II. volební období. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Zákon tento upravuje služební poměry domácích zaměstnanců t. j. osob, které konají služby pro zaměstnavatelovu domácnost a které byly přijaty do jeho domácnosti.
(2) Ustanovení tohoto zákona se však nevztahují
na osoby, které jsou pravidelně zaměstnány
v živnostenském nebo zemědělském
podniku zaměstnavatelově, i když byly přijaty
do jeho domácnosti a konají pro ni příležitostné
práce.
Je-li uzavřena pro práce v domácnosti kolektivní
smlouva, nesmí jednotlivé pracovní smlouvy
odlišovati se od kolektivní smlouvy v neprospěch
zaměstnance.
(1) Do mzdy podle tohoto zákona počítá se jak plat na penězích, tak požitky naturální (strava, byt a pod.).
(2) Peněžitý plat jest vypláceti měsíčně. Není-li ve smlouvě jinak ustanoveno, má se peněžitý plat vypláceti dodatečně za předchozí měsíc nejpozději posledního dne tohoto měsíce, stravné však, bylo-li smluveno, 14denné předem. V každém případě jest mzdu vyplatiti při skončení služebního poměru.
(3) Vedlejší požitky, které zaměstnanec obdrží při službě v domácnosti, nesmí být do mzdy počítány.
(4) Pro poškození předmětů v
domácnosti zaměstnanci svěřených
ručí tento jen v tom případě,
byl-li zde zlý úmysl nebo hrubá nedbalost.
Jedná-li se o předměty zvláště
cenné a které mohou snadno utrpěti škodu,
ručí zaměstnanec jen v tom případě,
když byl na to výslovně upozorněn a
neodmítl s nimi zacházeti.
(1) Zaměstnanci přísluší jako součást mzdy také strava, která musí být zdravá a dostatečná a rovnati se zpravidla stravě dorostlých, zdravých členů rodiny.
(2) Bylo-li na místo stravy smluveno poskytování
stravného na penězích, musí se jeho
peněžitý obnos rovnati hodnotě přiměřené
stravy.
(1) Zaměstnanec má býti ubytován vhodným způsobem a tak, aby to neohrožovalo jeho zdraví a mravnost. Místnost určenou ke pánku budiž možno z vnitřku uzavříti.
(2) Zaměstnanci má býti poskytnuta možnost,
aby svoje věci mohl bezpečně uschovati a
zavříti v místnosti, která mu byla
určena k obývání.
(1) Zaměstnanci náleží ve 24 hodinách 12hodinný nepřetržitý odpočinek, jehož hlavní část má připadnouti na dobu od 20 do 6. hodiny. Mimo 12hodinný nepřetržitý odpočinek přísluší zaměstnanci ještě dvě hodiny odpočinku v době denní, které jest rozděliti tak, aby připadly v dobu hlavních jídel.
(2) Těžké práce nejsou přípustny po 18. hodině. Po 19. hodině jest zaměstnanec oprávněn volně disponovati svým časem.
(3) Práce přes čas je přípustna
pouze v případech mimořádných
a neodkladné nutnosti, přísluší
za ni zvláštní odměna, předem
ujednaná. Byl-li touto prací omezen noční
klid zaměstnance, jest mu za to poskytnouti jiného
dne náhradní odpočinek.
(1) Pracovní doba mladistvých zaměstnanců mladších 18 let nesmí přesahovati 8 hodin denně; je povinností zaměstnavatelovou, aby se postaral o to, aby část svého volného času mohl zaměstnanec použíti k svému odbornému vzdělání (hospodyňské, vychovatelské, ošetřovatelské kursy a pod.).
(2) Noční práce a práce přes
čas se u mladistvých zaměstnanců nepřipouští.
(1) Jednou týdně náleží zaměstnanci nepřetržitý odpočinek ve výměře 8 hodin, který má připadnouti zpravidla na neděli.
