Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1926.

II. volební období.2. zasedání.


336.

STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ

ZA ROK 1924

spolu s účty státního melioračního fondu,

státního bytového fondu

a dávky z majetku.

 
Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
 
V Praze, dne 15. dubna 1926.
 
Předseda:
 
Dr. E. KOERNER.


Obsah:

Úvod

Část I. Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a cenných papírech

Část 2. Úhrnný účet porovnávající náležitosti příjmové a výdajové se státním rozpočtem, jakož i ryzí výsledek rozpočtového hospodaření

Rozvržení ryzího výsledku rozpočtového hospodaření podle kapitol

Část 3. Státní výdaje a příjmy na rozpočet a státní investice (úhrnem)

Přehled osobních výdajů

Přehled věcných výdajů

Část 4. Státní výdaje na rozpočet a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)

President republiky

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění

Nejvyšší správní soud a Volební soud

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Příděly samosprávným svazkům

Státní dluh republiky Československé

Pensijní a zaopatřovací požitky

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo národní obrany

Ministerstvo vnitra

Ministerstvo školství a národní osvěty

Ministerstvo financí

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic

Ministerstvo zemědělství

Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče

Ministerstvo pro zásobování lidu

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků

Část 5. Státní příjmy na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)

President republiky

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění

Nejvyšší správní soud a Volební soud

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Příděly samosprávným svazkům

Státní dluh republiky Československé

Pensijní a zaopatřovací požitky

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo národní obrany

Ministerstvo vnitra

Ministerstvo školství a národní osvěty

Ministerstvo financí

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic

Ministerstvo zemědělství

Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče

Ministerstvo pro zásobování lidu

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků

Část. 6. Výdaje státních investic a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)

A. Předsednictvo ministerské rady

B. Ministerstvo pošt a telegrafů

C. Ministerstvo železnic

D. Ministerstvo zemědělství

E. Ministerstvo veřejných prací

Část 7. Příjmy státních investic a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)

B. Ministerstvo pošt a telegrafů

D. Ministerstvo zemědělství

E. Ministerstvo veřejných prací

F. Úhrada vlastními příjmy nekryté potřeby státních investic

Část 8. Pasiva z hospodaření na rozpočet (vyjma státní dluh)

Část 9. Stav státního dluhu koncem roku 1924

Část 10. Aktiva z hospodaření na rozpočet

11. Aktiva státních investic

Část 12. Účiny mimo rozpočet

A. Úvěrní operace

B. Zálohy

Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů

Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů) na Slovensku a v Podkarpatské Rusi

Výdajové a příjmové nedoplatky účinů mimo rozpočet

Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet

Část 13. Úhrnný účet účinů v cenných papírech

Část 14. Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, sestavený podle pokladen a úřadů

Část 15. Nedoúčtované položky

Část 16. Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů

Část 17. Výkaz hospodářského výsledku státních báňských závodů

Část 18. Vysvětlivky rozdílu mezi rozpočtem a náležitostí

Státní meliorační fond

Popis jmění melioračního fondu

Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. A - pro záruky

Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. B - pro přímé půjčky

Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku

Účet z výtěžku dávky z majetku a přírůstku na majetku

Pokladní účet

Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti

Celkový přehled splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku

Pasiva

Celkový účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1924

Úvod.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předkládá ve lhůtě stanovené §em 10, zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n., státní závěrečný účet za rok 1924. Přes to, že byly i tentokráte ještě u některých oborů státní správy značné v průtahy v předkládání dílčích účetních závěrek, jež byly dodány teprve po opětovných připomínkách, podařilo se ukončiti sestavení účtu tak včas, že mohla býti zachována zákonná lhůta. Snahy nejvyššího účetního kontrolního úřadu po urychlení účetních prací poukazujících úřadů a včasném opatření pomůcek pro sestavení státního závěrečného účtu nebyly bez výsledku a není neodůvodněna naděje, že pokračující pohotovostí účtáren poukazujících úřadů bude lze docíliti v brzku co do časového rozpětí mezi příslušným správním rokem a podáním státního účtu výsledků :ještě příznivějších.

Po formální stránce změnil nejvyšší účetní kontrolní úřad státní závěrečný účet v tom směru, že odůvodnění rozdílů mezi rozpočtem a náležitostí se neuvádějí při číselném výsledku súčtovacího odvětví, jako v účtech za předešlá léta, nýbrž v samostatném oddílu účtu (část 18). Účelem tohoto opatření bylo, aby byl zmenšen objem státního závěrečného účtu, který v důsledku odděleného preliminování osobních a věcných výdajů nabyl značného rozsahu, a aby byly tak sníženy výdaje spojené s tiskem, aniž by se vypustilo něco z věcného obsahu. Do tabulky, v níž se vykazují číselné výsledky státních výdajů a příjmů v podrobnostech, byl vsunut nový sloupec (9), ve kterém jest uvedeno pořadové číslo příslušné vysvětlivky vykázaného rozdílu.

Finančním zákonem ze dne 14. prosince 1923, čís. 245 Sb. z. a n., byly na rok 1924 v první části rozpočtu stanoveny


výdaje státní částkou 16.993,976.905 Kč,
a státní příjmy částkou 16.391,293.591 Kč;
v druhé části pak určena byla potřeba státních investic částkou 2.229,230.000 Kč.



Ministr financí byl zmocněn opatřiti úhradu státních výdajů, nekrytých státními příjmy úvěrními operacemi až do obnosu 603,000.000 Kč
a vládu byla zmocněna opatřiti prostředky na investiční potřeby dlouhodobými úvěrními operacemi až do výše 2.230,000.000 Kč.


Mimo výdaje podle článku I. finančního zákona byly povoleny v roku 1924 zvláštními zákony ještě tyto další výdaje nad rozpočet:

I. Zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah až do výše 270,000.000 Kč. (Článek IX. finančního zákona ze dne 14. prosince 1923, čís. 245 Sb. z. a n.).

II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze dne 7. března 1924, čís. 58 Sb. z. a n.:

a) (§ 3) Na vystavění obytných budov pro státní a jiné veřejné zaměstnance do částky 600,000.000 Kč,

b) (§ 8) Na úhradu osobního a věcného nákladu spojeného s prováděním zákona o stavebním ruchu.

III. Na výkup místní dráhy v údolí Borže podle zákona ze dne 19. března 1924, čís. 71 Sb. z. a n., do výše 2,891.376 Kč a 2,963.721 Kč.

IV. K podpoře nezaměstnaných podle zákona ze dne 26. června 1924, čís. 138 Sb. z. a n., částkou 80,000.000 Kč.

V. Na výkup místní dráhy Holič - Hodonín podle zákon a ze dne 3. července 1924, čís. 168 Sb. z. a n.

VI. K zálohové úhradě nákladů spojených s počátečním zařízením a působením Ústřední sociální pojišťovny podle zákona ze dne 9. října 1924, čís. 221 Sb. z. a n.

VII. K úhradě příspěvku Zvláštnímu fondu pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů podle zákona ze dne 9. října 1924, čís. 237 Sb. z. a n., částkou nejvýše 50,000.000 Kč ročně.

VIII. K provádění zákona o požitcích válečných poškozenců podle zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 307 Sb. z. a n., částkou 375,000.000 Kč.

Úvěry povolené finančním zákonem na rok 1924 pro státní výdaje a státní investice spolu s uvedenými zvláštními výdaji tvoří částku, do které mohly v roku 1924 správní úřady poukazovati výdaje, ovšem s podmínkou, že úhrada podle rozpočtu, pokud se týče podle zmocnění k úvěrním operacím byla současně opatřena.

Účet pokladní.

