řádu | 788 | 573 | 215 |
1142 | 799 | 343 | ||
c) | Odborná | |||
' | 1. velkoobchod zbožím | 345 | 269 | 76 |
2. bankovnictví | 140 | 107 | 33 | |
3. průmysl | 99 | 78 | 21 | |
584 | 454 | 130 |
(Poznáka: Kandidáti
zkoušení podle nového zkušebního
řádu mohli, resp. mohou si odložiti vykonání
jazykové zkoušky na pozdější dobu.)
K těmto údajům o výsledku studia připojuje
se ještě tabulka, která ukazuje, pokolika
semestrech ukončili studia
ti, kdo vykonali obě celé státní
zkoušky:
1. Podle starého zkušebního řádu.
110 kandidátů potřebovalo více než
7 semestrů.
2. Podle nového zkušebního řádu.
117 kandidátů, t. j. víc než dvě
třetiny kandidátů potřebovalo víc
než 7 semestrů.
(Poznámka k tabulce 1. a 2.:
Ježto vysoká škola obchodní jest v činnosti
od stud. roku 1919/20, takže zdánlivě by mohlo
až do dnešní doby přijíti v úvahu
nejvýše jen 14 semestrů, poznamenává
se, že v tabulkách muselo býti pamatováno
i na studující, kteří své studium
zahájili již dříve na jiné vysoké
škole směru obchodního i jiného).
Celkem 385 kandidátů vykonalo obě celé
státní zkoušky incl. zkoušky jazykové.
Z tohoto počtu 227 kandidátů skončilo
studia druhou státní zkouškou po více
než 7 semestrech. Součet kandidátů per
385 vykonavších obě celé
státní zkoušky liší se od součtu
per 454 těch kandidátů, kteří
jsou ve statistice sub B. uvedeni, že vykonali dvě
státní zkoušky, o rozdíl 69. Tento rozdíl
udává počet kandidáů, kteří
si jazykovou část první státní
zkoušky odložili až po vykonání druhé
státní zkoušky.
K jednotlivým paragrafům připomíná
se toto:
Zákonem ze dne 23. července 1919, čís.
461 Sb. z, a n., bylo stanoveno, že vysoká škola
obchodní vypraví se po prvá tři léta
jako samostatný odbor při české vysoké
škole technické v Praze a že po uplynutí
této doby má býti přeměněna
na samostatnou vysokou školu obchodní. Měla
se tedy státi úplně samostatnou vysokou školou
od 1. října 1922. (Zákon č. 461/1919
Sb. z. a n., mluví sice v 3 o době od 1. října
1921, což jest ale zřejmá
početní chyba, když v témž paragrafu
se hned na počátku praví, že vysoká
škola obchodní vypraví se proprvá
tři léta jako samostatný odbor při
české vysoké škole technické
v Praze a prvé tříletí počítáno
od studijního roku 1919/20, jimž škola vstoupila
v život, mohlo končit tep.rve studijním rokem
1921/22.) V roce 1920 provedena byla reorganisace české
vysoké školy technické v Praze v tom směru,
že od počátku studijního roku 1920/21
změněny byly dosavadní odbory
vysoké školy technické v Praze ve vysoké
školy s vlastními profesorskými sbory ve
svazku "Českého vysokého
učení technického v Praze". Na léta
reorganisační změně participovala
i vysoká škola obchodní jako odbor (§
3 zákona č. 461/1919 Sb. z. a n.) posavadní
české vysoké školy technické
v Praze. Když se blížila doba úplného
osamostatnění vysoké školy obchodní
(t. j. doba jejího vystoupení ze svazku českého
vysokého učení technického v Praze
podle cit. § 3) a když později stala se vysoká
škola obchodní podle cit. ustanovení de iure
úplně samostatnou vysokou školou, uplatňoval
profesorský sbor za souhlasu senátu českého
vysokého učení technického požadavek,
aby vysoká škola obchodní zůstala ve
svazku tohoto učení. Tomuto požadavku doporučuje
se vyhověti, ježto příčiny, pro
které vysoká škola
obchodní měla býti vybudována od 1.
října 1922 jako škola samostatná, pominuly
novou organisací českého vysokého
učení technického v Praze, kterážto
reorganisace umožňuje jednotlivým vysokým
školám ve svazku tohoto vysokého učení
dostatečnou volnost pro vývoj.
Vysoká škola obchodní a ostatní vysoké
školy českého vysokého učení
technického jsou dále na sebe vzájemně
odkázány mnohými svými přednáškami.
Vysoká škola obchodní svým rázem
dobře zapadne do rámce vysokého učení
technického. Její posluchači
budou moci doplňovati své studium na ostatních
vysokých školách tohoto učení
a podobně vysoká škola obchodní poskytuje
příležitost posluchačům ostatních
vysokých škol učení technického
k doplňování jejich odborného vzdělání.
Ušetří se také na administrativě
školy a včlenění vysoké školy
obchodní do svazku vysokého učení
technického v Praze vyhoví též tendenci
doby, aby se vysoké školy spíše koncentrovaly
než rozptylovaly, zvláště není-li
pro to důvodů věcných. Tyto tendence
projevují se již značnou měrou v
cizině.
Jak jest zřejmo ze svrchu uvedených, statistik,
velká část posluchačů vysoké
školy obchodní není s to skončiti studia
ve třech letech (v šesti semestrech). Podle nového
zkušebního řádu potřebovalo totiž
více než dvě třetiny kandidátů
nad sedm semestrů k vykonání obou celých
státních zkoušek. Faktická doba studií
jest tedy nejméně o dva semestry delší
než doba předepsaná. Tento stav je nezdravý
proto, že vzbuzuje ve veřejnosti mínění,
že jest tu studium kratší a lehčí,
a láká ke studiu mnohé,
kteří nemají k němu zvláštních
vloh. Tito studenti jsou pak přítěží
školy; pro jejich velký počet jest na příklad
nutno zřizovati řadu paralelních kursů
jazykových a rozšiřovati administrativu školní.