(2) Ostatně uznaných svátcích náleží zaměstnanci volné odpůldne, počínaje 14. hodinou. Ve svátek Práce (1. května) přináleží zaměstnanci volno celých 24 hodin.
(3) Je-li nutno v neodkladných případech
pracovati v době nedělního nebo svátečního
klidu, jest poskytnouti zaměstnanci nepřetržitý
náhradní odpočinek stejně dlouhý
ve všední den.
Vedle týdenního klidu náleží
zaměstnanci ještě každého týdne
volné odpoledne ve všední den v trvání
6 hodin, jehož začátek má připadnouti
na 14. hodinu. Den tento určí strany vzájemnou
dohodou. Toho dne odpadá dvouhodinný klid v době
denní.
(1) Zaměstnanec má po nepřetržité šestiměsíční službě nárok na každoroční dovolenou ve výměře 14 dnů a po nepřetržité dvouleté službě na dovolenou ve výměře 4 neděl. Po dobu dovolené přísluší zaměstnanci mimo plat ještě příplatek na dovolenou ve výši poloviny obvyklého měsíčního platu.
(2) Mladistvým zaměstnancům (§ 7) přísluší v každém případě dovolená 4týdenní.
(3) Po dobu dovolené náleží zaměstnanci
stravné.
Zaměstnavatel je povinen učiniti všechna opatření,
aby služební úkony nebyly na újmu zdraví
zaměstnancova. Onemocní-li zaměstnanec vinou
nebo opomenutím zaměstnavatele, má bez újmy
nároků z pojištění nemocenského
vůči zaměstnavateli nárok na náhradu
škody. Totéž platí v případě
úrazu.
(1) Nemůže-li zaměstnanec pro nemoc, úraz nebo jinou důležitou příčinu konati služby, podrží nárok na plat a ostatní požitky po dobu jednoho měsíce.
(2) Pro tyto překážky ve službě
nesmí být zaměstnanec propuštěn
po dobu, po kterou má nárok na plat.
(1) Služební poměr uzavřený na neurčito, lze zrušiti po 14denní výpovědi; trvá-li služební poměr již aspoň 6 měsíců, po jednoměsíční výpovědi. Výpověď má býti dána vždy tak, aby lhůta končila buď 15. nebo posledního dne v měsíci.
(2) Služební poměr uzavřený na
zkoušku může býti zrušen v prvém
měsíci po týdenní výpovědi,
později jen po dodržení řádné
výpovědní lhůty.
Po výpovědi jest zaměstnavatel povinen poskytnouti
zaměstnanci po čtyřikrát ve všední
den volnou dobu pokaždé ve výměře
čtyř hodin v době mezi 8. až 77. hodinou.
k hledání nového místa. V tyto dny
odpadá 2hodinový odpočinek v době
denní.
(1) Zaměstnanec jest oprávněn zrušiti služební poměr bez výpovědi nebo před uplynutím doby, na kterou byl smluven, z těchto důvodů:
a) když nemůže v práci pokračovati beze škody pro své zdraví nebo mravnost;
b) když zaměstnavatel nebo jeho zástupce jej urazí na cti, zle s ním nakládá, dopustí se proti němu skutku porušujícímu mravnost, nebo nechrání jej proti takovým činům od jiných členů domácnosti;
c) když zaměstnavatel zadržuje mu zcela nebo z části úplatu, poskytuje-li mu nezdravou nebo nedostatečnou stravu, nezdravé ubytování nebo když ho jinak zkracuje na jeho požitcích;
d) když zaměstnavatel porušuje nebo neplní předpisy o sociálním pojištění o ochraně zaměstnanců atd. anebo když jinak zkracuje zaměstnance proti ustanovením individuelní nebo kolektivní smlouvy pracovní.
(2) Je-li zaměstnavatel vinen předčasným vystoupením zaměstnance nebo propustí-li jej bez důvodů předčasně, má zaměstnanec kromě nároku na náhradu další škody, nárok na mzdu za dobu, která by byla proběhla do skončení pracovního poměru bud uplynutím času nebo zákonné výpovědi.
(3) Dá-li se předpokládati podle okolností
výpovědi, že zaměstnavatel zrušil
služební poměr jen z toho důvodu, aby
zmařil získání nároku zaměstnance
na dovolenou, může tento žádati náhradu
ve výši požitků; které by mu byly
patřily po dobu dovolené.
(1) Byl-li služební poměr zrušen smrtí zaměstnancovou, může žádati zaměstnavatel vyklizení místností, v nichž tento bydlel, až v době jednoho měsíce od této události, vedl-li zemřelý v těchto místnostech vlastní domácnost.
(2) Zemře-li zaměstnavatel; trvá služební
poměr ještě po dobu výpovědní
lhůty počítáno od úmrtí.
Zaměstnavatel jest povinen ihned po skončení
služebního poměru dáti zaměstnanci
na své útraty písemné vysvědčení
o trvání a způsobu služeb. Vysvědčení
nesmí obsahovati údajů, které by zaměstnanci
znemožňovaly nebo ztěžovaly nalezení
nového místa.
Práva, která přísluší
zaměstnanci podle tohoto zákona, nemohou býti
ani jednotlivou pracovní smlouvou, ani kolektivní
smlouvou zrušena nebo omezena.
Pro spory z poměrů, na něž se vztahuje
tento zákon, jsou příslušny pracovní
soudy; do té doby, než budou zřízeny,
soudy okresní.
Dozorem nad prováděním tohoto zákona
jsou pověřeni živnostenští inspektoři
za součinnosti odborových organisací domácích
zaměstnanců.
Přestupky předpisů tohoto zákona se
trestají pokutami do 2000.- Kč, případně
vězením do 6 neděl. Při opakování
přestupků zvyšuje se pokuta do 5000.-, trest
vězením do 6 měsíců.
Jak kolektivní, tak jednotlivé smlouvy pracovní
vztahující se na domácí zaměstnance,
nepodléhají poplatkům ze služebních
smluv.
Pokud neobsahuje tento zákon jiných předpisů,
platí o domácích zaměstnancích
všeobecné zákony o ochraně práce
a o sociálním pojištění.
Ustanovení §§ 2 až 4, 11 až 13, 15
odst. 1. a 2., 16 odst. 2., 17 až 25 platí také
pro zaměstnance, kteří nebyli přijati
do domácnosti zaměstnavatelovy, konají však
služby naznačené v § 1, odst. 1., pro
jednoho nebo více zaměstnavatelů jako své
hlavní výdělečné zaměstnání.
(1) Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení.
(2) Současně pozbývají platnosti veškerá ustanovení dosavadních čeledních řada.
(3) Provedením zákona pověřuje se
ministr sociální péče v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Úprava poměrů zaměstnanců v domácnosti byla československým zákonodárstvím téměř úplně opominuta, ačkoliv jde o obor, v němž dosud platí zastaralé a nemožné zákonodárství, pocházející svým původem z doby feudální, totiž ťčelední řádyŤ. Je přímo skandálem, že tyto zákonné nestvůry nebyly jedním rázem zrušeny - zvláště v republice, která se tak ráda vychloubá novými sociálně-politickými zákony. V Německu, se to stalo revolučním způsobem bezprostředně po převratu, kdy byly nařízením lidových komisařů zrušeny najednou všechny čelední řády. Rovněž v Rakousku mají od r. 1920 nový zákon o ťdomácích pomocnícíchŤ, který znamená asi vrchol toho, co možno pro tento zanedbaný obor dosáhnouti v buržoazním státě. I v jiných státech středoevropských byly provedeny nebo připravují se nové zákony.
Pouze v Československu se po prvém slabém náběhu, jímž zrušeny, avšak jen v Čechách, na Moravě a ve Slezsku čelední knížky (zákon č. 571/1919) nedostala se ani jediná vláda po sedm let trvání republiky aspoň tak daleko, aby podala návrh na novou úpravu poměrů domácích zaměstnanců, a tak u nás platí v plném rozsahu 6 čeledních řádů (pražský z r. 1857, český z roku 1866, moravský z téhož roku, slezský z roku 1867, a na Slovensku a Podkarpatské Rusi dva, jeden pro městskou ťčeleďŤ ż roku 1876, druhý pro ťčeleďŤ zemědělskou z roku 1907). Svým původem a duchem jsou vsak tyto řády daleko starší, než naznačují tato data. Jeví se v nich ještě stanovisko doby feudální, protiklad mezi ťpánemŤ a ťčeledíŤ, ťosobami poddanýmiŤ.
To je už tak všeobecně známo, že se o toto netřeba šířiti. Uvádíme pouze k ilustraci svého tvrzení, že na př. čelední řád pražsky připouští ještě jako disciplinární trest od ťpánaŤ bití; že všechny čelední řády obsahují ustanovení zakazující ťčelediŤ ťluxusŤ v šatstvě a stravě. Uherský čelední řád z r. 1876 obsahuje dokonce ponižující ustanovení, že výrazy a skutky, jež by jinak byly urážlivé, nezakládají - dopustil-li se jich ťpánŤ vůči ťčelediŤ - domněnku, že by je chtěl uraziti. Čelední řády obsahují dále celou řadu ustanovení, kde se zákon zcela brutálně a nepokrytě staví na stanovisko zaměstnavatele proti zaměstnanci. Rovněž také jen pro ťčeleďŤ zůstala zachována policejní kompetence ve sporech, ťčeleďŤ pak podléhá dosud takovým předpisům o hlášení u policie, která znamenají v dnešní době nemožné ponižování občanů.
Jsme si vědomi, že ve státě kapitalistickém není možno pronikavé a trvalé zlepšení poměrů pracujících na vykořisťovaných osob. Víme také, že poměry osob, které pracují v domácnosti a umožňují svou prací osobám jiným účastniti se na výrobě, jest možno postaviti na zcela jiný základ pouze ve státě socialistickém. V buržoasním státě třebas se těmto osobám nyní říkalo ťdomácí zaměstnanciŤ, bude tento pracovní poměr vždy hodně upomínati na bývalý poměr podřízenosti ťslužebníkaŤ vůči ťpánoviŤ. Naproti tomu v socialismu bude tento poměr založen na okolnosti, že práce osob v domácnosti umožňuje jiným osobám; aby se plně věnovaly produktivní práci. Dnes jest stav ve většině případů takový, že práce osob v domácnosti uvolňuje řadu osob pro ťpříjemnějšíŤ využívání a vykořisťování výsledků cizí práce.
Přes to podává klub poslanců KSČ. tento návrh, aby vyhověl volání domácích zaměstnanců návrhem, který by odstranil nemožné čelední řády a zlepšil jejich poměry, pokud je to možno za dnešního řádu. Návrh náš je držen zcela, v hranicích možnosti. Ježto nám jde v tomto návrhu o aktuální denní požadavek jedné části proletariátu a to o požadavek jehož oprávněnost je všeobecně uznávána, očekáváme, že ostatní strany socialistické se k nám připojí při prosazování tohoto návrhu, zvláště když některé z nich podaly své vlastní návrhy v této věci.
V souvislosti s tímto návrhem bude třeba upraviti poměry zemědělského dělnictva, kterážto kategorie se nachází v podobném postavení jako ťčeleďŤ a pro niž z velké části platí čelední řády, jichž zrušení výše navrhujeme.
Poněvadž provedení tohoto zákona nevyžaduje zvláštních nákladu se strany státu, není třeba űhradové doložky.
Po stránce formální navrhujeme, aby náš
návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému.