lI. volební období. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
V §u 3, odst. 1. mění se takto:
(1) Státní příspěvek je příplatkem
k podpore v nezaměstnanosti, vyplácené odborovou
organisací; odborová organisace vyplácí
jej nezaměstnanému na účet státní
pokladny současně s touto podporou po dobu čtyř
měsíců, v dalším podle §
6, odst. 4.
V § 6, odst. 1. mění se takto:
(1) K.do pozbyl nároku na podporu v nezaměstnaností podle stanov odborové organisace a státního příspěvku požíval po dobu, stanovenou odst. 4.
V témže paragrafu odst. 4 mění se takto:
(4) Kdo požíval státního příspěvku
v nezaměstnanosti po dobu 7 měsíců
v jednom roce, počítaje ode dne, za který
mu byl příspěvek vyplacen jako první
den nezaměstnanosti. Při tom se počítá,
že po požívání příspěvku
po dobu 4 měsíců může odborová
organisace vypláceti státní příspěvek
ve stejné výši bez podpory z peněz této
organisace.
Když vláda republiky Československé v roce 1921 předložila sněmovně poslanecké svůj návrh na výměnu podpor v nezaměstnanosti za státní příspěvek k podporování nezaměstnaných z odborových organisací, sama v důvodově zprávě uvedla, že systém státního příspěvku je vhodným pouze do normálních poměrů na trhu pracovním. Že o tom byla skutečně přesvědčena, nasvědčuje druhá okolnost, že totiž zákon ještě v těmž roce projednaný, schválený i publikovaný neuplatnila dříve, až 1. dubnem 1924 proto, poněvadž už v roce 1921 ukazovaly se poruchy normálního stavu výrobního. jež v roce 1922 se stupňovaly a které teprve v roce 1924 byly do značné míry odstraněny.
V době, kdy podáváme náš návrh, rýsuje se krise v průmyslové výrobě značných rozměrů. Některá odvětví průmyslová vykazují nezaměstnanost stejných rozměrů, jako v roce 1922. Je to zejména hornictví, textilnictví, oděvnictví a průmysl lučební. Odborové organisace, nezařízené ve směru příspěvků na stejně dlouhou dobu podpůrnou, po jakou umožňuje zákon požívání státního příspěvku, vysilují se finančně poskytováním podpor i přes stanovami vyměřenou dobu podpůrnou, jen aby umožnily pomoc bez výdělku strádavším nezaměstnaným. Ale v tisících případech nezaměstnanost přesahuje i dobu 4 měsíců, za kteréhožto stavu ocitá se nezaměstnaný vzhledem k ustanovením § 6 zákona úplně bez pomocí.
Jelikož změnou podporovacího systému státní pokladna oproti létům dřívějším. za kterých působil zákon o podporách v nezaměstnanosti, ušetří ročně desetimilionové obnosy, opravňuje nás tato okolnost žádati, aby nezaměstnaným byla prodloužena doba, vyměřená k požívání státního příspěvku o 3 měsíce a aby i po využití statutárních podpor měli aspoň skrovnou pomoc ve státním příspěvku. A poněvadž náklad z tohoto opatření vzešlý nepřevýší 10 mil. Kč, navrhujeme, aby byl hražen z výnosu dávky cukerní, zvýšeně dávky z lihu a zvýšených cel na koloniální zboží, kterýžto obnos nebude plně zkonsumován úhradou zvýšeného nákladu na platovou úpravu státních zaměstnanců.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh přikázán byl k projednání
výboru sociálně-politickému a rozpočtovému
ve lhůtě 14 dnů.