Dotčení studenti pak, jakmile poznají rozsáhlost
studia, odpadají a již k
první státní zkoušce se zhusta ani nepřihlásí.
Stačí srovnati počet zapsaných v roce
1919/20 s počtem těch, kdož po čtyřech
semestrech (1921/22) vůbec dělali první státní
zkoušku. Ze 2452 zapsaných udělalo včas
zkoušku jen 209, a i když
se připočte reprobovaných 88 kandidátů,
dosahujeme asi 12% všech původně zapsaných
posluchačů. Tento stav se sice po překonání
poválečné vlny zlepšil, ale škola
ještě stále cítí důsledky
toho, že ve veřejném životě resp.
mínění se pro kratší studijní
dobu podceňuje obtíž
studia na vysoké škole obchodní a že tím
vzniká nehospodárný nával do prvních
ročníků, načež dochází
ke zklamání a odchodu. I dobří a pilní
studenti si při dnešním rozvrhu studia většinou
prodlužují lhůty ke zkouškám a
tím i prodlužují celkovou
studijní dobu, ježto - jak výše řečeno
- více než dvě třetiny posluchačů
potřebovalo k vykonání celých dvou
státních zkoušek podle nového zkušebního
řádu dobu delší než normální.
Hromadnost tohoto zjevu vzbuzuje dojem, že jest zde vada
v organisaci studia.
Jest proto nutna reforma studijního řádu,
která by umožnila rozvržení látky,
jež by odpovídalo silám průměrného
studenta bez újmy studijního účelu.
To vyžaduje zákonné prodloužení
studijní doby na 4 roky. Semináře mají
býti soustředěny ve čtvrtých
ročnících a má býti pamatováno
na postupné zavádění speciálních
čtení z jednotlivých odvětví
téhož směru a na praktické prohloubení
studia.
Pokud se týče budoucí úpravy zkoušek,
bude třeba nově upraviti rozvrh předmětů
a rozsah látky každého z nich pro každý
časový oddíl studia. Při tom bude
vedoucí myšlenkou, aby rozsah látky nebyl zvětšován,
nýbrž účelněji rozdělen.
Počet zkušebních předmětű
při první a druhé státní zkoušce
by se asi nezměnil, jen rozsah zkušební látky
by byl lépe rozdělen.
Dnešní úkoly vedoucích
komerčních sil ve velkých podnicích
nejsou lehčí a také neposkytují horší
vyhlídky platové než je tomu na vedoucích
místech právnických, technických a
pod. Proto navrhovaná reforma komerčního
studia nemůže naraziti na námitku, že
nepřiměřeně prodlužuje
přípravu pro praktický život. Také
v cizině, v poslední době na příklad
v Terstu, zřízena byla čtyřletá
obchodní universita (v Italii jsou vysoké školy
obchodní vůbec čtyřleté) a
v Záhřebě vysoká škola obchodní
byla rozšířena na čtyřletou.
Ustanovení tato mají býti
oporou pro úpravu otázek, které souvisí
s reorganisací vysoké školy obchodní.
Budiž k nim jen poznamenáno, že k dosavadní
shora zmíněným studijním směrům
pro velkoobchod, bankovnictví a průmysl má
býti vzato v úvahu přičlenění
dalšího studijního směru, který
by měl za účel poskytnouti speciální
vzdělání studentům, kteří
se připravují na veřejnohospodářskou
činnost. Myslí se zde na kandidáty služby
konsulární, na hospodářskou žurnalistiku,
dále na rostoucí počet sekretářských
míst v korporacích zájmových, odborových
organisacích, na syndiky kartelů a pod. Pro tyto
posice jest třeba širšího vzdělání
hospodářsko-politického, než jaké
jest možno poskytnouti na ostatních studijních
směrech, kde převládá zřetel
na soukromé podnikání.
Tento studijní směr by mohl splniti v naší
vyučovací soustavě úkol, který
u velkých národů mají zvláštní
vysoké školy. (London School of Economics, Robert
Brookings Graduate School of Economics and Government a p.)
Ustanovení toto pojímá
se do zákona, aby byly vyloučeny veškery
pochybnosti o užívání stavovského
označení "inženýr" (Ing.)
kandidáty, kteří vykonali druhou státní
zkoušku na vysoké škole obchodní v době,
když škola tato k českému vysokému
učení technickému de iure nebyla připojena.
Ze zřejmých důvodů vhodnosti stanoví
se počátek účinnosti zákona
na dobu hlavních prázdnin.
Po stránce nákladů nebude rozšíření
studijní doby pro nejbližší léta
znamenati vůbec rozpočtového zatížení,
neboť čtvrtý ročník vysoké
školy obchodní bude aktivován teprve za tři
léta po vydání tohoto zákona. Jestliže
by však aktivováním čtvrtého
ročníku nebo rozmnožením posavadních
tří studijních směrů měl
v budoucnosti vzniknouti zvýšený náklad,
hlavně osobní, bude tento náklad uhrazen
v rámci již systemisovaného
počtu profesur.
Pokud pak jde o otázku včlenění vysoké
školy obchodní do svazku českého vysokého
učení technického v Praze, znamená
toto včlenění na rozdíl od vybudovávání
samostatné vysoké školy obchodní velmi
značné úspory na nákladech. (Společné
přednášky, laboratoře, ústavy,
úspora na administrativě a pod.)
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
zákona byl v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázán
výboru kulturnímu,
k podání zprávy ve lhůtě co
nejkratší.