Výsledek pokladní jeví se takto:

I. Účiny na rozpočet:


Příjmy kap. 1. - 25. úhrn 17.513,371.800 Kč 85 h  
Výdaje kap. 1. - 25. úhrn 18.219,969.488 Kč 05 h  
Schodek
706,59.687 Kč,20 h


II. Státní investice:

Příjmy úhrn A - E 39,210.645 Kč 79 h  
Výdaje úhrn A - E1.291,705.216 Kč 91 h  
Schodek
1.252,491.571 Kč 12 h


III. Účiny mimo rozpočet:

A. Úvěrní operace.   
   
Příjmy  2.222,735.480 Kč 25 h
   
B. Fondy a zálohy.  
   
Příjmy úhrn I. - II. 117,851.203 Kč 88 h  
Výdaje úhrn I. - II.1.508,313.665 Kč 39 h  
Schodek
1.390,.62.161 Kč 51 h
Reelní výdaje převyšují takto příjmy o  1.1,26,819.239 Kč 58 h
Odečte-li se tento schodek od počáteční pokladní hotovosti reelního hospodaření  2.978,945.453 Kč 69 h
vyplývá konečná pokladní hotovost reelního hospodaření podle rozvahy příjmů a výdajů 1.852,126.214 Kč 11 h  


Účet správní.

V části 2. "Úhrnný účet porovnávající atd." se vykazuje:


Náležitost státních výdajů 18.544,219.852 Kč 69 h
proti povolenému rozpočtu 16.993,976.905 Kč -- h
jest vyšší o1.550,242.947 Kč 69 h.



V této náležitosti jsou však započteny nepreliminované výdaje, které byly uhrazeny z příjmů opatřených mimo státní rozpočet, v částce 1.107,260.404 Kč 42 h
takže výdaje, které bylo třeba uhraditi z rozpočtových příjmů, jsou ve skutečnosti vyšší jen o 442.982,543 Kč 27 h



Porovnáním náležitosti státních příjmů 18.007;834.412 Kč -- h
s příjmy stanovenými rozpočtem 16.391,293.591 Kč -- h
jeví se náležitost příjmová vyšší o 1.616,540.821 Kč -- h



Celkový výsledek hospodaření na rozpočet jest proti schodku předvídanému finančním zákonem příznivější o 1.173,558.277 Kč 73 h.
V náležitosti státních výdajů jest obsažena vedle svrchu uvedených nepreliminovaných výdajů v částce 1.107,260.404 Kč 42 h,


k jichž úhradě byly opatřeny příjmy mimo rozpočet úvěrními operacemi, ještě další potřeba povolená zvláštními zákony nad výdaje podle článku I. finančního zákona; jsou to:


1.Zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah v částce 231,697.866 Kč 15 h
 kap. 14., tit. 5., § 7., pol. 27., (článek IX. finančního zákona pro rok 1924). [Súčtování k tíži pokladní správy jest odůvodněno tím, že tyto schodky - státem zálohou uhrazené - budou započteny do výkupní ceny, jejíž úhradu bude nutno svého času opatřiti v úvěrech pokladní správy.]  
2.Vyšší potřeba na podpory nezaměstnaným v částce 73,084.827 Kč 70 h
 kap 21., tit. 5., § 4, b, (zákon čís. 138/24 Sb. z. a n.).  
3.Vyšší potřeba pro požitky válečných poškozenců v částce 270,861.774 Kč 22 h
 kap. 21 a 21 A, tit. 4., § 2., (zákon čís. 307/24 Sb. z. a n.).  
4.Rozpočtem nekrytá potřeba pro zálohy státu na zvýšené platy učitelské v částce 310,548.395 Kč 03 h
 kap. 13., tit. 6., § 1., (zákon čís. 274/19 Sb. z. a n. a resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919).  
 
Úhrnem
886,192.863 Kč 10 h


Přirovná-li se k této potřebě, povolené nad výdaje stanovené finančním zákonem,


svrchu vykázaná, vyšší náležitost výdajová 2,98,2.513 Kč 27 h,
jeví se při státních výdajích, poukázaných na rozpočet, potřeba nižší o 443,210.319 Kč 83 h;


byly tedy poukazy na rozpočtové výdaje vydány v mezích finančního zákona.

Vyšší potřeba při osobních výdajích proti rozpočtu spočívá v nákladu na zálohy státu na učitelské platy; pro tuto potřebu bylo do rozpočtu zařaděno 81,000.000 Kč, kdežto ve skutečnosti bylo na zálohách vyplaceno v roku 1924 celkem 391,548.395 Kč 03 h.

Pokud se týče výdajů věcných, považuje nejvyšší účetní kontrolní úřad za nutné upozornit, že byly v roce 1924 podle usnesení ministerské rady ze dne 20. listopadu 1924 vydávány na peněžní částky, vypadající na závazné, avšak do konce roku neprovedené objednávky, uzavřené k tíži úvěrů preliminovaných ve státním a investičním rozpočtu na rok 1924, podmínečné platební rozkazy, jimiž se mělo umožniti použití úvěrů pro rok 1924 povolených i po uplynutí tohoto roku. Tyto podmínečné platební rozkazy, znějící jen na okrouhlé částky objednávek, bylo třeba v roku 1925 po řádném převzetí dodávky nahraditi za účelem výplaty novými platebními rozkazy, vyhotovenými na podkladě účtů. Takových podmínečných platebních rozkazů bylo vydáno:

a) k tíži úvěrů povolených pro státní výdaje podle článku I. finančního zákona pro rok 1924:


v ministerstvu národní obrany pro kap. 11., na 411,644.722 Kč 65 h,
v ministerstvu zemědělství pro kap. 18., na 580.000 Kč -- h,
v ministerstvu veřejných prací pro kap. 20., na 399.205 Kč 20 h;


b) k tíži rozpočtu investičního:


v ministerstvu zemědělství pro oddíl D na 378.751 Kč 69 h,
v ministerstvu veřejných prací pro oddíl E na 6,445.509 Kč 67 h.


Tyto podmínečně poukázané částky jsou obsaženy v konečných nedoplatcích výdajových příslušných odvětví. Nejvyšší účetní kontrolní úřad oprati tomuto opatření vlády zaujímal stanovisko odchylné jak s hlediska účetnického, tak s hlediska finančního zákona. Podmínečné platební rozkazy samy nemohly býti podkladem výplaty a musily teprve na základě řádně upravených účtů býti nahrazovány novými platebními rozkazy na částky splatné. Mimo to vyhotovování a účtování dvojích platebních rozkazů zatěžuje jak administrativní úřady tak účtárny. Také způsob výplaty prostřednictvím poštovního úřadu šekového, kde příprava výplaty (zápis v knize, likvidace) i vlastní realisace (vyhotovení platebních poukázek) jsou prováděny v tomtéž účetním oddělení, usnadňuje možnost omylů nebo chyb a nevylučuje zneužití podmínečného rozkazu. Hlavně však nejvyšší účetní kontrolní úřad vycházel ze zásadního názoru, že finanční zákon nezná prolongace úvěrů po uplynutí rozpočtového roku a že každé vázání částek úvěrů pro splnění závazků z objednávek a dodávek dokončených teprve v roce následujícím, vyžadovalo by novelisaci finančního zákona. (Čl. VIII.) Tento jeho názor dochází opory také v zákonech a dodatečných rozpočtech na rok 1920 a 1921. (§ 3. zákona čís. 81/1921 Sb. z. a n. a čl. VIII. odst. 1. zákona čís. 67/1922 Sb. z. a n.)

Podstatně nižší výdaje proti rozpočtu vykazují odvětví:

kap. 6.: Příděly samosprávným svazkům (nižší příděl z daně z obratu),

kap. 11.: Ministerstvo národní obrany (odevzdání státní zbrojovky akciové společnosti),

kap. 12.: Ministerstvo vnitra (snížení nákladů na politickou službu a četnictvo),

kap. 20.: Ministerstvo veřejných prací (snížení nákladů na báňské a hutnické podniky).

Vyšší výdaje nad rozpočet vznikly u odvětví:

kap. 7.: Státní dluh (splacení pokladničních poukázek za 940,465.000 Kč z výtěžků IV. státní půjčky a úvěrní operace podle zákona čís. 127/1921 Sb. z. a n.),

kap. 10.: Ministerstvo zahraničních věcí (podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům),

kap. 13.: Ministerstvo školství a národní osvěty (zde vyúčtované zálohy na učitelské platy),

kap. 14.: Ministerstvo financí (zálohy na provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah jako splátky na výkup, vyúčtování účinů, týkajících se hospodářství před státním převratem, vklady u zemské a hypoteční banky z výtěžku úvěrní operace podle zákona čís. 238/1922 Sb. z. a n., zálohy a vklady peněžním ústavům, splátky na výkup Buštěhradské dráhy z výtěžku úvěrní operace podle zákona čís. 124/23 Sb. z: a n.),

kap. 17.: Ministerstvo železnic (vyšší náklady na provoz),

kap. 21.: Ministerstvo sociální péče (výdaje spojené se stavebním ruchem a uhrazené z výtěžku losové a IV. státní půjčky, náklad na péči o válečné poškozence a nezaměstnané).

Rozpočtových příjmů se nedosáhlo u odvětví:

kap. 9.: Předsednictvo ministerské rady (příjmy z pozemkové reformy plynou do náhradního fondu),

kap. 11.: Ministerstvo národní obrany (z důvodu uvedeného u výdajů)

a u kapitol 16. (ministerstvo pošt a telegrafů), 17. (ministerstvo železnic) a 20. (ministerstvo veřejných prací - státní báňské a hutnické závody).

Značně vyšší příjmy nad rozpočet vykazují odvětví:

kap. 8.: Pense (vyšší příspěvky),

kap. 12.: Ministerstvo vnitra (nahrazené vyživovací příspěvky z doplatků na požitky válečných poškozenců),

kap. 14.: Ministerstvo financí (vyšší výnos z výdělkové daně podniků veřejně účtujících, daně z příjmu, válečné daně, úroků z prodlení, cel, poplatků a daně z obratu, vyšší příjmy z cenných papírů, z tabáku, loterie a bankovního úřadu),

kap. 18.: Ministerstvo zemědělství (vyšší příjmy ze statků převzatých státem).

Srovnání náležitostí roku 1924 při jednotlivých odvětvích s náležitostí roku 1923 se neprovádí, ježto v roku 1923 byla vykázána potřeba vyplývající ze zákona čís. 394/1922 Sb. z. a n., úhrnem při pokladní správě, kdežto v roku 1924 jsou veškeré náklady súčtovány při jednotlivých odvětvích.

Nedoplatky státních příjmů dosáhly koncem roku 1924 částky 4.115,876.565 Kč 40 h, z níž připadá na nedoplatky daňové a poplatkové celkem 3.519,642.272 Kč 45 h, tedy 85,5% nedoplacené náležitosti všech státních příjmů.

Z následujícího přehledu lze poznati postupný vývoj těchto důchodkových nedoplatků v letech 1919 - 1924:


Rok
Přímé daně
Daň z obratu a přepychová
Spotřební daně
Poplatky
Celkem
1919577,482.350,56
-
12,802.046,6348,451.614,38 638,736.011,57
1920837,322.682,4969,743.382,03 170,766.783,34104,252.920,26 1.182,085.768,12
19211.347,236.405,09 191,963.704,49281,126.958,02 200,331.544,282.020,658.611,88
19221.253,192.259,33 222,708.292,64179,057.823,15 248,570.591,571.903,528.966,69
19231.794,956.489,25 311,478.058,38126,699.858,28 325,496.467,252.558,630.873,16
19242.513;835.482,18 496,786.504,62119,784.243,-- 389,236.042,653.519,642.272,45


Nedoplatky přímých daní stoupaly každý rok o značné částky, vyjímaje rok 1922, kdy v předpisování přímých daní nastala přestávka, ježto finanční úřady byly zaměstnány vyměřováním dávky z majetku; značná výše těchto nedoplatků (přes 21/2 miliardy Kč) vznikla opožděným vyměřováním za předešlá léta a tím, že povolovány byly lhůty při odvoláních proti daňovým předpisům až do vyřízení a finanční úřady nemohly všechna taková odvolání, jichž počet jest velmi značný, vyříditi, jakož i tím, že předepsané daně nebyly do konce roku zaplaceny. Nedoplatky na dani z obratu a přepychové vznikly z těchže důvodů jako u daní přímých. U daní spotřebních jsou největší nedoplatky na dávce z uhlí a na dávce z kořalky, jež vznikly opožděným předpisováním dávek za uplynulá léta; sestupná tendence má původ ve snížení dávky z uhlí. Poplatkové nedoplatky vznikají tím, že některé druhy poplatků jsou splatny až po uplynutí delší doby od předpisu a tím, že v četných případech odvolání proti výměře poplatků byl povolen odklad placení až do rozhodnutí o odvolání.

Vedle nedoplatků na státních dávkách již vyměřených má finanční správa ještě další pohledávky z daní a dávek, jež finanční úřady s osobním stavem namnoze nedostatečným nemohly dosud vyměřiti všem poplatníkům až do běžného roku, poněvadž nad to zavedením nových daní a dávek rozmnožily se značně úkoly těchto úřadů.

Státní investice.

Použití investičních úvěrů bylo jako v letech minulých vázáno na předpoklad, že finanční úhrada bude opatřena investiční půjčkou. Pro nepříznivé poměry peněžního trhu nebyly však provedeny úvěrní operace, ke kterým byla vláda zmocněna článkem XIII. a XVII. finančního zákona. Investiční výdaje byly tudíž, až na níže uvedené výjimky, hrazeny dosavadními způsobem, totiž prozatímně ze záloh uvolněných finanční správou z pokladních hotovostí.

Stavební akce mohly proto býti provedeny jen v mezích pohotovosti finančních prostředků a nenabyly rozsahu předpokládaného investičním rozpočtem. Většinou bylo pokračováno ve stavbách už rozestavených, nové stavby byly podnikány jen výjimečně.

Přesunování investičních potřeb, které pro nedostatečnost úhradních prostředků v předcházejících letech byly odsunuty, přivodilo částečné úchylky od rozpočtu. Úchylky ty jsou uvedeny v závěrečném účtu na zvláštních položkách, z jejichž znění vysvítá účel a nutnost výdaje.

Celková spotřeba investičních úvěrů činí asi 57% rozpočtené částky 2.229,300.000 Kč, takže nepreliminované výdaje vesměs mohly býti kryty v nevyčerpaných úvěrech rozpočtových, prozatímně pak uhrazeny stejně jako preliminované výdaje zálohově z pokladních hotovostí.

Mimo uvedené okolnosti nastalo snížení spotřeby investičních úvěrů oproti rozpočtené částce i tím, že poklesem cen stavebního materiálu a úspěšným zadáním staveb a dodávek bylo možno docíliti nižších než rozpočtených nákladů a dále tím, že nebyl vždy dodržen rozpočtem předpokládaný program dodávkový (na př. u státních drah program pro dodání lokomotiv a vozidel).


V roku 1924 bylo vyčítáno na státní investice celkem 1.291,705.216 Kč 91 h,
vlastních příjmů bylo 39,210.645 Kč 79 h,
takže zůstala nekryta potřeba 1.252,494.571 Kč 12 h.


K úhradě této potřeby se použilo:


1. Z výtěžku půjčky od úrazové pojišťovny dělnické, kontrahované podle zmocnění daného článkem XII. finančního zákona pro rok 1924, na stavbu budov pro ministerstva sociální péče a veřejného zdravotnictví (investice E, pol. 55 b a 55 c) 5,031.247 Kč 83 h  
   
2. Z výtěžku losové půjčky podle zákona ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n., na stavby obytných budov pro státní zaměstnance (investice E, pol. 64 c) 1,909.674 Kč 53 h 6,940.922 Kč 36 h


Zbylou potřebu v částce 1.245,553.648 Kč 76 h
a to na investice: 
"A" Předsednictva ministerské rady 763.012 Kč 76 h
"B" Ministerstva pošt a telegrafů 74,620.020 Kč 28 h
"C" Ministerstva železnic 728,266.066 Kč 01 h
"D" Ministerstva zemědělství 28,841.769 Kč 62 h
"E" Ministerstva veřejných prací 413,062.780 Kč 09 h


bylo opět nutno uhraditi zálohou z pokladních hotovostí, na nutné investice uvolněných.

Účiny mimo rozpočet:

Ve skupině A "úvěrní operace" se vykazuje:

Příjem:


a) ze státních půjček uzavřených na úhradu příjmy nekrytých výdajů na rozpočet (úhrn I.) 1.620,738.492 Kč 75 h
b) z investičních půjček (úhrn I.) 601,996.987 Kč 50 h
celkem2.222,735.480 Kč 25 h

Výdaj


a) na úhradu nepreliminovaných výdajů na rozpočet (úhrn I.) 1.148,442.767 Kč 77 h  
b) na úhradu investičních výdajů (úhrn II.) 6,940.922 Kč 36 h  
c) refundace záloh z pokladních hotovostí (úhrn III.) 608,603.202 Kč 30 h 1.763,986.892 Kč 43 h
zbytek výtěžku úvěrních operací  458,748.587 Kč 82 h


Ve skupině B "zálohy" se vykazuje:

Příjem


a) splátka státního obilního ústavu na poskytnuté zálohy 72,292.571 Kč 92 h
b) náhrady záloh na zvýšené učitelské platy 43,943.631 Kč 96 h
c) splátka republiky Rakouské na poskytnutou půjčku 1,615.000 Kč -- h
d) refundace pokladním hotovostem z výtěžku úvěrních operací 608,603.202 Kč 30 h
úhrnem
726,454.406 Kč 18 h


Výdaj


a) Schodek z hospodaření kmenovým jměním náboženských matic a studijních fondů 207.808 Kč 57 h
b) Ryzí potřeba zemských pensijních a zaopatřovacích fondů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi 240.959 Kč 46 h
c) Zálohy na výplatu vkladů zadržených při okolkování bankovek 6.383 Kč 60 h
d) Zálohou uhrazené vedlejší výlohy spojené s emisí dluhopisů půjčky republiky Rakouské 8.043 Kč 25 h
e) Záloha státnímu ústavu pro tuky, oleje a mléko 83,407.982 Kč 03 h
f) Vklady u Zemských peněžních ústavů ze splátek privilegovaných upisovatelů IV. státní půjčky 492,830.596 Kč 59 h
g) Splátka zápůjčky ze státního melioračního fondu 12,000.000 Kč -- h
h) Zálohou uhrazené schodky Košicko-Bohumínské železnice do roku 1923 919,611.891 Kč 89 h
i) úhrada investičních výdajů 1.245,553.648 Kč 76 h
celkem2.753,867.314 Kč 15 h
  
Schodek tohoto zálohového účtování mimo rozpočet 2.027,412.907 Kč 97 h


byl uhrazen:


z nespotřebovaných výtěžků úvěrních operací částkou 458,748.587 Kč 82 h
z přebytků hospodaření na rozpočet částkou 41,845.080 Kč 57 h
a zbytek v částce 1.126.,819.239 Kč 58 h
z pokladní hotovostí reelního hospodaření z roku 1923 2.978,945.453 Kč 69 h
která se takto koncem roku 1924 snížila na 1.852,126.214 Kč 11 h



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP