II. volební období. | 2. zasedání. |
Úvod
Část I. Rozvaha
příjmů a výdajů v hotovosti
a cenných papírech
Část 2. Úhrnný účet porovnávající náležitosti příjmové a výdajové se státním rozpočtem, jakož i ryzí výsledek rozpočtového hospodaření
Rozvržení ryzího
výsledku rozpočtového hospodaření
podle kapitol
Část 3. Státní výdaje a příjmy na rozpočet a státní investice (úhrnem)
Přehled osobních výdajů
Přehled věcných
výdajů
Část 4. Státní výdaje na rozpočet a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)
President republiky
Kancelář presidenta republiky
Národní shromáždění
Nejvyšší správní soud a Volební soud
Nejvyšší účetní kontrolní úřad
Příděly samosprávným svazkům
Státní dluh republiky Československé
Pensijní a zaopatřovací požitky
Předsednictvo ministerské rady
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo národní obrany
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo školství a národní osvěty
Ministerstvo financí
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
Ministerstvo pošt a telegrafů
Ministerstvo železnic
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo veřejných prací
Ministerstvo sociální péče
Ministerstvo pro zásobování lidu
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy
Likvidace repatriačních
nákladů čs. příslušníků
Část 5. Státní příjmy na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)
President republiky
Kancelář presidenta republiky
Národní shromáždění
Nejvyšší správní soud a Volební soud
Nejvyšší účetní kontrolní úřad
Příděly samosprávným svazkům
Státní dluh republiky Československé
Pensijní a zaopatřovací požitky
Předsednictvo ministerské rady
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo národní obrany
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo školství a národní osvěty
Ministerstvo financí
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
Ministerstvo pošt a telegrafů
Ministerstvo železnic
Ministerstvo zemědělství
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo veřejných prací
Ministerstvo sociální péče
Ministerstvo pro zásobování lidu
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy
Likvidace repatriačních
nákladů čs. příslušníků
Část. 6. Výdaje státních investic a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)
A. Předsednictvo ministerské rady
B. Ministerstvo pošt a telegrafů
C. Ministerstvo železnic
D. Ministerstvo zemědělství
E. Ministerstvo veřejných
prací
Část 7. Příjmy státních investic a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)
B. Ministerstvo pošt a telegrafů
D. Ministerstvo zemědělství
E. Ministerstvo veřejných prací
F. Úhrada vlastními
příjmy nekryté potřeby státních
investic
Část 8. Pasiva z
hospodaření na rozpočet (vyjma státní
dluh)
Část 9. Stav státního
dluhu koncem roku 1924
Část 10. Aktiva
z hospodaření na rozpočet
11. Aktiva státních investic
Část 12. Účiny mimo rozpočet
A. Úvěrní operace
B. Zálohy
Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů
Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů) na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
Výdajové a příjmové nedoplatky účinů mimo rozpočet
Dluhy a pohledávky účinů
mimo rozpočet
Část 13. Úhrnný
účet účinů v cenných
papírech
Část 14. Vyrovnávací
účet (saldo) veškerých státních
příjmů a výdajů, sestavený
podle pokladen a úřadů
Část 15. Nedoúčtované
položky
Část 16. Pokladní
hotovosti a zásoby cenných papírů
Část 17. Výkaz
hospodářského výsledku státních
báňských závodů
Část 18. Vysvětlivky
rozdílu mezi rozpočtem a náležitostí
Státní meliorační fond
Popis jmění melioračního
fondu
Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky
Popis jmění státního
bytového fondu, odd. A - pro záruky
Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky
Popis jmění státního
bytového fondu, odd. B - pro přímé
půjčky
Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku
Účet z výtěžku dávky z majetku a přírůstku na majetku
Pokladní účet
Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti
Celkový přehled splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku
Pasiva
Celkový účet
dávky z majetku a přírůstku
na majetku do konce roku 1924
Nejvyšší účetní
kontrolní úřad předkládá
ve lhůtě stanovené §em 10, zákona
ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a
n., státní závěrečný
účet za rok 1924. Přes to, že byly i
tentokráte ještě u některých
oborů státní správy značné
v průtahy v předkládání dílčích
účetních závěrek, jež
byly dodány teprve po opětovných připomínkách,
podařilo se ukončiti sestavení účtu
tak včas, že mohla býti zachována zákonná
lhůta. Snahy nejvyššího účetního
kontrolního úřadu po urychlení
účetních prací poukazujících
úřadů a včasném opatření
pomůcek pro sestavení státního závěrečného
účtu nebyly bez výsledku a není neodůvodněna
naděje, že pokračující pohotovostí
účtáren poukazujících úřadů
bude lze docíliti v brzku co do časového
rozpětí mezi
příslušným správním rokem
a podáním státního účtu
výsledků :ještě příznivějších.
Po formální stránce
změnil nejvyšší účetní
kontrolní úřad státní závěrečný
účet v tom směru, že odůvodnění
rozdílů mezi rozpočtem a náležitostí
se neuvádějí při číselném
výsledku súčtovacího odvětví,
jako v účtech za předešlá léta,
nýbrž v samostatném oddílu účtu
(část 18). Účelem tohoto opatření
bylo, aby byl zmenšen objem státního závěrečného
účtu, který v důsledku odděleného
preliminování osobních a věcných
výdajů nabyl
značného rozsahu, a aby byly tak sníženy
výdaje spojené s tiskem, aniž by se vypustilo
něco z věcného obsahu. Do tabulky, v níž
se vykazují číselné výsledky
státních výdajů a příjmů
v podrobnostech, byl vsunut nový sloupec (9), ve kterém
jest uvedeno pořadové číslo příslušné
vysvětlivky vykázaného rozdílu.
Finančním zákonem
ze dne 14. prosince 1923, čís. 245 Sb. z. a n.,
byly na rok 1924 v první části rozpočtu
stanoveny
výdaje státní částkou | 16.993,976.905 Kč, |
a státní příjmy částkou | 16.391,293.591 Kč; |
v druhé části pak určena byla potřeba státních investic částkou | 2.229,230.000 Kč. |
Ministr financí byl zmocněn opatřiti úhradu státních výdajů, nekrytých státními příjmy úvěrními operacemi až do obnosu | 603,000.000 Kč |
a vládu byla zmocněna opatřiti prostředky na investiční potřeby dlouhodobými úvěrními operacemi až do výše | 2.230,000.000 Kč. |
Mimo výdaje podle článku
I. finančního zákona byly povoleny v roku
1924 zvláštními zákony ještě
tyto další výdaje nad rozpočet:
I. Zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské
železnice a místních drah až do výše
270,000.000 Kč. (Článek IX. finančního
zákona ze dne 14. prosince 1923, čís. 245
Sb. z. a n.).
II. Na podporu stavebního
ruchu podle zákona ze dne 7. března 1924, čís.
58 Sb. z. a n.:
a) (§ 3) Na vystavění
obytných budov pro státní a jiné veřejné
zaměstnance do částky 600,000.000 Kč,
b) (§ 8) Na úhradu
osobního a věcného nákladu spojeného
s prováděním zákona o stavebním
ruchu.
III. Na výkup místní
dráhy v údolí Borže podle zákona
ze dne 19. března 1924, čís. 71 Sb. z. a
n., do výše 2,891.376 Kč a 2,963.721 Kč.
IV. K podpoře nezaměstnaných
podle zákona ze dne 26. června 1924, čís.
138 Sb. z. a n., částkou 80,000.000 Kč.
V. Na výkup místní
dráhy Holič - Hodonín podle zákon
a ze dne 3. července 1924, čís. 168
Sb. z. a n.
VI. K zálohové úhradě
nákladů spojených s počátečním
zařízením a působením Ústřední
sociální pojišťovny podle zákona
ze dne 9. října 1924, čís. 221 Sb.
z. a n.
VII. K úhradě příspěvku
Zvláštnímu fondu pro zmírnění
ztrát povstalých z poválečných
poměrů podle zákona ze dne 9. října
1924, čís. 237 Sb. z. a n., částkou
nejvýše 50,000.000 Kč ročně.
VIII. K provádění
zákona o požitcích válečných
poškozenců podle zákona ze dne 22. prosince
1924, čís. 307 Sb. z. a n., částkou
375,000.000 Kč.
Úvěry povolené
finančním zákonem na rok 1924 pro státní
výdaje a státní investice spolu s uvedenými
zvláštními výdaji tvoří
částku, do které mohly v roku 1924 správní
úřady poukazovati výdaje, ovšem s podmínkou,
že úhrada podle rozpočtu, pokud se týče
podle zmocnění
k úvěrním operacím byla současně
opatřena.
Výsledek pokladní jeví se takto:
I. Účiny na rozpočet:
Příjmy kap. 1. - 25. úhrn | 17.513,371.800 Kč 85 h | |
Výdaje kap. 1. - 25. úhrn | 18.219,969.488 Kč 05 h | |
706,59.687 Kč,20 h |
Příjmy úhrn A - E | 39,210.645 Kč 79 h | |
Výdaje úhrn A - E | 1.291,705.216 Kč 91 h | |
1.252,491.571 Kč 12 h |
A. Úvěrní operace. | ||
Příjmy | 2.222,735.480 Kč 25 h | |
B. Fondy a zálohy. | ||
Příjmy úhrn I. - II. | 117,851.203 Kč 88 h | |
Výdaje úhrn I. - II. | 1.508,313.665 Kč 39 h | |
1.390,.62.161 Kč 51 h | ||
Reelní výdaje převyšují takto příjmy o | 1.1,26,819.239 Kč 58 h | |
Odečte-li se tento schodek od počáteční pokladní hotovosti reelního hospodaření | 2.978,945.453 Kč 69 h | |
vyplývá konečná pokladní hotovost reelního hospodaření podle rozvahy příjmů a výdajů | 1.852,126.214 Kč 11 h |
V části 2. "Úhrnný
účet porovnávající atd."
se vykazuje:
Náležitost státních výdajů | 18.544,219.852 Kč 69 h |
proti povolenému rozpočtu | 16.993,976.905 Kč -- h |
jest vyšší o | 1.550,242.947 Kč 69 h. |
V této náležitosti jsou však započteny nepreliminované výdaje, které byly uhrazeny z příjmů opatřených mimo státní rozpočet, v částce | 1.107,260.404 Kč 42 h |
takže výdaje, které bylo třeba uhraditi z rozpočtových příjmů, jsou ve skutečnosti vyšší jen o | 442.982,543 Kč 27 h |
Porovnáním náležitosti státních příjmů | 18.007;834.412 Kč -- h |
s příjmy stanovenými rozpočtem | 16.391,293.591 Kč -- h |
jeví se náležitost příjmová vyšší o | 1.616,540.821 Kč -- h |
Celkový výsledek hospodaření na rozpočet jest proti schodku předvídanému finančním zákonem příznivější o | 1.173,558.277 Kč 73 h. |
V náležitosti státních výdajů jest obsažena vedle svrchu uvedených nepreliminovaných výdajů v částce | 1.107,260.404 Kč 42 h, |
k jichž úhradě
byly opatřeny příjmy mimo rozpočet
úvěrními operacemi, ještě další
potřeba povolená zvláštními zákony
nad výdaje podle článku I. finančního
zákona; jsou to:
1. | Zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah v částce | 231,697.866 Kč 15 h |
kap. 14., tit. 5., § 7., pol. 27., (článek IX. finančního zákona pro rok 1924). [Súčtování k tíži pokladní správy jest odůvodněno tím, že tyto schodky - státem zálohou uhrazené - budou započteny do výkupní ceny, jejíž úhradu bude nutno svého času opatřiti v úvěrech pokladní správy.] | ||
2. | Vyšší potřeba na podpory nezaměstnaným v částce | 73,084.827 Kč 70 h |
kap 21., tit. 5., § 4, b, (zákon čís. 138/24 Sb. z. a n.). | ||
3. | Vyšší potřeba pro požitky válečných poškozenců v částce | 270,861.774 Kč 22 h |
kap. 21 a 21 A, tit. 4., § 2., (zákon čís. 307/24 Sb. z. a n.). | ||
4. | Rozpočtem nekrytá potřeba pro zálohy státu na zvýšené platy učitelské v částce | 310,548.395 Kč 03 h |
kap. 13., tit. 6., § 1., (zákon čís. 274/19 Sb. z. a n. a resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919). | ||
886,192.863 Kč 10 h |
Přirovná-li se k
této potřebě, povolené nad výdaje
stanovené finančním zákonem,
svrchu vykázaná, vyšší náležitost výdajová | 2,98,2.513 Kč 27 h, |
jeví se při státních výdajích, poukázaných na rozpočet, potřeba nižší o | 443,210.319 Kč 83 h; |
byly tedy poukazy na rozpočtové
výdaje vydány v mezích finančního
zákona.
Vyšší potřeba
při osobních výdajích proti rozpočtu
spočívá v nákladu na zálohy
státu na učitelské platy; pro tuto potřebu
bylo do rozpočtu zařaděno 81,000.000 Kč,
kdežto ve skutečnosti bylo na zálohách
vyplaceno v roku 1924 celkem 391,548.395 Kč 03 h.
Pokud se týče výdajů
věcných, považuje nejvyšší
účetní kontrolní úřad
za nutné upozornit, že byly v roce 1924 podle usnesení
ministerské rady ze dne 20. listopadu 1924 vydávány
na peněžní částky, vypadající
na závazné, avšak do konce roku neprovedené
objednávky, uzavřené k tíži úvěrů
preliminovaných ve státním a investičním
rozpočtu na rok 1924,
podmínečné platební rozkazy, jimiž
se mělo umožniti použití úvěrů
pro rok 1924 povolených i po uplynutí tohoto roku.
Tyto podmínečné platební rozkazy,
znějící jen na okrouhlé částky
objednávek, bylo třeba v roku 1925 po řádném
převzetí dodávky nahraditi
za účelem výplaty novými platebními
rozkazy, vyhotovenými na podkladě účtů.
Takových podmínečných platebních
rozkazů bylo vydáno:
a) k tíži úvěrů
povolených pro státní výdaje podle
článku I. finančního zákona
pro rok 1924:
v ministerstvu národní obrany pro kap. 11., na | 411,644.722 Kč 65 h, |
v ministerstvu zemědělství pro kap. 18., na | 580.000 Kč -- h, |
v ministerstvu veřejných prací pro kap. 20., na | 399.205 Kč 20 h; |
b) k tíži rozpočtu
investičního:
v ministerstvu zemědělství pro oddíl D na | 378.751 Kč 69 h, |
v ministerstvu veřejných prací pro oddíl E na | 6,445.509 Kč 67 h. |
Tyto podmínečně
poukázané částky jsou obsaženy
v konečných nedoplatcích výdajových
příslušných odvětví. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
oprati tomuto opatření vlády zaujímal
stanovisko odchylné jak s hlediska účetnického,
tak s hlediska finančního zákona. Podmínečné
platební rozkazy samy nemohly býti podkladem výplaty
a musily teprve na základě řádně
upravených účtů býti nahrazovány
novými platebními rozkazy na částky
splatné. Mimo to
vyhotovování a účtování
dvojích platebních rozkazů zatěžuje
jak administrativní úřady tak účtárny.
Také způsob výplaty prostřednictvím
poštovního úřadu šekového,
kde příprava výplaty (zápis v knize,
likvidace) i vlastní realisace (vyhotovení platebních
poukázek) jsou prováděny
v tomtéž účetním oddělení,
usnadňuje možnost omylů nebo chyb a nevylučuje
zneužití podmínečného rozkazu.
Hlavně však nejvyšší účetní
kontrolní úřad vycházel ze zásadního
názoru, že finanční zákon nezná
prolongace úvěrů po uplynutí
rozpočtového roku
a že každé vázání částek
úvěrů pro splnění závazků
z objednávek a dodávek dokončených
teprve v roce následujícím, vyžadovalo
by novelisaci finančního zákona. (Čl.
VIII.) Tento jeho názor dochází opory také
v zákonech a dodatečných rozpočtech
na rok 1920 a 1921. (§ 3. zákona čís.
81/1921 Sb. z. a n. a čl. VIII. odst. 1. zákona
čís. 67/1922 Sb. z. a n.)
Podstatně nižší
výdaje proti rozpočtu vykazují odvětví:
kap. 6.: Příděly
samosprávným svazkům (nižší
příděl z daně z obratu),
kap. 11.: Ministerstvo národní
obrany (odevzdání státní zbrojovky
akciové společnosti),
kap. 12.: Ministerstvo vnitra
(snížení nákladů na politickou
službu a četnictvo),
kap. 20.: Ministerstvo veřejných
prací (snížení nákladů
na báňské a hutnické podniky).
Vyšší výdaje
nad rozpočet vznikly u odvětví:
kap. 7.: Státní
dluh (splacení pokladničních poukázek
za 940,465.000 Kč z výtěžků IV.
státní půjčky a úvěrní
operace podle zákona čís. 127/1921 Sb. z.
a n.),
kap. 10.: Ministerstvo zahraničních
věcí (podpory ruským a ukrajinským
uprchlíkům),
kap. 13.: Ministerstvo školství
a národní osvěty (zde vyúčtované
zálohy na učitelské platy),
kap. 14.: Ministerstvo financí
(zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské
železnice a místních drah jako splátky
na výkup, vyúčtování účinů,
týkajících se hospodářství
před státním převratem, vklady u zemské
a hypoteční banky z výtěžku úvěrní
operace podle zákona čís. 238/1922 Sb. z.
a n., zálohy a vklady peněžním ústavům,
splátky na výkup Buštěhradské
dráhy z výtěžku úvěrní
operace podle zákona
čís. 124/23 Sb. z: a n.),
kap. 17.: Ministerstvo železnic
(vyšší náklady na provoz),
kap. 21.: Ministerstvo sociální
péče (výdaje spojené se stavebním
ruchem a uhrazené z výtěžku losové
a IV. státní půjčky, náklad
na péči o válečné poškozence
a nezaměstnané).
Rozpočtových
příjmů se nedosáhlo u odvětví:
kap. 9.: Předsednictvo
ministerské rady (příjmy z pozemkové
reformy plynou do náhradního fondu),
kap. 11.: Ministerstvo národní
obrany (z důvodu uvedeného u výdajů)
a u kapitol 16. (ministerstvo
pošt a telegrafů), 17. (ministerstvo železnic)
a 20. (ministerstvo veřejných prací - státní
báňské a hutnické závody).
Značně vyšší
příjmy nad rozpočet vykazují odvětví:
kap. 8.: Pense (vyšší
příspěvky),
kap. 12.: Ministerstvo vnitra
(nahrazené vyživovací příspěvky
z doplatků na požitky válečných
poškozenců),
kap. 14.: Ministerstvo financí
(vyšší výnos z výdělkové
daně podniků veřejně účtujících,
daně z příjmu, válečné
daně, úroků z prodlení, cel, poplatků
a daně z obratu, vyšší příjmy
z cenných papírů, z tabáku, loterie
a bankovního úřadu),
kap. 18.: Ministerstvo zemědělství
(vyšší příjmy ze statků
převzatých státem).
Srovnání náležitostí
roku 1924 při jednotlivých odvětvích
s náležitostí roku 1923 se neprovádí,
ježto v roku 1923 byla vykázána potřeba
vyplývající ze zákona čís.
394/1922 Sb. z. a n., úhrnem při pokladní
správě, kdežto v roku 1924 jsou veškeré
náklady súčtovány při jednotlivých
odvětvích.
Nedoplatky státních
příjmů dosáhly koncem roku 1924 částky
4.115,876.565 Kč 40 h, z níž připadá
na nedoplatky daňové a poplatkové celkem
3.519,642.272 Kč 45 h, tedy 85,5% nedoplacené náležitosti
všech státních příjmů.
Z následujícího
přehledu lze poznati postupný vývoj těchto
důchodkových nedoplatků v letech 1919 - 1924:
1919 | 577,482.350,56 | 12,802.046,63 | 48,451.614,38 | 638,736.011,57 | |
1920 | 837,322.682,49 | 69,743.382,03 | 170,766.783,34 | 104,252.920,26 | 1.182,085.768,12 |
1921 | 1.347,236.405,09 | 191,963.704,49 | 281,126.958,02 | 200,331.544,28 | 2.020,658.611,88 |
1922 | 1.253,192.259,33 | 222,708.292,64 | 179,057.823,15 | 248,570.591,57 | 1.903,528.966,69 |
1923 | 1.794,956.489,25 | 311,478.058,38 | 126,699.858,28 | 325,496.467,25 | 2.558,630.873,16 |
1924 | 2.513;835.482,18 | 496,786.504,62 | 119,784.243,-- | 389,236.042,65 | 3.519,642.272,45 |
Nedoplatky přímých
daní stoupaly každý rok o značné
částky, vyjímaje rok 1922, kdy v předpisování
přímých daní nastala přestávka,
ježto finanční úřady byly zaměstnány
vyměřováním dávky z majetku;
značná výše těchto nedoplatků
(přes 21/2
miliardy Kč) vznikla opožděným vyměřováním
za předešlá léta a tím, že
povolovány byly lhůty při odvoláních
proti daňovým předpisům až do
vyřízení a finanční úřady
nemohly všechna taková odvolání, jichž
počet jest velmi značný, vyříditi,
jakož i tím, že předepsané daně
nebyly do konce roku zaplaceny.
Nedoplatky na dani z obratu a přepychové vznikly
z těchže důvodů jako u daní přímých.
U daní spotřebních jsou největší
nedoplatky na dávce z uhlí a na dávce z kořalky,
jež vznikly opožděným předpisováním
dávek za uplynulá léta; sestupná
tendence má původ ve snížení
dávky z uhlí. Poplatkové nedoplatky vznikají
tím, že některé druhy poplatků
jsou splatny až po uplynutí delší doby
od předpisu a tím, že v četných
případech odvolání proti výměře
poplatků byl povolen odklad placení až do
rozhodnutí o odvolání.
Vedle nedoplatků na státních
dávkách již vyměřených
má finanční správa ještě
další pohledávky z daní a dávek,
jež finanční úřady s osobním
stavem namnoze nedostatečným nemohly dosud vyměřiti
všem poplatníkům až do běžného
roku, poněvadž nad to zavedením nových
daní a dávek rozmnožily se značně
úkoly těchto úřadů.
Použití investičních
úvěrů bylo jako v letech minulých
vázáno na předpoklad, že finanční
úhrada bude opatřena investiční půjčkou.
Pro nepříznivé poměry peněžního
trhu nebyly však provedeny úvěrní operace,
ke kterým byla vláda zmocněna článkem
XIII. a XVII. finančního zákona. Investiční
výdaje byly tudíž, až na níže
uvedené výjimky, hrazeny dosavadními způsobem,
totiž prozatímně ze záloh uvolněných
finanční správou z pokladních
hotovostí.
Stavební akce mohly proto
býti provedeny jen v mezích pohotovosti finančních
prostředků a nenabyly rozsahu předpokládaného
investičním rozpočtem. Většinou
bylo pokračováno ve stavbách už rozestavených,
nové stavby byly podnikány jen výjimečně.
Přesunování
investičních potřeb, které pro nedostatečnost
úhradních prostředků v předcházejících
letech byly odsunuty, přivodilo částečné
úchylky od rozpočtu. Úchylky ty jsou uvedeny
v závěrečném účtu na
zvláštních položkách, z jejichž
znění vysvítá účel a
nutnost výdaje.
Celková spotřeba
investičních úvěrů činí
asi 57% rozpočtené částky 2.229,300.000
Kč, takže nepreliminované výdaje vesměs
mohly býti kryty v nevyčerpaných úvěrech
rozpočtových, prozatímně pak uhrazeny
stejně jako preliminované výdaje zálohově
z pokladních hotovostí.
Mimo uvedené okolnosti
nastalo snížení spotřeby investičních
úvěrů oproti rozpočtené částce
i tím, že poklesem cen stavebního materiálu
a úspěšným zadáním staveb
a dodávek bylo možno docíliti nižších
než rozpočtených nákladů a dále
tím, že nebyl vždy dodržen rozpočtem
předpokládaný program dodávkový
(na př. u státních drah program pro dodání
lokomotiv a vozidel).
V roku 1924 bylo vyčítáno na státní investice celkem | 1.291,705.216 Kč 91 h, |
vlastních příjmů bylo | 39,210.645 Kč 79 h, |
takže zůstala nekryta potřeba | 1.252,494.571 Kč 12 h. |
K úhradě této
potřeby se použilo:
1. Z výtěžku půjčky od úrazové pojišťovny dělnické, kontrahované podle zmocnění daného článkem XII. finančního zákona pro rok 1924, na stavbu budov pro ministerstva sociální péče a veřejného zdravotnictví (investice E, pol. 55 b a 55 c) | 5,031.247 Kč 83 h | |
2. Z výtěžku losové půjčky podle zákona ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n., na stavby obytných budov pro státní zaměstnance (investice E, pol. 64 c) | 1,909.674 Kč 53 h | 6,940.922 Kč 36 h |
Zbylou potřebu v částce | 1.245,553.648 Kč 76 h |
a to na investice: | |
"A" Předsednictva ministerské rady | 763.012 Kč 76 h |
"B" Ministerstva pošt a telegrafů | 74,620.020 Kč 28 h |
"C" Ministerstva železnic | 728,266.066 Kč 01 h |
"D" Ministerstva zemědělství | 28,841.769 Kč 62 h |
"E" Ministerstva veřejných prací | 413,062.780 Kč 09 h |
bylo opět nutno uhraditi
zálohou z pokladních hotovostí, na nutné
investice uvolněných.
Příjem:
a) ze státních půjček uzavřených na úhradu příjmy nekrytých výdajů na rozpočet (úhrn I.) | 1.620,738.492 Kč 75 h |
b) z investičních půjček (úhrn I.) | 601,996.987 Kč 50 h |
celkem | 2.222,735.480 Kč 25 h |
Výdaj
a) na úhradu nepreliminovaných výdajů na rozpočet (úhrn I.) | 1.148,442.767 Kč 77 h | |
b) na úhradu investičních výdajů (úhrn II.) | 6,940.922 Kč 36 h | |
c) refundace záloh z pokladních hotovostí (úhrn III.) | 608,603.202 Kč 30 h | 1.763,986.892 Kč 43 h |
zbytek výtěžku úvěrních operací | 458,748.587 Kč 82 h |
Příjem
a) splátka státního obilního ústavu na poskytnuté zálohy | 72,292.571 Kč 92 h |
b) náhrady záloh na zvýšené učitelské platy | 43,943.631 Kč 96 h |
c) splátka republiky Rakouské na poskytnutou půjčku | 1,615.000 Kč -- h |
d) refundace pokladním hotovostem z výtěžku úvěrních operací | 608,603.202 Kč 30 h |
726,454.406 Kč 18 h |
Výdaj
a) Schodek z hospodaření kmenovým jměním náboženských matic a studijních fondů | 207.808 Kč 57 h |
b) Ryzí potřeba zemských pensijních a zaopatřovacích fondů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi | 240.959 Kč 46 h |
c) Zálohy na výplatu vkladů zadržených při okolkování bankovek | 6.383 Kč 60 h |
d) Zálohou uhrazené vedlejší výlohy spojené s emisí dluhopisů půjčky republiky Rakouské | 8.043 Kč 25 h |
e) Záloha státnímu ústavu pro tuky, oleje a mléko | 83,407.982 Kč 03 h |
f) Vklady u Zemských peněžních ústavů ze splátek privilegovaných upisovatelů IV. státní půjčky | 492,830.596 Kč 59 h |
g) Splátka zápůjčky ze státního melioračního fondu | 12,000.000 Kč -- h |
h) Zálohou uhrazené schodky Košicko-Bohumínské železnice do roku 1923 | 919,611.891 Kč 89 h |
i) úhrada investičních výdajů | 1.245,553.648 Kč 76 h |
celkem | 2.753,867.314 Kč 15 h |
Schodek tohoto zálohového účtování mimo rozpočet | 2.027,412.907 Kč 97 h |
byl uhrazen:
z nespotřebovaných výtěžků úvěrních operací částkou | 458,748.587 Kč 82 h |
z přebytků hospodaření na rozpočet částkou | 41,845.080 Kč 57 h |
a zbytek v částce | 1.126.,819.239 Kč 58 h |
z pokladní hotovostí reelního hospodaření z roku 1923 | 2.978,945.453 Kč 69 h |
která se takto koncem roku 1924 snížila na | 1.852,126.214 Kč 11 h |